Gå til innhold

hva er "politi tralle"?


hvor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, så vidt jeg vet er det bare BT som har tralle.

Politiet trenger ikke være der, men minns å huske

at BT bare kunne skrive ut bøter for belte og mobil-

hhv misbruk og bruk..

 

Mulig de også kan skrive ut bøter for trim også da

jeg vet den er høy og det er kjekke penger for statskassa..

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men må bare nevne dette kjapt. I Norge skulle man gjort en av to:

 

1. Holde flere kontroller for trimmede mopeder, 16-åringer oppfører seg sinnsykt nok i trafikken på en moped som går i 45 km/t.

2. Sette grensen for mopedlappen til 18 år, akkurat som for bil, og fjerne plombering på mopeder.

 

Jeg heller mot det siste alternativet. I min jobb er jeg mye på veien, og jeg ser utrolig mange farlige situasjoner som oppstår rundt mopeder. Noen ganger er det bilistene sin feil, ved at de tvinger seg forbi. Andre ganger er det mopedisten sin feil, ved at de ikke eier trafikkforståelse etter bare 8(?) ganger på opplæring. Men de som skaper de farligste situasjonene, er de som har trimmende mopeder. Disse udødelige sjelene som innbiller seg at kjøretøyet deres går fortere enn alt annet på veien, og som presser seg fram, uansett hvor de er. I går var det f.eks. kun takket være god oppmerksomhet fra både meg og en møtende bil som redda livet til IDIOTEN på 16 ferske år, som skulle kjøre forbi meg over en bakketopp, som faktisk også er en del av en sving. I etterkant ble jeg bare sittende og lure på hvor dum han egentlig var. Og dette er bare ett av mange tilfeller!

 

Dersom disse galningene fremdeles skal få utdelt mopedførerbevis akkurat som hjemmelekser på skolen (for det er jo igrunn det som skjer), trenger vi mange flere kontroller av ytelse på moped!

Lenke til kommentar

jeg hadde bare 6 kjøretimer på moped, 4 av de var å kjøre i ring på skole plassen og over en sånn vippe planke for å skjekke balanse kunnskapene dine, 2 av de var i veien, 1 var at vi kjørte ned til en rundkjøring i nærheten av skolen. Der stod 2 av oss og så på mens 1 følgte etter læreren inn i rundkjøringen og det gjorde vi 2 ganger vær så var vi ferdig for dagen. 2 gangen var en kjøre tur ut til os på alle de gamle veien som er lite traffikert.

 

EDIT: Poenge var at jeg er enig med deg i det meste, men at det skal bli satt opp til 18 er jeg i mot, men bedre opplæring hadde jo vært noe. Men vis man vil kan jo man betale litt mer og få skikkelig opplæring og kjøre lett sykkel.

 

ble sikkert veldig rotete dette her :p

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar

Er et fint framkomst middel for 16 åringer. Og her jeg bor så går bussen 1 gang i timen til klokken er 20, etter det så går den ikke før den er 23 og så går det ikke flere hjem til meg, og den korsponderer ikke med de bussene som kommer fra sentrum.

 

Skulle heller vært oppkjøring sånn som det er på lett sykkel, sånn at det blir vanskeligere og teorien skulle også vært en del vanskeligere så hadde kanskje flere tatt mer ansvar.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Hadde du vært under 18 hadde du nok tenkt litt annerledes.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Hadde du vært under 18 hadde du nok tenkt litt annerledes.

Jeg har vært under 18 år, og det gjorde jeg faktisk ikke. Jeg hadde aldri moped, og var ikke villig til å ta mopedførerbevis. Fikk dette da jeg tok B-klasse, så den dag i dag har jeg det likevel. Jeg bodde ikke i by, og bussen gikk sjelden der jeg bor. Jeg var også interessert i bil og motor generelt. Grunnen til at jeg ikke tok mopedførerbevis var at opplæringen ikke var god nok, og at det var flere alvorlige ulykker med mopeder i nærmiljøet, noe som gjorde valget enda enklere.

 

Det skal nevnes at jeg fikk lappen for B, M, S og T få dager etter at jeg fylte 18 år, og øvelseskjørte fra den dagen jeg fylte 16 år.

 

Og ja, dette er way off topic. Foreslår at emnetittel endres, da dette er en interessant diskusjon.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Ja, så vidt jeg vet er det bare BT som har tralle.

Politiet trenger ikke være der, men minns å huske

at BT bare kunne skrive ut bøter for belte og mobil-

hhv misbruk og bruk..

 

Mulig de også kan skrive ut bøter for trim også da

jeg vet den er høy og det er kjekke penger for statskassa..

 

Biltilsynet, eller Veitrafikktilsynet som det egentlig heter nå, kan ikke skrive ut bøter. Mener kontrolløren at det er bøtegrunnlag, må han anmelde sjåføren.

Lenke til kommentar
Er et fint framkomst middel for 16 åringer. Og her jeg bor så går bussen 1 gang i timen til klokken er 20, etter det så går den ikke før den er 23 og så går det ikke flere hjem til meg, og den korsponderer ikke med de bussene som kommer fra sentrum.

 

Skulle heller vært oppkjøring sånn som det er på lett sykkel, sånn at det blir vanskeligere og teorien skulle også vært en del vanskeligere så hadde kanskje flere tatt mer ansvar.

 

 

Her eg bur går det ingen busser, bare en skule buss om morgenen. :p

Så og sette opp grensen på moped til 18 er ikkje så god ide. da ville vell de fleste gått rett på bil uansett.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke aldersgrensen bli satt til 18 år? Per dags dato er det mange mopedister som ikke kan trafikkreglene godt nok, og heller ikke er modne nok til å bevege seg i trafikken.

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Førerkort er ingen menneskerett!

Du kan forsåvidt være 25 år og vil fortsatt være like fersk i trafikken som en 16-åring.

Men modenhet og fornuft er en annen sak..

Tok selv mopedlappen når jeg var 16, og angrer ikke et sekund. Ikke ært borti noen farlig situasjon som har vært min feil, og har kjørt over 23.000KM.

 

Men å kjøre i 45 km/t akter jeg ikke.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Man er like fersk i trafikken som 18åring enn om man skulle vært 16.

(En setning som får norsklærere til å gråte blod ....)

 

Men 18-åringer har mindre grøt i hodet enn 16-åringer.

Egentlig er ikke hjernen ferdig utviklet før i 25 års-alderen, så der burde førerkortgrensen gått, spør du meg.

(Ja, jeg er over 25 selv, ja.)

Lenke til kommentar
Man er like fersk i trafikken som 18åring enn om man skulle vært 16.

(En setning som får norsklærere til å gråte blod ....)

 

Men 18-åringer har mindre grøt i hodet enn 16-åringer.

Egentlig er ikke hjernen ferdig utviklet før i 25 års-alderen, så der burde førerkortgrensen gått, spør du meg.

(Ja, jeg er over 25 selv, ja.)

Flisespikker -.-

 

Men du mener vel omvendt? 16 åringer som har mindre grøt i hodet enn 18 åringer vel?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Man er like fersk i trafikken som 18åring enn om man skulle vært 16.

(En setning som får norsklærere til å gråte blod ....)

 

Men 18-åringer har mindre grøt i hodet enn 16-åringer.

Flisespikker -.-

 

Men du mener vel omvendt? 16 åringer som har mindre grøt i hodet enn 18 åringer vel?

Nei, jeg mener at en 16-åring har mer grøt i hodet enn en 18-åring.

Mer grøt og mindre hjerne.

 

Men dette er ikke noe alment anerkjent medisinsk uttrykk, la nå bare det være sagt.

 

Og det med at hjernen ikke er ferdig utviklet før ved 25-års alder, det var faktisk ikke noe jeg bare fant på. De hjernefunksjonene som har med risikovurdering å gjøre modnes senere enn de funksjonene som har med evnen til å koordinere styring/gassing/bremsing av et motordrevet kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...