Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har fengselsfanger stemmerett?


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Norge har fengselsfanger stemmerett.

Dog ikke hvis du er dømt for landsforrederi (aka Arne Treholdt)

I dag har alle norske borgere som har fylt 18 år, eller fyller 18 år i valgåret, stemmerett. Det er imidlertid mulig å miste stemmeretten, men det er svært sjelden at dette skjer. Kun forbrytelser som landsforræderi, forsøk på statsomveltninger og ulovligheter i forbindelse med valg kan føre til stemmerettstap – i maksimum 10 år.

 

Ja, det er riktig. Det har jeg aldri vært klar over. Det er vel dog ingen forrædere som sitter i norske fengsler i dag, tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I Norge har fengselsfanger stemmerett. I USA derimot (i alle fall i noen stater) har ikke fanger det. Det er direkte udemokratisk og forkastelig.

 

Jeg er ikke helt enig i det, da det tydeligvis er noe feil med dømmekraften til kriminelle. Evnen deres til å ta avgjørelser har blitt bevist å være dårlig. Det er en grunn til å tvile på motivene deres.

 

Det er ikke så galt i mine øyne å holde kriminelle ute av politikken, når kriminelle selv velger å leve utenfor samfunnet. Forkastelig er det i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
I Norge har fengselsfanger stemmerett. I USA derimot (i alle fall i noen stater) har ikke fanger det. Det er direkte udemokratisk og forkastelig.

 

Jeg er ikke helt enig i det, da det tydeligvis er noe feil med dømmekraften til kriminelle. Evnen deres til å ta avgjørelser har blitt bevist å være dårlig. Det er en grunn til å tvile på motivene deres.

 

Det er ikke så galt i mine øyne å holde kriminelle ute av politikken, når kriminelle selv velger å leve utenfor samfunnet. Forkastelig er det i hvert fall ikke.

Mange kriminelle er som regel produkter av et samfunn som ikke har behandlet dem riktig. Da spesielt i USA hvor det er mye kriminalitet på grunn av fattigdom og klasseforskjeller.

Lenke til kommentar

Å bedre samfunnet og velge politisk retning for landet er to forskjellige ting. Man kan lytte til fanger, hvilket man har gjort lenge. Forståelsen av fanger er ikke akkurat en heksejakt i dag, den er rimelig nyansert.

 

Å la fengselsfanger stemme er udemokratisk fordi det åpner for at mennesker som ikke har noe som helst med hverdagen i samfunnet å gjøre, kan påvirke mange politiske saker som de ikke trenger å takle konsekvensene av.

Fengselet er jo en slags "cool-off" periode. la dem sone først, og så kan vi prate.

Lenke til kommentar

Nå slutter vi med off- topic debatten. Dette er et juridisk undeforum, og da skal det gis et juridisk svar. Som man ser litt lenger oppe så har trådstarter allerede fått delvise svar på det han spurte om.

 

 

Alt off- topic etter dette vil bli slettet og belønnet med advarsel.

 

MVH

 

KVTL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...