Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! Har en innlevering om noen timer, og jeg sliter litt.

 

Har gjort et forsøk hvor jeg skyter en ball ut fra et instrument fra forskjellige vinkler, og målte hvor langt unna de landet. Så all informasjon jeg har er vinkelen og hvor langt ballen gikk.

 

Men en av deloppgavene er at jeg skal regne ut initial velocity of the ball, altså startfarte på godt norsk. Jeg klarer ikke å komme frem til hvilken formel jeg kan bruke?

 

Setter stor pris på om noen kunne vist meg den :)

 

Edit: fant formelen på nettet, så det er ikke problemet lenger. Men jeg vet ikke hvilken "grunnformel" det ble brukt til å stokkes om til den formelen. Det må jeg jo vise, så fint om noen kunne si hvordan det skjedde? :)range_equation_initial_velocity.png

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo. Har en oppgave her jeg sliter litt med:

Kari hopper pendelhopp fra en bro. Pendeltauet er 30m langt. Kari har massen 58kg. Kari dropper seg fra enden på den svarte streken - og stopper på slutten av den grønne streken. Vinkelen mellom den røde og grønne streken er som dere ser 35 grader. Hun stopper når hun har kommet 35grader ut til siden. Hvor stort arbeid utfører luftmotstanden fra starten til Kari snur første gang?

 

Jeg regnet ut lengden av den grønne streken til 36.6 meter. Og brukte formelen 0.5mv^2+mgh=luftmotstand+0.5mv^21+ mgh1 ..som blir til 0.5mv^2+mgh=luftmotstand - da både den kinetiske og potensielle energien er null når Kari har kommet 35grader ut til siden. (Satt det punktet til h=0)

 

e: tegning:lokehigen.png

 

...noen som ser hvor feilen ligger?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Du spør hvor feilen ligger, men jeg kan ikke se hva du har kommet frem til...?

 

Jeg er heller ikke sikker på om jeg har forstått oppgaven riktig: "Fra starten til Kari snur første gang[..]" - mener du her en form for kraftsummen fra start til slutt? Jeg kan ikke forstå hvorfor du skulle finne dette.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstod spørsmålet jeg hadde til oppgaven. Skal oppgaven forstås slik at Kari henger 35grader ut fra veggen fordi hun blir "blåst" ut, og dette kaller du luftmotstand? Skal oppgaven forstås slik at Kari dropper seg ned fra den svarte linjen og ender opp 35 grader ut fra veggen grunnet luftmotstand?

 

Uansett er oppgaven formulert galt.

 

Jeg går utifra den antagelse at det er en vind som gjør at Kari, mens hun henger 30m nede i tauet, blåser ut 35 grader:

 

Det som er tegnet med blått er en rekke hint til hvordan oppgaven kan løses. Husk at arbeid er kraft som virker over en strekning.

 

phy23.png

 

Dersom du ønsker å løse oppgaven ved bruk av bevaring av mekanisk energi, så kan du også gjøre det. Dette er også mer uniformt og anbefales.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Kan sitere oppgaven ordrett: "Kari hopper pendelhopp fra en bro. Pendeltauet er 30m langt. Kari har massen 58kg. a) hvor stor fart får Kari i laveste stilling når vi ser bort ifra luftmostanden?

b) i virkeligheten er det mye luftmotstand, slik at Kari bare svinger ut 35grader til motsatt side. Hvor stort arbeid utfører luftmotstanden fra starten til Kari snur første gang?

 

For meg høres det iallefall mer ut som det siste alternativet du nevnte, men regner med du kan dette bedre enn meg.. :p

 

 

e: Tror jeg fikk det til. Tok 36.6 ('høyden' til den grønne streken, minus høyden til den røde(30)

... ligningen ble da altså mgh=Luftmotstand. --> 58*9.81*23.4=13.4Kj

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kIKtgsN1

Bevegelsesformlene F1.

 

sitter fast ved oppg. 1.132 Ergo:

 

"Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0,80m/s^2. Anita starter og følger etter på motorsykkelen fra samme sted 6,0 s senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1,8 m/s^2. (Ingen av dem øker farten ut iver fartsgrensen på 80km/h.)

 

a) Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Arne?

 

c) Hvor langt har de kjørt da?

 

d) Hvor stor fart har hver av dem ved forbikjøringen "

 

 

(Slik læreren min har sagt, skal denne oppgaven kunne løses ved regning)

 

Takker så meget! :D:D

Endret av Slettet-kIKtgsN1
Lenke til kommentar

Kan sitere oppgaven ordrett: "Kari hopper pendelhopp fra en bro. Pendeltauet er 30m langt. Kari har massen 58kg. a) hvor stor fart får Kari i laveste stilling når vi ser bort ifra luftmostanden?

b) i virkeligheten er det mye luftmotstand, slik at Kari bare svinger ut 35grader til motsatt side. Hvor stort arbeid utfører luftmotstanden fra starten til Kari snur første gang?

 

Denne oppgaven er så klosset og upresist formulert at forfatteren burde hatt ekstrapremie!

Jeg har forsøkt å finne ut hva begrepet pendelhopp egenglig står for og her er noe av det nærmeste jeg kom:

Iført klatresele henges du i tau like over gulvet i Nordlandshallen. Du henger nå som en klokkependel og blir langsomt heist på skrå opp mot ditt exit-punkt. Der henger du, full av potensiell energi. Klar til å bli utløst. Pendelen starter og du suser nedover med frisk akselerasjon.

Dersom vi antar at hoppet i prinsippet fulgte denne malen med brua som exitpunkt, betyr det at uten luftmotstand ville utsvinget blitt 90o. Nå er det bare 35o og differansen skal skyldes luftmotstand. Tolket på denne måten blir det i det minste litt mening i det hele. Arbeidet til luftmotstanden blir i så fall;

chart?cht=tx&chl=l cos 35^o mg

Endret av compus
Lenke til kommentar

Bevegelsesformlene F1.

 

sitter fast ved oppg. 1.132 Ergo:

 

"Arne starter bilen sin og øker farten med konstant akselerasjon på 0,80m/s^2. Anita starter og følger etter på motorsykkelen fra samme sted 6,0 s senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1,8 m/s^2. (Ingen av dem øker farten ut iver fartsgrensen på 80km/h.)

 

a) Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Arne?

 

c) Hvor langt har de kjørt da?

 

d) Hvor stor fart har hver av dem ved forbikjøringen "

 

 

(Slik læreren min har sagt, skal denne oppgaven kunne løses ved regning)

 

Takker så meget! :D:D

 

Utgangspunktet er ligningene:

chart?cht=tx&chl=s_1 = \frac{1}{2}a_1 t^2 \\ s_2 =  \frac{1}{2}a_2 (t-6)^2

 

Du må løse 2.gradsligningen chart?cht=tx&chl=s_1 = s_2 Da får du forhåpentligvis en positiv rot større enn 6 som vi kan kalle chart?cht=tx&chl=t_0.

 

Eor å komme videre må vi finne tidene når Arne og Anita når fartsgrensen.

Disse tidene kaller vi chart?cht=tx&chl=t_1 \; \mathrm{og \; t_2}

 

Vi har nå flere muligheter:

chart?cht=tx&chl=t_0 < t_l \wedge t_0 < t_2 Svaret blir t0.

chart?cht=tx&chl=t_0 > t_1 \wedge t_0 > t_2 De vil aldri nå hverandre i igjen.

I tilfellet at t0 befinner seg mellom t1og t2, må det (muligvis) regnes noe mer!

Endret av compus
Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter med en oppgave om trykk, som jeg ikke forstår hvordan jeg skal løse:

 

Tak kan blåse av som følge av trykkforskjell mellom husets innside og utside. I et tidsskrift stod det: "Sett at vi har et tak på 100 kvadratmeter. Oppstår det en en trykkforskjell på 1% av luftrykket mellom de to sider av taket, tilsvarer det en løftekraft på 10 tonn. Vi ser at tak bør være festet skikkelig godt mot å bli løftet opp.

 

oppgaven: Gjennomfør beregninger som bekrefter opplysningene i teksten.

 

Jeg vet at 10 tonn i løftekraft vil si: F=ma=10 000*9,81=98 100 N=98,1 kN

 

Etter dette så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre!

 

På forhånd takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar

1 atm er 101,3 kPa. Se på hva slags krefter du får på taket ved en trykkvariasjon på 1%. (1 Pa=1 N/m^2)

 

Tusen takk! Nå fikk jeg den til, men hvordan kunne jeg vite at jeg skulle bruke 1 atm som er 101,3 kPa? Hvorfor brukes dette tallet egentlig her? Vi har ikke lært noe om det, derfor lurer jeg litt.

Lenke til kommentar

Noen som har tid til å hjelpe meg med en relativt enkel nøtt her?

"Bare lys med en frekvens som er større enn 6,65*10^14 Hz kan framkalle fotoelektrisk effekt i natrium. Hva er løsrivningsarbeidet for elektron i natrium?"

 

Jeg vet jo at f=W/h (w er løsrivningsarbeid), så da skal det jo være å bare gjøre om formelen:

W=h/f

 

Da setter jeg inn

 

W= 6,63*10^-34 * 6,65*10^14 Hz

 

...men svaret jeg får er feil.

Noen som ser hva jeg gjør galt?

 

Edit: Nevermind. Jeg som har tryna når jeg gjorde om på formelen :)

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som kan forklare meg løsningen på denne oppgaven:

 

En gass har temperaturen 2,0 Celsius grader. Til hvilken temperatur må vi varme opp gassen for å få fordoblet

a) den gjennomsnittlige kinetiske energien hos molekylene.

b) gjennomsnittsfarten til molekylene

 

Løsningene:

 

a) Absoluttemperaturen er

 

T=T0+t=273 K+ 2 celsius= 275 K

 

Den gjennomsnittlige kinetiske energien til gassmolekylene er gitt ved

 

Ek=3/2*kT, der k=1,38*10-23

 

Energien blir fordoblet når temperaturen dobles. Temperaturen må altså økes til

2*275 K= 550 K

 

b)

Sammenhengen mellom kinetisk energi og fart er

Ek=1/2*mv2

 

Hvis farten skal dobles må altså energien firedobles. Da må også temperaturen firedobles, siden Ek=3/2*kT. Den nye temperaturen blir

 

4*275 K=1100 K

 

 

Det jeg da ikke forstår er hvorfor vi kan finne svaret ved å fordoble og firedoble i henholdsvis oppgave a og b. Jeg løste oppgave a helt annerledes, mens jeg ikke fikk til oppgave b da både m og v var ukjente. Håper noen kan forklare meg.

 

På forhånd tusen takk!:)

Lenke til kommentar

1 atm er 101,3 kPa. Se på hva slags krefter du får på taket ved en trykkvariasjon på 1%. (1 Pa=1 N/m^2)

 

Tusen takk! Nå fikk jeg den til, men hvordan kunne jeg vite at jeg skulle bruke 1 atm som er 101,3 kPa? Hvorfor brukes dette tallet egentlig her? Vi har ikke lært noe om det, derfor lurer jeg litt.

Det er standard lufttrykk ved havoverflaten.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...