Gå til innhold

[Løst]Forbrenner mer enn jeg spiser


Anbefalte innlegg

Jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Det vil si at jeg ikke legger på meg. Jeg er småspinkel og spiller fotball fire ganger i uken og forbrenner mye der. Jeg vil legge på meg, og vil få maks ut av treningene. Kostholdet mitt er ikke all verden, og har sett litt på weight gainer eller noe sånt til å ta i lag med mat etter trening. Hva anbefaler dere til meg for å gå opp i vekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Det vil si at jeg ikke legger på meg. Jeg er småspinkel og spiller fotball fire ganger i uken og forbrenner mye der. Jeg vil legge på meg, og vil få maks ut av treningene. Kostholdet mitt er ikke all verden, og har sett litt på weight gainer eller noe sånt til å ta i lag med mat etter trening. Hva anbefaler dere til meg for å gå opp i vekt?

Nøtter virker bra; inneholder veldig mye kalorier.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

 

Jeg tror jeg skal begynne med proteinpulver, da jeg er ganske sikker på at jeg har bruk for dette kost tilskuddet. Jeg trener litt styrketrening hver dag i tillegg til fotball.

 

Men hvor store 'doser' skal man ha i seg og hvor ofte pleier dere å ta? Edit: Har dere noen forslag til hva slags proteinpulver jeg bør gå for?

Endret av Prince_
Lenke til kommentar
Bump. Tips til proteinpulver til en 15åring? Skulle gjerne bestilt nå.

 

 

Jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Det vil si at jeg ikke legger på meg. Jeg er småspinkel og spiller fotball fire ganger i uken og forbrenner mye der. Jeg vil legge på meg, og vil få maks ut av treningene. Kostholdet mitt er ikke all verden, og har sett litt på weight gainer eller noe sånt til å ta i lag med mat etter trening. Hva anbefaler dere til meg for å gå opp i vekt?

 

Proteinpulver ser jeg virkelig ikke vitsen i å anbefale deg når du selv sier at kostholdet ditt ikke er all verden. Det er tydligvis rom for forbedringer i kostholdet, og de bør du benytte deg av før du begynner å tenke på tilskudd.

 

Hvor mye veier du, og hvor mye forbrenner du iløpet av en vanlig dag?

 

Veier du 60-70kg, så prøv og spis omtrent som dette:

 

 

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

 

 

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

 

 

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

 

 

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

 

 

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

 

 

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

 

 

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

 

 

Dette gir ca: 230 gram proteiner, 70 gram fett, 360 gram karbohydrater og 3100kcal

 

 

Ekstra tilskudd

5 gram kreatin før og etter trening. På treningsfrie dager 5 gram om morgenen.

Zma før leggetid

Spiser du variert med frukt og grønt, er det unødvendig med multivitaminer.

 

Hvis dere synes det er rart/teit å ta med en plastboks med mat i på skolen eller på jobb, så kan lunsjen byttes ut med 3-4 brødskiver fullkornsbrød og en boks makrell i tomat. eller 3-4 brødskiver med dobbelt lag ost og kjøttpålegg eller egg.

 

Karbohydrat-pulveret før og etter trening kan byttes ut med rosiner, bananer o.l.

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg kommer ikke til å begynne med kreatin, men jeg vet jeg trenger proteintilskudd, og kanskje karbo-tilskudd? Jeg trener ikke seriøs styrketrening, men jeg har endel ting å pumpe på hjemme, da jeg ikke har tid til noe annet.

 

Jeg har heller ikke tilgang til filèt til lunsj, siden jeg går på skolen og spiser brødmat 11.30.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Jeg kommer ikke til å begynne med kreatin, men jeg vet jeg trenger proteintilskudd, og kanskje karbo-tilskudd? Jeg trener ikke seriøs styrketrening, men jeg har endel ting å pumpe på hjemme, da jeg ikke har tid til noe annet.

 

Jeg har heller ikke tilgang til filèt til lunsj, siden jeg går på skolen og spiser brødmat 11.30.

 

Du trenger ikke tilskudd før du får orden på kostholdet ditt, punktum.

 

Hvorfor har du ikke tilgang til filét selv om du går på skolen? Spiste filét til lunsj veldig ofte på skolen selv, og det går helt fint så lenge man har råd til det. Om ikke er tunfisk og egg en mulighet.

 

Men som awkward sier, man kan godt spise det enkleste på skolen, som f.eks brødmat, så lenge man dekker dagsbehovet for næringskildene generelt iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Veier du 60-70kg, så prøv og spis omtrent som dette:

 

 

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

 

 

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

 

 

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

 

 

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

 

 

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

 

 

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

 

 

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

 

 

Dette gir ca: 230 gram proteiner, 70 gram fett, 360 gram karbohydrater og 3100kcal

 

 

Ekstra tilskudd

5 gram kreatin før og etter trening. På treningsfrie dager 5 gram om morgenen.

Zma før leggetid

Spiser du variert med frukt og grønt, er det unødvendig med multivitaminer.

 

Hvis dere synes det er rart/teit å ta med en plastboks med mat i på skolen eller på jobb, så kan lunsjen byttes ut med 3-4 brødskiver fullkornsbrød og en boks makrell i tomat. eller 3-4 brødskiver med dobbelt lag ost og kjøttpålegg eller egg.

 

Dette var da helt usaklig mye? Hvordan skal noen ha råd til å ta 150g protein fra proteinpulver hver dag? Om man kjøper myoprotein vil dette koste 16,5 TUSEN KRONER på ett år. I tillegg har du karbopulver på listen din ++ all maten da selvsagt. Men 16,5 tusen norske kroner for proteinPULVERET alene? Er jo helt sykt! Er ikke alle som går på ingeniørlønn.

Lenke til kommentar

Spesielt siden jeg er 15 år. Jeg har ikke peiling på dette her, så hadde vært fint om dere kunne komme opp med noe skikkelig og forholdsvis rimelig. Etterhvert roer jeg ned fotballen og begynner heller med styrketrening. Tror nok jeg kommer til å begynne på et treningssenter etterhvert også.

Lenke til kommentar

Prince, HVORFOR skal du begynne med styrke? Det står sikkert, det er jeg sikker på, men la meg si følgende: Om du liker fotball er det en kjempesport å drive med. Om du vil ha større muskler fordi du har lyst å bli sterkere, greit, men ikke begynn å bruk masse penger på pulveret og slikt når du greier deg fint med den treningen du har, hvis den funker for deg :)

 

Ellers har det ikke noe å si om noen andre er sterkere enn deg, du har ingenting å bevise for andre, bare deg selv. Så om du hadde vært mer komfortabel med større muskler osv, så er det sånn, da kan du begynne med styrketrening, men ikke gjør det pga bare du ser at alle andre gjør det, og du egentlig bare følger strømmen rett og slett. Det er dyrt, og om du ikke gjør det for deg selv kommer du også garantert til å gå lei relativt fort.

 

Mulig hele innlegget er OT, men du får tenke på det. Ellers vet jeg pga jeg egentlig er i din situasjon at det lønner seg for deg økonomisk å få i seg så mye "vanlig" mat som mulig av det som foreldrene dine betaler. Om du likevel er i underskudd på kcal eller protein spesielt kan du jo begynne å tenke på proteinpulver f.eks., men det synes jeg bare du skal gjøre om du først har bestemt deg for å bulke (få større muskler) og at du faktisk er i et underskudd. Er nok ganske mange som tar proteinpulver selv om de ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Prince, HVORFOR skal du begynne med styrke? Det står sikkert, det er jeg sikker på, men la meg si følgende: Om du liker fotball er det en kjempesport å drive med. Om du vil ha større muskler fordi du har lyst å bli sterkere, greit, men ikke begynn å bruk masse penger på pulveret og slikt når du greier deg fint med den treningen du har, hvis den funker for deg :)

 

Ellers har det ikke noe å si om noen andre er sterkere enn deg, du har ingenting å bevise for andre, bare deg selv. Så om du hadde vært mer komfortabel med større muskler osv, så er det sånn, da kan du begynne med styrketrening, men ikke gjør det pga bare du ser at alle andre gjør det, og du egentlig bare følger strømmen rett og slett. Det er dyrt, og om du ikke gjør det for deg selv kommer du også garantert til å gå lei relativt fort.

 

Mulig hele innlegget er OT, men du får tenke på det. Ellers vet jeg pga jeg egentlig er i din situasjon at det lønner seg for deg økonomisk å få i seg så mye "vanlig" mat som mulig av det som foreldrene dine betaler. Om du likevel er i underskudd på kcal eller protein spesielt kan du jo begynne å tenke på proteinpulver f.eks., men det synes jeg bare du skal gjøre om du først har bestemt deg for å bulke (få større muskler) og at du faktisk er i et underskudd. Er nok ganske mange som tar proteinpulver selv om de ikke trenger det.

 

Takk for et veldig godt innlegg! :) Jeg liker fotball, og jeg følger ikke strømmen bare for å følge den. Jeg vil trene styrketrening for å bli større, få mer muskler. Jeg ser at jeg kan konkludere med å sette meg inn i ett godt kosthold aller først.

 

Det som kanskje er litt vrient er at jeg vil fortsette på fotball, men jeg vil få mer muskler. At jeg må trene 2 økter dagen. Hvordan tror dere det vil gå? 30min eller 1 times styrketrening rundt 15.30 tiden og fotballtrening (1 time og 30 min) senere på kvelden? Jeg har "fri" onsdager, lørdager og søndager. Jeg vet om noen som gjør det på denne måten, men jeg er kanskje litt redd det blir for mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...