Gå til innhold

Refleksjon: Snart braker det løs


Anbefalte innlegg

Tro meg, vi lurer vi også. Vanligvis kommer det en røys av nye produkter i de to ukene før PMA, men nå er det bare noen få dager igjen (PMA begynner på tirsdag) og det har vært heller labert. Rekorden tidligere har vært noe slikt som 26 nye kompakt-, video- eller speilreflekskameraer på en og samme dag. En annen gang fikk vi 28 nye produkter på tre dager. denne gangen? Nix, nada. Et par fis rundt CES-tid, men vi har ikke sett noe til den forventede stormen som vi hadde ventet. Skjønt, det kan enda brake løs. Kanskje dette bare er stille før stormen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krysser fingrene for at Nikon lanserer en ny 70-200mm VR!

 

Er ikke den perfekt slik den er idag?

 

Ikke til FX, fin i senter, men sliter med kraftig vignettering og uskarphet i hjørnene (pga den smale formen) samt 1.gen VR.

 

Vel. Denne debatten har rast helt siden Nikon kom med sine FX hus. At objektivet er helt håpløst er likevel langt fra sannheten. For de aller fleste duger det i massevis, men jeg er enig i at en ny "supertelezoom" alá kvaliteten til 14-24 og 24-70 hadde gjort seg.

Problemet oppstår stort sett utelukkende når man bruker objektivet i ytterenden og på største blender, dvs 200/2.8. Selv da er det ikke dramatisk for de aller fleste, selvfølgelig avhengig av hva man fotograferer. Blendes denne ned et par hakk er den absolutt brukbar.

At natur/ landskapsfotografer skulle ønske seg en som er mer skarp i hjørnene forstår jeg, men denne problematikken er kraftig overdrevet, som mye annet rundt om på diskusjonsforaer på verdensveven.

Ta et lite søk så finner man fort ut hvor mange som er strålende fornøyd og ikke har problemer overhodet.

At den har forbedringspotensiale, og gjerne en ny VR, er jeg derimot ikke uenig i.

Lenke til kommentar
Men jeg tror litt på ryktet om en Nikon D5000. Den som lever får se.

D5000?

 

Nikon D5000

 

Nikon har et temmelig ulogisk system av modellbetegnelser, og begynner å gå tomme for ledige tall. D5000 som modellbetegnelse på et nytt nybegynner-speilrefleks kan være et ledd i en plan om å rydde opp og gjøre bildet mer oversiktlig.

 

EDIT: Faens tyrkleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...