Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

stalker, og atter stalker.........


Theresa

Anbefalte innlegg

Hei….

 

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, men jeg har hatt problemer med en såkalt "stalker" siden jeg gikk på ungdomsskole frem til jeg var sytten år. Da anmeldte jeg han for forfølgelse, drapstrusler, etc. Jeg har prøvd å takle det lenge, og jeg hadde endelig kommet over det siden jeg ikke har sett han på noen år nå.

 

Men på en åpen fest, det vil si at hvem som helst kan komme. Det var jo en kjempestor fest som en sjelden gang blir arrangert. Jeg ante ikke at han var der en gang, og det kom som en sjokk da jeg tilfeldigvis krasjet på han. Jeg ble så forbanna, siden jeg hadde slitt fælt å bli kvitt ham i par år. Så er han på det samme sted som jeg er på, og jeg fikk den samme følelsen som jeg fikk for noen år siden da han truet meg med å ta livet av meg. Jeg kjente at jeg fryktet virkelig for han, for han har tydeligvis ingen grenser.

 

Jeg tenkte at siden det er noen år siden sist jeg politianmeldte han, og han har kanskje lært noe av det. Men jeg ville ikke tolere om han nærmet meg. Men da jeg snakket med en venn av meg, var han like ved vennen min, og smilte til meg. Jeg reagerte så klart på dette, og jeg gadd ikke å gi han oppmerksomheten han ville kanskje ha.

 

Det jeg lurer fælt på er om noen av dere som vet hvor lenge et besøksforbud varer? Dersom han skulle plutselig finne på igjen å forfølge meg eller noe, kan jeg eventuelt politianmelde han på nytt? Selv om jeg har politianmeldt han en gang for noen år siden. Jeg vil bare være obs på det dersom det hender igjen, siden nylig oppdaget jeg at han bor faktisk ikke så langt i fra der jeg bor nå.

 

Man vet jo aldri med slike, jeg vet ikke hva slags mentale problemer han har. Så hjelp meg... please

 

Takk på forhånd (blir gla' for noen nyttige innslag slik at jeg kan være mer obs neste gang)..paragrafer mottas gjerne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, han fikk besøksforbud forrige gang jeg politianmeldte han.

Ok...

Men han gjorde ikke noe annet enn å smile til deg, samt å være på samme "åpne" fest som deg?

 

Isåfall blir det feil av deg å anmelde han på nytt! Kan jo være at han har endret seg... Han har jo allerede "sonet" straffen sin.

Lenke til kommentar

Ett besøksforbud hindrer ingen i å dra på en fest, det hindrer derimot noen å dra på fest for å forfølge en annen. Det er ikke slik at man må holde seg x antall meter unna offeret til enhver tid.

Altså må trådstarter bevise at han var der for hennes del og at det ikke var tilfeldig at de møttes.

Og for at det i hele tatt skal være straffbart må besøksforbudet fortsatt være gyldig, og det varer bare 1år om gangen.

 

"Straffeprosessloven § 222a om besøksforbud. Påtalemyndigheten kan forby en person å oppholde seg på et bestemt sted, forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person, hvis det på grunn av særlige forhold antas å foreligge risiko for at den forbudet vil rette seg mot, ellers vil begå en straffbar handling overfor, forfølge eller på annet vis krenke den andres fred. Overtredelse av besøksforbudet rammes av straffelovens § 342 som gjør det mulig å aksjonere overfor gjerningsmenn med pågripelse og eventuelt varetektsfengsel."

Sakset fra politiet.no

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet selv at det blir feil å politianmelde han på nytt dersom han har endret seg. Men problemet er at han har forfulgt meg så lenge at jeg blir usikker på om han har endret seg. Men jeg politianmelder han selvsagt ikke med det samme bare fordi han var på samme fest som meg eller at han smilte til meg. Men det er jo skremmende for meg, og det er bare jeg som vet hva han har gjort mot meg.

 

Men det var noen som sa til meg at de så hvor ustabil han var, og at han stod overalt hvor jeg stod, og satt på den festen. Det skremmer jo meg, og det er derfor jeg spør for å bli mer obs neste gang. Og så har jeg fått oppringinger flere ganger i det siste - altså hemmelig nummer/skjult id.

 

Så bør jeg da ikke bekymre meg for han ?

Lenke til kommentar

Om du bør bekymre deg for han vet jeg fint lite om siden jeg ikke kjenner detaljene i saken, men jeg stiller noen kritiske spørsmål til de som så han på festen.

Hvordan ser man at noen er ustabile om man ikke kjenner til psyken til personen?

Hvordan vet man at han fulgte etter deg og fulgte med på hva du gjorde?

Man finner ofte det man leter etter i slike situasjoner. Det er ofte rus med i bildet og de du kjenner kan neppe være nøytrale observatører i en slik situasjon. De vil som oftest legge merke til det de ser etter (om han er i nærheten, ikke hvorfor han er der eller hvor ofte han ikke er der.)

 

Vil ikke gi deg noen råd på det punktet om du bør bekymre deg, men når det er sagt vil jeg råde deg til å snakke med noen om situasjonen. Det er jo ikke slik at du skal gå rundt å være redd for personen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...