Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Pedofil(?) man i nabolaget


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_anonym_*

Hei! Jeg snakket med en kamerat av meg her om dagen, og han fortalte meg om en fyr som bor i en boligblokk like i nærheten her. Et par ganger har han avslørt mannen i å sitte å ta bilder av barn og ungdom som går forbi men han gjemmer seg bak en gardin på verandaen sin. Kameraten min har flere ganger sett både kameraet og sett blitz fra gardinen. Da de spørte om han tok bilder av dem nektet han totalt.

 

Spørsmålet er bare hva vi skal gjøre med det.. Er dette en sak for politiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_anonym_*
Trådstarter krisemaksimerer som faen. Disse to baserer antagelsen på konjektur, og kan absolutt ikke vite hva denne mannen tar bilder av. Skal man begynne slik blir det vel knapt lov å fotografere uten å få anklager i trynet.

 

Så det er helt ok at det "tilfeldighvis" sitter en fyr å knipser bilder av forbipasserende ungdom mens han gjemmer seg bak en gardin, for så å brånekte for at han tar bilder hvis du spør han. Det er begrenset hvor mange motiver det kan være ut fra den gardinen altså. Spesielt med tanke på at denne fyren tydelighvis ikke bare tar bilder en gang i blant.

Lenke til kommentar

Samtidig er det svært grovt å anklage noen for å være pedofile på tynt grunnlag. Man kan tross alt ødelegge en persons liv for evig og alltid. Slike anklager han en fin tendens til å aldri dø hen i etterkant, selv om de viser seg å være helt grunnløse.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*

Jeg anklager ingen for å være pedofile, det er en grunn til at spørsmålstegnet faktisk står der. Men jeg synes det er en for spesiell situasjon til at det kan være tilfeldigheter. Og etter hvordan kameraten min beskrev det, så var det ikke akkurat så vanskelig å se at han tok bilder av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*

Pedofil eller ikke, samme for meg. Grunnen til at jeg opprettet denne tråden var i hvertfall ikke for å bli peppret ned av deg. Saken er at uansett hva du sier, så har faktisk kameraten min sett at denne fyren tar bilder av dem idet de passerer, og at det da ikke er spesielt kult å tenke på at er en fyr som da sitter med masse bilder av deg uten at du vet hva de brukes til.

Spørsmålet mitt var ganske enkelt: Hva skal vi gjøre for å få en slutt på det?

Lenke til kommentar
Gjør det noe at han tar bildene da?

Er det i det hele tatt ulovlig?

 

Og la oss si han var pedofil. Det gjør jo ingenting så lenge han ikke forgriper seg på noen.

 

Det er da ikke lov å ta bilder av folk som ikke vil bli tatt bilde av. Med mindre fotografen tar bilde av feks Karl Johan og tilfeldig forbipasserende kommer med i bildet.

Lenke til kommentar
Hadde likt å se hvor godtagende folk overfor dette om det var ungen deres han mannen tok bildet av og koste seg med :hrm:

 

Dette burdte man melde ifra om til polititet. Slike ting skal man ikke bli utsatt for. Ingen vet jo hva han gjør med disse bildene om han er pedofil.

 

For det første bærer jo hele tråden av å være basert på rykter, noen har sett han gjør det.....vel, en blits på et normalt kamera ville mange ha merket, og hvis han tar bak en gardin, så er vel spørsmålet hvor bra kvaliteten han får.

 

Det andre du skriver impliserer jo at det er det han gjør, noe vi ikke vet noe om, eller har beviser for. Så, vet du noe vi ikke vet eller?

Lenke til kommentar
Hadde likt å se hvor godtagende folk overfor dette om det var ungen deres han mannen tok bildet av og koste seg med :hrm:

 

Dette burdte man melde ifra om til polititet. Slike ting skal man ikke bli utsatt for. Ingen vet jo hva han gjør med disse bildene om han er pedofil.

Det er vel ravende likegyldig. Jeg har tatt bilder ut vinduet x-antall ganger uten at jeg har noen nevneverdig trang til å kaste meg over dem eller baktanke bak det. Hadde jeg blitt anmeldt for pedofili for noe sånt hadde jeg blitt relativt forbanna over situasjonen som kan gå utover masse annet i livet. Er tross alt lite som er verre, sosialt sett, enn å bli anklaget for å være pedofil.

 

På en annen side, så kan det være en superpedo som sitter bak gardinene der, men han har vel allikevel ikke gjort noe ulovlig.

 

Søk på "my daughter in the street" på google, så får du nok mer en nok, så ser ikke noe grunn for at denne mannen skulle trengt noe substans.

 

PS: Om noen hadde kommet bort til meg og bedt meg om å vise hele minnekortet hadde jeg og nekta. Bare fordi det er helt på trynet å spørre om noe sånn uten noe håndfast.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er det åndsverkloven som regulerer dette(etter at fotografiloven ble opphevet i 1995 og innlemmet i åndsverkloven). Nå skal eg ikke gå så veldig dypt inn i dette men følgende rettningslinjer bør dekke det meste.

 

Sitat fra åndsverksloven §45: Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

 

Ut over dette klarer eg ikke å finne lovverk som gir forbud mot å fotografere offentlige steder bortsett fra når det er en trussel mot rikets sikkerhet eller det er på privat eid grunn. I det sistnevnte tilfelle så må det også ses i forhold til hvor stor ferdsel det er på den privateide grunnen. Er det en privat bolig er det lite ferdsel og man kan dermed nekte andre å ta bilder der. Men er det et kjøpesenter så er det stor ferdsel og da kan ikke eier uten videre nekte folk å fotografere der. En vei, som det her er snakk om, er offentlig og åpen for fri ferdsel. I tillegg er det også stor forskjell på å ta bilde og å publisere bildet.

 

Når det er sagt så må eg bare påpeke min bekymring i forhold til hvor lett og hvor farlig det er å spre et rykte om at noen er pedofil. Rykter sprer seg fort(spesielt om slike ting) og det kan ødelegge resten av livet til vedkommende. Vær varsom sier bare eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...