Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sanksjon for banning på skolen - I strid med ytringsfriheten?


geebs

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på 3 forskjellige obligatoriske skoler (2 barneskoler, 1 ungdomsskole) og ved alle mottok jeg sanksjoner for å banne. Dette innebar ofte anmerkninger o.l.

 

Nå går jeg tredje året studiespesialiserende og har ikke vært utsatt for noe lignende så vidt jeg husker (selv om det hender at jeg ser kristne lærere grine på litt banning i ny og ne).

Spørsmålet er jo da naturligvis, er slik sanksjonering i obligatorisk skolegang i strid med ytringsfriheten eller noen annen slags lov for den saks skyld. Hvis den ikke er det, burde den være det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg ærlig talt ikke om du syns det er nødvendig å banne eller ei. Jeg syns ungdom skal kunne uttrykke seg på de måtene de ønsker, men det er en helt anna diskusjon som ikke hører jeg hjemme i denne tråden eller på denne delen av forumet og som jeg selv ikke har ork til å gjennomføre.

 

Jeg ville satt veldig pris på om du/dere ikke "jacker" tråden.

Lenke til kommentar

Omformulerer meg jeg:

Dekker ytringsfriheten retten til å banne?

 

Hvis skolereglementet er i strid med ytringsfriheten er det noe feil.

Kall det uviktig, kall det unødvendig, kall det smakløst. Lag en ny tråd og kall det sukker og rabarbara for alt jeg bryr meg, men gjør det helst i en ny tråd.

Lenke til kommentar
Omformulerer meg jeg:

Dekker ytringsfriheten retten til å banne?

 

Hvis skolereglementet er i strid med ytringsfriheten er det noe feil.

Kall det uviktig, kall det unødvendig, kall det smakløst. Lag en ny tråd og kall det sukker og rabarbara for alt jeg bryr meg, men gjør det helst i en ny tråd.

 

Fant denne definisjonen på ytringsfriheten:

Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene eller andre personer. Ytringsfrihetens fremste begrunnelse er individets frie meningsdannelse. Fordi mennesker er rasjonelle, tenkende vesener er det gjennom en åpen meningsutveksling at samfunnet og den enkelte blir best mulig opplyst. Ytringer man er uenige i møtes med motargumenter, ikke med forbud eller maktbruk.

 

Men banning er da vitterlig ikke en ytring, eller tanke...det har ingen mening ved å banne til andre....hvordan skal det kunne opplyse noen?

 

Bear: foreldrene greier ikke det, så skolen har ufrivillig fått oppgaven å oppdra oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...