Gå til innhold

Er WD disker dårlige saker?

muummi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å bytte inn igjen WD disken som jeg kjøpte, men er det noen som har en disk å anbefalle? Helst inne på mpx.no, helst 500GB, men 320Gb funker det også.

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hva du kjøper så vil den ryke før eller senere, slik er det bare.

Jeg kan ikke si at WD er bedre enn andre men de er ikke værre heller.

For min del er det faktisk Seagate (7200.10) som jeg har hatt flest problemer med. (ser bort i fra SAS disker da)

Jeg "pensjonerer" gjerne diskene etter ~3 år men har alikevel "mistet" disker fra alle merker bortsett fra Samsung men de har jeg ikke hatt så lenge.

Hva du enn ender opp med så *må* du ha backup av viktige data.

Skrevet

Jeg har/hadde en slik disk. Den krasjet i julen, og er helt kaputt... Eller, den starter å spinne, men stopper. Den er vel omtrent 1,5 år. Jeg sjekket litt rundt på nettet og det virket som om det var flere som hadde samme problem. Så tror ikke de diskene er helt toppen. Men kan hende at de er bedre nå enn for 1,5 år siden ;) hehe...

Skrevet

Tja, de siste diskene jeg har fått har kommet rett fra fabrikken til WD så de skal være siste skrik men feiler på løpende bånd fortsatt.

(Har måttet få de på garantien fra WD siden de var kjøpt i Sverige)

Skrevet

Jeg har to 500GB disker fra WD. Merke: WD5000AAKS. Har hatt de i nesten ett år nå, og de funker kjempefint. Har alltid hatt god kjøling på de også, noe som kan bedre levetiden med faktisk et par år.

Skrevet
Jeg har to 500GB disker fra WD. Merke: WD5000AAKS. Har hatt de i nesten ett år nå, og de funker kjempefint. Har alltid hatt god kjøling på de også, noe som kan bedre levetiden med faktisk et par år.

Kjøling er nøkkelen til gode og stabile disker med lang levetid! Kjøper du ordentlige kabinetter, med egne kjølevifter for diskene, har jeg erfart at 5 års kont. drift på selv billige desktopmodeller ikke er noe problem.

Min anbefaling er at når en kjøper disker til lagring, så kjøp 3-4 av samme sort om gangen og kjør RAID 5 og sørg for skikkelig kjøling. Unngå å ende opp med skoger av eksterne disker i 3,5" til lagring, dersom de skal kjøres over lengre tid! De fleste eksterne disker blir så varm at det liksom bare må gå dårlig før eller senere!

Jeg har hørt om sutring over WDC før. Jeg har aldri hatt havari på noen WDC disk som har vært montert på en fornuftig måte! Hitatchi og Maxtor derimot....

BTW: Så eier jeg pr. i dag 9 stk. WD disker, og ingen er laget i USA

Skrevet

Kjøling er nøkkelen til gode og stabile disker med lang levetid! Kjøper du ordentlige kabinetter, med egne kjølevifter for diskene, har jeg erfart at 5 års kont. drift på selv billige desktopmodeller ikke er noe problem.

Min anbefaling er at når en kjøper disker til lagring, så kjøp 3-4 av samme sort om gangen og kjør RAID 5 og sørg for skikkelig kjøling. Unngå å ende opp med skoger av eksterne disker i 3,5" til lagring, dersom de skal kjøres over lengre tid! De fleste eksterne disker blir så varm at det liksom bare må gå dårlig før eller senere!

Jeg har hørt om sutring over WDC før. Jeg har aldri hatt havari på noen WDC disk som har vært montert på en fornuftig måte! Hitatchi og Maxtor derimot....

BTW: Så eier jeg pr. i dag 9 stk. WD disker, og ingen er laget i USA

De trenger ikke å være laget i USA for å være påvirket vet du :p Om ingeniørene som tenkte ut orginal planen var Amerikansk så er det nok faktisk.

Jeg tror heller ikke at WD har produksjonsfabrikker i USA for harddiskene sine heller.

Men uansett, har sørget for riktig god kjøling for mine disker, faktisk har de også fått oppleve skikkelig lave temper også grunnet veldig kjølig rom med 20 kuldegrader utendørs.

Skal tro om WD hyret inn de gamle ingeniørene som jobbet med DeathStar serien til IBM? :p

Skrevet
Men uansett, har sørget for riktig god kjøling for mine disker, faktisk har de også fått oppleve skikkelig lave temper også grunnet veldig kjølig rom med 20 kuldegrader utendørs.

Skal tro om WD hyret inn de gamle ingeniørene som jobbet med DeathStar serien til IBM? :p

Har du lest google's analyse som bla viser hvordan temperatur påvirker disker?

Link til sammendrag og Googles survey

Det er større sammenheng mellom kjølige disker og feil enn varme disker og feil.

Skrevet

Lurte litt på en ting:P

Jeg skal sette inn en disk til i maskina. I maskina nå så sitter det en 160gb disk, men hvordan får jeg den nye disken jeg skal sette inn til å bli hoveddisken, den som alt blir lagret på automatisk?

Er det en ledning eller noe som bestemmer det, eller må man stille på det i bios eller noe:P

Skrevet

Har du lest google's analyse som bla viser hvordan temperatur påvirker disker?

Link til sammendrag og Googles survey

Det er større sammenheng mellom kjølige disker og feil enn varme disker og feil.

Tittet litt der, de failene der er stortsett mekaniske, disse er vell og greie, men alle WD 500Gb jeg har vært borti har IKKE sviktet mekanisk, tror at om jeg hadde byttet elektronikken så hadde den funket pent og pyntelig igjen.

Men den ryker elektronisk, første gang fikk jeg advarler og rakk backup, neste gang var den 100% BRICK over natten... 3 gang? Vet ikke enda, antar denne AAKS'n kommer til å blåse om ikke så alt for lenge, men da tar den kun med seg Windowsen til TV maskinen min og det er ikke så veldig kritisk.

Jeg kjøper i allefall ikke at WD500'n er såpass solid, statestikken sier noe annet og de jeg har vært borti som har hatt slike disker har enkelte høyere rekorder enn det jeg oppnådde fra WD, for eksempel 3 dager, en hadde kjøpt 4x og satt de i RAID, disse holdt noen uker før de røk og da røk de i sekvens... Etter det skrotet han de og kjøpte Samsung eller Seagate, husker ikke helt men de holdt i noen år for han i allefall så PSU var nok ikke synderen i at de røk i allefall.

WD sin 300Gb og eldre er i allefall skuddsikre, hadde en 4Gb disk som hadde vært igjennom heteslag og gud vet hva annet og den tikket og gikk til siste slutt over 5år etter at jeg hadde tatt den i bruk, og da var den heller ikke ny!

WD har hatt sine storheter, men 500Gb modellen er ikke medlem i den klubben.

Skrevet

Jeg skal sette inn en disk til i maskina. I maskina nå så sitter det en 160gb disk, men hvordan får jeg den nye disken jeg skal sette inn til å bli hoveddisken, den som alt blir lagret på automatisk?

Er det en ledning eller noe som bestemmer det, eller må man stille på det i bios eller noe:P

Du kan vanligvis gjøre dette i bios.

Skal du ha den nye til hoveddisk må du installere OS på nytt.

Skrevet

Med hoveddisk så tenker du på hvor Bill Gates mappa lagres (Kallenavn på Mine Dokumenter) og hvor alle installasjonsprogrammer elsker å være?

Da må du nok reinstallere OS selvfølgelig.

Personlig lar jeg OSet sitte for seg selv og holder programmer og alt annet separat fra dette.

Skrevet

Jeg tror det han lurer på er om det er mulig å forandre plassering av mine dokumenter, eventuelt programfiler.

Jeg har ikke prøvd dette selv, men hvis windows ikke har muligheten for å forandre plasseringen av mine dokumenter så er det jo helt på tryne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...