Gå til innhold

Konsekvens av et uendelig stort univers


Anbefalte innlegg

Har grublet litt på hva som må være konsekvensen dersom universet er "uendelig stort" (infinite universe theory). Dersom dette er riktig, betyr det jo at alle tenkelige (og utenkelige) situasjoner faktisk eksisterer der ute.

 

F.eks. vil en konsekvens av dette være at jeg akkurat nå sitter og skriver dette ett eller annet sted i universet, men hvor den eneste forskjellen er at jeg har en irriterende død pixel midt på skjermen. Et annet sted i universet skriver jeg også dette akkurat nå, men når jeg skal lagre så mister jeg internettforbindelsen, og får aldri sendt denne posten. På enda et annet sted er det faktisk DU som skriver dette, og jeg kommer aldri til å lese tråden.

 

Et uendelig stort univers betyr jo også at jeg er lottomillionær i ett univers, mens jeg er uteligger i et annet og president i USA i et tredje. I ett univers er Adolf Hitler konge av Norge, mens amerikanere blir brukt som slaver i Afrika i et annet. En konsekvens blir også at alle trosretninger har rett, og at vi har evig liv. Og man skal ikke se bort fra at det i ett univers finnes en Gaza-stripe hvor det faktisk er fredelig også.

 

Konsekvensen av et uendelig univers må jo være at alle mulige atomsammensetninger er mulige og sanne, men samtidig setter jo evolusjonsteorien begrensninger for hva som faktisk er mulig i forhold til hvordan liv kan utvikle seg. At det f.eks. finnes et univers hvor vi ha 800 kneskåler på hodet blir jo utenkelig i forhold til evolusjonsteorien, men samtidig må det finnes et sted hvor dette er sant hvis universet faktisk er uendelig.

 

Jeg er sikkert helt på bærtur. Men en konsekvens av et uendelig univers er jo også at det må være et univers hvor jeg er på bærtur, og da kan jo det like gjerne være dette. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har grublet litt på hva som må være konsekvensen dersom universet er "uendelig stort" (infinite universe theory). Dersom dette er riktig, betyr det jo at alle tenkelige (og utenkelige) situasjoner faktisk eksisterer der ute.

 

Bare de situasjonene som naturlovene tillater.

 

Husker jeg hadde det samme tankeeksperimentet da jeg var 13-14 år, etter at jeg fikk høre at universet er uendelig. Men universet er nok ikke uendelig. Det utvider seg jo, og det har det gjort helt siden The Big Bang ble satt i gang for 15-ish milliarder år siden. Hvordan kan noe uendelig stort utvide seg?

 

Btw: Når du skriver "du" og "jeg" tenker du på en person som består av samme molekylære oppbygning, og ikke den samme bevisstheten, ikke sant?

Lenke til kommentar
Har grublet litt på hva som må være konsekvensen dersom universet er "uendelig stort" (infinite universe theory). Dersom dette er riktig, betyr det jo at alle tenkelige (og utenkelige) situasjoner faktisk eksisterer der ute.

 

Bare de situasjonene som naturlovene tillater.

 

Husker jeg hadde det samme tankeeksperimentet da jeg var 13-14 år, etter at jeg fikk høre at universet er uendelig. Men universet er nok ikke uendelig. Det utvider seg jo, og det har det gjort helt siden The Big Bang ble satt i gang for 15-ish milliarder år siden. Hvordan kan noe uendelig stort utvide seg?

 

Btw: Når du skriver "du" og "jeg" tenker du på en person som består av samme molekylære oppbygning, og ikke den samme bevisstheten, ikke sant?

 

 

Sånn jeg har forstått det så menes det at galaksene i dette uendelig store rommet beveger seg fra hverandre; utvider seg.

 

Jeg har forresten og ofte tenkt på dette, jeg klarer aldri å virkelig godta at noe alltid har vært og alltid vil være, og at det aldri stopper uansett hvilken retning man drar i. Samtidig hadde det vært helt merkelig hvis det faktisk stoppet et sted og, for da måtte det jo vært noe "bak" eller "utenfor" dette stedet.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Sånn jeg har forstått det så menes det at galaksene i dette uendelig store rommet beveger seg fra hverandre; utvider seg.

 

Det er riktigere å si at rommet mellom galaksene utvider seg.

 

jeg klarer aldri å virkelig godta at noe alltid har vært og alltid vil være, og at det aldri stopper uansett hvilken retning man drar i.

 

Noe har utvilsomt alltid eksistert, og noe vil alltid eksistere. Spørsmålet er bare om tiden har en begynnelse og/eller slutt. Mange fysikere og astronomer/kosmologer er av den oppfatning at tid oppsto sammen med rom i The Big Bang.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Jeg er sikkert helt på bærtur. Men en konsekvens av et uendelig univers er jo også at det må være et univers hvor jeg er på bærtur, og da kan jo det like gjerne være dette. :hmm:

 

Først trodde jeg du var fullstendig på bærtur ja, men jeg tror jeg skjønner hvor du vil nå.

 

Altså et uendelig univers betyr at alt er sant? Siden det er uendelig med muligheter for at alt stemmer?

Artig tanke. Men at universet skulle være uendelig i lengde betyr vel f.eks ikke at du er millioner av steder? :)

 

Jeg tror personlig at det er flere universer der ute. Flere "big bangs" har nok skjedd.

Universene utvider seg nok enda ja, så de er ikke uendelig i segselv.

 

Hva som er utenfor der universene utvider seg? Vel, det snakkes om en form for hvit masse.

Det var den som var her aller først. Det er ikke godt å si hvor den kom ifra igjen.

Men det er altså den som er utenfor universene. Kun en hvit masse.

 

Forstår det også slik at vårt Big Bang er en av de mer "vellykkede", og at mange av de øvrige universene kan være "ødelagt", hva enn det betyr i praksis.

 

S,

Lenke til kommentar
F.eks. vil en konsekvens av dette være at jeg akkurat nå sitter og skriver dette ett eller annet sted i universet, men hvor den eneste forskjellen er at jeg har en irriterende død pixel midt på skjermen. Et annet sted i universet skriver jeg også dette akkurat nå, men når jeg skal lagre så mister jeg internettforbindelsen, og får aldri sendt denne posten. På enda et annet sted er det faktisk DU som skriver dette, og jeg kommer aldri til å lese tråden.

 

Et uendelig stort univers betyr jo også at jeg er lottomillionær i ett univers, mens jeg er uteligger i et annet og president i USA i et tredje. I ett univers er Adolf Hitler konge av Norge, mens amerikanere blir brukt som slaver i Afrika i et annet. En konsekvens blir også at alle trosretninger har rett, og at vi har evig liv. Og man skal ikke se bort fra at det i ett univers finnes en Gaza-stripe hvor det faktisk er fredelig også.

 

Hvordan i all verden kom du fra "et uendelig stort univers" til "flere univers"? Du er én person og kan bare opptre et sted. Om det tilfeldigvis et eller annet sted skulle være en planet som ligner Jorden, og det på den planeten skulle være en som lignet deg, vil det fremdeles ikke være deg eller Jorden.

 

Bare fordi noe er uendelig stort betyr det ikke at det finnes flere "parallelle" slike (i typisk tegneserie-futurama-betydning).

 

 

 

Parallelle systemer på tegneseriemåten vil være "usannsynlig" i praksis fordi alt grunner tilbake til "valg" eller "tilfeldigheter". Eksempel: Ta et at dine større valg fra den siste tiden og prøv å forestill deg alle ringvirkninger som kan være forårsaket av valget ditt. Tenk deg nå at dette valget eller "hvis"-et skjedde for et par milliarder år siden. Vil det ha store konsekvenser tror du?

Lenke til kommentar
Bare fordi noe er uendelig stort betyr det ikke at det finnes flere "parallelle" slike (i typisk tegneserie-futurama-betydning).

Om universet er uendelig stort er det nok 100% sjanse for en uendelig mengde planeter som er helt lik jorden.

Egentlig ikke...

 

Moskus, først vil jeg si at jeg tror det er flere universer der ute. Dette er en del av multivers-teorien. En teori som står sterkt.

 

Ellers så ja, det finnes uendelig med stjerner(soler) der ute, vi kan se mange av de om natten.

Jorden vår ble det liv på takket være at jorden går i en bane rundt jorden som gjorde det varmt og samtidig fuktig nok til at liv kunne oppstå. Det er litt flaks da. Ingen av de andre planetene i vårt solsystem har potensiale for liv.

 

Jeg tror gjerne på at det finnes flere solsystemer der planeter er omtrent i samme bane som jorden er for vår sol, og ergo er det potensiale nok til at det finnes liv der. Hvor langt de har kommet rent evolusjonsmessig er ikke godt å si.

 

Men jeg skal være såpass blunt at jeg vil si at vi kan være rimelig sikker på at det finnes intelligent liv på andre planeter. Jeg tror sågar vi kommer til å oppdage de en eller annen gang, men skal det bli i vår livstid, så må sannelig mer penger gå til slike ting.

 

S,

Lenke til kommentar
Jeg tror gjerne på at det finnes flere solsystemer der planeter er omtrent i samme bane som jorden er for vår sol, og ergo er det potensiale nok til at det finnes liv der. Hvor langt de har kommet rent evolusjonsmessig er ikke godt å si.

 

Men jeg skal være såpass blunt at jeg vil si at vi kan være rimelig sikker på at det finnes intelligent liv på andre planeter. Jeg tror sågar vi kommer til å oppdage de en eller annen gang, men skal det bli i vår livstid, så må sannelig mer penger gå til slike ting.

Her er vi på bølgelengde. Universet er såpass stort at sannsynligheten for at vi skulle være det eneste som lever (og er "smarte) i det er utrolig liten.

 

Men det er et godt stykke igjen til "parallelle jordkloder". Sannsynligheten for å være prikk lik jorden er vel ca. 1/uendelig, altså trenger man et uendelig univers for å få én jordklode. :p

Lenke til kommentar
Jorden vår ble det liv på takket være at jorden går i en bane rundt jorden

 

:rofl: :rofl:

 

Men jeg veit ikke helt. Vis det du skriver sant liksom. Det vil kanskje gjøre at du kommuniserer med de på en måte da :|?

 

Men igjen kan det være liv på en planet som ikke har de tvi trenger. De trenger kanskje det som er på den planeten av stoffer også videre.

 

Vi må ikke tenke at alle lever i sånne forhold vi har det.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Her er vi på bølgelengde. Universet er såpass stort at sannsynligheten for at vi skulle være det eneste som lever (og er "smarte) i det er utrolig liten.

 

Men det er et godt stykke igjen til "parallelle jordkloder". Sannsynligheten for å være prikk lik jorden er vel ca. 1/uendelig, altså trenger man et uendelig univers for å få én jordklode. :p

 

Nei, åpningsposteren er nok litt ute å syrekjører, selv om jeg synes tanken er morsom. Altså idéen om at jeg og du sitter i utallige variasjoner rundt omkring, fordi det er uendelig med muligheter for det.

 

Det er nok viktig å si at universet vårt nok ikke er uendelig. Det utvider seg jo, og blir større og større. Utenfor "veggene" til universet vårt finner vi en meget spesiell hvit konsistens trolig. En som forskere nå har klart å laget i laboratorium. Denne hvite massen er nok uendelig.

 

Universet vårt er bare en prikk på et uendelig stort kart der denne hvite massen fyller mesteparten, og denne prikken blir bare større og større. Men det er flere Big Bangs som skjer rundt omkring på dette kartet, så det er en haug med prikker som vokser.

 

Angående denne hvite massen, så tror jeg den er der uavhengig av tid. Altså har alltid vært der.

Jeg tror det vi forbinder med tidsregning går ifra Big Bang.

 

S,

Lenke til kommentar
Jorden vår ble det liv på takket være at jorden går i en bane rundt jorden

 

:rofl: :rofl:

 

Gikk litt fort der ja. :)

Mente i bane rundt solen. Solen gir jorden akkurat nok temperatur til at det er livsforhold her.

 

Men jeg veit ikke helt. Vis det du skriver sant liksom. Det vil kanskje gjøre at du kommuniserer med de på en måte da :|?

 

Hva mener du? Nei, jeg kommuniserer ikke med liv på andre planeter såvidt meg bekjent. Men jeg argumenterer for at jeg gjerne tror det finnes planeter andre steder i universet som ligger like bra an i forhold til solen sin, slik at muligheten for liv der er like stor som det var på vår planet.

 

Hvorfor skulle det IKKE være liv der, synes jeg er et bedre spørsmål.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
hvis universet er uendelig, altså alltid har vært her og aldri ender, så blir jeg veldig glad. tanken på en begynnelse og en slutt virker trist...

 

Men universet er ikke uendelig. Det vokser.

 

S,

 

Det vokser og farte øker hele tiden, så der har jo noen forskere en slags forklaringe på en mulig dommedag, farte økern hele tide, helt til farten er høyere/sterkere en tyngdekraften. Den dagen farten er høyere enn tyngdekraften, vil atomene gå i oppløsning.. hehe, NOE i den duren..

 

Jeg tror ikke universet er uendelig, men sliter noe veldig med og finne ut hva som kan være etter veggen hvor det står stopp på i enden av universet. Det må jussom være uendelig på en måte..

Lenke til kommentar

altså, selve 'veggen' er vel ikke akkurat en barriere, men heller der materie slutter og det er fullstendig vakum. det går fremdeles an å reise videre forbi denne grensen. ved å bevege seg utenfor barrieren så er man med på å ekspandere rommet... det er ikke som om man bare plutselig treffer en usynlig vegg og ikke kan gå videre.. tror jeg :)

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...