Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sannheten om Nav


Trygve Onnestad

Anbefalte innlegg

Nav har for tiden store problemer. Eller de har alltid hatt store problemer er nok de riktige ordene. Helt tilbake til 2000 – 2001 da Nav het Aetat opplevde jeg systemet som vanskelig.

 

 

Ekstremt dominante Skrankedamer, som ikke bryr seg om de lyver deg rett i trynet, bare de får deg ut fra bygget er de fornøyd. Arrogante saksbehandlere , løgner om når utbetalingene vil komme. Ekstrem lang søketid på alt. Rot med utbetalinger i alle slags former.

 

 

Og ikke minst, Nav sitt beste våpen for å slippe unna er unskyldninger og ferske løgner, som de serverer på sølvfat og silkepute til godtroende naïve nordmenn. En så lenge

 

 

Det som aldri kommer frem er at brukere blir utsatt for store utfordringer når utbetalingene ikke kommer til rett tid , eller lar vente på seg 2 – 3 måneder ekstra.Du blir henvist til å søke sosialhjelp når søknadstiden er så lang. Tragisk for samfunnet

 

 

Hvorfor er det slik ? Hvorfor har det vært slik lenge før Nav reformen i det heletatt ble påtenkt?

 

Og hvorfor er det forstatt slik etter Nav reformen trådde i kraft?

 

 

De har hatt årevis på og kjøre inn systemet slik at det vil fungere i praksis, men hva har de gjort ? Jo de har bare skiftet navn , slått sammen alt til en etat og gitt en lang faen i alt det andre.

 

 

For meg som er bruker av dette systemet , kan jeg ikke se noe forbedring siden mitt første møte med dem for rundt 9 år siden, alså den tiden de fortsatt het Aetat.

 

 

Det har vært en gradvis forverrring som nå er kommet helt ut av kontroll. Staten står på sidenlinjen som noen spørsmålstegn. De aner ikke hvordan de skal løse det. Nye stillinger og mer pengestøtte vil ikke gjøre de ansatte mindre arrogante , eller senke løgnraten de så fint presser til sitt bryst. Det ansatte må ta disiplinkurs og generelt lære seg hvordan de skal behandle medmennesker som kommer for å få veiledning.

 

 

Når Gunnar Grå som tidligere jobbet som Rørlegger får seg jobb på Nav uten å ha et støvfnugg av kompetanse , ja da er det ikke rart ting har blitt som de har blitt

 

Staten har også et enormt ansvar her, som de overhodet ikke vet hvordan de skal komme ut av.. De har undervurdert Aetat /Nav i årevis. De ser ikke at midlene som blir tildelt aldri strekker til . Eller blir feildisponert så til de grader

 

Så da lurer jeg på :

 

 

Er det rart folk er frustrerte ? Er det rart at en stor del av landets befolkning baksnakker Nav basert på egne erfaringer ? Er det rart at folk bruker ordet hat. Eller går fysisk til angrep på både saksbehandlere og Nav bygg ?

 

Nei , det er det ikke

 

 

Raude

 

Endret av Raude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk byråkrati består for det meste i sirkler av ansvarsfraskrivelse. Nav er den verste av dem. At etaten er seg sin stilling bevisst kommer til uttrykk når de kaller inn folk til samtale. Du får et brev, og har å møte da og da. Passer det ikke, må du fylle ut et svarbrev, og det er opp til Nav å bestemme om de synes grunnen din er god nok. Du har ikke anledning til å ringe. Skal du ha tak i noen bestemt medarbeider må vedkommende ha gitt deg sitt telefonnummer. Sentralbordet har ikke lov til å dele det ut. Hadde det vært mulig å forholde seg til Nav slik man burde forholde seg til Nav, ville de nemlig ikke gjort annet enn å bli utskjelt på telefon.

 

Arbeiderne må være psykologer, økonomer, jurister, rådgivere og alt mulig på en gang. Dessverre er de stort sett underkvalifiserte og desillusjonerte, samtidig som de har stor påvirkningskraft på sine klienter. Jeg har selv opplevd å ha en saksbehandler som faktisk ikke hadde det minste peiling på hva hun drev med, og har i ettertid funnet ut at det aller meste hun fortalte meg faktisk ikke stemte. Jeg lurer på hvordan det står til med de andre, og hvem jeg egentlig kan stole på.

 

Mot all logikk går tabber ut over klienten, ikke Nav selv. Det vi trenger er ett eller annet lovverk som sier at har du levert inn krav på dagpenger, skal saken være ferdigbehandlet etter en fast frist, ellers får du automatisk utbetalt stønad til den er det, selv om det viser seg at du ikke hadde krav på det likevel. Så mange illegitime krav kan det umulig være.

 

Hvis du har muligheten til å gjøre noe du vet du etter loven har krav på, men venter på grønt lys fra Nav, er det bare å kjøre på. Dessverre er det ikke så lett med dagpenger.

 

Jeg tror noe av problemet er at Nav-klientene ikke er organiserte, og etaten har for store muligheter til å skjerme seg selv fra ubehageligheter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Trådstarter sier ikke noe konkret om akkurat hva disse løgnene eller problemene dreier seg om.

 

For min del, så syns jeg at NAV bør være litt vanskelige og skal funke nettopp som en midlertidig ordning i kritiske perioder. Alle kan ta seg en utdannelse og få seg en jobb om de går inn for det. Jeg syns ikke at det å ikke ta utdannelse, bo i en leilighet og få penger fra fellesskapet skal være et alternativ til å ta seg en utdanning, få seg en jobb og bidra til fellesskapet. Har inntrykk av at mange folk rett og slett ikke vil jobbe, tar seg kanskje en runde å kikker etter jobb uten å legge noe særlig i det og så syter over at de ikke får penger fra NAV.

 

Jeg har ikke tro på at det finnes en mindre intelligent gruppe som uansett fag ikke egner seg til å få ståkarakter og å faktisk kunne utføre en jobb innenfor det faget. Det handler om innsats og vilje først og fremst. Men selvsagt, de som av medisinske grunner har vanskeligheter for å gjøre en jobb skal få støtte, men resten syns jeg ikke synd på.

 

Hard og brutal virkelighet vi lever i ;) Alle må gjøre en innsats!

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Løgner :

 

Jeg ble fortalt på et tidspunkt at utbetalingen ville komme innen 2 - 3 uker under et viktig møte jeg hadde med Nav. Det gikk 4 uker og jeg så ikke snurten av utbetalingen. Jeg klaget og de sa det ikke var lang tid før utbetalingen ville komme. Det kom til å ta hele 4 ,5 mnd før jeg fikk et øre. I mellomtiden hadde jeg søkt om sosialstønad som jeg fikk avslag på fordi Nav hadde sagt at utbetalingen min ikke var langt unna til saksbehandler på sosialkontoret , dermed ble det heller ikke hjelp å få der.

 

Under et annet møte med samme saksbehandler , konfronterte jeg henne med den lovnaden hun hadde gitt meg om at pengene ville komme innen 2-3 uker

Dette protesterte hun på og sa hun aldri hadde sagt noe slik til meg. Jeg ble veldig fortvilet og dritt hakke lei

 

Så jeg måtte ty til et kredittkort de 3-4 månedene jeg gikk helt uten penger. Konsekvensene ble at jeg fikk endel gjeld. Jeg hadde ingen andre å låne av i verden

 

Det var ett eksempel som jeg har opplevd

 

Nå er det ikke slik at jeg snakker om de som ikke vil jobbe. jeg snakker om mennesker som kommer for å få råd og veiledning i arbeidslivet og eventuelle stønader som er aktuelle for veien vidre. Vi blir undertrykt og tråkket på hver eneste dag rundt om i hele landet.

Lenke til kommentar
For min del, så syns jeg at NAV bør være litt vanskelige og skal funke nettopp som en midlertidig ordning i kritiske perioder. Alle kan ta seg en utdannelse og få seg en jobb om de går inn for det. Jeg syns ikke at det å ikke ta utdannelse, bo i en leilighet og få penger fra fellesskapet skal være et alternativ til å ta seg en utdanning, få seg en jobb og bidra til fellesskapet. Har inntrykk av at mange folk rett og slett ikke vil jobbe, tar seg kanskje en runde å kikker etter jobb uten å legge noe særlig i det og så syter over at de ikke får penger fra NAV.

 

Jeg har ikke tro på at det finnes en mindre intelligent gruppe som uansett fag ikke egner seg til å få ståkarakter og å faktisk kunne utføre en jobb innenfor det faget. Det handler om innsats og vilje først og fremst. Men selvsagt, de som av medisinske grunner har vanskeligheter for å gjøre en jobb skal få støtte, men resten syns jeg ikke synd på.

 

Hard og brutal virkelighet vi lever i ;) Alle må gjøre en innsats!

 

Du har tydeligvis ikke opplevd hvor hard og brutal verden virkelig er. Når du gjør det, kan det være din fremtid og økonomiske situasjon som vakler og står på Nav sitt byråkrati, og da vil du se saken fra en annen side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...