Gå til innhold

Obligatorisk oppfriskningskurs i glattkjøring


Anbefalte innlegg

To av innslagene på nyhetene nå i kveld skulle illustrere elendige kjøreforhold på Østlandet. Men reporterne og to av sjåførene som ble filmet hadde tydeligvis fanget inn et helt annet problem i innslagene: Elendige kjøreferdigheter.

 

- Ei dame som sto med bilen i en hekk i en bakke fortalte at hun hadde havnet samme plass i fjor men kjøpt seg firehjulstrekker for å slippe sånne problemer fremover. Viking-mannen behøvde ikke en gang å bruke redningsbilen for å få henne løs. Han bare satt seg i bilen og kjørte rett ut av hekken og opp på flat vei igjen. Problemet var altså kvinnemenneskets kjøreferdigheter. Dette burde hun klart selv.

 

- Postbilsjåføren slet til og med på nesten flat mark. Han skulle ta løs, men gjorde det på fullstendig gal måte. Han tråkket pedalen i bånn og håpte på at mer gass ville gi han bedre grep. Han spant selvsagt og spølte bort det som var av grep. Er virkelig østlendinger generelt så dårlige til å kjøre? Så ikke reporteren heller at problemet var sjåføren og ikke føret? Mulig dette er et problem andre steder i landet også?

 

Kanskje det bør innføres obligatoriske oppfriskningskurs i glattkjøring f.eks hvert 5. år? Idioter på veiene har vi nok av. Det kunne kanskje hjulpet betydelig på forsikringspremier om de største idiotene hadde strøket på oppfriskningskurset i glattkjøring og blitt fratatt lappen. Kanskje det også hadde reddet noen liv (fotgjengere, etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet så er det jo ikke en dårlig idè, kan jo virkelig se ut som folk trenger det. Spørsmålet er jo også hvor mange av dem som drar av veien eller setter fra seg bilen på litt aparte steder faktisk har hatt glattkjøringskurs. Forelderene mine har vel aldri hatt det.

 

Men det som virkelig fascinerer meg er folks hukommelse (eller manglen på det). Det er jo ingen stor overraskelse at det kommer snø i Norge, så hvorfor velger folk da å kjøre med sommerdekk? Kanskje man skulle ha innført noen strengere sanksjoner der også?

Lenke til kommentar

Sommerdekk på vinterføre straffes vel allerede ganske kraftig. Jeg har i hvert fall ikke hørt at det skal være noe vanlig problem. Jeg har faktisk bare vært borti ett tilfelle av en sånn idiot. Det var en forfyllet nabo som lagde kaos i Trondheim sentrum for rundt 11 år siden ved å bruke sommerdekk på glattholka. Han ble forøvrig tatt hånd om av politiet, fikk bilen tauet og sperret inne og utdelt en saftig bot. Vel fortjent!

 

Nordmenn skal liksom være født med ski på beina, men når veiene blir hvite så blir de hjelpeløse. For en ironi! :wee:

Lenke til kommentar
Nordmenn skal liksom være født med ski på beina, men når veiene blir hvite så blir de hjelpeløse. For en ironi! :wee:

 

Der ligger løsningen, kun tillat med ski på vinteren, også får vi bukt med fedme-problematikken... :p

 

Men fra spøk til revolver, angående sommerdekk og vinterføre så ser det ut som det er noe forskjellig praksis, da min erfaring tilsier at politet bare aksjonerer etter at det har hendt noe. Satt på med en veninne en gang som ble stoppet av politet i promillekontroll. Dette var da på vinteren. Etter at hun har blåst så bemerker politimannen at hun kjører på sommerdekk.

 

"jaja" sier frøkna "jeg har tenkt til å fikse det"

"ok" sier politimannen og sender oss videre. Dette var i Januar...

 

En god venn av meg jobber forøvrig i Viking, du skal bare ha visst hvor mange som drar av veien med sommerdekk. Ganske festlig egentlig, han drar opp en Porsche Cayenne hvor eieren hardnakket påstår at han ikke trenger sommerdekk for han har jo firhjulstrekk....

 

Så får å komme tilbake til poengent ditt, ja det hadde vært greit med litt generell opplysning på vinterføre.

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar

Jeg pratet med en eieren av en skikkelig gammel S-klasse. Mercedes-Benz 600SL, av den riktig gamle typen. Han fortalte om hvordan han pleide å sette den i drive, aksellere opp til 80, sette på cruisecontrol. Så gikk han ut for å se bilen spinne, på vinteren.

 

Kjører du av veien med en slik bil er det kanskje ikke ferdighetene? :p

 

Men ellers er jeg faktisk helt enig med trådstarter. Oppfriskning av glattkjøring.

 

Og VG burde kjørt en forside med "SUV sitter greit i svingene om vinteren men klarer ikke bremse på glatt føre" også.

Lenke til kommentar

Utvilsomt. Men det var heller ikke poenget. Poenget er at å få en slædd med en eldre 600 er svært mye lettere enn med en moderne Mercedes, for ikke å snakke om en SUV med både firehjulstrekk og stabilitetsystemer.

 

Men som sagt, folk tenker ikke over at SUVene ikke stopper raskere enn vanlige biler, og ofte stopper tregere.

Lenke til kommentar
Utvilsomt. Men det var heller ikke poenget. Poenget er at å få en slædd med en eldre 600 er svært mye lettere enn med en moderne Mercedes, for ikke å snakke om en SUV med både firehjulstrekk og stabilitetsystemer.

 

Men som sagt, folk tenker ikke over at SUVene ikke stopper raskere enn vanlige biler, og ofte stopper tregere.

 

Sant nok, men for å holde seg til topic tar staten inn nok gryn i avgifter til at en liten promille av dette kunne ha bygget drifte og glattkjøringsbaner over hele landet hvor man kunne ha latt folk bli fortrolig med kjøretøyene sine

gratis!

 

Man burde satse like hardt på trafikksikkerhet i eget land som på uhjelp og transer i Tibet.

 

Obligatorisk glattkjørings kurs hadde nok som det meste annet stort sett gått i favør av ATL!

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk enig med deg i.

 

Men det er noe du glemmer, nemlig at staten ikke kan gjøre noe område tilgjengelig for tullkjøring (ikke min egen tanke om det, men slik vil det utvilsomt oppfattes i media) uten at sikkerheten tilrettelegges. Det betyr ambulanse og brannvesen. Så kan en spørre om en trenger det hele tiden eller ei, men det er ikke bare så enkelt at man kan bygge en asfaltbane og ha vann på den.

 

Men jeg støtter ideen, det er forøvrig noe jeg har vært en talsmann for i flere år.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt drastisk å skulle inføre dyre og tidkrevende tiltak for noe som er ett problem kanskje 2 ganger i året? Ikke er de ulykkene som skjer av den spesielt alvorlige sorten heller, stort sett folk som sitter fast eller har hærpa bilen når de traff brøytekanten.

 

Ikke vil alle problemene være over om folk har tatt "kurs" heller, alle de med piggdekk med 98% av piggene falt ut, de med nedslitte piggfrie, de med sommerdekk, de som ikke gadd å koste snøen av taket og de som satser litt ekstra for å komme i tide på jobb vil være akkurat like mye problem som før...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...