Gå til innhold

Intel senker SSD-prisen


Anbefalte innlegg

Du glemmer alle problemene som er nevnt rundt onboard raid kontrollere og SSD. Man kan ikke med sikkerhet vite at man får det resultatet man tror pga. dette.
Dette er en problematikk som vil forsvinne etterhvert som teknologien modner mere

 

Mange vil jo sikkert også trekke fram risikoen med å stripe disker på generell basis, men man kan delvis se bort fra risiko med datatap da det enda er alt for mye luksus å kaste bort plass på SSD til backup!

Jeg snakket utfra dagens teknologinivå og i dag er vi ikke garantert å få en god opplevelse med Raid0 av SSD på integrerte HK kontrollere og spesielt Intel ICHx. Ellers synes jeg risikoen med striping på SSD er minimal så det ser jeg ikke som en bekymring. Backup av stripet SSD er også billig å foreta mot en konovensjonell HDD.

 

Jeg kommer forøvrig til å kjøre OS basert Raid0 på 3x1TB Samsung F1 disker, da Raid0 egner seg ypperlig for OS basert Raid samt at jeg tror kvaliteten på F1 diskene er såpass bra at jeg tar sjangsen. SSD disken jeg kjøper blir nok en singledisk, men ikke sikker ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å klargjøre dette (det står også i SSD tråden min):

Noen SSDer kan miste skrivehastighet når de nærmer seg fulle grunnet dårlig garbage collection, eller at det ikke er satt av ekstra plass til administrering av denne. Det blir en dårlig metafor, og jeg er ikke spesielt glad i den, men man kan tenke på det som fragmentering av skrivbar plass. Nærmere bestemt tilgjengelighet av "tomme" sider. En SSD kan kun skrive til tomme sider, og når data blir merket som ugyldig (slettet eller flyttet) så blir ikke data slettet med en gang, men området blir merket som "skittent" og blir så slettet senere. Grunnen for dette er at en SSD må slette hele blokker (64-512 sider) av gangen, som består av mange sider (512B-4KB). Hvis det ikke er tomme sider ledig å skrive til må da SSDen først klarere en hel blokk, og får å gjøre det må først gyldig data leses ut, blokken slettes, og så kan gammel og ny data skrives. De fleste SSDer lar ca 5% av den totale kapasiteten gå med til dette og wear leveling, samt å ha ekstra celler som kan tas i bruk når noen feiler. SSDer med gode kontrollere frigjør plass til skriving før det trengs, så det ikke tar ekstra lang tid når det faktisk skal skrives.

Dette problemet er størst på eldre MLC SSDer med dårlige kontrollere. Enterprise-grade SLC SSD har hatt tilfredsstillende løsninger på dette i mange år allerede, men de enhetene og kontrollerne som er i de koster en del. Det virker som den nyeste generasjonen MLC SSD (de med 200+ les og 150+ skriv, og IKKE èn enkel Jmicron kontroller) har fikset dette problemet også.

Lenke til kommentar

For øyeblikket ser det ut som OCZ Apex eller Vertex, eller G.skill Titan er gode valg. Intels MLC er også et godt valg hvis du vil bruke litt mer penger, men siden vi ikke vet noe om ytelsen fra vertex ennå kan det være litt gambling å kjøpe denne, siden det er mulig vertex kan slå den i både ytelse og pris (gjennstår å se).

Lenke til kommentar
Hvorfor drøyer tester av Vertex så veldig? Er det fordi OCZ ønsker å selge Apex til flest mulig først?

Jeg så et annet sted at noen siterte en fra ocz som sa at de var blitt sendt tilbake til OCZ for firmware oppgradering i siste liten. Får håpe alle eventuelle problemer som var med de ble fikset, og selvfølgelig håper vi også at de økte ytelsen :p

Lenke til kommentar

Jeg tok ikke sjangsen på at de første som kommer på lager blir utsolgt, så eg bestilte fra PS nå i helga selv om de har usikker leveringsdato. Jeg regner med de aller fleste norske nettbutikkene bruker samme importør, eller i alle fall får de tilsendt samtidig. Hvis jeg er på lista som har bestilt før det blir sendt så står jeg forhåpentligvis langt nokk fremme i køen til å få to fra den første leveransen som kommer. Problemet nettbutikkene har når ikke folk bestiller før ting kommer på lager, spesielt da med mere eksotiske og usikre ting som SSD, er at de tar inn midre partier og blir utsolgt før alle som venter får kjøpt. Hvis vi som har bestemt oss tar sjangsen og bestiller på forhånd blir det større innkjøp, og flere får muligheten til å kjøpe når de kommer på lager, og til en lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...