Gå til innhold

Finnes liten dampturbin til elproduksjon hjemme


wiba

Anbefalte innlegg

Vet noen om det finnes løsninger/prosjekter med liten dampturbin med damptkjele i et lukket system til hjemmebruk som med påkoblet generator kan lage opptil 1 kW med strøm? Varmeenergi til å lage damptrykk kan systemet feks få fra pellets, olje eller gassfyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar: nei.

 

Lengre svar, jeg har kikket etter dette selv men har ikke funnet noe. I følge wikipedia finnes dampturbiner ned til 1hp for å drive pumper men hvor man finner dette aner jeg ikke. Små turbiner ser ut til å være like sjeldne som barter på egg...

 

 

edit:

Er det noe sånt du er på utkikk etter?

http://en.wikipedia.org/wiki/MicroCHP

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Kan man bruke turboen fra en lastebil som turbin?

Ikke umulig om du river av viftebladene på luft-siden av akselen, putter en egnet magnet der og henger på en spole rundt. Men skal litt til for å lage det selv med mindre man har noe fagbrev innen transformatorvikling eller lignende ;).

 

Et annet problem er at man gjerne vil ha det begrenset til 50 hz (altså 50 runder/sek på turbinen) eller så må man ha en omformer fra 50 hz "masse volt" vekselspenning til 50 hz 230V vekselspenning som det meste av vanlig stikk kontakt apparater er glad i.

 

 

Er nok ingen ferdige dampturbiner til elproduksjon hjemme da få vil styre med å fyre og ordne på det til den prisen det ville kostet i forhold til å kjøpe en vanlig diesel eller bensin generator på 1-2-4-8 kW, you name it :). Da er det jo bare å fylle på diesel, skru på tenning og fyre den på starteren ;).

 

Men uansett så er elprisen mye billigere per kilowatt enn prisen på bensinen per kilowatt aggregatet leverer. Vil tro det samme gjelder gass/ved hvis du regner innkjøpsprisen på en evt dampturbin ;) + prisen på veden/gassen du bruker.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
[...]Men uansett så er elprisen mye billigere per kilowatt enn prisen på bensinen per kilowatt aggregatet leverer. Vil tro det samme gjelder gass/ved hvis du regner innkjøpsprisen på en evt dampturbin ;) + prisen på veden/gassen du bruker.

 

Det er regnestykket for vanlige tilfeller ja. Men i spesielle tilfeller kan sære ting lønne seg. F.eks langt ute i skogen vil det bli skikkelig dyrt med strøm, fordi det ikke akkurat er gratis å strekke ledninger dit fra nærmeste kraftverk/kraftledning. Er dette i tillegg langt pokker ute i villmarken der du har fri tilgang på ved, men evntuell diesel til ett aggregat må flyes inn med helikopter. Kan det tenkes at regnestykket slår anderledes ut. Dessuten har du "ingeniørløsning-faktoren", det er ofte morro å lage sykt kompliserte løsninger på enkle problem ;)

Lenke til kommentar

En turbo fra en bilmotor er et 'populært' valg blant de få entusiastene som bygger sånt selv. :)

 

 

En flis/vedfyrt generator hadde vært tingen når hytta ligger langt fra kraftnettet ja. Som det framgår av wikipedia-artikkelen så er sånne mikroanlegg også aktuelt for boliger når bare prisen blir lav nok. Hvis du feks fyrer med olje kan du få en riktig så hyggelig virkningsgrad på brenselet når du utnytter restvarmen til oppvarming. :)

Lenke til kommentar

Det er nok mer vanlig å bruke feks vannturbiner i den lokale bekken din istedet for damp for å produsere strøm. Husk at damp under trykk kan være eksplosivt og farlig (både med tanke på eksplosjoner og varmen på dampen). Du må jo i tillegg holde dampmaskinen under oppsyn og bruke mye ressurser på å tilføre varme og vann over lengre tid, hvordan har du tenkt å løse dette? Fylle opp med pellets hele tiden? Skifte gass?

 

Det finnes allerede vannturbiner i salg på markedet i dag til småproduksjon av strøm til hytter og gårder hvis dette er planen..

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Om det blir litt mindre vann etter en stund er det vel bare å fylle på mer, vann er ganske billig... Selvfølgelig har alle trykksatte systemer en eller annen form for fail-safe, men har du konstruert ett lukket dampturbinanlegg sånn passe fornuftig, skal det være rimelig skjeldent at trykket blir så høyt at det er nødvendig å slippe ut damp. Hvis dette derimot er noe en 17-åring har sveisa sammen med ting han fant i pappas verksted vil det nok bli litt anderldes, men selv da burde det gå å få ett fullstendig dugelig anlegg.

Lenke til kommentar

Klart, det er akkurat det jeg mener. Alt er mulig, men til hvilken pris? Vedlikehold, påfylling (vann/fyring) og sikkerhetssystemer, alt dette blir kostbart etterhvert. Sånn sett ville jeg ha anbefalt en vannturbin som for det meste dreier seg om en engangskostnad, men da må man nesten ha tilgang på vann :)

Lenke til kommentar

Du må ha vann, fallrettigheter og gjennom en helsikes papirmølle. Billig er et vannkraftverk heller ikke.

 

Vil tro kostnadene er sammenliknbare, største problemet er uansett at det er ca umulig å få tak i en dampturbin til hjemmebruk. Hvis de noensinne blir tilgjengelige i volum vil jeg tro at de kan bli foretrukket alternativ til hytta for de som har enkel tilgang til ved.

Lenke til kommentar

Har du stor/lang nok elv legger du jo ett rør nedover åssiden og inn i mirkokraftverket, så selger du overskudsstrømmen til strømnettet.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

Det var jo en serie i sommer på Discovery eller National Geogprahic Ch. som bygget dette av vanlige vannrør mot en hjemmesnekkret vannmølle til bruk for en hytte på fjellet, så det fungerer - det kommer bare på hvor mye du vil legge i det.

Hvis dampturbinen skal brukes til å produsere strøm der det vanligvis ikke finnes strøm, så vil jeg tro det blir ganske problematisk å flytte olje, gass eller pellets dit også. Jeg hadde hvertfall aldri stolt på en hjemmelaget dampturbin som ikke var under oppsyn, uansett hvor mye elektronikk jeg hadde bygget på den. Det er ganske stort trykk det er snakk om her..

Lenke til kommentar
Har du stor/lang nok elv legger du jo ett rør nedover åssiden og inn i mirkokraftverket, så selger du overskudsstrømmen til strømnettet.[...]

 

Er du koblet til strømnettet forsvinner vel noe av behovet med å lage sin egen strøm? Og at det bare er å legge ut litt rør oppover fjellsiden, tja det er vel bare å bygge en skikkelig dampturbin også?

 

Angående sikkerheten til anlegget finnes det mange måter å fikse det på. På hjemmebygde ting er ofte det enkleste å seriøst overdimensjonere trykksatte deler, samt å plassere det sånn at det ikke skjer alverdens om det går dritt (altså ikke i kjelleren, men heller i en egen bu litt utpå tunet). At du ikke stoler på elektronikk og ting som ikke er under oppsyn, er det kanskje ikke så mye å gjøre med. Men rent teknisk så er alle problemene med en småskala dampturbin "lette" å løse.

Lenke til kommentar

Det holder å legge standard plastikkrør (takrenn type rund) over bakken, så lenge vannet kommer i store nok mengder ned og det dannes trykk.

Og flere(de fleste?) som har vannturbiner eller vindturbiner som mikrokraftverk og som er tilkoblet strømnettet selger strømoverskuddet tilbake til nettet slik at du både får "gratis" strøm og solgt strømmen du ikke bruker(overskuddsstrøm).

 

Har du plass til dampturbinen på en slik måte at du slipper å være avhengig av ett forsikringsselskap hvis noe skal skje så er det vel bare å eksperimentere med det, men hvis ikke kan det jo bli litt dyrt. Som jeg har sagt så høres det ut som mye jobb for veldig lite da det krever mer jobb i lengden enn andre mirkokraftverk, men har man lyst og mulighet så er det jo ett spennende prosjekt :)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva du vil fram til... Men din opfattelse av at dampturbiner er ekstremt farlige, og fryktelig kompliserte, kombinert med at vannkraftverk lett lages ved å slenge noen takrenner oppover lia, og du da i tillegg får masse strøm å selge. De er vel like feilslått begge to. Vedlikeholdet som kreves for å holde ett mikrokraftverk i kontinuerlig drift, vedlikehold av dammanlegg, holde rørgaten frostfri, innkjøp av turbin og generator, opprettholde de krav som er nødvendige for å levere til stømnettet, skader som oppstår ved lekkasje (du graver raskt bort en vei, om vannet renner ut på akkurat feil sted og holde på hele natta)etc. Alt i alt blir det ganske mye penger. Eneste fordel med vannkraften må være at det går å kjøpe ferdige "pakker", men når rettigheter er på plass, ett hus å putte generatoren(e) og turbin(er) er byggd, rørgate er bygget, damanlegg er på plass, tilkopling til strømmnettet er i orden etc. så tviler jeg på at prislappen ligger særlig under millionen. Du kan få ganske mye dampturbin for den prisen.

 

PS: at Discovery Ch. har vist en eller annen løsning som fungerer innen amerikansk lovverk gjør det ikke smart i Norge. Rettighetene til å hente kraft ut av ett fossefall er ikke noe du får kjøpt for en flaske god sprit.

Lenke til kommentar

Jeg ville som sagt frem til at min oppfatning av dampturbiner er det samme som deg - ekstremt farlige og fryktelig kompliserte når de skal være automatisert. Det at jeg pratet om både noen rørgater oppover lia og selge strømmen var to ytterpunkter i ett slikt nevnte system: ett amatørprosjekt eller ett ferdig system levert. Så trådstarter må velge hvor avansert kraftverket han skal bygge skal være, det gjelder jo uansett hvilket system han går for. Om det gjelder en hytte langt oppe i fjellet og han bygger seg enn vanngate tviler jeg på at det er noe vei i veien hvis han legger noen rør langs elva, men dette blir bare feil å diskutere uansett.. Og jeg er usikker på om man må ha rettigheter for selvproduksjon av strøm når alt er innenfor egen eiendom? Kan selvfølgelig være han må ha byggetilatelse til kraftverkbua si. Hvis du så linken jeg postet så leverte de ferdige vannturbiner fra 7 til 100 tusen, så det spørs hva du vil ha og hva du vil oppnå.

Når det gjelder den tvserien var ikke dette noe stort fossefall, men en liten elv på 1m bredde som mange hytter allerede har på sine eiendommer. Lovverket til hvordan du kan benytte din "egen" elv til privat bruk kjenner jeg ikke så det skal jeg ikke si noe på.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar så langt. Mikro CHP - ja takk, men løsningene virker dyre enda. Jeg tror at en liten dampmaskin kan være noe å gå videre på. Morro kan det bli ja.

 

Har også funnet noen linker:

http://www.baxi.co.uk/products/combinedheatandpower.htm

http://www.microchp.nl/internal_combustion_engines.htm

http://www.lesa-maschinen.de/cms/index.php...ie&hl=en_EN

http://www.pritchardpower.com.au/

http://www.stirlingmotor.com/leistungsmot.html

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle505452.ece

http://www.greensteamengine.com/

 

:)

Endret av wiba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...