Gå til innhold

Førde Communist Guerilla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Che's bildet er kult men that's it liksom. søren ta castro og søren ta communismen :D

 

Castro har jo fått til endel i Cuba da. f.eks. ett supert helsevesen. Problemet er at Castro er diktator=ikke demokrati, overvåkning, fengsling av politiske motstandere, sterk sensur etc.

 

Kommunisme er ikke dumt bare man klarer å se bort fra diverse folkemord utført i kommunismen og sosialismens navn.

Lenke til kommentar

Kommunisme er absolutt ingen dårlig tanke. Og mange misforstår desverre kommunisme med diktatur, men det er ikke noe annet en et økkonomisk ideal. Kommunisme kan greit sammårnes med demokrati og politisk frihet.

Og til de som kaller kommunismen en tåpelig drøm, vel kansje det er en drøm. Kansje det ikke er mulig at folk lever sammen uten klasseskille og med penger som et ideal. Kansje det er slik at vi alle egentig er så egoistiske og grådige at det aldri kan funke.

Men de som virkelig er godtroende er de som med helt hjerte mener at et ideal som baserer seg på enkeltmenneskers griskhet kan resultere i det beste for samfunnet.

Mvh P@rm@nn, ikke-millitant nesten kommunist.

Lenke til kommentar
Kommunisme er absolutt ingen dårlig tanke. Og mange misforstår desverre kommunisme med diktatur, men det er ikke noe annet en et økkonomisk ideal. Kommunisme kan greit sammårnes med demokrati og politisk frihet.

 

Hvor hvor? Hvor har dette blitt gjennomført?

 

 

Og til de som kaller kommunismen en tåpelig drøm, vel kansje det er en drøm. Kansje det ikke er mulig at folk lever sammen uten klasseskille og med penger som et ideal. Kansje det er slik at vi alle egentig er så egoistiske og grådige at det aldri kan funke.

 

Historien viser så.

 

 

Men de som virkelig er godtroende er de som med helt hjerte mener at et ideal som baserer seg på enkeltmenneskers griskhet kan resultere i det beste for samfunnet.  

 

Sant, men jeg hadde heller ville vært fattig i et fritt land enn fattig i et politisk diktatur. :roll: (Du skjønner hva jeg mener..)

Lenke til kommentar
Kommunisme er absolutt ingen dårlig tanke. Og mange misforstår desverre kommunisme med diktatur, men det er ikke noe annet en et økkonomisk ideal. Kommunisme kan greit sammårnes med demokrati og politisk frihet.

 

Hvor hvor? Hvor har dette blitt gjennomført?

Kommunisme har aldri blitt gjennomført. Man kallte det kommunisme i Sovjet, jeg vil kalle sovjet for ett kvasifascistisk diktatur. Selv om både Stalin og Lenin hadde mange gode tanker. Cuba er vel mer ett sosialistisk diktatur enn kommunisme. I Spani på '30 tallet var det både fungerende kommunisme og anarkisme. desverre så kranglet anarkistene og kommunistene så jævlig at de drepte hverandre.

 

Og til de som kaller kommunismen en tåpelig drøm, vel kansje det er en drøm. Kansje det ikke er mulig at folk lever sammen uten klasseskille og med penger som et ideal. Kansje det er slik at vi alle egentig er så egoistiske og grådige at det aldri kan funke.

 

Historien viser så.

Jeg tror kommunisme kan fungere i ett demokrati. Kun i demokrati.

 

Men de som virkelig er godtroende er de som med helt hjerte mener at et ideal som baserer seg på enkeltmenneskers griskhet kan resultere i det beste for samfunnet.  

 

Sant, men jeg hadde heller ville vært fattig i et fritt land enn fattig i et politisk diktatur. :roll: (Du skjønner hva jeg mener..)

 

Men så er ikke kommunisme diktatur da. Kommunisme er jo demokrati på sitt beste.

Lenke til kommentar
I Spani på '30 tallet var det både fungerende kommunisme og anarkisme. desverre så kranglet anarkistene og kommunistene så sinnsvakt at de drepte hverandre.

 

Og da er det fungerende? :shrug:

 

Men så er ikke kommunisme diktatur da. Kommunisme er jo demokrati på sitt beste.

 

tja, si det..

Lenke til kommentar

Hvor hvor? Hvor har dette blitt gjennomført?

Vell chile var på god vei mot dette. Salvador Allende var jo demokratisk valgt med god støtte i folket, og chile var på vei mot kommunisme/demokrati. Desverre ble både han og tusenvis av andre henretteti et blodig kupp i 1973 støttet av USA. Så ble det innsatt et tyranisk styre, ledet av Augusto Pinochet Ugarte som var langt fra demokratisk(eller human).

Ellers så har nok Sovjetisk imperalisme ødelagt mye. F.eks kunne slovakia blitt et kommunistisk demokrati, men der gikk sovjetiske styrker inn og stoppet demokratiprossesen med makt. Grunnen til dette er selvfølgelig den kalde krigen, og den fykten begge supermaktene hadde for å miste fotfeste.

Historien viser så.

Både ja og nei. Sovjetunionen etter 1917 hadde en av de største økonomiske vekster vi har sett. Det var høy levestandaard, og langt fra noen nød. Desverre ble det vanskligere å styre på samme måte da landet vokste seg stor, og alt ble for firkantet.

En annen ting er at kommunisme ikke har hat mye tid på seg til å "modne". Vi har sett yttest på eksemplet på kommunistiske stater som får lov til å utvikle seg naturlig. Se bare på cuba. Det sier seg selv at det blir vansklig økkonomisk der når man opplever en slik boikott. Ikke noe annet land kunne klart seg om alle andre land nektet å handle med de. Og en oppfordring til demokrati er det heller ikke. Sansynligvis har fidel castro tjent en del på at landet i dårlige tider føler at de må holde sammen, og da verner sin leder. Hade Cuba fåt utvkle seg er det fult mulig lederskapet der i dag ville vært helt annderledes.

Sant, men jeg hadde heller ville vært fattig i et fritt land enn fattig i et politisk diktatur. :roll: (Du skjønner hva jeg mener..)

Vel jeg skjønner hva du vil fram til. Men igjenn må jeg påpeke at kommunisme ikke betyr politisk diktatur. Tenk deg de første kapitalistiske landene, var ikke mye demokrati der. Kappitalismen er gammel, og blandt de statene som har brukt den bevist og ubevist har det vert mange vi ikke vil kalle noe i nærheten av demokratiske. Til slutt vil jeg påpeke at det er viktig å se forskjellen mellom parlamentarismen og kapitalismen. De har ingenting med hveradnre å gjøre.

En annen viktig ting er å skille mellom de forksjellige formene for kommunisme. Det finnes mange som har hat sine meninger innefor det vi kaller kommunisme, og noen har hat meninger om økkonomisk styresett, mens andre har sett mer på hele sammfunsoppbyggingen. Det viktigste er imidlertid å se hvordan stater har fått uvikle seg i forhold til hvilken forutsetninger de har fått.

 

Ble litt seint nå, skriver bare dårligere å dårligere jo seinere det blir :wink:

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...