Gå til innhold

LiLo: Dualboot problemer


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

 

Nå har jeg brukt lørdagskvelden på å legge inn først XP på nytt og så Mandrake 9.1 på min personlige datamaskin. Selvfølgelig har jeg nå fått et par problemer..

 

Hardisken min er master, og alene på kabelen. DVD/CD-RW er begge på den andre. XP ligger på den primære partisjonen, mens linux ligger på den utvidede sammen med en NTSF partisjon for win-programmer, og en FAT32 partisjon for filer.

 

Når jeg booter, så kommer LiLo opp (grafisk). Desverre er det tydelig at dette ikke den lilo.conf som finnes i /etc/lilo.conf. Det vet jeg fordi jeg forandret litt på labelene, og gjorde winXP til default. (Vil ha det slik.) Hvilken lilo.conf er det da som kjøres ved oppstart? Dessuten, når jeg kjører denne lilo'en så får jeg denne meldingen:

 

Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for a LILO boot sector

Forrige gang (en boot mellom) så fikk jeg en melding om at det ikke fantes et "proper image" eller noe :-/

 

Hva skal jeg gjøre? Hvilken enkel måte finnes for å renske opp i hele greia?

 

 

Litt annet småplukk som jeg gjerne skulle hatt besvart:

 

- Er det forskjell på ett terminal-vindu og ett konsol-vindu?

 

- Har inntrykk av at jeg må logge meg inn som root i hvert eneste terminal-vindu jeg vil bruke til noe som krever slike rettigheter. Hvordan logger jeg meg inn som root i "hele systemet" ?

 

- Hvordan slå jeg av Mandrake 9.1 (bruker KDE) Når jeg trykker logg ut "brukernavnet mitt" så får jeg bare velge mellom å logge meg inn igjen, restarte, eller å "halte" maskina. (Her tror jeg Bill Gates gjorde noe lurt ved å lage en stor, rød shut-down knapp!)

 

- Jeg har også en FAT32 partisjon på denne harddisken med diverse filer jeg gjerne skulle hatt tak i fra Linux. Linux kan lese FAT32 ikke sant? Hvordan får jeg åpnet denne partisjonen? (må jeg "mounte" den eller no sånt?)

 

mvh,

Magnus Kopstad

 

...ja jeg er linuxnybegynnner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

boot=/dev/hda1

map=/boot/map

vga=normal

default="Windows XP"

keytable=/boot/no-latin1.klt

prompt

nowarn

timeout=100

message=/boot/message

menu-scheme=wb:bw:wb:bw

image=/boot/vmlinuz

label="linux"

root=/dev/hda5

initrd=/boot/initrd.img

append="quiet devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=off"

vga=788

read-only

image=/boot/vmlinuz

label="linux-nonfb"

root=/dev/hda5

initrd=/boot/initrd.img

append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=off"

read-only

image=/boot/vmlinuz-enterprise

label="Linux-Mandrake"

root=/dev/hda5

initrd=/boot/initrd-enterprise.img

append="devfs=mount hdd=ide-scsi acpi=off"

read-only

other=/dev/hda1

label="WindowsXP"

table=/dev/hda

 

Angående

mount -t vfat /dev/hdXY /mnt/win

så antar jeg at "hdXY" står for disken jeg skal mounte? Vet ikke hvilket nummer som skal stå istedet for XY. Hvordan finner jeg ut det?

Lenke til kommentar

Dessuten, når jeg kjører denne lilo'en så får jeg denne meldingen:

 

Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for a LILO boot sector

hmm.. virker som du har spesifisert "root" feil, slik at lilo som ligger på mbr ikke blir oppdatert... du får poste lilo.conf.

- Er det forskjell på ett terminal-vindu og ett konsol-vindu?

Konsoll er vel strengt tatt det vinduet du har før du starter X (tror jeg ?). Uansett kan du som oftest gjøre det du trenger i ett terminalvindu, det er relativt sjelden en trenger å logge inn i konsoll.

- Har inntrykk av at jeg må logge meg inn som root i hvert eneste terminal-vindu jeg vil bruke til noe som krever slike rettigheter. Hvordan logger jeg meg inn som root i "hele systemet" ?

Fysj, nei.. du vil ikke logge inn som root i "hele systemet", da kan du gjøre "mucho bad". Når du vil gjøre noe som root skriver du "su -" i et terminal-vindu og skriver root-passordet. Da har du root-rettigheter i det vinduet

- Hvordan slå jeg av Mandrake 9.1 (bruker KDE) Når jeg trykker logg ut "brukernavnet mitt" så får jeg bare velge mellom å logge meg inn igjen, restarte, eller å "halte" maskina. (Her tror jeg Bill Gates gjorde noe lurt ved å lage en stor, rød shut-down knapp!)

"halt" for å slå av maskina. Btw, kul avatar :D

Lenke til kommentar
Fatal: No images have been defined or default image doesn't exist. 

kommer av at det i denne linjen står :

default="Windows XP"

 

mens det i denne linjen står :

label="WindowsXP" 

 

Skift på enten eller...

 

Du kan definere et os for lilo med mellomrom i seg, dvs:

default="WindowsXP"

label="WindowsXP"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...