Gå til innhold

Vil jeg slippe førstegangstjeneste?


Tomprofil

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 17 om få uker, og slik det ser ut nå, så har jeg ingen lyst til å dra i militæret. Jeg er i ganske dårlig form, samtidig som jeg sliter med allergi fra 3-6 mnd i året. Jeg heller ikke at jeg hadde taklet marinen, ettersom jeg ikke er altfor glad i å være på vannet i lengre perioder.

 

Jeg har også slitt med selvtillit tidligere, og har gått til gestalt-terapi for forbedre dette, noe som har funket veldig bra senere.

 

Vil dette gjøre at jeg kan slippe førstegangstjeneste? Jeg har jo hørt av venner og kjente at det er ganske lett å slippe nå, ettersom det er veldig mange som blir kalt inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det faktisk så lett å slippe militæret at du bare sier på sesjonen at du ikke vil inn. Årsaker som at du ikke er motivert eller interessert i å tjenestegjøre er faktisk godt nok. Sett på den andre siden så er det å være motivert og interessert det viktigste for å komme inn. Så er du ikke noen av delene vil de ikke ha deg. Win win.

Lenke til kommentar

Det er lett å komme unna.

Si at du ikke er motivert og/eller at du er pasifist.

Hæren er, som mange andre, i nedgangstider nå og sliter økonomisk. Dvs. at det var snakk om å faktisk ikke ta inn noen rekrutter i år i det hele tatt.

Om du skulle bli meldt tjenestedyktig, så bare skriv et brev om at du ikke har lyst. Du kan da legge ved evt. legeattester hvor det står at du ikke kan gjennomføre av helsemessige årsaker. Også kan du si at du har andre planer for fremtiden.

Selvom mange sier at det er et spennende år med flotte opplevelser og vennskap, så er det mange andre måter å få en slik opplevelse på. Et år på folkehøyskole, dra på interrail, bo i India...mulighetene er mange...

Lenke til kommentar
Prøven kan ikke diskvalifisere deg uansett.

Vekt? Er du undervektig? Myggallergi er nok diskvalifiserende uansett :p Men overvekt er ikke det, det kan jeg skrive under på :)

Ok. Men var det som stod på brevet, at jeg på grunn av helsa ikke kunne bli i millitæret. Stod ikke mer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-75284

Vi hadde besøk av forsvaret på skolen sist fredag og de sa at 1 av 6 ble innkalt. De sa også at de ikke ville ha noen som ikke ville inn. Vil du inn må du nokk vise litt interesse.

Lenke til kommentar

1 av 3 gutter, altså. det er jo det som er relevant.

Problemet her er at sesjonssystemet er særdeles dårlig. en jobber for en bedre ordning (sto om den i F for et par numre siden), men per i dag er den ikke god. Det hjelper lite å si i fra på sesjon at du ikke er motivert. Etter sesjon er nemlig hvem som blir kalt inn hvor så godt som tilfeldig (med unntak av noen få sesjonsoffiserer, som er over gjennomsnittet flinke). Det hjelper ikke å si på sesjon at du ikke vil inn. Det hjelper å si i fra etter innrykk (de første par dagene, eventuelt i løpet av rekrutten), så blir du sannsynligvis dimittert på grunn av ett eller annet medisinsk svada (gjerne psykologisk) som de finner på, men hvem som får innkalling i posten er veldig tilfeldig, om du ikke enten har medisinske/psykiske problemer, eller finner opp noen slite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...