kjermy Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Veldig enig der, Avean, en av pluss sidene med AoC (som jeg trodde, ut i fra hva funcom sa), er at man trenger litt skills i det, ikke at det gjelder kun etter hvor mange spilletimer du har bak deg... Men neida, skills hadde lite å gjøre... Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12908379
oophus_3do Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Aha, takk for et veldig utfyllende og dypt svar Så ja, jeg ser poenget ditt med WoW, men spørsmålet jeg da stiller meg er hvorvidt et MMO uten retningslinjer kommer til å fungere. Alt utenom det å bygge byer og overta landområder (delvis) kan man også gjøre i WoW, dog noe forenklet og ikke tilrettelagt, men man kan dra med seg noen quests på veien om man ønsker det. Men jeg skjønner at motivasjonen blir en helt annen enn i WoW når det er snakk om å bygge en by/samfunn slik at man bidrar til de operasjonene som er knyttet til det ved å samle inn ressurser etc. Det er her jeg ser likheter med Warhammer og AoC, for dette er den delen av spillet som MÅ fungere for at det skal bli en suksess, å da må man allerede ha et gameplay på plass som fungerer. Dersom de får det til, og alt av grunnleggende systemer er på plass og operasjonelle så tror jeg dette kommer til å bli et veldig bra spill. Det finnes da flere MMOG's som har fungert uten å ha noen "satt-i-stein" retningslinjer på hvordan man skal spille det, så det er vell bevist at et spill som Darkfall kan gjøre det bra. Nå blir det litt forskjell på det å ha 200 folk som jobber på et prosjekt og et team på 30 da for hva de trenger av spillere før deres prosjekt går i overskudd. Så noen millioner folk trur jeg ikke Darkfall vil klare å hente inn ettersom spillet i seg selv er ganske strengt og ikke særlig tilgivende. Og ja, man kan gjøre de fleste tingene i WoW men det er ingen vits i å gjøre det. Det finnes ingen grunn for guilds å "hate" andre guilds i WoW, og man ender rett og slett opp med å "hate" sitt eget folk, altså en annen tulling i din egen allianse istedet for den andre fraksjonen. Samt det andre man "hater" i WoW er en skriptet Boss man ikke klarer å drepe, og når man får denne ned så går ditt "hat" over til neste PvE relaterte ting, enten det er grinding eller enda en ny boss. Og slikt endgame har jeg lite til overs for ettersom jeg for det meste brenner for PvP relaterte ting. I Darkfall så vil du huske hvem som angrep deg ettersom døden i Darkfall betyr så mye mer. Det er et fall i din status og din progresjon i spillet og det vil isåfall sette et spor i deg og du vil av den grunn ønske vedkommende ille. Og dette skaper positiv drama i et slikt spill imo. Folk vil hate hverandre og det i seg selv vil starte kriger om enkle ting som items til større ting som byer, slott og for landområder. Hvor høyt vil du si pulsen din øker nå når du spiller World of Warcraft der du ser en fiendtlig fraksjon komme mot deg i et raid? For min del, nada, det blir som et lite mini-game der du hopper inn og dør, resser og hopper inn i kampen igjen og dør. Dette gjør dere til den andre parten logger av eller ikke gidder mer og så tenker man igrunn ikke så veldig mye mer på den situasjonen igjen. Hvor høyt vil du si pulsen din kan øke i et spill som Darkfall der vi har den samme scenarioet/situasjonen? Altså det kommer en guild mot deg og ønsker å ta over dine eiendommer. Ting som du har arbeidet for står på spill. Hvordan vil du føle deg som et medlem av det angripende guild om du vinner og får enda mer land du kan skryte av som er ditt? Eller hvordan vil du føle deg om du som en medlem av det forsvarende guild klarer å forsvare det? Hva hvis du taper? Vil du sverge til revansj? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12908392
Scient Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jepp, det høres virkelig veldig bra ut, og det er godt at det endelig kommer noe som er mer skill basert og fritt. Men det er viktig å huske at dette er konseptet til Darkfall. Det høres bra ut i teorien. Både AoC og Warhammer hadde store konsept på gang som skulle skille deres MMO ut fra resten, men det ble aldri noen suksess fordi hoved elementer ved gameplayet manglet. Jeg håper naturligvis at Darkfall får det til, å dersom de gjør det kommer det til å bli et spill jeg kommer til å sette stor pris på. Edit: Selv om man mister følelsen av "Horde vs Alliance-hat" så mener jeg at PvP delen i WoW fra et rent teknisk synspunkt er bra. Det er lett og kontrollere charactern sin, og det er kjapt, noe jeg mener er veldig viktig for å gjøre den type combat spennende. Går det for sakte og "realistisk" blir det fort kjedelig. AoC og Warhammer ble litt for "seigt" for min smak. *fingers crossed* Endret 22. januar 2009 av Scient Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12909816
oophus_3do Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Joda, det er ingenting i veien med følelsen man har i WoW når det gjelder kontroll og den slags, den er jo perfeksjonert omtrent når det gjelder akkurat den typen combat system. Men den setter jo ikke baren akkurat særlig høyt når det gjelder måter å bruke den på. Det eneste man trenger vite er jo spillets stein-saks-papir fremgangsmåte der man må være kjapt ute med å bruke sin "stein" mot fiendens "papir" for å vinne. Det blir nok litt mer "twitch-basert" det å lære seg og oppnå samme "skill-level" i Darkfall ettersom man må ta til seg det at man må treffe med abilities i tillegg, for ikke å glemme at det faktisk er friendly fire med i spillet. Så lenge Darkfall har sine grunnelementer satt i stein som fungerer, og da mener jeg et solid combat system samt et full loot system så trur jeg mange folk vil sette pris på det spillet. Og utifra "leaks" så ser det ut som om det er mer en godt nok. AoC og WAR prøvde å kombinere "theme park" elementer med "sandbox" elementer der "theme park" elementene lå underst i spillet som en tung stein og det viste seg å ikke fungere. Det er umulig å la spillere kontrollere spillet selv uten en viss "risk & consequence" del som matcher det, for uten R&C så vil man se at det hele utvikler seg til en quakematch med engang noe man jo ser i AoC nå. Det er kaos i Kheshatta pga man kan hoppe inn i kampens hete uten å tenke på konsekvenser, og det blir det kaos av. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12909921
morpheos Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Heh, vil sammenligne det å spille et MMORPG som det å ha sex. Første gangen får du med deg absolutt alt av inntrykk og du har aldri vært borti samme følelsen noensinne. Etterhvert går man "lei" av sex med den samme dama, sex med andre er vel og bra men man finner aldri tilbake til følelsen man hadde første gang L2S Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12910132
Robinvi Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Personig føler jeg AoC (selv om jeg ikke spiller det selv) er undervudert og gitt alt for mye kritikk og "badmouting" med tanke på kvaliteten på spillet. Jeg skjønner at mye av grunnen til dette er all hypen rundt spillet, og at mange "lovnader" ble brutt. Likevell er det et meget godt MMO spill, selv om det mangler endgame content. De ødela nok navnet sitt med spillet, og det kommer de til å slite hardt med å rette opp igjen. Samtidig føler jeg WoW er "overvurdert". Når alt kommer til alt dreier spillet seg bare om Grind, grind og atter grind. Grinden består igjen mest av gear grind og ting som indirekte har med gear og gjøre (enchants osv). Du spiller og spiller og får stadig nye epics som er litt bedre en det forrige, og du må enchante og gemme på nytt. Personlig tenkte jeg veldig mye over dette når jeg spillte, og lurte på hvorfor i helvette jeg (og alle andre) fortsatt spillte spillet når det alltid var det samme om og om igjen, bare med en litt annen setting. Hvor mange synest der er morro å kjøre den samme (raid)instancen 10-50 ganger for å det du trenger? Det er det samme som skjer hver gang, alle fight er progremmert slik at det fungerer på en fast måte. Vanlige kommenterer i raids og instances er jo: "FUCK SAKE, my item didn't drop, i have to do this shit instance again for the 24th time!!!" Betyr disse itemene virkelig så mye at dere er villige til å rett og slett kjede og irritere dere maaaaaaanger timer for å oppnå det? Nå skal de sies at jeg har raidet "hardcore" over en lengre periode (6-7 raids i uken) og ikke er bedre en noen andre på feltet, men det er nettopp dette som fikk meg til å tenke. "-Jeg har det jo virkelig ikke morro i spillet lengre..." Personlig ble derfor Wotlk morro i 2 uker, da hadde jeg kjørt det av content som fantest og fått de factions til den reputation jeg trengte. Se på PvP i WoW, hvorfor spiller folk? Det er helt vanlig at hvis en game går litt dårlig taper folk med vilje for at ting skal gå raskere og de skal få mer "honor points". Folk stiller seg AFK i mange timer og leecher Battlegrounds og farmer honor points i mange måneder. Når de da ENDELIG har fått alt gearet de trenger så nærmest slutter de med PvP fordi at de "har alt gearet jeg trenger". Hva faen er vitsen? Ikke nok med det, om 1 måned til kommer en ny "sesong" med nytt gear der de gjør det hele på nytt! Nesten helt absurd, ihvertfall med tanke på at 80% (ifølge en eller annen poll) sier at de nesten slutter helt med pvp når de har alt gearet. Jeg vil bare qoute meg selv fra noen tidligere poster, siden det er veldig relevant for temaet: "Standaren for MMO's har gått opp VELDIG mye etter WoW. Folk krever 100 ganger mer en det de gjorde fra WoW når det ble sluppet. WoW var for mange det første MMO, og mange er meget skeptiske til å gi slipp på et slikt spill for et spill som er meget likt, ettersom all tiden vil føles som "botkastet". Derfor krevde folk veldig mye mer når LotRo, AoC og WAR ble released. Selv om alle disse spillene var minst like bra som WoW var ved release, "feilet" de (noen mer en andre) på grunn av nettopp at folk krevde mer av spillene fordi WoW er utrolig bra polert, og fungerer veldig bra nå. Hoved grunnen til at AoC feilet: Mangel på level 80 content. Hvis man da ser på WoW ved release har man noen 5 man instancer og UBRS (delvis MC), altså ikke spesielt mye. Tingen var at mange nesten ikke visste hva de skulle gjøre på level 60. Mange var i Crossroads og lignede i mange måneder og farmet PvP ranks, andre farmet de få instancene som var. Det var først etter en god stund at raids var populært (rundt annonseringen av BWL). Ser man da på AoC så hadde de "PvP minigames" fra starten av, de hadde flere raid instancer (buggy som faen) og noen group dungeons, altså mer (eller minst like mye) som WoW. Tingen er derimot at nå krevde spillerne mye mer. Ikke bare skulle alt fungere fint. Ting skulle være balanced, polert ogdet skulle være veldig mye å gjøre (slik som WoW er nå). Dette målet nådde de på ingen måte. De som mener WoW var så veldig bra ved release tar feil. Clienten var mer stabil en AoC, men serverne deres hadde store problemer. De hadde lite endgame content og ting var veldig ubalansert (Rogues lol!). Suksess faktoren til WoW er veldig tilfeldig og heldig, men hovedgrunnen til at de fikk så mye suksess er tidspunktet de ga ut spillet. På dette tidspunktet var det ingen gode alternativer, og veldig mange spillere var intressert i å prøve noe nytt. Warcraft Lore og navent til Blizzard har også spillt en rolle. Mange av de som hadde WoW som sitt første MMO leter etter "mitt første MMO" feelingen i andre spill, men det får de desverre ikke. Dette gjør at mange har vanskelig for å legge fra seg WoW til fordel for et spill som på mange måter bygger på de samme prinsippene." "Ser man på kvaliteten på WoW i forhold til de andre MMO spillene på markedet, så er det helt tydelig at WoW IKKE fortjener den spiller massen de har (de fortjener kanskje den største, men lang ifra med så stor margin). WoW ble en slags hit, et slags folkefenomen som alle har fått tak i. Hvis man ser på hva folk faktisk gjør i WoW om dagene så består det av evige repitisjoner (et evig gear grind) eller sitte afk i en by (og kanskje chatte litt). Jeg har tenkt ganske mye over det her i det siste, og det var nettopp derfor jeg slutta med wow også, jeg gjorde veldig lite fornuftig, som faktisk var gøy. Det meste jeg gjorde var for å få en ny del gear, og prosessen var som oftest kjedelig. PvP i wow er en grind, det er ikke noen folk gjør fordi det er morro. AoC er et bedre spill en det spillertallene gir uttrykk for. WoW fortjener ikke den majoriteten de har i markedet, mye er tilfeldigheter, mangel på gode alternativer og det faktum at det har blitt en "hit" som alle vil ha en bit av (noen vil kanskje være uenig). Personlig skjønner jeg ikke at flere tenker på at det faktisk er et evig grind, og ikke blir lei, men jeg regner med at wow kommer til å bli "ut" en gang i fremtiden og at spillertallet da vill falle raskt. Likevel fortjener nok WoW majoriteten av spillerne slik kunkurentene er nå, men ikke med en så stor margin, langt ifra. Nå ble det her veldig mye, men jeg kunne skrevet masse, masse mer. Får ta det etterhvert. Endret 24. januar 2009 av Robinvi Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12925668
Scient Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Problemene med release av WoW var ikke så fundamentale som de ved AoC. Som jeg har nevnt så er det samme hvor bra grafikken er hvis ikke gameplay og mechanics er i orden på bunnen av det hele. Vet ikke om jeg er enig i at WoW ikke fortjener så mange spillere som de har. Blizzard har økt spillermassen i MMO markedet veldig mye med WoW, fordi det er et MMO som appelerte til vanlige spillere. Det er heller ikke Blizzard sin feil at konkurrentene ikke har klart det samme som de har gjort. Selv om WoW slo igjennom først og de har hatt lang tid til å finpusse produktet sitt har det fremdeles ikke kommet et fullverdig alternativ i manges øyne. AoC har fin grafikk, men mye bugs (hadde evt.). Grafikken er også så "fin/krevende" at mange av spillerne som spiller WoW ikke har pc til å kjøre det. Warhammer er annerledes i og med at de fokuserer mer på RvR enn WoW. Både AoC og Warhammer virker instancebased (soner/loadingscreen) i motsettning til WoW som har en streamlined verden hele veien. Jeg prøver ikke være uenig med det bare "for the sake of it", men jeg unner Blizzard alt etter hva de har fått til med WoW. Man kan si de slapp det på et heldig tidspunkt og at de var heldige generelt, men det ligger veldig mye bak de store kundemassene til blizzard, både i markedsføring og kundeservice, som har vært på et helt annet nivå enn noe MMO så langt. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12926069
Kiruk Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg tenker vi venter på Universe of Starcraft, eller hva enn Blizzard finner på. Litt mer on topic: WoW med sin lettfattelighet og myke start fanger deg i fra første sekund og slipper ikke taket. Jeg har hele tiden ville bli bare litt bedre. Jeg er sikker på at vi alle har sagt "bare en level til". Da jeg prøvde AoC og Lotro var aldri dette tilfellet. Spillte begge i 1-2 måneder men det ble veldig fort lei og gadd ikke mer. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12926751
Bulletus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Personig føler jeg AoC (selv om jeg ikke spiller det selv) er undervudert og gitt alt for mye kritikk og "badmouting" med tanke på kvaliteten på spillet. Jeg skjønner at mye av grunnen til dette er all hypen rundt spillet, og at mange "lovnader" ble brutt. Likevell er det et meget godt MMO spill, selv om det mangler endgame content. De ødela nok navnet sitt med spillet, og det kommer de til å slite hardt med å rette opp igjen. Samtidig føler jeg WoW er "overvurdert". Når alt kommer til alt dreier spillet seg bare om Grind, grind og atter grind. Grinden består igjen mest av gear grind og ting som indirekte har med gear og gjøre (enchants osv). Du spiller og spiller og får stadig nye epics som er litt bedre en det forrige, og du må enchante og gemme på nytt. Personlig tenkte jeg veldig mye over dette når jeg spillte, og lurte på hvorfor i helvette jeg (og alle andre) fortsatt spillte spillet når det alltid var det samme om og om igjen, bare med en litt annen setting. Hvor mange synest der er morro å kjøre den samme (raid)instancen 10-50 ganger for å det du trenger? Det er det samme som skjer hver gang, alle fight er progremmert slik at det fungerer på en fast måte. Vanlige kommenterer i raids og instances er jo: "FUCK SAKE, my item didn't drop, i have to do this shit instance again for the 24th time!!!" Betyr disse itemene virkelig så mye at dere er villige til å rett og slett kjede og irritere dere maaaaaaanger timer for å oppnå det? Nå skal de sies at jeg har raidet "hardcore" over en lengre periode (6-7 raids i uken) og ikke er bedre en noen andre på feltet, men det er nettopp dette som fikk meg til å tenke. "-Jeg har det jo virkelig ikke morro i spillet lengre..." Personlig ble derfor Wotlk morro i 2 uker, da hadde jeg kjørt det av content som fantest og fått de factions til den reputation jeg trengte. Se på PvP i WoW, hvorfor spiller folk? Det er helt vanlig at hvis en game går litt dårlig taper folk med vilje for at ting skal gå raskere og de skal få mer "honor points". Folk stiller seg AFK i mange timer og leecher Battlegrounds og farmer honor points i mange måneder. Når de da ENDELIG har fått alt gearet de trenger så nærmest slutter de med PvP fordi at de "har alt gearet jeg trenger". Hva faen er vitsen? Ikke nok med det, om 1 måned til kommer en ny "sesong" med nytt gear der de gjør det hele på nytt! Nesten helt absurd, ihvertfall med tanke på at 80% (ifølge en eller annen poll) sier at de nesten slutter helt med pvp når de har alt gearet. Jeg vil bare qoute meg selv fra noen tidligere poster, siden det er veldig relevant for temaet: "Standaren for MMO's har gått opp VELDIG mye etter WoW. Folk krever 100 ganger mer en det de gjorde fra WoW når det ble sluppet. WoW var for mange det første MMO, og mange er meget skeptiske til å gi slipp på et slikt spill for et spill som er meget likt, ettersom all tiden vil føles som "botkastet". Derfor krevde folk veldig mye mer når LotRo, AoC og WAR ble released. Selv om alle disse spillene var minst like bra som WoW var ved release, "feilet" de (noen mer en andre) på grunn av nettopp at folk krevde mer av spillene fordi WoW er utrolig bra polert, og fungerer veldig bra nå. Hoved grunnen til at AoC feilet: Mangel på level 80 content. Hvis man da ser på WoW ved release har man noen 5 man instancer og UBRS (delvis MC), altså ikke spesielt mye. Tingen var at mange nesten ikke visste hva de skulle gjøre på level 60. Mange var i Crossroads og lignede i mange måneder og farmet PvP ranks, andre farmet de få instancene som var. Det var først etter en god stund at raids var populært (rundt annonseringen av BWL). Ser man da på AoC så hadde de "PvP minigames" fra starten av, de hadde flere raid instancer (buggy som faen) og noen group dungeons, altså mer (eller minst like mye) som WoW. Tingen er derimot at nå krevde spillerne mye mer. Ikke bare skulle alt fungere fint. Ting skulle være balanced, polert ogdet skulle være veldig mye å gjøre (slik som WoW er nå). Dette målet nådde de på ingen måte. De som mener WoW var så veldig bra ved release tar feil. Clienten var mer stabil en AoC, men serverne deres hadde store problemer. De hadde lite endgame content og ting var veldig ubalansert (Rogues lol!). Suksess faktoren til WoW er veldig tilfeldig og heldig, men hovedgrunnen til at de fikk så mye suksess er tidspunktet de ga ut spillet. På dette tidspunktet var det ingen gode alternativer, og veldig mange spillere var intressert i å prøve noe nytt. Warcraft Lore og navent til Blizzard har også spillt en rolle. Mange av de som hadde WoW som sitt første MMO leter etter "mitt første MMO" feelingen i andre spill, men det får de desverre ikke. Dette gjør at mange har vanskelig for å legge fra seg WoW til fordel for et spill som på mange måter bygger på de samme prinsippene." "Ser man på kvaliteten på WoW i forhold til de andre MMO spillene på markedet, så er det helt tydelig at WoW IKKE fortjener den spiller massen de har (de fortjener kanskje den største, men lang ifra med så stor margin). WoW ble en slags hit, et slags folkefenomen som alle har fått tak i. Hvis man ser på hva folk faktisk gjør i WoW om dagene så består det av evige repitisjoner (et evig gear grind) eller sitte afk i en by (og kanskje chatte litt). Jeg har tenkt ganske mye over det her i det siste, og det var nettopp derfor jeg slutta med wow også, jeg gjorde veldig lite fornuftig, som faktisk var gøy. Det meste jeg gjorde var for å få en ny del gear, og prosessen var som oftest kjedelig. PvP i wow er en grind, det er ikke noen folk gjør fordi det er morro. AoC er et bedre spill en det spillertallene gir uttrykk for. WoW fortjener ikke den majoriteten de har i markedet, mye er tilfeldigheter, mangel på gode alternativer og det faktum at det har blitt en "hit" som alle vil ha en bit av (noen vil kanskje være uenig). Personlig skjønner jeg ikke at flere tenker på at det faktisk er et evig grind, og ikke blir lei, men jeg regner med at wow kommer til å bli "ut" en gang i fremtiden og at spillertallet da vill falle raskt. Likevel fortjener nok WoW majoriteten av spillerne slik kunkurentene er nå, men ikke med en så stor margin, langt ifra. Nå ble det her veldig mye, men jeg kunne skrevet masse, masse mer. Får ta det etterhvert. En veldig bra post du har skrevet her og jeg er enig i alt.Blizzard må ha noen flinke psykologer blant utviklerene der de har klart å trigge grådigheten og samlemanien hos os mennesker og fått oss til å grinde time etter time - kamuflert i en fin forpakning. En kommentar til noen av de andre postene : Jeg er ikke enig i at WoW har økt spillerbasen sin som enkelte har skrevet i denne tråden, personlig mener jeg dette er bullshit siden nesten alle som spiller WoW har flere kontoer hver.Alle jeg kjenner som spiller WoW har mange kontoer som de betaler på. "WoW er for folk flest" sier dere , vel man kan spille det i blinde og med en arm på ryggen - krever minimalt med hjernevirksomhet."folk flest" er faktisk ikke så teite at de må ha et spill på WoW sitt intellekt for å kunne spille.Dette er vel også en grunn til at så mange har flere kontoer som de spiller på samtidig såkalt multitasking for å gjøre det LITT vanskeligere. Hadde vært morro med en poll som viste hvor mange som hadde flere kontoer, jeg tør å vedde på 50 % . Men 5-6 millioner spillere er fremdeles et bra tall da. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12927196
Robinvi Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Tja, hvis man ser på MMO markedet før og etter Wow virker det tydelig at WoW fikk veldig mange nye mennesker til å prøve ut MMO sjangeren. Det er nettopp dette jeg mente var en av grunnene til at Wow gjør det så bra. "Mitt første MMO feelingen" er en helt spesiell greie, som manger har vanskelig å kaste fra seg. Nå har jeg ingen statistikker eller lignende til å "backe" opp påstandene mine men jeg vil si at 70'ish% av spillerbasen i WoW hadde nettopp WoW som sitt første MMO. Samtidig var det veldig mange yngre spillere som begynnte med WoW. Før var det "uvanlig" å se spillere under 16-18 i et MMO, men med WoW er dette helt vanlig. Alderen går faktisk helt ned i 8-9 år på de yngste som spiller fast (finnes sikkert yngre også). @ Bulletus: Jeg tror å si at 50% av spillerne har 2 eller flere accounts er en overdrivelse, husk at veldig mange som spiller WoW er meget meget casual og spiller bare noen få timer i uken. Disse har nok helt sikkert ikke flere kontoer. Personlig ville jeg tro 20% er et mer riktig tall. Samtidig er det veldig mange kontoer som er i bruk på spesielle måter som: Gold selling, Spam, Nesten ikke i bruk men betalt på likevell osv osv. Hadde vært mer intressant å sett hvor mange kontoer som har logget på i løpet av en måned, ettersom dette ville gi et mye bedre bilde på hvor mange som faktisk spiller aktivt, og ikke på hvor mange som betaler. Likevel er det nettopp at vi betaler som gjelder for Blizzard, de kunne vel ikke brydd seg mindre om ingen logget på så lenge de bare betalte. Å si at grindingen er kamuflert er helt riktig, det er nettopp det den er. Du kan også kalle det "advanced grinding" eller noe slikt. Hele Wow består av dette. Jeg tror veldig mange av de som spiller egenltig ikke har det så morro i spillet som det de hadde det før, men de spiller av flere ulike årsaker: Det sosiale, "vennene mine spiller", ingen gode alternativer, brukt for mye tid til å slutte bare for å begynne på et spill med meget like konsepter osv. Hvor mange har det morro på raid den 10 gangen de kjører den samme instancen? Hvor mange har det morro i dagens battlegrounds (i tilfellet beundrer jeg din tålmodighet)? Hvor mange synes det er morro å grinde reputation og gjøre de samme tåpelige daily quests hver dag? Nå virker jeg veldig negativ, men jeg er kanskje ikke så negativ som det kan virke. Likevell stiller jeg et stor spørsmålstegn bak mye av det folk bedriver tiden sin med i WoW. Jeg har altså etterhvert utviklet et meget meget dårlig forhold til Grind, kamuflert grind og Advanced Grind. Likevell er dette noe som følger med så og si alle MMO. Så lenge du får noe speisiellt ut av grinden, og du slipper å repitere det alt for mange ganger, kan det være greit. Jeg er en PvP spiller, og elsker å samarbeide for å ta ned fienden. Ingenting føles bedre en når du er 2 mot si 5 og klare å ta de ned bare på grunn av skill. Dette var også hvorfor jeg likte arena meget godt i starten. Blir veldig spennede å se hvordan Darkfall blir. Selv om jeg har til gode å spille et godt Sandbox spill så virker det som et drømme spill for meg. FFA, Full loot og mye pvp, "politikk" og egne regler tror jeg ville passet meg meget godt. Samtidig er combat systemet mer skill based og litt mere mot FPS som også vil passe meg utmerket. Likevel prøver jeg å ikke bli for hypet, sidne det mest sannsynlig vil være en del features som ikke vil fungere like bra. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12927398
Scient Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) En kommentar til noen av de andre postene : Jeg er ikke enig i at WoW har økt spillerbasen sin som enkelte har skrevet i denne tråden, personlig mener jeg dette er bullshit siden nesten alle som spiller WoW har flere kontoer hver.Alle jeg kjenner som spiller WoW har mange kontoer som de betaler på. "WoW er for folk flest" sier dere , vel man kan spille det i blinde og med en arm på ryggen - krever minimalt med hjernevirksomhet."folk flest" er faktisk ikke så teite at de må ha et spill på WoW sitt intellekt for å kunne spille.Dette er vel også en grunn til at så mange har flere kontoer som de spiller på samtidig såkalt multitasking for å gjøre det LITT vanskeligere. Hadde vært morro med en poll som viste hvor mange som hadde flere kontoer, jeg tør å vedde på 50 % . Men 5-6 millioner spillere er fremdeles et bra tall da. Jeg tviler sterkt på at deres høye tall er fordi ca. 50% av spillerbasen har en ekstra konto, men som Robinvi sa, er det verdt å nevne at det er mange kontoer i WoW som ikke blir brukt til spilling. 5-6 millinoner eller 50% av nåværende kundebase er et tall som er tatt mildt sagt ut av løse lufta. Det eneste jeg vet er at Blizzard hadde orginalt ikke tenkt å release WoW i Europa, ettersom markedsanalysene på spillmarkedene viste usikkerhet om hvorvidt et MMO ville slå imellom. Husk at dette gjerne var en sjanger man måtte legge litt tid og sjel i for å like. Det viste seg forøvrig at den Europeiske interessen ble enorm, og dette skyldes mye av hvordan spillet er utviklet, men også mye pga. den grundige jobben Blizzard har gjort med å markedsføre sitt produkt og sine tidligere franchises i Europa. Ved releasen av WoW tørr jeg påstå flere kjente til WoW enn Anarchy Online som er laget av Funcom. Prosentvis så var det nok rundt 1000,5% for å sette et tall på det Endret 24. januar 2009 av Scient Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12928050
Bulletus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Halvannet siste år jeg spilte WoW , så var det grindingen etter items som drev meg.Det var morro å få items , men det var ikke morro å spille.Lurer på hvor mange WoW spillere som har det slik, fleste parten av end-game/hardcore spillerne ? Neste ekspansjonspakke til WoW bør ha full fokus på content og fun-faktor - uten lvling i det heletatt.De prøvde å adde funfaktor til WOTLK men lyktes ikke helt.Mer casual vennlig feilet også ,istedet ble WoW bare dummere/dumbed down. Det er klart,WoW vil alltid være et light-spill og carebear basert.Det å risikere noe og måtte bruke hjernen på noe mer enn grinding kan ta motet særlig fra de minste, og dette er noe Blizzard ikke ønsker. AO lever etter beste velgående selv etter 8 år , EVE likeså,EQ2 halter etter men still going strong, og nå kommer Darkfall.Dette er mer hardcore MMOs som viser at markedet er der! Jeg tipper Darkfall kommer til å få en trofast spillerbase på rundt 300K og hvis dette slår ann så er det meget bra.Kudos til utviklere som tør å satse på nisje/litt vanskeligere onlinespill der å dø faktisk betyr noe, samt skills og karakterutvikling er litt mer nyansert og fleksibelt.Faktisk tror jeg dette er veien å gå for alle nye MMOs, ting som funker i WoW, funker bare der og sjeldent i andre spill.WoW har plukket ut enkle elementer fra andre spill før det og polert disse, å kopiere dette igjen (les AoC) blir som å koke suppe på ekstrakten av suppen på en spiker. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12928183
Laurbb Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Vel det meste er vel egentlig blitt sagt. Som en tidligere MMO-veteran som har spilt siden MMO's var i 2D, har jeg utviklet et visst hat for wow. MMO-markedet tidoblet seg siden wow sin release, og dette er jo fordi wow er et spill laget stort sett for "casual gamers". De spillerne som i dag er kjent som "elitists" i wow er nok hovedsakelig de spillerne som brukte å spille mmo's før. Altså de som giddet sette seg inn i spillet for å opptre best mulig. Siden mmo-markedet i dag er overfylt av casual gamers, må enhver ny mmo også lages for å tilfredsstille disse "casual gamers" for å i hele tatt ha en sjans til å få en smakelig del av kaka. Før ville en mmo med bare 100-200 tusen spillere være en suksess. Nå må du sannsynligvis opp i langt høyere tall, men så mange mmo-gamere som ikke er casual gamers finnes rett og slett ikke. Derfor har nesten samtlige nye mmo's vært wow-kloner, og dette irriterer meg grønn. Føler nesten at det ene spillet har ødelagt min favorittgenre innen spillindustrien, men har god tro på darkfall. Når dette er sagt kommer neppe darkfall til å havne oppe i noen spesielt høye tall hva antall brukere angår, da dette er et spill som faktisk ikke er laget for den gjennomsnittelige mmo-spilleren, men mer for oss gamlinger, som det rett og slett ikke er så altfor mange av lenger. Jeg kan rimelig sikkert si at 95% av spillerne i wow hadde rage-quitta fra darkfall første gang de ble eid og faktisk mista en item. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12929858
Bulletus Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Vel det meste er vel egentlig blitt sagt. Som en tidligere MMO-veteran som har spilt siden MMO's var i 2D, har jeg utviklet et visst hat for wow. MMO-markedet tidoblet seg siden wow sin release, og dette er jo fordi wow er et spill laget stort sett for "casual gamers". De spillerne som i dag er kjent som "elitists" i wow er nok hovedsakelig de spillerne som brukte å spille mmo's før. Altså de som giddet sette seg inn i spillet for å opptre best mulig. Siden mmo-markedet i dag er overfylt av casual gamers, må enhver ny mmo også lages for å tilfredsstille disse "casual gamers" for å i hele tatt ha en sjans til å få en smakelig del av kaka. Før ville en mmo med bare 100-200 tusen spillere være en suksess. Nå må du sannsynligvis opp i langt høyere tall, men så mange mmo-gamere som ikke er casual gamers finnes rett og slett ikke. Derfor har nesten samtlige nye mmo's vært wow-kloner, og dette irriterer meg grønn. Føler nesten at det ene spillet har ødelagt min favorittgenre innen spillindustrien, men har god tro på darkfall. Når dette er sagt kommer neppe darkfall til å havne oppe i noen spesielt høye tall hva antall brukere angår, da dette er et spill som faktisk ikke er laget for den gjennomsnittelige mmo-spilleren, men mer for oss gamlinger, som det rett og slett ikke er så altfor mange av lenger. Jeg kan rimelig sikkert si at 95% av spillerne i wow hadde rage-quitta fra darkfall første gang de ble eid og faktisk mista en item. Ble man drept i Everquest2 , så tok de pengene dine + noen items - det var tøft og man lærte seg å putte penegr og slikt i banken før man gjorde PvP "Før ville en mmo med bare 100-200 tusen spillere være en suksess. Nå må du sannsynligvis opp i langt høyere tall, men så mange mmo-gamere som ikke er casual gamers finnes rett og slett ikke." - Si ikke det ! Det er flere enn man tror faktisk ! Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12930145
Laurbb Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Si ikke det ! Det er flere enn man tror faktisk ! Det er vel lov å håpe! Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1064385-wow-war-aoc-darkfall/page/2/#findComment-12930194
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå