Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fram eller Bakhjulstrekker?


Anbefalte innlegg

hei. jeg og noen kompiser har diskutert og forhørt oss med litt store folk. det hele startet når vi skulle opp på fjellet med en liten fjert av en ibiza. vi så da en BMW 320 som spolet seg oppover bakkene.

 

Vi startet å undre. Si begge bilene er halv lastet. 3 personer med litt last i bagasjen.

hvilken bil får deg lettest opp fjellsiden? en framhjulstrekker eller bakhjulstrekker? Utelukk firehjulstrekk for denne diskusjonen, også utelukk at bakhjulstrekk er kult fordi du du kan drifte. Ikke si: jeg kjenner bilen min så godt at jeg alldri spinner eller mister kontrollen. dette skjer ALLTID i et eller annet tilfelle! Tenk praktisk, begrunn hvorfor du ville valgt din driftsform, eller gi argumenter for begge.

 

 

Framhjul:

JEG vil si at en forhjulsdrevet bil er lett å kjøre dersom terrenget er mer krevende (i oppoverbakker + eventuelle svinger før rette oppoverbakker) og ved dårligere brøytede veier. Kanskje alle av disse har motoren forran. Dermed får du jo denne vekten over drivhjulene. I tillegg er jo disse hjulene svingbare hvilket kan være avgjørende i det faktum at en framhjulstrekker DRAR bilen igjennom svingen (til en viss grad). Også hvis du stopper i bakken vil alltids muligheten for å faktisk SVINGE på hjulene som trekker deg, du vil ha muligheten til å bevege bilen mot et bedre underlag. Du føler sporene bedre ved at du kjenner i rattet om det sporer, du småspinner å kan lette på draget, du vil lettere ha muligheten til og velge kjørebane, du kan lirke deg mot løs snøen i veikanten F.eks, i søke om det nødvendige veigrepet.

 

 

 

Bakhjul:

En bakhjulsdreven bil er lett å kjøre på vinterføre dersom veiene er normalt kurvet, og terrenget ikke for krevende i forhold til oppoverbakker (der du i utgangspunktet har dårlig fart) og dårlig brøyting. Dersom du får sleng med en bakhjulsdrevet bil, er det lett å rette opp vil mange si. Den vil slenge ut med baken og du får lett kontroll igjen. grunnet at all siden bakhjulstrekkeren så og si DYTTER bilen framover, går mye av vekten med på å presse den smånervøse stumpen ned, noe alle vet at tyngde gir feste.

men hvor taes tyngden til grepet fra? jo det kommer fra tyngden som styrehjulene skulle hatt. så om du har all vekten bak, vil ikke framhjulene ha mye grep for og holde deg rett stabilt igjennom svingen. jeg vil si det hjelper lite å komme seg fort fram når det eneste fram du kommer er fram til første sving å du vinker til veien i det du farer utfor og ned i grøfta. tull! sier sikkert mange nå. det kan så være, for har man kjørt litt bakhjulstrekk veit man at ved å slippe litt på gassen, gir du vekt tilbake til framhjulene og du kan svinge. du gir da gass igjen når du har feste foran for å prøve å holde farten igjennom svingen. men har du en bakke etter denne svingen, vil du ha problemer, for da ligger drivhjulene allerede i spinn. og som alle vet er at hjulspinn er inget pluss hvis du skal fram eller opp!

 

 

Forutstningene jeg har lagt fram her sier at en framhjulstrekker vil GJENNOMSNITTLIG får deg lettere fram på fjellet enn en bakhjulstrekker. fordi du har flere muligheter med FrontWD enn RearWD. bahjulstrekk har fordelen ved at du får mere vekt på hjulene som trekker. men du ahr til viss grad denne muligheten med framhjul også. du kan snu, og rygge opp. det er ikke til å annbefale og kjøre baklengs 1 mil opp et fjell, for du har dårlig sikt etc, men det er en mulighet.

 

kom med negative eller positive argumenter, alt ut ifra hva du mener. men ikke døm ene ved en liten bakdel. husk at ditt valg også har problemer på visse felt!

Endret av krhauknes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Framhjulstrekk gir mest traction på glatt underlag pga motor over drivhjul. En bil med fwd vil også ha lavere vekt enn en tilsvarende bakhjulstrekker, pga drivverket blir mer kompakt.

 

Laster du opp en bakhjulstrekker med sand i bagasjerommet får du bedre feste (enn uten), men mer dødvekt som gjør at det blir tyngre å komme opp bakken, høyere forbruk osv.

 

Fanatiske bmw-fans vil hevde at vekten forskyves bakover ved akselerasjon, dermed er rwd bedre. Men det er sjelden snakk om hard akselerasjon under kjøring opp bratte bakker, så det får mindre betydning for framdrift. Ved bratte bakker er det helningen i seg selv som utgjør mest.

 

Og siste fwd-triks er som du nevner å snu å rygge opp de vanskeligste partiene. Her får man det beste av begge verdener - vekt og drivhjulene og effekten vektforskyvning (pga begrenset aks. og bratte bakker). Å snu på small vei er også veldig greit, bare bruke maks rattutslag og spinne rundt i revers - slipper å rygge nedover.

 

 

Samme hvilke hjul som drives av motoren er det viktig å ha gode dekk...

Endret av spindle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo selfølgelig si at man bruker samme dekk på en slik sammenligneing, eller vil det ikke bli noen vits.

 

De fleste FWD personbilene for mannen i gata er jo fremtunge og dermed har mere vekt over hjula, spessilet BMW har 50/50 vektfordeling på nesten alle sine modeller og siden man ikke har noe grep å farte med under akkselerasjon uansett så vil den ikke sette seg noe spessielt på bakhjula.

 

Men jeg har vært borti mange situasjoner der jeg har kommet mye bedre opp med min e36 enn den gjennomsnittelige fremhjulstrekker på glatta.

Spesielt eldre bakhjulstrekkere stiller svakere, da e30 nesten er svarteper her og sliter noe pga mere vekt foran enn bak.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt begge driftsformene, og må jo si at med forhjulstrekk, og piggfrie dekk, har jeg ennå til gode å sitte fast noe sted. Jeg kjører stadig over diverse fjelloverganger her til lands, og i kollonnekjøringer. Aldri noe tull. Men med bakhjulsdrivd Sprinter med ca 200 kg vekt bak, møtte jeg stadig "veggen". Der var kjetting et must.

(Til Voyageren min har jeg ikke kjetting)

Lenke til kommentar
er det absolut ingen som har egne erfaringer å komme med? :S ville tru at det var flere som hadde innslag på dette temaet. spessielt nå tildags hvor man ser minst 4-5 biler i veikanten daglig

Joda, har noen erfaringer. Jeg bor på toppen av ei bygd, med en del oppoverbakker som kan være klundrete om vinteren. Gjennom hver vinter skjer det alltid at flere får problemer. Jeg vil anslå at 80% av bilene som står fast er bakhjulsdrevne biler, og flertallet av de som får problemer er de som kjører piggfritt, unansett fwd eller rwd. Folka mine har

 

Værst er Mercedes (fremdeles basert på egne erfaringer). Opplevde for ikke så lenge siden en E-klasse (fra rundt årtusenskiftet) som kjørte seg fast på flat mark fordi framhjula stod i litt løssnø. Selv kjører jeg en bil med firehjulsdrift og kan ikke tenke meg noe annet for øyeblikket.

 

På det andre stedet jeg bor (hybel) er det til tider dårlig brøyting på parkeringsplassen og igjen ser man at det er bakhjulsdrevne biler som sliter mest. Deilig å slippe å tenke på og måtte grave seg ut igjen. :)

Lenke til kommentar
er det absolut ingen som har egne erfaringer å komme med? :S ville tru at det var flere som hadde innslag på dette temaet. spessielt nå tildags hvor man ser minst 4-5 biler i veikanten daglig

Joda, har noen erfaringer. Jeg bor på toppen av ei bygd, med en del oppoverbakker som kan være klundrete om vinteren. Gjennom hver vinter skjer det alltid at flere får problemer. Jeg vil anslå at 80% av bilene som står fast er bakhjulsdrevne biler, og flertallet av de som får problemer er de som kjører piggfritt, unansett fwd eller rwd. Folka mine har

 

Værst er Mercedes (fremdeles basert på egne erfaringer). Opplevde for ikke så lenge siden en E-klasse (fra rundt årtusenskiftet) som kjørte seg fast på flat mark fordi framhjula stod i litt løssnø. Selv kjører jeg en bil med firehjulsdrift og kan ikke tenke meg noe annet for øyeblikket.

 

På det andre stedet jeg bor (hybel) er det til tider dårlig brøyting på parkeringsplassen og igjen ser man at det er bakhjulsdrevne biler som sliter mest. Deilig å slippe å tenke på og måtte grave seg ut igjen. :)

 

takk for det. men vil si at mye av det som ble sagt her, kan ha med litt røff behandling på MR. pedal. alle biler kan sette seg fast hvis man kjører feil. selfølgelig er en 4wd best, fordi ALT som har kontakt med bakken drekker bilen dit den skal. men er ikke snakk om 4wd her ass:P

Lenke til kommentar

vil imidlertid tilføye at jeg fikk et stort sjokk når jeg skulle hjem fra landet på fredag, når det plutselig lå en del mere sørpe enn fast snø i ene 90% svingen.

 

kan si TUSEN TAKK torgersen, for at du kjørte forbi med en dodge ram SR10 :D det gjorde susen for å få min stakkars astra opp fra skogkanten:P

Endret av krhauknes
Lenke til kommentar

Tom bil (fører + ev. pass foran): FWD stort sett best

Full bil (2+ pass. bak, ev. med tilhenger): RWD stort sett best

 

Jeg og en kompis kjørte med 2 pass bak i hver vår bil. Han hadde en FWD, jeg en RWD, begge hadde nye piggdekk (noen år siden). Han (med FWD) kom ikke opp bakken uten å ha stor fart, jeg kunne stoppe i bakken, og starte igjen (forsiktig, riktignok) uten problemer.

 

Kjører nå FWD, uten problemer med tom bil. Sliter når jeg med tilhenger skal opp en bakke med noen cm løssnø, merker også redusert fremkommelighet med full bil + bagasje.

Lenke til kommentar

jeg har både fremhjulstrekk og bakhjulstrekk(har 2 biler), jeg har ikke noe problemer med å komme frem med noen av bilene...

 

trives best med bakhjulstrekk, når det er dårlig vær og glatt i veibanen har jeg lite problem med å kjøre forbi andre som krabber seg opp bakken.

men den har motoren bak og ca 50-50 med vekten

Lenke til kommentar
jeg har både fremhjulstrekk og bakhjulstrekk(har 2 biler), jeg har ikke noe problemer med å komme frem med noen av bilene...

 

trives best med bakhjulstrekk, når det er dårlig vær og glatt i veibanen har jeg lite problem med å kjøre forbi andre som krabber seg opp bakken.

men den har motoren bak og ca 50-50 med vekten

 

folkevogn buss du har? :p

Lenke til kommentar
De fleste FWD personbilene for mannen i gata er jo fremtunge og dermed har mere vekt over hjula, spessilet BMW har 50/50 vektfordeling på nesten alle sine modeller og siden man ikke har noe grep å farte med under akkselerasjon uansett så vil den ikke sette seg noe spessielt på bakhjula.

Nyere BMWer har også habil antispinn og antiskrens så man kommer seg rimelig bra frem på glatta med dem. At bilen er så godt balansert er også en fordel har jeg merket. Ville heller kjørt en slik bil, fremfor en av disse bilene som har billige/dårlige 4wd-systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...