Gå til innhold

Hvordan bli lærer i den videregående skolen?


Edstro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Camlon, du er neimen ikke rett. Jeg ser ingen grunn til å diskutere mer om dette med deg, da du åpenbart ikke eier ydmykhet nok til å ta til deg det jeg sier.

 

Jeg antar at det er naturlig at du vet mer om matematikk- og kjemifagene på universitetet enn en som faktisk går der.

 

/Ignore

Lenke til kommentar
Camlon, du er neimen ikke rett. Jeg ser ingen grunn til å diskutere mer om dette med deg, da du åpenbart ikke eier ydmykhet nok til å ta til deg det jeg sier.

 

Jeg antar at det er naturlig at du vet mer om matematikk- og kjemifagene på universitetet enn en som faktisk går der.

 

/Ignore

Det er bare en dårlig unnskyldning du kommer med når du sier at du ikke gidder å diskutere mer. For det andre har jeg tatt noen kurs i matematikk på universitetet allerede og grupper ringer og kropper er en av dem. Hvis du ikke tror meg kan jeg introdusere hvordan man går igjennom emnet. Først, vanlig gruppeteori, men man lærer om isomorphisms først, dereter lærer man om gruppeteori og så automorphisms. Dereter lærer man om factor groups og homomorphisms.... Hvis du forsatt ikke tror meg, kan jeg fortelle deg at en homomorphism av en gruppe er mapping som følger at ø(a*b) = ø(a)*ø(b), hvis det er en ring må den holde addisjon og multiplikasjon og ikke bare en av dem. Ergo, jeg kan ting jeg også.

 

Saken er at lærere jobber mindre enn andre arbeidsgrupper over et år og lønnen deres er god iforholdtil arbeidstiden og uttdannelsen. Det største grunnen til at mange inteligente elever ikke blir lærere er at det er utmattende jobb ikke på grunn av lønnen. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å lære bort noe til 30 elever som ikke er interesert, bråker og forsøpler. Det virker også som at det bare vil bli verre.

 

Jeg synes det er barnslig av deg å ignorere meg, fordi du ikke er enig med meg. Du burde ha en bedre grunn. Uansett, alle andre enn deg ser posten min uansett. Er det sånn du skal gjøre mot elever som ikke er enig med deg?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke så enkelt som du skal ha det til Camlon. Det er ikke bare å "skrible" ned noe på et ark. Og lærerne må holde seg oppdaterte og kunnskapsrike, de skal etter alt lære fra seg.

 

En arbeidsdag slutter ikke kl. 16:00 for de, og en videregående lærer kan ikke bare valse ut klokka 14.00 fordi de er ferdig med undervisningen.

 

Både jeg og mine foreldre drar hjem fra jobb etter endt vakt og legger jobben igjen, vi trenger ikke å tenke på å oppdatere oss nevneverdig og vi trenger ikke å tenke før vi faktisk sitter på jobben og skal utføre den. I motsetning til en lærer.

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Det er virkelig ikke så enkelt som du skal ha det til Camlon. Det er ikke bare å "skrible" ned noe på et ark. Og lærerne må holde seg oppdaterte og kunnskapsrike, de skal etter alt lære fra seg.

 

En arbeidsdag slutter ikke kl. 16:00 for de, og en videregående lærer kan ikke bare valse ut klokka 14.00 fordi de er ferdig med undervisningen.

 

Både jeg og mine foreldre drar hjem fra jobb etter endt vakt og legger jobben igjen, vi trenger ikke å tenke på å oppdatere oss nevneverdig og vi trenger ikke å tenke før vi faktisk sitter på jobben og skal utføre den. I motsetning til en lærer.

Eh... jo det er det. Det de har lært bort har de gjerne lært bort mange ganger før. Dermed kan de stoffet veldig godt. De trenger sjelden etteruttdanning, fordi de rett og slett kan alt de skal lære bort. Og hvorfor skal man ikke bare skrible noe på et ark? Umoralskt? Hvis jeg planlegger i en mattetime å presentere derivasjon av trigonometriske funksjoner trenger jeg ikke å skrive hele beviset ned for å vise at (tan^-1 x)' = 1/(1+x²). Det er noe man kan etter å ha vist det 10 ganger før, pluss å ha studert mye vanskligere ting. Dermed kan jeg lage en plan noe lignende dette

 

Presentere (sin x)'= cos x (cos x)'= -sin x med bruk av graf

Bruke dem til å vise (tan x)' = sec²x

Overfør dette til sin f(x), cos(f(x)), etc.

Gi dem eksempel ...

Gi dem oppgave ....

Presenter deriverte av inverse funksjoner

gi dem eksempel ...

La dem jobbe for seg selv og hjelp

 

Selv om jeg kunne ha utfylt denne litt mer, ville det ikke ha tatt noe særlig tid å forbrede.

 

Arbeidsdagen slutter ikke 1600. F.eks. Tanten min er lektor og hun drar ikke regelmessig ut klokken 7.30 og kommer hjem 16:30 som vanlige arbeidstakere, men starter ofte senere og kommer ofte hjem tidligere. En dag jobber hun ikke en gang. Det er ikke vanlig å tvinge lærerene til å være på skolen hvis de har ingenting å gjøre der. De respekterer dem nok til at lar dem dra med seg arbeidet hjem, eller dra hjem hvis de er ferdig.

 

Det du nevner til slutt kalles frihet. Du er tvunget til å jobbe et bestemt anntall timer. Lærere har mye mer frihet til å jobbe når de vil og når det passer seg. Dette betyr at man får et større ansvar og ikke alle vil takle dette, men det betyr ikke at du fortjener høyere lønn. For det andre opplever alle elever at de må dra meg seg jobben hjem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror det hele er ganske så individuelt! Noen lærere har mer kosefag og kan dra hjem omtrent når det passer. De har noen timer undervisning i uken og trenger ikke forberede seg godt. Andre lærere har helvetesfag og mange tentamener og prøver å rette, og undervisningen bør planlegges godt i forkant. Om du er en kjemilærer som skal både rette prøver, tentamener, sette opp eksperimenter samt rette en HAUG elevrapporter, får du garantert noe å gjøre utenom 8-16 også, og flere lærere jeg kjenner, jobber og retter i helgene også. I mange yrker er du ferdig med jobb når du drar hjem og har ikke noe videre ansvar enn som så, mens lærere må være tilgjengelige på ITL, Fronter eller mail hvis elever lurer på noe.

 

Som sagt innledningsvis, dette med lærerinnsats og antall jobbetimer i uken er nok ganske individuelt. Noen lærere får til å formidle og utlevere ferdigrettede prøver til rett tid ved å bruke hverdagens timer effektivt, mens andre lærere bruker helger og andre fridager. Elever har også en normert tid de må være på skolen, og så blir det utover det opp til enhver enkelt elev hvor mye man ønsker å sette seg inn i stoffet.

Lenke til kommentar

Absolutt enig. Kjemi, fysikk og biologi er fagene som på alle måter krever mest jobb. De krever at du regelmessig retter labrapporter og forbedrer eksperimenter i tilegg til alt det andre. Har du noe som økonomi, matte, norsk, samfunnsfag, etc. har du ikke 40 timer i uken en gang og kan slappe av.

Lenke til kommentar

Såklart kan de ha 40 timer i uka! Det spørst på hvor mange klasser du har.

 

Du er helt håpløs, det er ikke sånn at hvis du har realfag er alt tungt arbeid mens hvis du har historie er alt en lek.

 

Pluss det er enklere å rette noe innenfor realfag som har rene fasitsvar, enn en 2500 ord stil i norsk osv osv

Lenke til kommentar
Såklart kan de ha 40 timer i uka! Det spørst på hvor mange klasser du har.

 

Du er helt håpløs, det er ikke sånn at hvis du har realfag er alt tungt arbeid mens hvis du har historie er alt en lek.

 

Pluss det er enklere å rette noe innenfor realfag som har rene fasitsvar, enn en 2500 ord stil i norsk osv osv

Det er noe som heter å jobbe 100%. Jobber de 100% har de også en bestemt anntall timer, så det spørs ikke på hvor mange klasser man har. Jeg sier bare at lønnen for å jobbe 100% som lærer er god.

 

Jeg snakket ikke om realfag. Matte er også et av de lette fagene fordi det er ingen labber. Det er ikke en gang noen inneveringer, og dermed et veldig lett fag. Matte er et realfag. Likeledes med økonomi.

 

Færreste stilene i norsk har 2500 ord, og jeg har sett lærere gå igjennom stilene mine. De retter like fort som jeg leser en stil, og dereter gir karakter uten å se over den. Jeg synes du skal holde personangrepene for deg selv. Vi har en rapporteringsknapp som je gvil gjerne bruke hvis du forsetter.

Lenke til kommentar
Så med en siv.ing.-grad vil man med andre ord kunne ta et år med ppu og dermed bli lærer i den videregående skolen?

Lærere jobber like mange timer i året som andre. De har obligatorisk kveldsarbeid med en normert arbeidstid. Tro meg, en lærer er IKKE ferdig med jobben sin når han går hjem etter endt arbeidsdag.

That's true, I'm there. Veldig mye arbeide på ettermiddagen og kvelden. Elers er Jobben som realfagslærer grei den, men føler jeg aldri har helt har fri.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer litt på det samme selv. Planen er for øyeblikket å ta Master i Filosofi, men lurer på om det kanskje kan lønne seg med et lektorprogram? Det høres uten tvil mest interessant ut å ta filosofi, men dersom lektorprogram i samfunnsfag lønner seg mye mer, kan det være en idé å sjekke det ut litt mer, samt ta nok en prat med rådgiver.

Lenke til kommentar

Fra rektors blogg vedrørende lektorutdanningen ved NTNU;

 

Jeg har lyst til å dele med dere en gladnyhet som kom på torsdag, og gratulere det miljøet som fikk meldingen. Det dreier seg om Program for lærerutdanning, som fikk tilslag (formelt: invitasjon til å forhandle kontrakt) på et EU-prosjekt med tittelen “Science Teacher Education Advanced Methods” - forkortet STEAM (intet mindre!). PLU er koordinator og budsjettet er 4.7 mill Euro over 3 år. Evalueringen var meget god, og jeg vil å sitere en setning fra den: “The coordinator institution has one of the leading teacher education programs at graduate and undergraduate level in Europe.”

Det var en flott julegave og honnør til PLU - gratulerer med suksessen!

Lenke til kommentar

Vel, nå kan det sies jeg har fått en liten nedtur. Jeg har snakket med kontakt læreren min og han mente jeg hadde past godt om lektor i samfunnsfag. Med take på min kompetanse og meg som person. Rådgiveren mente derimot det motsatte. Hun har vert min faglærer i et halvt år og mente jeg ikke var sosial nok. Javel? Skal jeg høre på dette?

 

Alle lektor programm krever 3 i praktisk matte. Jeg kan ha så mange 5 og 6 jeg bare vill, men så lenge jeg ikke får 3 i matte er alt stengt. Mattelærer mente også at jeg hadde passet som lærer. Å var villig til å gjøre alt for at jeg skulle få den 3eren. Hva skal jeg gjøre? Høre på rådgiver eller ikke? Virker som hun er litt imot at jeg skal bli lærer. :(

Lenke til kommentar
Vel, nå kan det sies jeg har fått en liten nedtur. Jeg har snakket med kontakt læreren min og han mente jeg hadde past godt om lektor i samfunnsfag. Med take på min kompetanse og meg som person. Rådgiveren mente derimot det motsatte. Hun har vert min faglærer i et halvt år og mente jeg ikke var sosial nok. Javel? Skal jeg høre på dette?

 

Alle lektor programm krever 3 i praktisk matte. Jeg kan ha så mange 5 og 6 jeg bare vill, men så lenge jeg ikke får 3 i matte er alt stengt. Mattelærer mente også at jeg hadde passet som lærer. Å var villig til å gjøre alt for at jeg skulle få den 3eren. Hva skal jeg gjøre? Høre på rådgiver eller ikke? Virker som hun er litt imot at jeg skal bli lærer. :(

Jeg tror ikke hun i seg selv kan være nok til å vurdere hvordan du vil passe som lærer mange år frem i tid. Det er viktig å huske på at mange forandrer seg fra de går på skolen til de er ute i voksenlivet. For mange kan selve utdannelsen være en modningsprosess der man etter endt studium kan ha endret på mange av sine egne oppfatninger og verdier. Kanskje vil du også forandre deg sosialt i tiden etter videregående?

 

Uansett, du må selv velge om du vil tro på det rådgiveren din sier, eller om du vil forsøke å følge dine lyster. Husk - det er ingen skam å snu! ;)

Lenke til kommentar
Hva synes du selv da? Mener du det er noe i at hun mener du ikke er "sosial nok". Og isåfall, på hvilken måte?

 

Jeg er mer en sosial nok. Om jeg samenligner meg med hvordan jeg var i ungdomskolen, så har jeg forbedret meg kraftig.

 

Kan hun forhindre at jeg kommer inn på lektor studie på noen måte? (høres sikkert helt teit ut)

 

Det er sant at jeg kommer til å utvilke meg resten av videregående og når jeg studerer. Å siden det er bare hun som sier det, hvorfor skal jeg akuratt høre på hva hun sier? De andre faglærerene sier at jeg hadde passet inn som det. Nettop pågrunn av min måte å være på. Kontakten med andre mennesker etc. Men jeg følte egentlig en stor nedtur og det var akuratt som jeg ble "dømt" når hun sa det.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

En rådgiver har ingen mulighet til å forhindre at du kommer inn. Hun kan derimot sende en bekymringsmelding til skolen du går på. De må da behandle denne, men om argumentet er at du ikke er sosial nok så ler de nok bare høyt av de. (bekymringsmeldinger er mer for folk som er litt vel glad i små barn osv.)

 

Generellt sett har rådgivere på vgs særdeles lite med fremtiden din å gjøre. Gå for den utdanningen du føler for. Så kan du heller bytte om du finner ut at det ikke er noe for deg. Er mye bedre å gå et år eller to på 'feil' utdannelse enn å sitte med en jobb du ikke trives i.

Lenke til kommentar
En rådgiver har ingen mulighet til å forhindre at du kommer inn. Hun kan derimot sende en bekymringsmelding til skolen du går på. De må da behandle denne, men om argumentet er at du ikke er sosial nok så ler de nok bare høyt av de. (bekymringsmeldinger er mer for folk som er litt vel glad i små barn osv.)

 

Generellt sett har rådgivere på vgs særdeles lite med fremtiden din å gjøre. Gå for den utdanningen du føler for. Så kan du heller bytte om du finner ut at det ikke er noe for deg. Er mye bedre å gå et år eller to på 'feil' utdannelse enn å sitte med en jobb du ikke trives i.

 

Da er det bortkastet. Tenk om hun sender en slik bekymringsmelding når jeg er ferdig utdannet. Så står jeg der uten jobb for alltid? Nei da dropper jeg det, om systemet er så dårlig. :( Å nei jeg er ikke "glad i små barn".

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
En rådgiver har ingen mulighet til å forhindre at du kommer inn. Hun kan derimot sende en bekymringsmelding til skolen du går på. De må da behandle denne, men om argumentet er at du ikke er sosial nok så ler de nok bare høyt av de. (bekymringsmeldinger er mer for folk som er litt vel glad i små barn osv.)

 

Generellt sett har rådgivere på vgs særdeles lite med fremtiden din å gjøre. Gå for den utdanningen du føler for. Så kan du heller bytte om du finner ut at det ikke er noe for deg. Er mye bedre å gå et år eller to på 'feil' utdannelse enn å sitte med en jobb du ikke trives i.

 

Da er det bortkastet. Tenk om hun sender en slik bekymringsmelding når jeg er ferdig utdannet. Så står jeg der uten jobb for alltid? Nei da dropper jeg det, om systemet er så dårlig. :( Å nei jeg er ikke "glad i små barn".

Da kan hun jo ikke heller sende ut bekymringsmelding, med mindre du åpenbart misbruker rusmidler eller har en påfallende avvikende negativ adferd. Jeg tror ikke det at du ikke er hypersosial kan være grunn til at du ikke får begynne på lektorstudier. Ikke bruk energi på å bekymre deg over dette. Jeg ville gitt blanke i om kontaktlæreren min, for eks., sa til meg at jeg ikke passet til å bli lege. Slikt må ikke påvirke deg i valget ditt, men det er jo klart det sårer å høre slikt...

Lenke til kommentar

Flott at nokon så mykje som tenkjer på å utdanne seg til lærar.

 

Uansett, eg vil tru at det er veldig vanskeleg både for kontaktlærar og rådgjevar å vurdere deg som person, under dei forhold som er under ein elevsamtale.

 

Når det gjeld arbeidstider til lærarar, så er dei utvilsamt mykje kortare enn arbeidstidene til andre yrker. Eg har heller ikkje snakka med ein einaste VGS-lærar som ikkje er einige i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...