Gå til innhold

Hjelp til å bygge en støysvak spillpc


Anbefalte innlegg

Ok. Joda, tror nok jeg holder meg til det opprinnelige oppsettet. Jeg føler pcen begynner å ta form nå. :)

 

Kommer til å bestille alt utenom skjermen og tastaturet fra Amentio. Skjermen blir kjøpt fra Best-buy og tastaturet fra Microplex.

 

Bestiller sikkert om noen dager.

 

Noen siste innspill? :)Handlekurv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Samsung 2693hm-skjerm, den er 25,5". Den er ikke akkurat passe stor, men akkurat så stor som det går an å bli før den blir for stor. Øynene 80-100cm fra skjermen. Jeg kunne også klart meg med en 24". Jeg mener, wtf, det har jo tatt helt av. Jeg kunne helt sikkert også klart meg med en 19". OK?

 

Kvaliteten på skjermen? Helt kurrant. Jeg finner bare ikke ut hvilke innstillinger jeg bør ha. Får vel ta å kalibrere den sjøl. Men, jeg synes det er så lettvint når folk legger ut anbefalte kalibrerte innstillinger på nettet. Jeg prøver å unngå å kjøpe meg Spyder2pro eller noe sånt.

 

På min skjerm er det litt backlight bleed, og sort er en smule blått. Innsynsvinkelen er også litt begrensa vertikalt, men ikke noe av betydning med mindre du hopper opp og ned foran skjermen. Jeg gjør hvertfall ikke det. Horisontalt er innsynsvinkelen upåklagelig.

 

I sin helhet er skjermen sexy og tilfredsstiller sikkert de fleste som ikke driver med fotoredigering eller bare er opptatt av å ha "riktig" og perfekt bilde.

 

Må vel nevne at det absolutt ikke eksisterer hverken input(output?)-lag eller etterslep i det hele tatt. Dvs. det finnes nok i elektronisk målbar skala, men ikke noe som oppfattes av det mennesklige øye.

Lenke til kommentar

For all del, kjøp Støydempingsmatter hos din nærmeste bilrekvisita, mye billigere og mye mer støydempende enn de nokså ubruklige Nexus-mattene (Mist-mattene).

 

Antec P182 er rett og slett en selvfølge hvis du ønsker en stillegående Pc, jeg ville også gått for noen stillegående vifter, jeg ville definitivt gått for Fractal sine vifter (Henholdsvis 120 mm vifter), da får du Sleev'a kabler og ikke minst så slipper du den nokså idiotiske (ekstra!) 4-pinnen som evt kan tilkobles PSU, selv foretrekker jeg 3-pinner som kan kobles til en Viftestyring, noe trådstarter absolutt burde vurdere (Zalman har et svært godt alternativ her).

 

Når det gjelder valg av Hardware, så ville jeg heller gått for et Socket 775 oppsett enn et idiotisk Socket 1366 ;)

 

Regner med at trådstarter ikke skal klokke og heller ønsker lave temperaturer. Da ville jeg evt kjøpt et Asus P5Q Pro, som kan fåes for rundt 1200 kroner her til lands, samtidig ville jeg parret dem med et par gode OCZ Reaper Pc6400 (4-4-4-12) 800 mhz, og som tidligere er nevnt, et Ati 4850X2, mye er pga en visstnok veldig god kjøleløsning.

 

Det virker som at trådstarter mest har brukt for en Dual Core (Noe som er svært mye billigere enn en Quad-Core), da ville E8400 vært det beste valget. Hvis trådstarter er overbevist og over hypp på en Quad-Core, vill en Q9550 vært et brukbart kjøp.

 

Når det gjelder harddisk-valg så kommer det an på hvor mye plass trådstarter trenger, men jeg anbefaler Samsung disker, da jeg har som erfaring at disse både er mer stillegående og kjøligere, men dette jevner seg stort sett ut i mengden ;)

Lenke til kommentar
Har en Core i7 920 CPU, GIGABYTE GA-EX58-DS4 Hovedkort, Geforce GTX 260 skjermkort og en NorthQ 850W PSU. Hører ingen ting av PC'en, og GTA IV går så det suser! :)

 

Er kabinettet virkelig støydempende? Hvis du seriøst ikke hører støy fra den maskinvaren der, begynner jeg å lure på om passivt kjølte skjermkort bare er bortkastede penger..

 

Må si jeg ble positivt overrasket over kabinettet. På alle mine tidligere pc'er har jeg bytta ut referansekjølere på skjermkort og prosessor med andre støysvake modeller, men det trenger jeg ikke på maskina mi nå. Det er bare et svakt sus fra den; harddisk-knatringen er helt borte så jeg må se på led-lampa om det er diskaktivitet eller ikke. Det er bare cd/dvd-stasjonene som høres når de spinner opp med en plate i spilleren. :D

Lenke til kommentar

Cpt_Spectacular: Høres bra ut. :)

 

Giallarossi: Takker for innspill. Du anbefaler heller en Intel-basert maskin enn det AMD-oppsettet jeg har satt opp til nå. Jeg ser at prisen blir litt høyere med ditt oppsett. Mener du det er verdt det mtp de kriteriene jeg har satt opp?

 

Støydempingsmatter fra Biltema er notert.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har en Core i7 920 CPU, GIGABYTE GA-EX58-DS4 Hovedkort, Geforce GTX 260 skjermkort og en NorthQ 850W PSU. Hører ingen ting av PC'en, og GTA IV går så det suser! :)

 

Er kabinettet virkelig støydempende? Hvis du seriøst ikke hører støy fra den maskinvaren der, begynner jeg å lure på om passivt kjølte skjermkort bare er bortkastede penger..

 

Må si jeg ble positivt overrasket over kabinettet. På alle mine tidligere pc'er har jeg bytta ut referansekjølere på skjermkort og prosessor med andre støysvake modeller, men det trenger jeg ikke på maskina mi nå. Det er bare et svakt sus fra den; harddisk-knatringen er helt borte så jeg må se på led-lampa om det er diskaktivitet eller ikke. Det er bare cd/dvd-stasjonene som høres når de spinner opp med en plate i spilleren. :D

Hehe. Kjenner jeg gleder meg mer og mer til jeg får fatt i dette beryktede kabinettet. :D

Lenke til kommentar

For øvrig, den beste måten å få lydløse harddisker på er lage et flytende oppheng selv, ved hjelp av såkalte O-ringer. Det er er veldig god guide for dette her på Forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3&hl=O-ring

 

O-ringer er helt enkle gummiringer til 30 kr stk. som du får kjøpt på en rørleggerforretning.

 

Da er det ingen kontakt mellom HDD'en og kabinettet og null forplantning av vibrasjon.

Funk'er i alle fall mye bedre enn det originale HDD-gummiopphenget i Lian-Li kabinettet mitt.

Endret av Beetlejuice
Lenke til kommentar
For øvrig, den beste måten å få lydløse harddisker på er lage et flytende oppheng selv, ved hjelp av såkalte O-ringer. Det er er veldig god guide for dette her på Forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3&hl=O-ring

 

Gjorde det samme selv for endel år siden, men brukte bare vanlig husholdningshyssing... Funka fett! :D

 

Men når det er sagt, så virka silikondemperne som følger med i P182-kabinettet helt supert! I alle fall når diskene står vertikalt. Hvorfor det ble mye mer bråk når de ble montert horisontalt vet jeg ikke... Se post #16 (Side 1).

Lenke til kommentar

Forumbruker Ourasi hadde en storstil test av disse O-rings'a, og var strålende fornøyd de første ukene/dagene, ihvertfall helt til han så O-ringen(e) hadde sprukket! Derfor er ikke O-rings anbefalt, de er ikke bøyelige nok til å strekke seg.

 

Når det er sagt så har jeg også samme erfaring som Ourasi, de sprekker opp etterhvert, heldigvis hadde jeg lest testen til Ourasi og var klar over dette så jeg sjekket dette regelmessig ;)

 

(Jeg snakker om de O-Rings'a som selges på Netshop og sikkert noen andre nettsjapper).

 

Edit: Dessuten stopper HD-kamrene støy, noe O-rings'a ikke gjør.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Etter litt gransking har jeg funnet ut at det ikke er noen butikker som har X3 720 prosessoren på lager. Ser ikke ut til at den kommer før 24. februar, og det er litt lenge til.

 

Er X4 920 en grei erstatter for denne? Den er litt dyrere, så jeg vet ikke om den er verdt den 500-lappen ekstra..

Endret av gnav
Lenke til kommentar

I spill på stock hastighet yter de likt, 920 er ikke fult så klokkevennlig som 720. Den er heller ikke så lett å klokke da den ikke har fri muliplayer. men den klokker greit i de fleste tilfeller opp til 3,6 og i oppgaver utenom spill så vil den i enkelte tilfeller være bedre.

 

Og at det kun er vel 250 kr mer opp til 940 be så ville jeg forsøkt å få råd til denne, enklere å klokke og med høyere stock er det verdt det.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke om intel hardware, jeg vet bare når amd er bedre eller like gode som en intelrigg.

 

e 8400 er en god spill cpu, høy frekvens og klokkbar ved fsb, men i nyere spill som støtter flere tråder vil x3 slå e 8400, og 8400 blir tidliglegere flaskehals her. 8400 slår imidlertid x3 særskilt på eldre spill, men her har det sjelden synlig effekt, dette da fps over 60 er det meget meget få skjermer som kan vise, dvs du ser ikke forskjell om du har 70 fps eller 200 fps.

 

nå er det da folk som heveder at selv om ikke skjermen takler mer en 60 fps pr så er det bedre med 200 fps, dette kan være riktig trossalt, dette da du kan "skyte" ms før motstanderen pga respons fra museklikk om det stemmer tja, jeg vet at en hater lagg i spill.

 

Men i tillegg til average framerate, så har min framrate mest å si for spillopplevelsen, her har 2 tester så langt konludert med at ph II gir en bedre spillopplevelse, særskilt over c2 arkitekturen pga faærre framedrops.

 

Tester blant annet H av alle konkluderer pr i dag at 4 kjerner har liten effekt over 3, mens 3 kan ha meget god effekt over 2.

 

hovedlcuet er å balansere i en rigg best mulig i alle komponeter for de penger en har tilgjennelig.

 

Om du skal gå for e 8400 handler også om hvor god du er ed en pc, har du ingen problemer med å gå inn i bios, klokke der, så får du mye cpu kraft med en 8400, men er du ikke det så er en amd BE edition noe for deg, dette pga Amd Overdrive.

 

Men her kan vi ikke si at alle BE fra amd er gode til AOD, jeg har problemer med å anbefale kjøp av PH I over intel , nettopp pga at det er dårlig med overklokkingsegenskaper på PH I , mens på PH II BE er enkleste sak av verden å overklokke.

 

AMD cpu'er basert på ph ii som ikke er black edition klokker også bra, men akkurat som med intel cpu'er må du her gå veien om bios i større grad, altså du må ha mer kunnskap om hva du gjør.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...