Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Ba'al: Kanskje fordi å innstalere WMP for å se NRK er feil måte å gjøre det på?

Innstaler pakken ubuntu-restricted-extras (for flash, java m.m.) og mplayer-mozilla eller alternativt kan du bruke Firefox plugin'en MediaPlayerConnectivity sammen med feks VLC. Tror du at du kan klare såpass? :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gangene jeg skal gjøre veldig spesifike ting, så må jeg google langt og lenge hvordan man skal gjøre det i terminal.

Eksempler?

 

Sier selvsagt ikke at det ikke kan være det, men erfaringsmessig er folk som har prøvd Linux i 13 minutter og tror dem vet letteste mulig vei for alt, dårlig til å konkretisere eller tror at ting er vanskeligere enn det de er.

 

Spille av nett-tv på NrK, for eksempel.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har brukt GNU/Linux aktivt, men om ikke ting har forandret seg voldsomt så er det enkelte problemer med brukskvaliteten, eller brukervennligheten om du vil. Det jeg husker var manglende GUI-er for å konfigurere programmer og selve OS-et. Dette er en katastrofe brukskvalitetsmessig. Greit nok at ekspertbrukere ikke har noe problem med CLI, men det er ikke lett å lære seg apt-get, flytting og kopiering av filer osv i CLI, det er heller ikke lett å huske. Et system med høy brukskvalitet er både lett å lære og lett å huske. Dette har om jeg har forstått det riktig kommet seg betraktelig de seneste årene. Forhåpentligvis har konfigurasjonsskjermene kommet seg også, jeg husker at disse var stygge, avanserte og svært forskjellig fra program til program. Min overfladiske mening er at Ubuntu, for å bruke den mest brukte distroen, henger noe etter Windows og OS X på brukskvalitet, men at det blir bedre og bedre for hver dag som går. Noe av grunnen til at GNU/Linux henger noe etter er nok at utviklerne tidligere har fokusert lite på brukskvalitet, brukskvalitetsttesting også videre, men heller fokusert på hva DE vil ha. Og det er jo forståelig. Jeg har forstått det slik at bl.a. Canonical har begynt med slik testing. Det er bra og potensielt svært viktig for GNU/Linux. Apple har drevet med brukbarhetstesting av sine forbrukerprodukter siden 80-tallet, og jeg mener det har vist seg tydelig i deres produkter.

 

Et aspekt av brukskvalitet som jeg mener GNU/Linux skårer høyt på er effektivitet. Ekspertbrukere kan bruke CLI-verktøy for å oppnå svært høy effektivitet, antakeligvis generelt langt høyere effektivitet enn ekspertbrukere på andre platformer, i hvert fall Windows.

 

Dette er min subjektive og overfladiske mening i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ser ut til at mange fortsatt sitter på innstillingen om at "Terminal = (MS) Dos = Negativt og gammel dags". Grunnen til at mange velger å bruke terminalen i Linux er nok fordi det er ett godt verktøy. Når man skal skrive guider så er det mye enklere å referere til terminal kommandoene, slik at bruker bare trenger å kopiere og lime dem inn, enn å skrive (lange?) punkt lister (og evt lage bilder) om hvordan man skal klikke seg frem i gui verktøyene.

 

Terminalen er gjerne ett raskere alternativ, og enklere så lenge man kun trenger å bry som om kopier og lim inn. Så jeg regner med at fremtidige guider fortsatt kommer til å henvise til terminalen, selv om gui alternativet er aldri så godt.

Mange Windows guider jeg har hatt behov for bruker ofte kjør/run funksjonen når det er behov for å start opp ett program som ikke ligger på start menyen. De kunne sikkert ha skrevet "bla deg frem til mappe slik og slik, og finn fil xxyy", det er da langt enklere å lime inn programnavnet og evt path'en i kjør. Så fremgangs metodene til de som skriver guider er ganske like.

Lenke til kommentar
Sånt rett ut av boksen er Ubuntu grei, men noe kan bare gjøres ved å bruke terminal. Noen pakker finnes ikke i Synaptic Package Manager eller add/remove, er ikke helt inne i terminologien så bruker vel noen ord feil.

 

De gangene jeg skal gjøre veldig spesifike ting, så må jeg google langt og lenge hvordan man skal gjøre det i terminal.

 

Installere WMP for å se NRK er pes.

 

Eh... Å se NRK nett-tv er lett i Ubuntu.

 

1. Bruk Add/Remove for å legge til VLC (og evt ubuntu restricted extras, er ikke sikker på om du trenger den, grei å ha uansett!)

2. Deretter legg til en extension i Firefox som heter MediaPlayerConnectivity: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/446

3. Velg å bruke VLC til å åpne Windows Media.

 

Bare noen få klikk.

 

Drit å plugins som viser videoen i browseren. Det er ikke praktisk på noen måter uansett.

 

Husk at i Add/Remove må du velge Show: all available applications for å finne alt. Mer kan aktiveres i System > Administration > Software sources (gå til third-party software tab)

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Eller så er det bare å installere mplayerplugin.

 

EDIT:

Eller gecko-mediaplayer eller VLC sin plugin som jeg har glemt navnet på.

 

Synes aldri disse plugins-ene som viser videoen i browseren fungerer tilfredsstillende. Synes det er mye greiere å få videoen opp i vanlig VLC, som viser alt uten problem.

Lenke til kommentar
@oj88: Det er lett hvis du vet hva du må gjøre ja. Hvis du ikke vet det og er en helt vanlig bruker som bare vil se nett-tv så er den oppskrifta der vanskelig å finne ut av på egen hånd.

 

Javel? De fleste som legger inn GNU/Linux i dag har god nok IQ til å søke på Google eller spørre her eller på ubuntuforums som har over 700 000 brukere som kan hjelpe. Oppskriften de får er lett. Ok, i Windows er WMP installert ved default, men det er ikke Ubuntu sin feil at de ikke har lov å inkludere WMP-støtte som standard, det er faktisk MS sin skyld! Hadde NRK nett-tv vært i åpent format så hadde Ubuntu støttet det ut-av-boksen, sikkert bedre enn Windows.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
@oj88: Det er lett hvis du vet hva du må gjøre ja. Hvis du ikke vet det og er en helt vanlig bruker som bare vil se nett-tv så er den oppskrifta der vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Hvis du forventer at du aldri trenger å søke noe når du prøver noe nytt, er du litt ute å kjøre. Hvordan kan man vite at man skal bruke "flip4mac" for å se på nett-tv på Mac da? Har du prøvd å få video-plugins til å fungere i Firefox for Mac?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ordnet Nett-TV og den slags, angående spesifike ting så var det noen hardwarerelatert, enable mer minne på skjermkortet tror jeg. Det mange windows brukere blir skremt av er at man må bruke mye tid på å få et overblikk, overgangen er ikke nok smooth og nettopp derfor velger mange vekk Linux, de gidder ikke bruke så mye tid til å lære seg et OS når man bare kan gå tilbake til Windows som funker til det meste mannen i gata skal gjøre.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Nå har jeg ordnet Nett-TV og den slags, angående spesifike ting så var det noen hardwarerelatert, enable mer minne på skjermkortet tror jeg. Det mange windows brukere blir skremt av er at man må bruke mye tid på å få et overblikk, overgangen er ikke nok smooth og nettopp derfor velger mange vekk Linux, de gidder ikke bruke så mye tid til å lære seg et OS når man bare kan gå tilbake til Windows som funker til det meste mannen i gata skal gjøre.

 

Nei, men det er jo bare idioti å skifte OS hvis man er fornøyd med Windows og ikke er innstilt på å lære seg noe nytt!!

 

Det er dessverre mange fjortisser rundt om i verden som legger inn GNU/Linux (for å være tøffe?), uten egentlig å være innstilt på at det faktisk er et annet OS, med andre programmer, andre måter å konfigurere osv enn i Windows. Skal man inn med et nytt OS må man gi det en måned minst, og man må være beredt på å spørre om hjelp og å bruke Google. Men mye er faktisk ganske selvforklarende. Hadde jeg aldri brukt Windows før, hadde overgangen fra Ubuntu til Windows XP f.eks garantert IKKE vært "smooth".

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Kajac, det er jo bare pisspreik det du skriver der.

Når jeg skal installere nerolinux, så laster jeg ned nerolinux.deb og dobbeltklikker på den.

Så er Nerolinux installert.

 

ELLER - jeg kan bruke legg til/fjern programmer, markere 14 programmer jeg vil installere, og så trykke installere, så laster Ubuntu ned de fjorten programmene OG FILENE DE TRENGER, OG INSTALLERER DE!

Bare glem å gjøre noe tilsvarende i Windows. Så det du sier er ikke bare direkte feil, men det er også langt lettere å få gjort i linux.

Det er ikke pisspreik. Flere programmer, blandt annet racer.nl mener jeg at jeg måtte installere på denne måten. Selvfølgelig, det meste kan insalleres via pakkebehandleren, og programmer som ikke er i den kan ofte installeres via rpm eller deb eller egne install-skripts, men av og til støter man på slike rare installasjonsprosesser, og det mye oftere enn på Windows. Jeg synes linux er veldig bra med tanke på at det er gratis, men det har et langt stykke å gå før det kan konkurrere mot Mac og Windows om "de vanlige" brukerene. Mine Linux-favoritter er definitivt Fedora og Ubuntu, og begge er gode OS. Men likevel er de litt vel tungvint å bruke. Men jeg tester de forskjellige versjonene regelmessig, og siden jeg begynte med Linux med Redhat Linux 7.2, var alt helt annerledes enn i dag. Så utviklingen er helt klart på rett vei, men så lenge alle skal kunne utvikle på det, tror jeg ikke det vil klare å få den brukervennligheten og strømlinjeformen som trengs for å kunne ta seriøse markedsandeler.

Lenke til kommentar

Altså skal man først kjøre Windows-binær-blob stil når det gjelder distribusjon av programvare så kompilerer man selvfølgelig statisk mot de bibiliotekene man trenger. Da vil det ikke være noen eksterne dependencies.

 

Gjør man det riktig, automatiserer man pakkingen, eller overlater til de som driver repo'er.

Poenget er det det er alt for mange forskjellige pakkesystemer som gjør distribusjon av applikasjoner unødvendig komplisert.

Lenke til kommentar
@oj88: Det er lett hvis du vet hva du må gjøre ja. Hvis du ikke vet det og er en helt vanlig bruker som bare vil se nett-tv så er den oppskrifta der vanskelig å finne ut av på egen hånd.

 

Javel? De fleste som legger inn GNU/Linux i dag har god nok IQ til å søke på Google eller spørre her eller på ubuntuforums som har over 700 000 brukere som kan hjelpe. Oppskriften de får er lett. Ok, i Windows er WMP installert ved default, men det er ikke Ubuntu sin feil at de ikke har lov å inkludere WMP-støtte som standard, det er faktisk MS sin skyld! Hadde NRK nett-tv vært i åpent format så hadde Ubuntu støttet det ut-av-boksen, sikkert bedre enn Windows.

Oppskriften er lett, jeg er enig i det, men jeg mener det burde være unødvendig å måtte søkte for å finne ut av det. Aller helst så burde slike ting fulgt med OS-et. I Ubuntu kunne slike ting blitt installert ved første oppstart på samme måte som ufrie skjermkortdrivere blir installert ved første oppstart om du godtar det(eller?).

 

@oj88: Det er lett hvis du vet hva du må gjøre ja. Hvis du ikke vet det og er en helt vanlig bruker som bare vil se nett-tv så er den oppskrifta der vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Hvis du forventer at du aldri trenger å søke noe når du prøver noe nytt, er du litt ute å kjøre. Hvordan kan man vite at man skal bruke "flip4mac" for å se på nett-tv på Mac da? Har du prøvd å få video-plugins til å fungere i Firefox for Mac?

Forventer og forventer, det burde være et mål at brukere skal slippe å måtte søke seg gule og blå for å få til noe så elementært som nett-tv. Det er ikke perfekt i OS X heller, det har jeg aldri påstått. NRK forslår forsåvidt Silverlight for mac nå, men jeg synes det fungerer så som så. Bedre grensesnitt enn flip4mac(Quicktime), men silverlight ser ikke ut til å være helt tipptopp på mac.

 

Forøvrig så går de fleste tilbydere over til flash for nett-tv nå, også NRK, så dette problemet blir mindre og mindre. Ikke at flash nødvendigvis er den beste løsningen som finnes, men de fleste har i hvert fall flash installert så og si ut av boksen.

 

Min kommentar ang. nett-tv var forsåvidt ikke noen kritikk av Ubuntu eller noe som helst annet, det var bare en påpekning om at oppskriften ikke var lett å finne ut av og følgelig ikke så ekstremt brukervennlig.

Lenke til kommentar
Kajac, det er jo bare pisspreik det du skriver der.

Når jeg skal installere nerolinux, så laster jeg ned nerolinux.deb og dobbeltklikker på den.

Så er Nerolinux installert.

 

ELLER - jeg kan bruke legg til/fjern programmer, markere 14 programmer jeg vil installere, og så trykke installere, så laster Ubuntu ned de fjorten programmene OG FILENE DE TRENGER, OG INSTALLERER DE!

Bare glem å gjøre noe tilsvarende i Windows. Så det du sier er ikke bare direkte feil, men det er også langt lettere å få gjort i linux.

Så lenge de ligger i pakkebrønnen så er alt vel og greit, men du vil aldri se kommerisell programvare havne der.

 

Og angående .deb filen så treffer du jo spikeren på hodet. Utviklerene må vedlikeholde hauger og lass av forskjellige pakker for forskjellige distribusjoner.

Lenke til kommentar

Altså skal man først kjøre Windows-binær-blob stil når det gjelder distribusjon av programvare så kompilerer man selvfølgelig statisk mot de bibiliotekene man trenger. Da vil det ikke være noen eksterne dependencies.

 

Gjør man det riktig, automatiserer man pakkingen, eller overlater til de som driver repo'er.

Poenget er det det er alt for mange forskjellige pakkesystemer som gjør distribusjon av applikasjoner unødvendig komplisert.

Javel? Med 2-3 pakkeformater (deb/rpm/yum) dekker man sannsynligvis majoriteten av brukere. Hva foreslår du som løsningen på dette "problemet"?

 

Forøvrig er det helt jævla tragisk at NRK baserer seg på flash/wmv/silverlight, den ene verre enn den andre.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...