Teben Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 Hei alle sammen Jeg har i en stund nå hatt en Freecom ekstern HDD. Den er sjeldent i bruk, men filene jeg har liggende er likefullt veldig viktige for meg. For ett år tilbake prøvde jeg å åpne innholdet i den, uten hell. Jeg husker ikke helt hva som stoppet meg den gang, men vil tro det er samme problmet som jeg sliter meg nå. Dete har blitt prøvd på en PC med XP, en Intel-basert iMac og en Macbook Pro (intel). I XP dukker den opp automatisk når jeg kobler den til, og etter jeg har fulgt med i ett minutt nederst på høyre hjørne, står det at den er klar til bruk. Problemet er da at den ikke dukker opp som en stasjon. feks :F som jeg ville trodd. Den finnes i enhetsbehandleren, og der står det også at den fungerer feilfritt. Problemet er da fremdeles at jeg ikke får brukt den som en egen stasjon. Får faktisk ikke brukt den i det hele tatt. På mac har jeg prøvd med diskwarrior og diskverktøy, med lignende resultat. Den finner disken, men jeg får ikke gjort noe med den. La meg også understreke at det er innholdet som er viktigst her. Jeg har prøvd så godt jeg kan å inkludere det jeg vil tro er relevant, men hvis det mangler noe prekær informasjon så la meg få høre det Håper på postitive svar Bendik
Chavalito Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Det virker som du har en konflikt mellom to enheter. Altså den eksterne hard disken har fått samme bokstav som f. eks. en USB minne pinne eller en intern disk, la oss si F da. Det kan du ordne veldig enkelt. Koble til den eksterne disken din i XP, gå så til Kontroll panel>Administrative Verktøy>Administrasjon av maskiner, deretter Disk administrasjon. Der skal du ha den Freecom disken din, høyreklikk på den og velg Forandre bokstav og aksess ruten til enhet. Sett så Freecom disken til f. eks. K eller noe slikt. Må bare beklage hvis jeg ikke har gitt de rette navnene på alt dette, men jeg har ikke brukt norsk OS på 15 år, så hva dette heter på norsk, vet jeg dessverre ikke sikkert. Endret 26. januar 2009 av Chavalito
Teben Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Skrevet 26. januar 2009 Hei og tusen takk. Jeg fant til slutt menyen du snakket om, men der lå desverre bare C: Disken min lå litt lenger ned, med status utildelt, og uten mulighet til å høyreklikke denne, eller endre instillinger. Jeg fant det for C: så jeg forstår hva du mente. KAN dette ha med rettigheter på brukerkontoen min? selvom da dette er en ekstern HD? Eller er det noe annet jeg kunne prøvd ut? Takk
Chavalito Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Litt merkelig dette etter som du sier at hard disken vises i enhetsbehandleren. Du kan jo prøve dette og se om det hjelper. Gå til Start>Tilbehør>System symbolet. Eller klikk Start>Kjør og skriv cmd. Når du er i system symbolet, skriv: diskpart Deretter skriver du: list volume Trykk enter etter hver kommando som du skriver. Du bør nå ha en liste over alle diskene dine pluss eventuelle partisjoner inkludert tildelt stasjonsbokstav. Hvis du ser Freecom disken din, hvilket du burde men uten stasjonsbokstav, skriver du: select volume X hvor X er nummer som Freecom disken har, f. eks. 3. Virker dette, skal du få en beskjed som sier "Volume 3 is selected" eller "Volum 3 er valgt" Så skriver du assign letter=(stasjonsbokstav) Stasjonsbokstav velger du selv, f. eks F bare husk at du må ikke velge en bokstav som en annen disk eller CD drive har. Til slutt, skriv exit for å gå ut av diskpart. Går det bra, skal Freecom disken din nå ha en stasjonsbokstav og vil dukke opp i Utforsker. Endret 27. januar 2009 av Chavalito
Hårek Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Hvis det ikke virker i Diskbehandling så virker det vel ikke i diskpart. Kunne du legge ut et bilde fra Diskbehandling?
Chavalito Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Kom på en liten ting. Du har vel ikke brukt Norton Goback til å gjøre backup til den Freecom disken? Jeg mener å huske at blir det gjort, vil ikke XP gjenkjenne fil eller disk formatet fordi Goback bruker sitt eget format. Tror det kalles RAW format.
Teben Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Hei.. Takk for nye råd. Melder tilbake når jeg har prøvd med en PC. (Sitter på mac nå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå