Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Står nå ovenfor en vippeprøve mellom 5 og 6 i fysikk. det skal ligne en 48 timersmodell bare vi fikk litt ekstra tid. Oppgaven jeg har fått er i termofysikk. Oppgaven på framføringen er den samme som det eneste kompetansemålet i fysikk 1: Gjengi og drøft kalitativt termofysikkens første og andre lov.

Hva kan jeg fortelle om her, en mulig problemstilling? Litt merkelig oppgave, har ikke hatt muntlig framføring i fysikk før, men heller muntlige prøver. Skal man knytte fysikken til det som skjer i hverdagen også eller?

 

Termodynamikkens lover er interessante! Mitt råd til deg vil være å sette opp tanke-eksperimenter og paradokser som forklares ved en sann forståelse av termodynamikkens lover, og lever kun som paradokser i en dårlig forståelse av de samme lovene.

 

Dette fordi selve problemstillingen i seg selv blir å reflektere over hvordan lovene brukes, og nøyaktigheten av disse blir viktig. Samtidig gir det deg muligheten til å validere effekten av lovene.

 

Ta første loven, hva sier den? U = Q - W? Hvor kommer denne notasjonen fra, hva betyr den og hvilke konsekvenser har den utifra kun å justere ligningen? Så stiller jeg deg spørsmålet: Kan du evaluere hvorfor objekter som faller inn i atmosfæren varmes opp (og ofte "går opp i flammer")? Hva med en trampoline: Når du hopper på den, og til slutt gir deg og trampolinen går tilbake til å stå "stille" - er den nå varmere eller kaldere? Hvorfor, hva sier ligningen i seg selv om dette og hvordan transleres det i ord?

 

Valuer så den andre loven. Er disse to lovene på noen måte knyttet sammen? Loven sier noe om entropi. Hva er dette, og like viktig, hvordan transleres dette over til ekvilibrium? Ta kreasjonist-påstanden: "Gud må ha skapt universet, fordi planeter, stjerner og liv ikke kan bli til gjennom fysiske prosesser. Det viser termodynamikkens andre lov, som sier at entropien må øke!" Dette er feil, vi vet det er feil, du vet det er feil - hvorfor?

 

Fysikken er vitenskapens vidunderbarn, og du vil kunne komme utrolig langt med å vise at det større perspektivet - her termodynamikken - slekter, og hører utrolig godt knyttet sammen med de enklere lover du allerede kjenner til. Du hamrer på en sten. Stenen blir varm, hammeren også. Hvorfor? Er dette det samme som skjer med trampolinen? Hvorfor har alt inni kjøleskapet den samme temperaturen, hvorfor er ingenting kaldere eller varmere enn noe annet, etter en viss tid? Hvordan er tiden relevant?

 

Husk hele tiden at det termodynamikken beskriver er bevegelse, bevegelse av små partikler eller molekyler. Betyr dette at det er en sammenheng mellom termodynamikkens lover, og konservering av energi? Er noen av disse lovene et eksempel på energioverføring? Hvilken?

 


 

Dette er spørsmål, med svar, jeg ser for meg at en sensor vil være veldig interessert i å høre fra en elev. Spesielt om de drøftes bra. Da tror jeg du kan se for deg en sekser. :)

 

Edit: La ved sitat

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Vet at arbeid måles ved å ta kraft * strekning * cosinus av vinkelen mellom kraft og bevegelsesretning.

 

Problemet kommer når jeg skal svare på hvorfor det er lettere å løfte en pakke opp en meter, kontra det å skyve den opp ved hjelp av en rampe.

 

For å finne ut arbeidet en bruker ved å skyve den, så virker det som om en tar lengden av rampen * tyngden * cosinus til vinkelen mellom rampen og gulvet.

 

Det er det som er problemet for meg å skjønne. Det er jo ikke denne vinkelen som er mellom skyvekraften og bevegelsesretningen.

 

Håpløs forklaring, men for å gjøre det enklere. Kan noen på en grunnleggende måte forklare hvorfor det er lettere å skyve en pakke kontra det å løfte den. :)

Lenke til kommentar

Hjelpe og trøst! Nå sitter man i tidenes verste diskusjon ang. kollisjon.

 

Vi antar to scenarioer. I det ene scenarioet har lastebilen 500km/t og i det andre scenarioet har en tilsvarende lastebil 100 kilometer i timen.

 

I begge scenarioene har kolliderende personbil (tilsvarende bil i begge tilfeller) identisk hastighet, og vi antar at kollisjonen skjer på nøyaktig samme sted i begge tilfeller. Vi ser på alle mulige hastigheter personbilen kan ha, både i positiv og negativ retning i forhold til lastebilen.

 

Vil det virkelig kunne oppstå scenarioer der personbilen blir mindre skadet ved hastigheten for lastebilen på 500km/t? Ta da utgangspunkt i at både elastist og uelastisk kan skje om hverandre (det ene i det ene tilfellet og det andre i annet tilfelle) :D

Ta da utgangspunkt i at

Lenke til kommentar
Hjelpe og trøst! Nå sitter man i tidenes verste diskusjon ang. kollisjon.

 

Vi antar to scenarioer. I det ene scenarioet har lastebilen 500km/t og i det andre scenarioet har en tilsvarende lastebil 100 kilometer i timen.

 

I begge scenarioene har kolliderende personbil (tilsvarende bil i begge tilfeller) identisk hastighet, og vi antar at kollisjonen skjer på nøyaktig samme sted i begge tilfeller. Vi ser på alle mulige hastigheter personbilen kan ha, både i positiv og negativ retning i forhold til lastebilen.

 

Vil det virkelig kunne oppstå scenarioer der personbilen blir mindre skadet ved hastigheten for lastebilen på 500km/t? Ta da utgangspunkt i at både elastist og uelastisk kan skje om hverandre (det ene i det ene tilfellet og det andre i annet tilfelle) :D

Ta da utgangspunkt i at

Det som teller er den relatine hastighetsforskjellen mellom lastebilen og personbilen. Så lenge hastigheten til personbilen kan være hva som helst, med begge fortegn så kan man fint finne scenarier der den relative hastighetsforskjellen mellom personbilen og lastebilen i 500 km/t blir mindre enn mellom personbilen og lastebilen i 100 km/t. Et slikt scenario:

 

Lastebilen kjører i 500 km/t. Bilen rygger i 490 km/t. De treffer hverandre front mot front med en relativ hastighet på 10 km/t. Hadde lastebilen kjørt i 100 km/t og truffet bilen som rygget i 490 km/t så ville den relative hastighetsforskjellen vært 390 km/t. (I dette tilfellet ville den ryggende bilen tatt igjen den "trege" lastebilen så de ville truffet bak mot bak, men vi kan godt se for oss at begge kjøretøyene er symmetrisk bygget med front i begge ender slik at de treffer på samme sted på kjøretøyene)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har kommet opp i muntlig fysikk 2 eksamen. Som tema har jeg fått "Fysikk i verdensrommet". Jeg må velge en passende lab som jeg skal vise frem.Da tenke jeg å ta en animasjon fra http://sksk.no/fysim/3fy.htm. Hvilken lab bør jeg går for, og hva kan det være relevant å snakke om?

Det er vel slik at labøvelsen du skal presentere skal være fra et annet tema enn hovedtemaet ditt?

Lenke til kommentar

Jeg har kommet opp i muntlig fysikk 2 eksamen. Som tema har jeg fått "Fysikk i verdensrommet". Jeg må velge en passende lab som jeg skal vise frem.Da tenke jeg å ta en animasjon fra http://sksk.no/fysim/3fy.htm. Hvilken lab bør jeg går for, og hva kan det være relevant å snakke om?

Det er vel slik at labøvelsen du skal presentere skal være fra et annet tema enn hovedtemaet ditt?

 

Nei, det er slik at jeg skal han en lab om det jeg holder et foredrag om, helst. Har 48 timer forberedelse.

Lenke til kommentar

Muntlig eksamen er lokalgitt, så gjennomførelsen varierer fra sted til sted. Jeg har f.eks. bare 45 min forberedelse.

Jeg er ikke helt stødig på hva som er sentralgitt og lokalgitt, merker jeg, heh. Her er det 48 timer forberedelse, og labøvelse fra et annet tema enn sitt eget hovedtema.

Lenke til kommentar

Hei, kom i dag opp til muntlig eksamen i Fysikk 2

 

Vi har gjennomført 5 forsøk i løpet av året som vi skrev rapporter til, og ett av disse forsøkene får vi på eksamen. Vi får også (om jeg forstod det riktig) en oppgave å forberede 45 min før eksamen, og en uforberedt oppgave under eksaminasjonen.

 

Det jeg lurer på nå er om det er noen på forumet her som har vært igjenom samme eksamen. Er det noen som har noen erfaringer/tips så er det bare å fyre løs. Noen som har eksempler på oppgaver, eller egne historier så hadde det vært flott.

 

Alle svar mottas med stor glede!

Lenke til kommentar

Hei, kom i dag opp til muntlig eksamen i Fysikk 2

 

Vi har gjennomført 5 forsøk i løpet av året som vi skrev rapporter til, og ett av disse forsøkene får vi på eksamen. Vi får også (om jeg forstod det riktig) en oppgave å forberede 45 min før eksamen, og en uforberedt oppgave under eksaminasjonen.

 

Det jeg lurer på nå er om det er noen på forumet her som har vært igjenom samme eksamen. Er det noen som har noen erfaringer/tips så er det bare å fyre løs. Noen som har eksempler på oppgaver, eller egne historier så hadde det vært flott.

 

Alle svar mottas med stor glede!

 

Har kommet opp i samme type eksamen som deg. Riktig nok har vi gjennomført 16 forsøk, så læreren vår har litt flere å velge mellom. :p

 

Læreren vår la ut noen oppgaver han hadde brukt for privatisteksamen i fjor. Riktig nok var disse med 30 minutters forberedelse, men tror ikke forskjellen er så altfor stor.

 

oppgaveforslag Fysikk 2 (7).docx

Lenke til kommentar
Hei, kom i dag opp til muntlig eksamen i Fysikk 2 Vi har gjennomført 5 forsøk i løpet av året som vi skrev rapporter til, og ett av disse forsøkene får vi på eksamen. Vi får også (om jeg forstod det riktig) en oppgave å forberede 45 min før eksamen, og en uforberedt oppgave under eksaminasjonen. Det jeg lurer på nå er om det er noen på forumet her som har vært igjenom samme eksamen. Er det noen som har noen erfaringer/tips så er det bare å fyre løs. Noen som har eksempler på oppgaver, eller egne historier så hadde det vært flott. Alle svar mottas med stor glede!
Har kommet opp i samme type eksamen som deg. Riktig nok har vi gjennomført 16 forsøk, så læreren vår har litt flere å velge mellom. :p Læreren vår la ut noen oppgaver han hadde brukt for privatisteksamen i fjor. Riktig nok var disse med 30 minutters forberedelse, men tror ikke forskjellen er så altfor stor. oppgaveforslag Fysikk 2 (7).docx

 

Takker så meget. Dette var til stor hjelp.

Nå får jeg bare satse på at jeg får oppgaver om noe jeg har tilstrekkelig med kunnskap, hehe :wee:

Lenke til kommentar

Jaja, jeg tenkte det. Si at nordpolen passerer spolen. Når nordpolen nærmer seg spolen, vil det bli indusert en strøm én retning, og når nordpolen beveger seg bort fra spolen, vil strømmen ha motsatt retning. Men hvordan finner jeg lett ut hvilken retning strømmen har?

 

En annen ting. Wikipedia sier under definisjonen av elektromagnetisk induksjon at '... endre magnetfeltet omsluttet av kretsen...'. Er det ikke magnetfeltet som omslutter kretsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...