Gå til innhold

Intel utvider repertoaret


Anbefalte innlegg

Jeg har også en LG T1 Express, og irriterer meg over 4200rpm disken. Den er en gedigen flaskehals. Ellers er det en genial PC. Jeg så en produsent som lanserte SSD-er i fjor høst en gang og de lagde også en i 1,8" PATA, men husker ikke hvem det var, men den har ikke kommet til norske butikker.

 

Det vil sikkert bli laget flere med PATA pga. mulighetene for å oppgradere slike PC-er som vi har. Det finnes større markeder enn Norge hvor slike ting er veldig aktuelt. Hvis prisene går litt ned vil jeg vurdere å kjøpe en i utlandet. Det ville forlenge tjenestetiden for LG-en.

 

Jeg har også en ASUS EeePC 1000. En bekjent viste meg sin EeePC hvor han hadde satt inn en SSD til ca. 3-4K, og det var morsomt å se hvor mye raskere den dro i gang. LG-ene våre har adskillig kraftigere skyts en atom-prosessorene.

 

Litt off topic, men jeg har kjørt siste Ubuntu fra minnepinne og alt fungerte som smurt uten at jeg behøvde å konfigurere noe som helst. Vurderer sterkt på om jeg skal installere det eller Linux Mint. Har du (Newman221) vurdert noe slikt? Er litt redd for å miste den suverene batteritiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Enig med newman221 i at det gir mening å kombinere SSD med PATA.

Her er jeg forsåvidt enig, det bør jo ikke være store utfordringen for produsentene å montere begge typene (PATA og SATA) slik WD har gjort på en del snurredisker. Mulig det kan gi litt plassproblemer på en 1.8" dog.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål :

 

Vil krympingen gå utover levetiden? Det fører vel til at hver celle har færre atomer som elektronene kan boltre seg i\på.

Minneceller blir generelt mer sårbare når en krymper størrelsen på de, men jeg vil tro produsenten setter visse minstekrav til pålitelighet i teknologien før den lanseres. F.eks kan en øke levetiden ved mer nøyaktig produksjon, bedre materialer, mer omfattende ECC, patrol reads osv. slik at en kompenserer for de utfordringene som krympingen har medført. Sånn sett er det ingenting i veien for at et produkt med mindre minneceller kan ha lengre levetid.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Nå gjelder det bare å få alle andre til å kjøpe SSD disker slik at prisen går ned. Så om et par år kan jeg kjøpe SSD disk til en mye lavere pris ;)

Når etterspørselen øker så kan man vel bare forvente at prisene øker.

De største investeringene/utgiftene er nytt utstyr. Når produksjonsvolumet blir større blir også pris pr enhet lavere. Og større marked gir også rom for flere produsenter, som igjen gir større konkurranse og lavere pris.

Lenke til kommentar
Litt off topic, men jeg har kjørt siste Ubuntu fra minnepinne og alt fungerte som smurt uten at jeg behøvde å konfigurere noe som helst. Vurderer sterkt på om jeg skal installere det eller Linux Mint. Har du (Newman221) vurdert noe slikt? Er litt redd for å miste den suverene batteritiden.

Nei, kjører WinXPpro på min bærbare. Det er en fantastisk maskin, ikke sant?

Har økt til 1,5GB ram på den da. Trives godt med XP. Har YellowDogLinux på PS3'n min, men blir aldri helt komfortabel med det. I begynnelsen slet jeg med å finne windows-pc'ne i nettverket, og da jeg fant dem klarte jeg ikke spille divx/xvid-filer. Mkv er det ikke snakk om. Og jeg har ikke funnet noen pakkebrønner (?) som drar de filene heller. Som sagt veldig ny i linux-verden, og har innsett at det er noe mer jobb enn i den vanlige winows-verden. Så nå har jeg gått over til PSmediaServer, og saken er løst.

 

Men til SSD-saken. Det finnes mange Mtron-disker i de forskjellige nettbutikkene, men de er ikke indeksert i prisguiden på hardware.no. Søker man etter kun Mtron, dukker det opp hauger av dem, og Mtron mobi3000 16GB PATA koster ikke altfor mye. Rundt 1100-1200. Et lite hopp til 32GB da, som koster 1900. Det er litt i overkant mye syns jeg.

 

Fungerer de som vanlig harddisk? Altså, restart pc, boot windows xp-cd, installer på vanlig måte og lev lykkelig ever after? Eller må man krølle med installasjonen og legge til drivere og sånt?

Lenke til kommentar

Siden sørbroer er elendige ift. SSD og Raid0 så har jeg gått mer over til å ønske kun -1- SSD og da vil jeg ha best mulig egenskaper i den samt litt mer kapasitet enn 30GB så jeg sikter meg mot 60GB.

 

Skulle GJERNE hatt 2,5" PATA SSD i min T42 som har PM740 og ellers hadde fått nytt liv. Men PATA SSD er for dyr. Skulle også da helst hatt 60GB siden det blir eneste disken i systemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Siden sørbroer er elendige ift. SSD og Raid0 så har jeg gått mer over til å ønske kun -1- SSD og da vil jeg ha best mulig egenskaper i den samt litt mer kapasitet enn 30GB så jeg sikter meg mot 60GB.

Sett fra et rent ytelsesperspektiv så er det igjen bedre å kjøre RAID 0 fra OS enn fra en kontroller. Aller helst bør en bruke flere kontrollere også (f.eks 1 per disk) så hvis du har et HK med SATA kontroller på sørbroen og i tillegg en ekstra SATA kontroller koblet opp via PCIe, samme om det er integrert på HK eller ikke forøvrig, så får du best ytelse ved å stripe dem i OS. Dette fordi du da får to IO køer i OS og i stor grad separate ressurser hele veien ned til flash mediet. Å kjøre RAID 0 i software koster så godt som ingenting ekstra av CPU i forhold til å kjøre mot en singel enhet, en bare splitter IO oppgavene til to (eller flere) køer og det er det. På servere anbefales det gjerne å lage enda mer enn to køer mot disksystemene.

Lenke til kommentar
Har fortsatt veldig lyst på en 1,8" SSD til min aldrende bærbare jeg.. Men dessverre ligger terskelen veldig høyt for å betale 2300kr for en 32GB Mtron mobi3000-disk.

 

Håper 1,8" blir litt mer vanlig, og at de kommer seg ned i akseptabel pris. Og at de blir levert med PATA-kobling.

 

SanDisk kommer visst med nye produkter som vil kunne passe til slike behov rundt midten av året.

 

http://www.xbitlabs.com/news/storage/displ...ive_Family.html

 

SanDisk’s C25-G3 and C18-G3 solid state drives – in 2.5” and 1.8” form-factors – will be available in 60GB, 120GB and 240GB capacities...

 

...suggested retail prices of its 60GB, 120GB and 240GB units at $149, $249 and $499, respectively.

 

The SanDisk G3 SSDs will be available in mid-2009 with Serial ATA and Parallel ATA interfaces. In addition, the SanDisk G3 SSDs will be available on sandisk.com for do-it-yourself (DIY) enthusiasts.

Blir interessant å se hva det blir i norske kroner.

Lenke til kommentar

hmmm, kanskje smøre meg selv med litt tolmodighet en liten stund til og sjekke ut de samsung-diskene rundt sommertider... Kan jo alltids håpe at Mtron-diskene har falt litt i pris også innen den tid. Håper jeg slipper å vente så altfor lenge.

Satser på at yen, dollar og norske kroner kommer tilbake til litt mer fornuftige tilstander innen den tid.

1000kr er en akseptabel pris for øyeblikket. Men må ha en 2,5" til den stasjonære også, så håper virkelig prisene faller betraktelig frem til Win7 lanseres. 2stk SSD og en Win7 OEM passer nok fint sammen tenker jeg

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Såkalte "snurredisker" kommer med ny teknologi i lesehoder og måten platene lages på (og hvilke materialer de bruker selvsagt).

 

Nøkkelord er Spintronics og molekylær mønstertrykking på platene.

 

Se: http://www.crestec8.co.jp/4C-2%20CRESTEC%20abstruct.pdf

og

http://www.molecularimprints.com/

etc

for mer info...

 

Hovedpoenget er at de vil kunne lage MYE større disker. Og teknologien er alt levert enkelte HDD produsenter til testing.

 

Kan nevne at for meg spiller ikke hastighet på disken noen rolle. Jeg ønsker en STOOOOOR harddisk som kan lagre alt jeg trenger. Så kan jeg heller ha en liten SSD disk i tillegg.

Lenke til kommentar
Siden sørbroer er elendige ift. SSD og Raid0 så har jeg gått mer over til å ønske kun -1- SSD og da vil jeg ha best mulig egenskaper i den samt litt mer kapasitet enn 30GB så jeg sikter meg mot 60GB.

Sett fra et rent ytelsesperspektiv så er det igjen bedre å kjøre RAID 0 fra OS enn fra en kontroller. Aller helst bør en bruke flere kontrollere også (f.eks 1 per disk) så hvis du har et HK med SATA kontroller på sørbroen og i tillegg en ekstra SATA kontroller koblet opp via PCIe, samme om det er integrert på HK eller ikke forøvrig, så får du best ytelse ved å stripe dem i OS. Dette fordi du da får to IO køer i OS og i stor grad separate ressurser hele veien ned til flash mediet. Å kjøre RAID 0 i software koster så godt som ingenting ekstra av CPU i forhold til å kjøre mot en singel enhet, en bare splitter IO oppgavene til to (eller flere) køer og det er det. På servere anbefales det gjerne å lage enda mer enn to køer mot disksystemene.

Dette var et meget godt tips :thumbup: Dvs. at jeg bør se etter HK som har 8 stk SATA300 tilkoblinger siden det som oftest kommer opptil 6 stk fra sørbroa. Tenker X58 HK nå. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til Newman: LG T1 er drit kul. Har 9-cellers batteri som gikk rundt 7 timer da det var nytt. Nå to år etter holder det bare halvparten. Har prøvd å finne noen som selger det uten hell. Har du sett noen som har det?

Ang SSD-oppførsel så har jeg ikke peil. Har alltid gått ut i fra at de funker som en vanlig disk. Mulig jeg kan få jobben til å betale en Micron til meg. I såfall skal jeg legge ut rapport i forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Sett fra et rent ytelsesperspektiv så er det igjen bedre å kjøre RAID 0 fra OS enn fra en kontroller. ...

Det er mulig tesen er teoretisk riktig, men jeg betviler at det stemmer i praksis. Jeg har erfart at RAID (selv enkel striping) er raskere via en grei kontroller enn å la windows ta seg av disker som et RAID i software. Dette synsing fra min side, jeg har ingen harde bevis annet enn egen erfaring.

 

Det hadde derfor vært greit med en link til en test av dette...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
...

Kan nevne at for meg spiller ikke hastighet på disken noen rolle. Jeg ønsker en STOOOOOR harddisk som kan lagre alt jeg trenger. Så kan jeg heller ha en liten SSD disk i tillegg.

Stor harddisk, dvs mange av dem kan du stappe inn i en server. Så trenger du ikke særlig stor disk på PC'en du benytter, men derimot høy fart og lite lyd. SSD passer fint til dette...

Lenke til kommentar
Til Newman: LG T1 er drit kul. Har 9-cellers batteri som gikk rundt 7 timer da det var nytt. Nå to år etter holder det bare halvparten. Har prøvd å finne noen som selger det uten hell. Har du sett noen som har det?

Ang SSD-oppførsel så har jeg ikke peil. Har alltid gått ut i fra at de funker som en vanlig disk. Mulig jeg kan få jobben til å betale en Micron til meg. I såfall skal jeg legge ut rapport i forumet.

Du kan jo alltids prøve å ringe InfoCare. Hadde en forsikringssak for en god stund tilbake, siden pc'n begynte å brenne etter at jeg glei på isen og falt oppå pc'n. Det tålte tydeligvis ikke pc'n, og hovedkortet fikk seg en liten knekk... Ble varmt da jeg prøvde å slå på pc'n da jeg kom hjem gitt..

 

Men da fikk jeg ihvertfall nytt batteri og sånne ting (og endel innmat ble også byttet ut, hehe).

 

Men uansett, kanskje InfoCare har mulighet til å skaffe? De er ikke billige, men kanskje verdt et forsøk. Ellers er det bare å søke opp modellnr på batteriet på google, pluss kanskje newegg.com. Hvis du er heldig å finner du et batteri

Lenke til kommentar
Sett fra et rent ytelsesperspektiv så er det igjen bedre å kjøre RAID 0 fra OS enn fra en kontroller. ...

Det er mulig tesen er teoretisk riktig, men jeg betviler at det stemmer i praksis. Jeg har erfart at RAID (selv enkel striping) er raskere via en grei kontroller enn å la windows ta seg av disker som et RAID i software. Dette synsing fra min side, jeg har ingen harde bevis annet enn egen erfaring.

 

Det hadde derfor vært greit med en link til en test av dette...

Jeg har selv gjort tester med dette. Har oppnådd over 700MB/s over to stykk 4Gbps linker. RAID 0 er rett og slett genialt å gjøre fra OS, noe som er ganske innlysende hvis en tenker gjennom hvordan dette gjør en større del av systemet parallelt. Alle andre RAID nivåer vil medføre et vesentlig ytelsestap om du kjører det fra OS. Dette gjelder også RAID 1 og 10 selv om disse heller ikke krever mye regnekraft. Å kjøre RAID 1 eller 10 fra OS medfører en dobling av båndbreddebruken mot kontrollerne, noe som selvfølgelig vil redusere ytelsen. Kjøring av RAID 5 fra OS vil selvfølgelig være katastrofalt for ytelsen, men kan nevne at jeg faktisk har et QNAP TS-509 NAS system som gjør dette og den boksen er kjent for å være blandt de raskeste i sin klasse. Her snakker vi imidlertid om ~30MB/s og dårlig med IOPS...

 

Selvfølgelig skal en ikke undervurdere nytten av en god kontroller, men det er mulig å kjøre RAID 0 i OS mot to eller flere slike også. F.eks er det ganske vanlig å stripe sammen flere kontrollere som kjører RAID 5. Dette gir god ytelse sammtidig som en er beskyttet relativt godt mot diskfeil. En blir imidlertid noe mer sårbar i forhold til kontrollerfeil. Videre vet jeg at Linux og Windows server OS takler dette godt. Jeg er mer usikker på XP og Vista dels fordi jeg ikke har testet det og dels fordi MS har en tendens til å differensiere sine OS som det heter på markedsføringsspråket.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...