Gå til innhold

Hjelp til å bygge en støysvak spillpc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går streiket min gamle Dell i9300 bærbare pc, etter fem års trofast kameratskap. Etter å ha brukt bærbar som hovedpc i lang tid, tenker jeg å gå over til en stasjonær pc, som jeg skal bygge selv. Problemet er bare at jeg ikke har holdt følge med utviklinga i det siste, så jeg har ikke så mye peiling på hva som er bra og ikke. Dette skal være en oppgraderingsvennlig pc som varer lenge. Derfor fokuserer jeg på bra skjerm, godt kabinett, bra lydkort og stabil strømforsyning.

 

Noen kriterier jeg har:

* Den skal være støysvak

- Hva er prisen for vannkjøling? Vanskelighetsgrad?

* Bra kabinett (LL PC607, Antec Performance One?)

* 22-24" skjerm (bra på svaretnivå og farger)

* Egner seg til nyere spill

* Bra lyd til film og musikk (er det verdt å kjøpe dedikert lydkort?)

 

Resten av hardwaren er jeg ikke sikker på.

 

Prisen bør ikke overstige 10-12000.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg et Antec P182 og det er veldig stillegående, men jeg har riktignok ikke montert noe i det enda :p

 

Men seriøst, jeg var nettopp på markedet etter et bl.a lydisolert kabinett, og etter mitt resonnement kokte det ned til Performance One. Jeg vurderte også Lian Li PC-A20, men det koster nærmere 4000,-.

 

Kanskje du kan kjøpe et vanlig kabinett og lydisolere det selv? Kanskje et Lian Li PC-A17? Jeg vurderte å kjøpe det selv, men husker ikke hvorfor jeg kutta det ut :p

 

Jeg har ikke erfaringer til å svare på noe av det andre du lurer på, bortsatt fra at du kan gå inn på forumet her, under kategorien "Maskinvare", og hvilket som helst komponent du leter etter.

Lenke til kommentar

Cpt_Spectacular: Hvordan lydisolerer man det selv da? :p PC-A17 så uansett ganske fristende ut. Har alltid hatt lyst på Lian Li.

 

No_oN: Takker for forslaget. Tror kanskje jeg går for 4GB minne. Hva er forskjellen på I7 og Q-serien til Intel? Klarer spill å utnytte de to ekstra kjernene i firekjernescpuer fremfor tokjerne?

 

E: Hvor raskt minne er å anbefale?

Endret av gnav
Lenke til kommentar

Støyvakt er alltid en utfordring. Dette var faktisk vanskelig å tilpasse til maks ytelse, 24 skjerm med 1920x1200.

 

Grafikkort, mener jeg 2 passiv kjølte 4850 1 gb i cf skulle overgå både 4870 og 280 i ytelse, samt ingen irriterende vifter.

 

Kabinett, fikk ikke råd til det innefor rammer du satte, men antec her dette kabinettet.

 

cpu mener jeg amd 720 be kulle kaffe kraft nok i massevis til 2 x 4850 i cf.

 

strømforyning på 600 w, testet stille og godt.

 

OS inkludert, men har du det fra før har du 1000 mer å bruke.

 

iden du er filminterisert mener jeg at bluray spiller er godt å ha, særskilt med en skjerm om støtter full HD

 

 

forslag

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett mener jeg at Lian Li ikke er det beste valget. Har et Lian Li kabinett i dag, som jeg forøverig er veldig fornøyd med når det gjelder utseende, plass og løsninger ellers, men når det gjelder støy er jeg ikke fornøyd. Virker for meg som at de tynne aluminiumsplatene i kabinettet gjør alt annet en å dempe støy. Hvis du legger ned mye jobb i kabinettet kan det kanskje bli noe bedere. Tenker da på dempematter etc.

 

Har hørt mye positivt om antec p182, og skal prøve ut dette snart. Skal invistere i ny pc selv, så når neste lønning kommer om 10 dager blir det handel. Kommer til å prøve P182 sammen med Noctua NH-U12P SE1366 og Thermalright HR-03 GTX. Disse kjølerene får også mye god omtale, og jeg tror de skal bli stille nok uten at man må over på vannkjøling.

 

Etter som jeg er i samme situasjon som trådstarter tar jeg også imot tips. Satser på i7 920 og gtx285 (hr03gtx kjøleren kommer med støtte for gtx285 snart ifølge det jeg har lest). Noen som har erfaringer med hvordan holde dette kaldt og stille?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Støyvakt er alltid en utfordring. Dette var faktisk vanskelig å tilpasse til maks ytelse, 24 skjerm med 1920x1200.

 

Grafikkort, mener jeg 2 passiv kjølte 4850 1 gb i cf skulle overgå både 4870 og 280 i ytelse, samt ingen irriterende vifter.

 

Kabinett, fikk ikke råd til det innefor rammer du satte, men antec her dette kabinettet.

 

cpu mener jeg amd 720 be kulle kaffe kraft nok i massevis til 2 x 4850 i cf.

 

strømforyning på 600 w, testet stille og godt.

 

OS inkludert, men har du det fra før har du 1000 mer å bruke.

 

iden du er filminterisert mener jeg at bluray spiller er godt å ha, særskilt med en skjerm om støtter full HD

 

 

forslag

 

Takk for forslaget. Den skjermkortløsningen såg veldig grei ut. Ang. operativsystem kjører jeg XP til Windows 7 kommer ut, så det kan jeg sløyfe. Etter litt research har jeg funnet ut at jeg går for en BenQ FP241W skjerm. Og kabinettet blir et Antec 182P.

 

Jeg stusset bare litt over at CPUen er socket AM3 imens hovedkortet er AM2?

Lenke til kommentar

Handleliste

 

Jeg trenger et hovedkort som selges hos Amentio, som passer med den øvrige maskinvaren. Noen tips?

 

Til strømforsyning har jeg valgt et Corsair HX 620W. Er det verdt å betale så mye penger for denne strømforsyningen? Hva er forskjellen på denne kontra de litt billigere modellene til Corsair?

 

E: skrivefeil

Endret av gnav
Lenke til kommentar

Herlig valg av strømforsyning, jeg valgte akkurat den samme ; )

 

Jeg har ikke fått testet ennå, men har jo lest at den er veldig stillegående og svært stabil. Du har vel kanskje sett testen på hw.no.

Den har modulære kabler som kommer i en sexy liten svart pose :p

Det gjør vel at du får tilpasse kablene dine bedre og få et mer ryddig kabinett.

De "hoved-strøm-kabel-strømpene" er forresten ganske kule og ser ut som slanger. Jada, jeg har ikke så god peiling.

 

Jeg har ikke grunnlag til å kunne sammenlikne med noen andre, siden det eneste jeg har hatt tidligere, utenom laptop, er et chieftec dragon kabinett me medfølgende strømforsyning. Blir deilig me oppgradering, skal prøve å få satt opp pc'n i dag.

Endret av Cpt_Spectacular
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk også usikker på den skjermen om spilleskjerm. Jeg tror faktisk den er mynet på profijonell bruk for bildebehandlig og annet "officbruk", den er meget god lystyrke, samt all mulige funksjoner for dette. Men respontiden tilier at det vil blie etterslep som kan være iriterende både i filmer og pill, å jeg er litt skeptik til skjermvalget, siden dette kal være en spill pc.

 

godt hk som er rimeligst ho amitio

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet all verdens skjermer.

 

Men la oss sette noen kriterier

 

responstid <8 ms (ser etter 5 ms, men ikke option i prisguiden)

lystyrke >400 cd/m2

kontrast 1000:1

 

Vi får Denne listen av skjermer

 

Men selv bet jeg meg merke i de 2 første her

 

Men 28" er stort til å sitte nært å spille, 26 kan også bli noe stort for spill, men til film, er 28 fin, har selv 32 lcd tv på veggen foran senga og vil ikke hadd det mindre til film, men kunne ikke tenke meg å sitte 1 m fa og spille på den.

 

24 el 26 virker som et godt kompromiss her, og ja 26 tommeren først der har gode spes.

 

Ellers å anbefaler jeg at du googler etter revies av den skjermen du ser for deg at du vil ha, og da ikke 2 år gamle reviews, utviklingen går fort.

 

ps beklager mye skrivefeil, er gipsa på høyrehånd så dette er venstrehånds skriving

 

Edit: og det er nesten en skam og ikke installere tv kort i maskinen din, hehe, da har du det jeg kaller ghtpc, nesten bortsett fra kabinettet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vær obs på at hvis du bestiller fra Amentio, kan det ta LANG tid før du får alle delene... Jeg bestilte 6 deler til min pc, og det kom med 5 forskjellige pakker som ble levert av Posten, Tollpost og Schenker. Så det tok en måned å få delene, selv om alt var på lager da jeg bestilte...

 

Men anyway... Jeg har et Antec P182 kabinett med tilsammen 4 harddisker. Og fordi skjermkortet tar såpass med plass (Geforce GTX260) er det ikke plass til å sette diskene i den øverste diskskuffen, så alle står på høykant i den nederste. Og rett før jul satte jeg sammen en ny PC til en kamerat; med samme kabinett og 2 harddisker. Da satte vi de i den øverste skuffen (vannrett). PC'en ble bra, men han klagde etter noen dager på at det var sånn brumming fra PC'en. Jeg syntes det var merkelig, fordi min er lydløs (i alle fall nesten). Og det stemte; hans pc durte skikkelig, du kunne kjenne på kabinettet at det vibrerte. Og det ga seg ikke før vi satte diskene på høykant i den nederste skuffen. Merkelige greier... Brukte akkurat de samme silikondemperne på harddiskene i de 2 skuffene.

 

Men jeg anbefaler P182. Kjempebra kabinett.

Har en Core i7 920 CPU, GIGABYTE GA-EX58-DS4 Hovedkort, Geforce GTX 260 skjermkort og en NorthQ 850W PSU. Hører ingen ting av PC'en, og GTA IV går så det suser! :)

Endret av norlæning
Lenke til kommentar

Osse: Tror skjermer over 24" blir litt for store for meg. Har byttet ut skjermen med en Samsung 2493HM, som har fått ganske grei kritikk i anmeldelser. Har også lagt til et nytt tastatur.

 

Oppdatert handleliste

 

Har en Core i7 920 CPU, GIGABYTE GA-EX58-DS4 Hovedkort, Geforce GTX 260 skjermkort og en NorthQ 850W PSU. Hører ingen ting av PC'en, og GTA IV går så det suser! :)

 

Er kabinettet virkelig støydempende? Hvis du seriøst ikke hører støy fra den maskinvaren der, begynner jeg å lure på om passivt kjølte skjermkort bare er bortkastede penger..

Lenke til kommentar

Bortkastede penger ????, dette kunnevært sant dersom det hadde vært noe prispåslag vs tilsvarende skjermkort medvifte.

 

4850 med1 gb minne

 

Billigste kort er kr 146 rimeliger, har dårliger klokk på både gpu kjerne 625 mot 640, minne 993 mot 1886, derimot så er skjermkortet over kun kr 26 klokket høyere.

 

 

Og faktisk så vil det oppsettet som du nå har gruse en slik konfigurasjon som nordlæning sin pc, dette i spill vel og merke og i oppløsninger som skjermen du har valgt støtter .

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...