Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fram eller Bakhjulstrekker?


Anbefalte innlegg

De fleste FWD personbilene for mannen i gata er jo fremtunge og dermed har mere vekt over hjula, spessilet BMW har 50/50 vektfordeling på nesten alle sine modeller og siden man ikke har noe grep å farte med under akkselerasjon uansett så vil den ikke sette seg noe spessielt på bakhjula.

Nyere BMWer har også habil antispinn og antiskrens så man kommer seg rimelig bra frem på glatta med dem. At bilen er så godt balansert er også en fordel har jeg merket. Ville heller kjørt en slik bil, fremfor en av disse bilene som har billige/dårlige 4wd-systemer.

Habil og habil, når de kveler motoren.. Kjenner en med en ny 3-serie, og den klarte ikke å komme opp en glatt bakke fordi antispinnen kvelte motoren. En eldre framhjulstrekker uten noen form for hjelpemidler derimot, kom greit opp bakken. At antispinn noen ganger ikke fungerer så veldig bra gjelder forsåvidt på biler med framhjulsdrift også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habil og habil, når de kveler motoren.. Kjenner en med en ny 3-serie, og den klarte ikke å komme opp en glatt bakke fordi antispinnen kvelte motoren. En eldre framhjulstrekker uten noen form for hjelpemidler derimot, kom greit opp bakken. At antispinn noen ganger ikke fungerer så veldig bra gjelder forsåvidt på biler med framhjulsdrift også.

Har ikke kvelt min motor enda i hvertfall. Mulig de små bensin-modellene til BMW dauer lett med manuelt gir hvis anti-spinn bremser for mye?? Men det fine er at man kan skru av det av hvis det trengs med et lite tastetrykk (noe jeg gjør innimellom skal jeg innrømme).

 

Ser nok av forhjulsdrevne biler som begynner understyre (spinner og går rett frem) på glatta når de svinger i kryss som er glatte.

Lenke til kommentar
Jepp, er nok derfor jeg har holdt meg på veien til nå. I fjor hadde jeg en 1990 modell Corolla med ganske slitne piggdekk, og da snurra jeg rundt med bilen flere ganger.

Det sier vel mest om deg som sjåfør..

 

Og for alle som ikke skjønte det med piggdekk og slaps, det var ironi

Lenke til kommentar
Habil og habil, når de kveler motoren.. Kjenner en med en ny 3-serie, og den klarte ikke å komme opp en glatt bakke fordi antispinnen kvelte motoren. En eldre framhjulstrekker uten noen form for hjelpemidler derimot, kom greit opp bakken. At antispinn noen ganger ikke fungerer så veldig bra gjelder forsåvidt på biler med framhjulsdrift også.

Har ikke kvelt min motor enda i hvertfall. Mulig de små bensin-modellene til BMW dauer lett med manuelt gir hvis anti-spinn bremser for mye?? Men det fine er at man kan skru av det av hvis det trengs med et lite tastetrykk (noe jeg gjør innimellom skal jeg innrømme).

 

Ser nok av forhjulsdrevne biler som begynner understyre (spinner og går rett frem) på glatta når de svinger i kryss som er glatte.

Det var en 320d, så en liten bensinmotor var det nok ikke.

 

Jeg har sett nok av bakhjulsdrevne biler gå rett fram også, eller at framhjula tar tak og rompa kommer for full fart rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt forhjulstrekk på mine 3 foregående biler, og det var i ca. 6 år.

Nå har jeg kjøpt meg bakhjulstrekk.

 

Forskjellene er slik jeg ser det;

Forhjulstrekk napper endel i rattet nesten ved hvilken som helst anledning.

Vil såklart gå mer rett fram en bakhjulstrekk, når man kjører aktivt og gir på i svinger.

 

Har ikke hatt noen problemer med hverken forhjulstrekk eller bakhjulstrekk når det gjelder fremkommelighet, verken bakker eller flatmark.

 

Det bør vel også nevnes at mine forhjulsdrevne biler har ikke hatt antispinn eller antiskrens, og de har heller ikke veid over 1250 kg i egenvekt.

 

Den bilen jeg har nå, som er bakhjulstrekk, har antispinn og veier vel 1700 kg i egenvekt.

Så der merkes det endel når det er veldig glatt ute, typisk speilblank is, da vil den gjerne gå rett fram i svinger, om farten er litt for stor. Det kan man kun hente inn ved å trykke inn clutchen eller prøve seg med håndbrekket kanskje? Jeg velger ihvertfall å trykke inn clutchen og styre den veien jeg vil.

 

Men antispinn virker ganske bra på speilblank is, da det er veldig lett å begynne å spinne, så det er en fin fin funksjon.

 

Alt i alt, så er jeg blitt glad i bakhjulstrekk og tror faktisk ikke at jeg kommer til å kjøre bakhjulstrekk igjen, noen gang.

For det er meget deilig å kjøre en bil, helt uten noen form for nykking i rattet uansett gass pådrag, og det er ikke mange, om noen, forhjulstrekkere som kan gi den komforten.

I tillegg så føles bilen vesentlig mindre nervøs ut gjennom svinger, den bare går akkurat dit du vil, selv under relativt hardkjør.

Lenke til kommentar
Det var en 320d, så en liten bensinmotor var det nok ikke.

 

Jeg har sett nok av bakhjulsdrevne biler gå rett fram også, eller at framhjula tar tak og rompa kommer for full fart rundt.

Vel, noen trenger tydeligvis å lære seg å kjøre bil. (18-20 åringer er blant dem som har mye å lære)

En annen ting er at 2-liter dieselene til BMW dauer lett på lavere turtall om den ikke er skikkelig innkjørt. Har omtrent samme bil selv, og før jeg hadde kjørt den inn daua den konstant på lave turtall.

Lenke til kommentar
Det var en 320d, så en liten bensinmotor var det nok ikke.

 

Jeg har sett nok av bakhjulsdrevne biler gå rett fram også, eller at framhjula tar tak og rompa kommer for full fart rundt.

Vel, noen trenger tydeligvis å lære seg å kjøre bil. (18-20 åringer er blant dem som har mye å lære)

En annen ting er at 2-liter dieselene til BMW dauer lett på lavere turtall om den ikke er skikkelig innkjørt. Har omtrent samme bil selv, og før jeg hadde kjørt den inn daua den konstant på lave turtall.

Hva antispinnen foretar seg har vel heller lite med alderen på sjåføren å gjøre? Med mindre det er veldig lang innkjøringstid på disse motorene så var den nok ferdig innkjørt.

Lenke til kommentar

jeg kjører selv mazda 929 med bakhjulstrekk og har blitt vandt med det etterhvert den slipper lett på rompa og havna noen få ganger i grøfta da jeg var uerfaren men det har kommet seg nå vil si at framhjulsdreven bil er tryggere da siden når jeg kjørte pappa sin opel vectra så hadde jeg ingen problemer på glatt føre så bakhjulstrekker er arti men forhjul er tryggere det er iallefall min mening :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...