Gå til innhold

[Løst]Forbrenner mer enn jeg spiser


Anbefalte innlegg

Om du trener mye fotball, som jeg regner med innebærer en del løping, så må du spise enda mer om du vil gå opp i vekt, pga du forbrenner så mye med fotballen. Vil nesten kalle deg en umulig oppgave i din situasjon, om du ikke er villig til å betale i dyre dommer for pulver etc. eller bare mer mat.

 

Du må nemlig ligge i et kcal-overskudd, som du sikkert har skjønt, for å få muskler. Dvs at du må spise, få mer energi i deg hver dag, enn det du BRUKER opp på alle funksjoner, bevegelse og vektløfting på én dag. Da vil kroppen nemlig lagre den overflødige energien (det som blir til overs, OVERSKUDDET ditt) i kroppen, og om du trener vil dette lagres som glykogen (glukose i kjeder, et polysakkarid**) i muskler og lever.

 

Om du ikke trener vil det lagres som fett. Om du ikke spiser vil glykosemolekylene i lever og muskler bli spaltet til glukose (sukker) igjen, så blodsukkeret blir balansert igjen. Det er derfor man ikke kan øke i muskulatur om man har kcal-underskudd, og det er derfor musklene blir mindre og mindre om man ikke trener eller spiser alt for lite.

 

Om du er glad i fotballen og satser på dette, så synes jeg ikke du skal droppe det. Du kan treke styrke i tillegg, men jeg ville ikke gjort det, pga du får det alt for travelt, du bruker for mye krefter på treningen, og det vil vel egentlig ikke ha noen effekt i det hele tatt, ettersom du som sagt ikke vil klare å få et kcal-overskudd som effektiviserer styrketreningen. Vil heller foreslå at du spiser sundt og godt, og satse på å få mye muskler i beina :) For det gjør du jo. Og det er vel og bra, muskulgruppene i beina er de største i kroppen, og ingenting galt med å ha sterke bein. Om du vil trene overkroppen ekstra kan du jo innføre litt armhevninger hver dag, dette trenger bryst, mage og triceps godt i alle fall , kommer an på grepet ditt.

 

Edit: Sto monosakkarid **

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk igjen for et veldig godt svar! Det jeg nå trenger er vel et gjennomført (?) kosthold. Altså hvis noen kunne skrivd opp hva jeg bør spise til det og det tidspunktet. Målet er legge på meg. Jeg har fått med meg at jeg skal drikke h-melk, noe jeg alltid har gjort og gjør.

Lenke til kommentar

Du forbrenner ca. like mye kcal som meg hver dag, rundt 2400-2700 kcal. Om du skulle ha steget i vekt i form av muskler, da måtte du altså ha trent styrke, måtte du ha spist rundt 300-500 kcal mer enn dette.

 

Er kanskje ikke så mye som jeg hadde trodd, i og med at du veier såpass lite, men det er likevel en jobb i å få ned dette altså.

Lenke til kommentar

Jeg og syntes det var kjett å være spinkel før, men hvis du begynner å trene styrke vil du legge på deg mer muskler enn om du har mye fett på kroppen fordi du slipper å "deffe" altså å trene av deg fett mens du trener opp muskler

 

!!!!Tror jeg!!!!

Lenke til kommentar

Du legger på deg omtrent like mye av usunt fett og sunt fett min venn. Men det er innvendig du blir usunn. Mettet fett trenger større transport for å bli fraktet i blodet enn umettet fett. Gjett hva transporten heter, jo nemlig: kolesterol :) Se om genene dine er like gode når du blir litt eldre du, og må kjøpe Vita hjerto' som er godt for hjertet.

 

!!!!Tror jeg!!!

Lenke til kommentar
Ja, begge mine foreldre er veldig tynne, altså har jeg jo gode gener i forbindelse med forbrenning eller?

Nei, alle er likt stilt med mindre man har en sykdom.

Hadde verdens feiteste slappfisk spist det foreldrene dine spiser og rørt seg like mye som dem hadde han blitt like tynn.

Med forbehold om at alle er like friske.

 

Det er ingenting som heter "høy forbrenning" Bare forbruke mer en man spiser som betyr at man spiser lite om man er lite om man da er lite aktiv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har det gått en stund, og jeg velger å redusere fotballen. Jeg har begynnt å bli litt lei, og funnet ut at jeg ikke vil satse, så da blir ikke helt satsingslaget rette plassen for meg.

 

Da tenker jeg å gå ned til et annet fotball lag, i tillegg til styrketrening. Altså. Jeg spiller fotball mandag, tirsdag og torsdag, og har styrketrening søndag, onsdag og fredag.

 

Men når jeg tenker over det blir det kanskje for mye? På en annen side tenker jeg at jeg får trent bena/kondis fotballdagene og resten av kroppen på styrkedagene. jeg slutte på fotball for å få mest mulig ut av styrketreningene? Jeg skulle gjerne ha kombinert disse to på en eller annen måte. Kanskje heller spille fotball 2 dager og styrke andre dager? Hva syns dere?

Lenke til kommentar

du må ikke slutte, men det du må gjøre er å få nok hvile, du bruker enorme energi mengder når du spiller fotball. det du iallefall bør gjøre er å få i deg karbohydratpulver, 3-4 ganger om dagen sånn at kroppen har energi til alle tider, miks gjerne med kreatin monohydrat

 

kanskje vært en ide å kutte ut søndagstrening og heller ta trening på fredagen da sikrer du at kroppen får fredag, lørdag og søndag som hviledager. det tror jeg du kan ha godt av i et så hektisk program. kjør på med mye hvile og protein i helga.

Lenke til kommentar

 

Veier du 60-70kg, så prøv og spis omtrent som dette:

 

 

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

 

 

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

 

 

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

 

 

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

 

 

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

 

 

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

 

 

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

 

 

Dette gir ca: 230 gram proteiner, 70 gram fett, 360 gram karbohydrater og 3100kcal

 

 

Ekstra tilskudd

5 gram kreatin før og etter trening. På treningsfrie dager 5 gram om morgenen.

Zma før leggetid

Spiser du variert med frukt og grønt, er det unødvendig med multivitaminer.

 

Hvis dere synes det er rart/teit å ta med en plastboks med mat i på skolen eller på jobb, så kan lunsjen byttes ut med 3-4 brødskiver fullkornsbrød og en boks makrell i tomat. eller 3-4 brødskiver med dobbelt lag ost og kjøttpålegg eller egg.

 

 

Vil bare nevne at dette er mer enn man trenger om man veier ca. 65kg. For å bulke om man har 62kg fettfri kroppsvekt som jeg har, da trenger man 2500kcal for å bulke ordentlig. Antall gram protein er også for høyt egentlig, dette tilsvarer noe man ville tatt på deff. For en på ca. 65kg uten noe fett blir det ca. 130g protein hver dag.

 

Ellers vil jeg nevne at det ikke har noe å si når du tar ZMA på effekten, ei heller om du har tom mage eller ikke, bare ikke ta det sammen med kalsium.

 

Og så vil jeg igjen nevne at antall gram protein per dag som blir anbefalt her tilsvarer over 16000 kr per år med et godt proteinpulver, noe jeg tror selv de mest seriøse synes blir litt mye. Det er en månedslønn ffs.

 

Forresten tror jeg særs få av oss vil ha en hel dag omtrent bestående av pulver-måltider, men ellers er det jo nok næring her. Kan det være farlig for nyrene å innta såpass store mengder pulver?

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så hva er det jeg trenger av kosttilskudd, og hvor er det billigst å kjøpe akkurat (disse) tilskuddene? Vitaminer og tran har jeg i boks. Nå begynner jeg mest trolig fra neste uke med skikkelig kosthold og trening.

 

Mandag: Fotball - tirsdag: Fotball - onsdag: styrke - torsdag: fotball - fredag: styrke

Lørdag og søndag hvile..?

Om jeg får i meg nok mat og spiser mye karbo, vil jeg kanskje få nok overskudd til at jeg kan ha en styrketrening mandag også, eller?

 

Jeg trenger også et treningsprogram, og har sett RYP er populært?

Endret av Prince_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...