Gå til innhold

Hvilket fag skal jeg velge bort til vg3?


Gormers

Anbefalte innlegg

Har R-matte, Fysikk, Internasjonal engelsk, og IT. Til neste år må jeg velge bort et av dem (sånn er systemet).

Jeg fikk 3 i matte og fysikk som vinterkarakter, men har mulighet for å få 4 og kanskje 5 i fysikk til sommeren, hvis jeg arbeider mer (gjennomsnittet av prøvekaraktene i fysikk gikk mer mot 4 enn 3 egentlig, så den karakteren var ufortjent).

 

Tingen er at jeg er ganske skolelei og har slitt i matta osv. Jeg tenker på å søke bachelor i informatikk hos halden høyskole. Opptakskravet er bare første år R-matte og generell studiekompetanse.

 

Veldig vagt spørsmål vet, men jeg trenger litt veiledning. Hva skjer hvis jeg driter meg ut med R2 og får en toer eller stryker. Hadde det vært bedre å beholdt R1 karakteren da og latt være å ta R2? Vet det er veldig dårlig spørsmål, men jeg trenger litt veiledning. Vet ikke om jeg trenger fysikk og matte osv. takk^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvilke studier du trenger R2 for. Hvis ingen av dem er i nærheten av aktuelle - dropp R2, du har jo R1 som du trenger der du vil inn.

I motsatt fall kan det hende du ombestemmer deg om hva du vil studere i løpet av et år, så da bør du vurdere å ta R2, men isåfall må du være bestet på å gjøre en innsats. Som du selv sier så er nok en 3er i R1 bedre enn en 2er i R2, med mindre du vet du trenger R2.

 

Bare hva jeg tenkte, håper det hjalp noe.

Lenke til kommentar

Ville vel ikke bare vektlagt hva du trenger for å greie opptakskravet, men også hvilke fag du vil ha mest utbytte av i studiet du skal inn på. At jeg hadde 3MX (er det det samme som R-matte?) gjorde hvertfall min it-utdannelse mye mer interessant...

Endret av Tommy
Lenke til kommentar

Med tanke på framtidig utdannelse så bør du se på studiene du er interessert i å velge utifra det. For å komme inn på alle(tror jeg) ingeniørstudier i Norge trenger man bare Fysikk 1, men man trenger R2. R2 er ikke så vanskelig hvis du jobber litt med det, par timer i uken kanskje. Så ville valgt vekk fysikk jeg. Jeg har hørt at Engelsk i tredje er veldig kjedelig.

Lenke til kommentar

jeg tok Matte, Fysik og engelsk som fordypningsfag. Matte og Fysikk er begge veldig utfordrende i tredjeklasse, men overkomlige. Jeg jobbet veldig lite og følte meg ikke veldig flink. fikk 3 i matte og 4 i fysikk. Engelsk tok jeg som privatist pga en uheldig timeplan. det var kjempe enkelt, åpnet ikke læreboken før dager før eksamen og fikk 3 skriftlig og 6 muntlig. Mange som tok det faget på skolen sa det var et veldig tunkt fag, men er du flink i engelsk tar du det som privatist lett, så det er et alternativ du burde se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...