olerype Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Jeg har nettopp satt sammen en PC med bla.: ABIT KD7-RAID HK AMD XP2000+ prosessor 4 stk WD SE 80GB disker i raid 0 1GB ddr-ram 2100 MSI GF4 440MX skjermkort DVD og brenner Når jeg går inn i Bios ser jeg at temperaturen blir rimelig høy etterhvert, ca 65 grader. SiSoft signaliserer også at CPU-temp. (og hovedkortet på ca 50 grader) er høy og jeg lurer på om dette er normalt ? HK og skjermkortet skal støtte AGP 8X men hastigheten kun ligger på 2X... ? Kjører f.t en litt underdimensjonert Aopen-PSU på 250watt, som jeg har tenkt å bytte ut. Kan noen anbefale en støysvak rimelig PSU ? Har sett litt på Enermax (365...?) sine rimeligste og Chieftecs. Bruker PC`en til TV, så støy er noe jeg ønsker å minimere. Jeg setter også pris på tips om CPU-vifter,- ser en GladialTech 19dB ligger på et par hundrelapper. Til sist lurer jeg på om det er mulig å fjerne den "chipset/brikkesett"-vifta som er integrert på HK ? Altså å erstatte den med en passiv kjøleribbe noe alla denne: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet260.htm På forhånd takk for svar !
aMo Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 jeg kjøpte en Q-tec 550W psu på komplett for litt siden, den lager 33db støy, og er ikke helt stillegående, men dog ikke helt ille heller.. Temperaturen i PC'n min sank en del etter at jeg satt den inn (mest fordi den har 2 vifter). Er nok godt mulig at du ikke får kjørt AGP 8x fordi psu'en ikke klarer å levere nom strøm ja..
aMo Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 OG, hehe, jeg har den GlacialTech vifta du skriver om, den lager nesten ikke lyd (hører den overhodet ikke over harddisk og psu), og den holder min AMD Athlon Xp 1700+ på rundt 45grader i et nokså lite og trangt og middelmådig ventilert chassi... (CPU-tempen synker til 39-41 grader bare ved å kjøre luftinnsuget foran på 12V istedet for 5V (kjører 5V pga støyende vifte)
olerype Skrevet 18. april 2003 Forfatter Skrevet 18. april 2003 Jo, jeg tror ikke det er så dumt å kjøpe en PSU med to vifter slik at den også tar litt temperatur fra kabinettet. Men trenger jeg mer enn 350watt ? Enermax har en slik modell,- EG365PVEFCA. Er disse billige Q-Tec variantene noe å satse på ? Er det riktig at det er en sammenheng mellom AGP-hastighet og størrelsen på PSU ? Jeg skal sjekke nærmere ut den GlacialTech-vifta. Takk for svar !
aMo Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Jeg leste en test av q-tec 550W psu på en engelsk overklokking-web, og der konkluderte han med at den var mere enn god nok. Faktisk, så skrev han at når han skulle stress teste sin Enermax 550W psu, så gav den max 423W ut og deretter skrudde pc'n seg av fordi 5V spenningen sank til 4.6, noe hovedkortet hans ikke likte, dette skjedde IKKE med Q-tec psu'en...
Slabbedasken Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Hvordan vilel denne : http://64.28.25.3/rubweb/php/rd.php?rd=MCX...62PLUS&toc=3810 + denne: http://64.28.25.3/rubweb/php/rd.php?rd=MCX...62PLUS&toc=3810 Fungert med en XP3000+ prosessor?
Knuty Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Hvordan vilel denne : http://64.28.25.3/rubweb/php/rd.php?rd=MCX...62PLUS&toc=3810 + denne: http://64.28.25.3/rubweb/php/rd.php?rd=MCX...62PLUS&toc=3810 Fungert med en XP3000+ prosessor? Uhm.. Ser ut til at det er to identiske kjølere.. Antageligvis lurt med en vifte også.. (Ja, jeg vet det er en 'skrivefeil'.) Men kjøleren er i alle fall MEGET bra.
Slabbedasken Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Beklager det...må ha skjedd en glipp. Her er viften som var ment som #2 http://64.28.25.3/rubweb/prodpages/8412n2g...apst_vifter.jpg specs: Strøm: Nominell spenning: 12V Spenningsområde: (8-15V) Strømforbruk: 0.6W Motor: Turtall: 1500 o/min Luftmengde: 33m³/time. Støynivå: 12 db(A) Glidelager Annet: Dimensjoner: 80x80x25mm Temperatur: -20°C til +70°C. Antatt levetid v/40°C: 80.000 timer Antatt levetid v/70°C: 40.000 timer
brune-ha Skrevet 18. april 2003 Skrevet 18. april 2003 Ribba er vertfall konge (ps har den selv), men siden du ikke liker støy, kjøp en 80-120 funnel og heller enn 120*120 enn en 80*80. Kjøpt Chieftec PSU, lager nesten ikke lyd, såvidt hørbar, keg og kompissen min har en Chieftec hver (jeg fikk med kabinettet, ikke han da), og ingen av oss kan klage!
Slabbedasken Skrevet 19. april 2003 Skrevet 19. april 2003 Funnel? De viftene over 80x80 mm lager en god del mere støy
olerype Skrevet 19. april 2003 Forfatter Skrevet 19. april 2003 Nå har jeg sett litt på løsninger som kan være aktuelle ! Nevnte forslag under er hentet fra 3dfxcool.no: Antall Produktnr. Produkt Pris Pris inkl mva Total pris 444 Zalman NorthBridge Gold NOK 40.32 NOK 50.00 NOK 50.00 522 Papst 8412 N/2GL NOK 104.84 NOK 130.00 NOK 130.00 219 Zalman 300 W PFC NOK 483.06 NOK 599.00 NOK 599.00 Totalt NOK 779.00 Er det noen som har noen innvendinger ? Vil en 300watts PSU holde ? Kan det tenkes at en større PSU vil støye mindre da den ikke belastes så mye og dermed bråker mindre ? Kan Zalman`en trygt erstatte vifta på northbrigden ? ABIT KD7-RAID. Papsten hadde jeg tenkt å kjøre i bunnen av kabinettet (foran) for å skape overtrykk. Må kabinettet ellers være tett og bør jeg ha en vifte i toppen ? Som CPU-vifte tenkte jeg enten å bruke GlacialTechs 19dB eller denne: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet222.htm
NAmE Skrevet 19. april 2003 Skrevet 19. april 2003 HK og skjermkortet skal støtte AGP 8X men hastigheten kun ligger på 2X... ? På mitt Abit-hovedkort måtte jeg stille AGP-hastigheten manuelt i bios... Kan være verdt å se etter om du har en slik valgmulighet i din bios...
olerype Skrevet 21. april 2003 Forfatter Skrevet 21. april 2003 HK og skjermkortet skal støtte AGP 8X men hastigheten kun ligger på 2X... ? På mitt Abit-hovedkort måtte jeg stille AGP-hastigheten manuelt i bios... Kan være verdt å se etter om du har en slik valgmulighet i din bios... Takk for tipset ! Fant ut at jeg ikke hadde noen muligheter til å stille AGP-hastigheten i bios, men tipset førte meg videre på vei da det var flere ting som ikke stemte. Løsningen var ganske banal,- jeg hadde glemt å installere driveren til chipsettet (VIA) på HK som støttet 8X...
hn66 Skrevet 21. april 2003 Skrevet 21. april 2003 Papsten hadde jeg tenkt å kjøre i bunnen av kabinettet (foran) for å skape overtrykk. Må kabinettet ellers være tett og bør jeg ha en vifte i toppen ? Jeg har jobbet en god del med utprøving i forbindelse med støydemping av PCer. Det er noen momenter du kan tenke på: - Den varme luften må ut av kabinettet, enten gjennom PSU eller også ut gjennom kabinettvifter bak. - De tester jeg har lest viser at de fleste vifter fungerer bedre i paralell enn i serie, mao. to vifter ved siden av hverandre er bedre enn to på samme "akse". Det hjelper minimalt å ha en vite på innsug til en vifte som står på utblås på andre siden av PCen. Så: Monter kabinettviften til å blåse ut bak, aller best er det hvis den har en tunnel som suger luft direkte over CPU viften. - Selvsagt kan det være nyttig med vifter som blåser inn også, jeg har det selv i min hoved-PC, men ikke for luftgjennomstrømingen, mest til kjøling av grafikkort og harddisker. Disse har jeg saget hull til under/i bakkant av kabinettet, mest for å unngå støy gjennom fronten på kabinettet. Derfor har jeg tettet hull i fronten. - Dempematter. Dette er et "must" for å dempe gviningen fra harddisker og vifter. Kjøp dem gjerne på Biltema eller lign. - Støymåler. Jeg kjøpte en støymåler fra Clas Ohlson til 800 kr, vel andvendte penger. Det er mye lettere å dokumentere om en løsning virker eller ikke.
Admin'c Skrevet 21. april 2003 Skrevet 21. april 2003 sett høyeste db til en enhet til 25db så får du en maskin som er på kanten til bråkete etter min mening 20db er såpasss at det burde være greit tror jeg (har ikke hørt en slik maskin ennå) for å få ned temperaturen så trenger du vifter en EKL papst, 12db eller 19db (jo kraftigere jo mer bråk) en i front og en bak så er temperaturen normal, den chipset viften kan du skifte ut se også microplex for andre vifter
olerype Skrevet 22. april 2003 Forfatter Skrevet 22. april 2003 Da har jeg bestilt en 420 watts BeQuiet PSU, Zalman kjøleribbe til northbrigden, 80mm Papst 12dB vifte og en Zalman CNPS 6000CU CPU-vifte. Dette fører forhåpentligvis til en "støyfri" PC ! Jeg er mest spent på BeQuiet, nytt og ukjent for meg,- og om det går bra om jeg kjører CPU-vifta på 5V (20dB) Ytterligere støydemping med asfaltplater etc. skal komme etterhvert ! Takk for tips !
olerype Skrevet 22. april 2003 Forfatter Skrevet 22. april 2003 Noen som forresten vet hvordan man fjerner gammel kjølepasta/lim på prosessoren ?
HMKG Skrevet 22. april 2003 Skrevet 22. april 2003 isopropanol, fås på (nesten) alle bensinstasjoner.
olerype Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 Når jeg går inn i Bios ser jeg at temperaturen blir rimelig høy etterhvert, ca 65 grader. SiSoft signaliserer også at CPU-temp. (og hovedkortet på ca 50 grader) er høy og jeg lurer på om dette er normalt ? Har nettopp installert nyeste bios som støtter hvilemodus for AMD CPUer. Nå ligger temperaturen på 44 grader, stiger til 47 grader ved belastning ! Men hovedkortet er imidlertid like varmt,- men det bedrer seg forhåpentligvis imorgen etter jeg har installert den nye utstyret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå