Gå til innhold

Lightroom mapper og cataloger.


Anbefalte innlegg

Da jeg liker å organisere bildene mine manuelt i explorer så syns jeg det virker tungvint att lighroom også skal catalogisere dem osv. Sikkert jeg som er rar :p men kan man bruke redigeringsfunksjonene i lightroom på bilder i vanlige windows mapper uten att disse må legges til noe katalog og lages thumbs av osv?

 

Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg liker å organisere bildene mine manuelt i explorer så syns jeg det virker tungvint att lighroom også skal catalogisere dem osv. Sikkert jeg som er rar :p men kan man bruke redigeringsfunksjonene i lightroom på bilder i vanlige windows mapper uten att disse må legges til noe katalog og lages thumbs av osv?

Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper.

Jeg vet ikke så mye om Lightroom, men det ligner noe på det systemet jeg har selv. De fotoprogrammene jeg bruker (PS 7.0, Zoombrowser, Elements, m.fl) har alle det til felles at jeg viser billedmappene mine fra Utforsker/harddisk i disse.

Her har jeg kjempe-trøbbel hvis jeg flytter for mye bilder, endrer navn på mapper etc i f.eks. Utforsker eller Zoombrowser. Da har jeg opplevd kaos mange ganger i Elements Organizer, må lete opp bilder, tagge på nytt etc.

Så jeg prøver å være forsiktig og passe på at det er i PS Elements jeg gjør endringer, flyttinger, slettinger slik at ikke katalogen der får trøbbel. (Zoombrowser bruker mappene i Utforsker direkte, og her får jeg ikke dette trøbbelet, det er bare i Elements jeg får det, og Lightroom er vel en "slektning")

RandiA

Lenke til kommentar
Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper.

Det er ingen automatikk i det nei. Bilder som savnes av LR vil merkes. Du vil få klar indikasjon om en mappe har endret navn eller blitt flyttet også. Det du må gjøre for å være oppdatert i LR, er å enten organisere filen i LR, som så endrer på filen(e)/mappen(e), eller du kan gjøre det utenfor LR og senere be LR om å synkronisere den aktuelle hoved/undermappen. Det gjør du ved å høyreklikke på den aktuelle mappen og velge Sync... i menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...