Gå til innhold

Valg av speditør. Styr unna posten.


Gjest Slettet+5413241

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5413241

Jeg har for siste gang brukt Posten som speditør for mine varer.

 

Jeg bestilte tidligere i uken varer fra Komplett, fordelt på to ordre og tre pakker. I den forbindelse ba jeg om å få dem levert som "hjem på kvelden". For dette betalte jeg 350 spenn pr ordre.

 

Jeg kontaktet så posten og ba om å få leveringsdato etter 01.februar, da jeg bor på leveringsadressen fra den dato. Jeg antok at det skulle gå fint. Det har alltid gått fint å avtale leveringsdato med andre speditører, så jeg sendte dem en høflig forespørsel via skjemaet på deres websider. Fikk følgende svar

 

Hei.

 

Hvis du ønsker annen leveringsdato, må du ta det opp med avsender.

To av kolliene, xx og xx er kun forhåndsmeldt, så det burde være mulig for avsender og utsette levering av dem.

Det siste kolliet er allerede ankommet Trondheim og vil bli bragt ut i kveld.

Hvis du ikke er tilstede, blir den sendt til hentekontor.

 

Med hilsen

 

Posten Norge AS

 

No go, der altså. Da det er kostbare varer som er bestilt og det bor noen andre i leiligheten nå, er dette selvsagt ikke et akseptabelt alternativ med meg, da jeg vet at posten har dårlige rutiner for utlevering av pakker (har flere ganger opplevd å få utlevert pakker levert på døra uten å forevise legitimasjon). Jeg sendte følgende e-post:

 

Avsender hadde ikke anledning ti å gjøre noe med det.

 

Ingen varer må leveres til den adressen før mandag i neste uke, da det

pr nå bor noen andre der.

Med vennlig hilsen

xx

 

Svaret som fulgte var:

Hei!

 

Hvis mottaker ikke er til stede, vil pakkene bli lvert hentekontoret. Pakkene ligger der i 14 dager før de blir returnert.

 

Med hilsen

 

Posten Norge AS

 

Ingen hjelp å få, altså, og ikke svar på spørsmålet, bare generisk pisspreik . Nå tikker det inn meldinger om at pakker er lagt på bil og vil bli levert til adressen.

 

Etter dette mista jeg tålmodigheta og ble forbanna. Sendte følgende e-post:

Dette er rett og slett uholdbart. Dere er i konkurranse med andre speditører, og jeg har aldri opplevd tilsvarende rigiditet.

 

Enkelt og greit: Jeg ønsker pakkene levert til avtalte adresse mandag 2.2 eller senere. Dagtid eller kveldstid spiller ingen rolle, så lenge tidspunktet er varslet. Jeg har alt betalt for å få det kjørt hjem på døra, fordi jeg ikke ønsker å hente dem på hentekontoret. Da bør det være en selvfølge at det går an å avtale leveringstidspunkt, og at det ikke skjer etter deres egen forgodtbefinnelse.

 

Dersom dere mot formodning ikke sørger for å levere dette til avtalt tidspunkt, uten ekstra kostnader vil jeg måtte revurdere mitt kundeforhold til posten. I så tilfelle er det nok av speditører der ute, og jeg vil selvfølgelig heller benytte meg av disse både i det private, i jobbsammenheng og i forbindelse med diverse verv jeg innehar. Både som mottager og avsender.

 

Det kan også nevnes at jeg er aktiv på ymse store forbrukerfora , og at hvordan dere løser denne saken vil bli publisert der, sammen med kommunikasjon oss i mellom. Det gjelder både om dere leverer tjenesten jeg har betalt for og saken løses greit, og om dere ikke løser saken tilfredsstillelse.

 

Ber om at dere ser på saken på nytt og sørger å levere varene i neste uke.

 

 

E-posten var kanskje skarp i tonen, men ikke direkte usaklig. Ihvertfall ikke så usaklig at den ikke fordrer svar. Likevel er henvendelsen ubesvart, og etter at det tikket inn utkjøringsmeldinger om de siste to pakkene i dag, har jeg sendt følgende mail:

Siden dere ikke evner å svare, og at jeg nå får sms omm at varene er lastet på bil, regner jeg med at dere ikke er i stand til å levere et minimum av kundeservice. Jeg krever dermed å få tilbakebetalt gebyret for levering "hjem på kvelden"

 

Med hilsen,

xx

 

På tide å bruke andre speditører, skjønner jeg. Elendig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg kaster meg inn i diskusjonen ;) La oss se helt "firkantet" på det

 

 

Det er Komplett som har bestilt en tjeneste hos Posten, da må de forholde seg til en del vilkår på tjenesten. Generelle vilkår, eller eventuelt egne avtaler de har forhandlet seg frem til (pris, fremsending, utlevering etc)

 

Hvordan tjenesten fungerer kunne du jo også funnet ut på forhånd, eller blitt opplyst via Komplett:

 

http://www.bring.no/Produkter+og+tjenester...tandard/294.cms

 

"Utleveringsmåte

På Døren hos mottaker mellom kl. 17 og 21. Kveld for hjemlevering kan avtales direkte mellom avsender og mottaker ved bestilling, og vil være basert på intern ledetid hos kunde/avsender og Bring Logistics transporttider. Mottaker varsles ved SMS/e-post og telefonoppringing før utlevering."

 

Du som mottaker kan ikke begynne å kreve noe dato for levering i etterkant. Det er Komplett som er kunden og som har inngått en avtale med Posten/Bring.

 

Forøvrig det med å få tilbakebetalt du skrev på slutten, ta kontakt med Komplett. Det er de som er kunden som har kjøpt tjenesten av Posten og eventuelle tilbakebetalinger går til dem (og jeg regner med at Komplett da sender disse videre til deg)

 

--edit--

 

Forresten kom på noe. Ikea har avtale med Posten der det blir avtalt dato og tid (før eller etter kl 15 på dagen)

Endret av mtw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5413241
Du som mottaker kan ikke begynne å kreve noe dato for levering i etterkant. Det er Komplett som er kunden og som har inngått en avtale med Posten/Bring.

Jeg er fullstendig klar over at posten har det formelle i orden her, men dette dreier seg om ordinær kundeservice. Alle speditører har tilsvarende avtaletekst, men jeg har aldri opplevd uvilje mot å avtale leveringstidspunkt med mottaker.

 

 

Forøvrig det med å få tilbakebetalt du skrev på slutten, ta kontakt med Komplett. Det er de som er kunden som har kjøpt tjenesten av Posten og eventuelle tilbakebetalinger går til dem (og jeg regner med at Komplett da sender disse videre til deg)

 

 

Som mottaker er man part i transaksjonen og det bør dermed være fullt mulig for posten å tilbakebetale pengene. Men nå har de tydeligvis bestemt seg for å overse mine henvendelser uansett ;)

Lenke til kommentar

Husker ikke hvordan det er med Komplett. Men mange av webshopene har noe ett felt hvor man kan legge til kommentar. Der kunne du enkelt å greit ha sagt at du ikke ønsket varene levert før en viss dato.

 

Eller du kunne enkelt å greit ha ventet til du selv var flyttet inn på riktig adresse.

 

Slik jeg ser det så er det vel ingenting som Komplett har som er så livsviktig at det ikke kan vente ett par dager ekstra.

 

Bruker posten nokså ofte selv, og har kun hatt ett problem med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5413241

Komplett har ikke et slikt felt, og de kunne heller ikke "holde igjen" som de sa, da jeg sendte mail mens ordren ennå var åpen. Sikkert dårlig av Komplett.

 

Om jeg kunne ventet et par dager? Tja, sikkert. Det forandrer ikke det faktum at posten opptrer rigid og firkanta og langt mindre samarbeidsvillig enn alle andre speditører jeg har vært borti. Hvorvidt jeg "kunne ventet" har ingen relevans for postens serviceinnstilling.

Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at jeg er aktiv på ymse store forbrukerfora , og at hvordan dere løser denne saken vil bli publisert der, sammen med kommunikasjon oss i mellom. Det gjelder både om dere leverer tjenesten jeg har betalt for og saken løses greit, og om dere ikke løser saken tilfredsstillelse.

 

xx

 

På tide å bruke andre speditører, skjønner jeg. Elendig!

 

 

Hei!

Jeg tror ikke du egentlig har noen grunn til å klage, da som nevnt tidligere her, at du burde avtalt med komplett anng. levering. Synes også posten din her anng. denne saken er forkastelig. Man henger ikke ut ett firma på denne måten når det faktisk er deg, og kun deg, som har bajset på leggen. Jobber selv med "småskala" logistikk, og skulle en kunde be meg oppbevare noe for han, på lagret, som har en vanvittig turnover, så ville dette bety store problemer. Enkelt og greit. Det er nesten klin umulig i mitt tilfelle å stoppe logistikkprosessen for en enkelt detalj, uten at det blir nokså store kostnader ut av dette. Så på dette punktet skjønner jeg faktisk Posten, og hvis dette hadde vært meg så hadde jeg bare bitt i det sure eplet og innfunnet meg postens rutiner og holdt kjeft...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5413241
Synes også posten din her anng. denne saken er forkastelig. Man henger ikke ut ett firma på denne måten når det faktisk er deg, og kun deg, som har bajset på leggen. Jobber selv med "småskala" logistikk, og skulle en kunde be meg oppbevare noe for han, på lagret, som har en vanvittig turnover, så ville dette bety store problemer. Enkelt og greit. Det er nesten klin umulig i mitt tilfelle å stoppe logistikkprosessen for en enkelt detalj, uten at det blir nokså store kostnader ut av dette.

 

Du kan ikke sammenligne småskala logistikk med en stor speditør. De felste store speditører har systemer for å fange opp slike ønsker, og er i stand til å levere etter ønske fra mottager.

 

Det største problemet er dog at Posten ikke en gang fikk levert pakken til postkontoret med en gang, når jeg ba dem eksplisitt om å -ikke- kjøre den til nevnte adresse før 1.februar.

 

At det skulle være "forkastelig" å kritisere en (tilnærmet) monopolist, som ikke klarer å levere tjenester som de fleste firma i samme klasse gjør, faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Synes også posten din her anng. denne saken er forkastelig. Man henger ikke ut ett firma på denne måten når det faktisk er deg, og kun deg, som har bajset på leggen. Jobber selv med "småskala" logistikk, og skulle en kunde be meg oppbevare noe for han, på lagret, som har en vanvittig turnover, så ville dette bety store problemer. Enkelt og greit. Det er nesten klin umulig i mitt tilfelle å stoppe logistikkprosessen for en enkelt detalj, uten at det blir nokså store kostnader ut av dette.

 

Du kan ikke sammenligne småskala logistikk med en stor speditør. De felste store speditører har systemer for å fange opp slike ønsker, og er i stand til å levere etter ønske fra mottager.

 

Det største problemet er dog at Posten ikke en gang fikk levert pakken til postkontoret med en gang, når jeg ba dem eksplisitt om å -ikke- kjøre den til nevnte adresse før 1.februar.

 

At det skulle være "forkastelig" å kritisere en (tilnærmet) monopolist, som ikke klarer å levere tjenester som de fleste firma i samme klasse gjør, faller på sin egen urimelighet.

 

Du har jo full rett til å klage, noe du også har gjort. Videre gir du uttrykk for å skifte speditør.

Dvs du eskluderer og handle fra firmaer som har Posten, som eneste samarbeidspartner.

 

Posten har på sin side antaklig vurdert deg, som en "vanskelig kunde", full av trusseler de ikke finner særlig skremmende, for deres markedsposisjon.

 

For egen del ønsker jeg ikke å delta i din vendetta mot Posten - Beklager! ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5413241
Posten har på sin side antaklig vurdert deg, som en "vanskelig kunde", full av trusseler de ikke finner særlig skremmende, for deres markedsposisjon.

Det har de nok sikkert gjort. Konkludert med at jeg ikke er "verdt bryet". En innstilling jeg synes er temmelig håpløs for en servicebedrift, særlig med tanke på at jeg har brukt dem lenge og aldri klaget, selv om det har vært tidvis store avvik. Naturligvis vil ikke mine "trusler" påvirke deres markedsmakt noe særlig, men med de forsendelser jeg foretar i jobbsammenheng, og i ymse verv, blir det likevel en pen sum i løpet av året. Absoluttikke merkbart for Posten i det hele, men så er heller ikke målet å ramme dem.

 

 

For egen del ønsker jeg ikke å delta i din vendetta mot Posten - Beklager! ;-)

Vendetta er det nok ikke. Jeg ønsket kun å gjøre oppmerksom på det store spriket i servicenivå mellom posten og deres konkurrenter, så får den som vil bruke informasjonen.

Endret av Slettet+5413241
Lenke til kommentar

Min kjipeste opplevelse med Posten i Trondheim var å få en "Forsøkt utlevert" selv om jeg var hjemme hele kvelden. Da jeg ringte kundeservice fikk jeg opp i trynet at kunne droppe å levere hvis dør eller ringerklokke var for vanskelig å finne.

 

Jeg anbefaler også folk å styre unna Posten der det er økonomisk forsvarlig.

Lenke til kommentar
Min kjipeste opplevelse med Posten i Trondheim var å få en "Forsøkt utlevert" selv om jeg var hjemme hele kvelden. Da jeg ringte kundeservice fikk jeg opp i trynet at kunne droppe å levere hvis dør eller ringerklokke var for vanskelig å finne.

 

Jeg anbefaler også folk å styre unna Posten der det er økonomisk forsvarlig.

Jeg har samme erfaring med Posten sin "hjem til døren"-tjeneste. Posten har allerede fått pengene sine så de bryr seg fint lite. Med mindre man er en storkunde så ser jeg ikke helt vitsen med å kaste bort penger på å betale for en tjeneste man ikke får.

Lenke til kommentar
Jeg har for siste gang brukt Posten som speditør for mine varer.

 

Jeg bestilte tidligere i uken varer fra Komplett, fordelt på to ordre og tre pakker. I den forbindelse ba jeg om å få dem levert som "hjem på kvelden". For dette betalte jeg 350 spenn pr ordre.

 

Jeg kontaktet så posten og ba om å få leveringsdato etter 01.februar, da jeg bor på leveringsadressen fra den dato. Jeg antok at det skulle gå fint. Det har alltid gått fint å avtale leveringsdato med andre speditører, så jeg sendte dem en høflig forespørsel via skjemaet på deres websider. Fikk følgende svar

 

Du bestiller altså varer til en adresse du ikkje bor på også klager du på posten fordi de bringer varene ut for raskt?

 

jaja :roll:

Lenke til kommentar

Du må jo være lite lur

 

Bestille varer til en adresse du ikke bor. Deretter skrive sutrete innlegg her fordi posten leverer varen for raskt.

 

Hvorfor bestille så tidlig?

Hvorfor ikke evt. legge inn en bemerkning på Komplett da du bestilte?

 

For enhver speditør er det å stoppe en forsendelse en nokså stor prosess som koster tid og penger.

 

Et tvers igjennomn idiotisk innlegg på forumet.

Lenke til kommentar

Svigers bestilte noe og valgte Posten hjem på døra på kvelden. Etter et par dager fikk han beskjed at han måtte vente til mandag, siden Posten her i byen har begynt med å kun kjøre ut pakker på mandager. Så han måtte vente 6 dager til. Kunne ikke hente pakka heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...