Gå til innhold

Itunes-saken droppes


Anbefalte innlegg

"de fleste moderne musikkspillere..." er feil. Musikken er fortsatt AAC, og må konverteres for de fleste mp3 spillere. Sony sine støtter AAC, samt noen store som archos, men det er ikke noe veldig utbredt format utenfor apple verdenen

Det er ikke Apples feil. AAC er ikke en standard Apple eier, de betaler lisens til MPEG-gruppen for å bruke formatet, akkarat som andre produsenter av AAC-avspillere må.

 

AAC er rett og slett lyddelen i MPEG-4-standarden (MPEG-4 Advanced Audio Coding), som på sikt skal overta både for MPEG-2-video (mpg2) og MPEG-3-lyd (mp3). AAC er altså neste generasjons mp3. Apple har bare vært framsynte nok til å satse på denne standarden ganske tidlig, rett og slett fordi det gir bedre lydkvalitet enn mp3. Da den første iPoden ble lansert i oktober 2001 var filformatet mp3, det var først ved lanseringen av iTunes Store i april 2003 (1½ år etter den første iPoden), at Apple tok i bruk AAC-formatet, ikke for å være vanskelige, men for å være framsynte og gi kundene bedre lydkvalitet.

 

AAC er endel bedre på alve bitrates, i transparent kvalitet er mp3 og aac omtrent på det jevne. Vi får se hvordan det går, personlig tror jeg nesten lossless vil ta over før mp3 dyttes av tronen på lossy formater.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341
Sa ingenting om mobiltelefoner, vet at de fleste støtter aac - var musikkspillere jeg snakket om

Alt jeg nevner er musikkspillere, så jeg også snakker om "moderne musikkspillere" - noe de fleste mobiltelefoner som selges i dag også er.

 

Artikkelen prater om "moderne musikkspillere og mobiler", så når de skiller ut mobiler fra betegnelsen er det er logisk at musikkspillere refererer til DAPs. Jeg sa aldri noe om mobiler, jeg er fullstendig klar over at de støtter AAC, men det er feil at de fleste (non apple) mp3 spillere gjøre det.

 

Jeg er forøvrig fullstendig klar over at det ikke er apples feil. AAC støtte burde være inkludert i alle mp3 spillere, IMO. Poenget er at det IKKE er det, og at uttalelsen om at de fleste musikkspillere støtter aac når de direkte skiller mobiler ut fra betegnelsen "musikkspillere", er feil.

 

Det er her snakk om at artikler som det her villeder folk som ikke har den fjerneste snøring på hva AAC er, og tror alt som lager lyd er MP3. Folk som kjøper creative, eks.

Lenke til kommentar
AAC er rett og slett lyddelen i MPEG-4-standarden (MPEG-4 Advanced Audio Coding), som på sikt skal overta både for MPEG-2-video (mpg2) og MPEG-3-lyd (mp3). AAC er altså neste generasjons mp3.

Bare for å pirke litt... :)

MP3 er ikke MPEG-3, det er MPEG-1 Audio Layer 3. Ble utviklet på begynnelsen av 90-tallet, og inkludert i MPEG-1.

 

er aac formatet frigitt ( uten avgift ) til bruk for alle produsentene da ?

hvor lett er det å ta det i bruk ?

Det er bare de som lager og utvikler AAC codecs som må betale lisens.

 

Kan lese mer om AAC her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Lenke til kommentar
er aac formatet frigitt ( uten avgift ) til bruk for alle produsentene da ?

Ja. Og nei.

AAC (MPEG-4 Advanced Audio Coding) er et ISO-format for lyd, og er som sådan frigitt av MPEGruppen for alle som vil bruke det, men det er ikke gratis, produsentene (også Apple) må betale en lisens for å bruke formatet. Også mp3 (MPEG-1 Audio Layer 3) er et format som er utviklet og eies av av MPEGruppen, og som produsentene må betale lisens for å bruke.

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG

http://www.chiariglione.org/mpeg/

Lenke til kommentar
som f.eks hvis det skal brukes på en mobiltelefon så må produsenten betale ?

 

mange maser vist om å ta formatet i bruk for fult men produsenten av avspillerne må betale avgift.

dette er jo to motsetninger som opphever hverandre.

hva er vitsen med format da ?

 

dette bremser jo bruken litt

Men dette er jo helt vanlig...

Akuratt samme ting med DVD spillere, Blu-ray spillere, MP3 og de fleste andre formater.

Lenke til kommentar
Litt utrolig at lille Norge faktisk har klart å påvirke "Store" Apple.

 

Tror Apple gir rimelig F i hva forbrukerombudet i Norge truer med. Det har de allerede bevisst ved å drite i norsk lov om 5 års reklamasjon. Ryker ipod'en din etter 4år er det ihvertfall ikke Apple du får en ny ipod av for å si det sånn. De kostnadene kommer isåfall ut av forhandleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...