Gå til innhold

HTC med 1 GHz-mobiler


Anbefalte innlegg

Klokkefrekvensen er 1 GHz, men hvor rask er prosessoren? På hvilken måte måler dere ytelsen?
Ytelse per mhz stiger vel som på pc markedet. Det samme gjør nok ytelse per watt time.

Ytelse per MHz er generelt synkende innenfor hver prosessorserie når man øker klokkefrekvensen. Det er fordi flaskehalser som minnebåndbredde, FSB, og latency til systemet rundt blir mer tydelig jo høyere ytelse prosessoren har.

 

Ytelse per watt time er også synkende jo høyere klokkefrekvenser man har innen en prosessorserie.

 

Men det er jo store forskjeller mellom prosessorseriene. Nå aner jeg f.eks ikke hvor godt Qualcomm 1GHz yter sammenlignet med en Pentium III 1 GHz. For alt jeg vet kan ytelsen være 0,1x eller 10x Pentium IIIen. Derfor lurer jeg på nettopp hvor bra prosessoren yter og hvordan ytelsen er målt.

 

Men dette er vel snakk om en ny prosessor serie. Hvertfall nytt brikkesett. Det jeg mente var at ytelse per mhz ogYtelse per watt stiger nok når nye prosessorserier lanseres til mobiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone er heller ikke så rask. Jeg har hatt min 1. Gen i en måned og jeg begynner å bli lei av å vente 5-30(aldri mindre enn 5 sek.) på å åpne sms programmet. Det er ikke raskt nok. Og raskere nettside lasting hadde vært flott, edge og wifi er ikke så stor forskjell pga ytelse. Iphone har en 400 mhz arm cpu tror jeg.

Lenke til kommentar
hehe, happens 2 everyone once in a while. gleder meg uansett til kan begynne å spille klassikere som AoE 1&2 på mobilen på en eller annen måte :p

Har spilt AoE på pdaen min som jeg fikk i 2002 jeg... 320*240 16 bits skjerm, 130mhz cpu, 96mb ram, wlan, sd-kortleser. Den har faktisk ledd av de aller fleste mobiler i lang lang tid. AoE går flytende. Bare 1cm tykk er den og. Batteriet er nå ødelagt, men når det var nytt holdt det i 6-7 dager.

Dog er den ganske bred og høy pga den store skjermen. Men ja, AoE på mobile enheter har vært mulig leeenge.

Lenke til kommentar
syntes jeg leste her på amobil om toshiba(eller Samsung?) gjorde det slik at den brukte hele CPUen når den krevdes, f.eks starte ett program eller operere i ett program så brukte den 1ghz, men når den ikke trengte så mye CPU kraft la den seg på 600 mmhz eller noe slikt..

Får jo håpe at HTC velger noe av samme løsningen!

Dette er allerede i bruk. Jeg halverte klokkefrekvensen på den forrige HTC'en min når tastelås var på, allikevel resulterte ikke det i nevneverdig lengre batterilevetid, ettersom det er en drøss andre faktorer som spiller inn.

 

 

For prosessorer som brukes i samme segment, så betyr klokkefrekvensen mye. En dobling av klokkefrekvensen betyr en tilnærmet dobling av ytelse, fordi prosessoren gjør dobbelt så mye på samme tid. Hvis en telefon i utgangspunktet er treg, og man må vente på at menysystemes skal bestemme seg, kan en dobling av klokkefrekvensen bety at all venting forsvinner totalt, heller enn at ventetiden blir halvparten, fordi prosesoren nå hele tiden har mer å gå på.

 

Men det som skjer (ivertfall for WM og HTC) er jo at de bare lager mer fancy grensesnitt, som prosessoren marginalt klarer å prosessere, og at det hele bare blir like tregt igjen.

Nei, en dobling av klokkefrekvensen betyr ikke dobling av ytelse. Bare se på pc-markedet. Her har klokkefrekvensen de siste årene gått ned, mens ytelsen har gått kraftig opp. Det er ikke klokkefrekvensen alene som spiller inn på ytelsen. Det hjelper ikke å ha verdens beste fotballspiller på et lag hvis de 10 andre er ubrukelige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...