Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte clutch på nissan primera


K3nt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig, derfor jeg ikke svarte forrige gang jeg var innom denne posten :p

'

 

hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med :p

har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. :p

så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? :p

Lenke til kommentar
hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med :p

har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. :p

så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? :p

Tja... Godt spørsmål egentlig. Hvor mye erfaring har du med å skru allerede? Kan du bytte dekk? Bremseklosser? registerrem? osv... Greit å vite litt hvordan det ligger ann med kunnskaper.

 

Vet ikke hvordan cluchbytte er på akkurat din bil, men på ganske mange biler må man ut med gearkassen og mer. Blir fort mye å skru.

Lenke til kommentar

1. Ut med girkasse.

2. Bytt clutch, lager og trykkplate.

3. Inn med girkasse.

4. Tut og kjør.

 

Bytte clutch er utrolig enkelt, tipper du ordner dette på 8-9 timer, når du har gjort det en gang eller 2 ordner du dette på 2.5-3 timer.

 

Edit: Rimelig sikker på at Haynes har en bok for Primera hvor clutchbytte er beskrevet.

Endret av Login
Lenke til kommentar
hmm... sånn egentlig så vet jeg ikke hva jeg setter meg i gang med :p

har aldri skiftet clutch før, og skal gjøre det selv.. :p

så det jeg lurer på om.. er det bare å skru av og skru på? eller er det noe pirkarbeid i tillegg? :p

Tja... Godt spørsmål egentlig. Hvor mye erfaring har du med å skru allerede? Kan du bytte dekk? Bremseklosser? registerrem? osv... Greit å vite litt hvordan det ligger ann med kunnskaper.

 

Vet ikke hvordan cluchbytte er på akkurat din bil, men på ganske mange biler må man ut med gearkassen og mer. Blir fort mye å skru.

 

 

ja kan å bytte de nevnte sakerne ;p regner med det blir clutch skifte på lørdag :p ganske spent :p

 

1. Ut med girkasse.

2. Bytt clutch, lager og trykkplate.

3. Inn med girkasse.

4. Tut og kjør.

 

Bytte clutch er utrolig enkelt, tipper du ordner dette på 8-9 timer, når du har gjort det en gang eller 2 ordner du dette på 2.5-3 timer.

 

Edit: Rimelig sikker på at Haynes har en bok for Primera hvor clutchbytte er beskrevet.

 

 

hehe:P gangske så rett fram med andre ord ^^

Lenke til kommentar

Så rett fram kan det beskrives, men det er mye jobb.

 

Det står sikkert ett motorfeste på girkassen. Da må du løfte motoren litt og ta av det.

Clutchsylinderen må av.

Drivaksling ut, hvertfall på ene siden. Må du det, kommer sannsynligvis oljen til og renne ut.

Startmotoren, på noen. Koble fra batteriet viss du må av med den.

En hel haug bolter.

Skift clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Noen har også trøstelager. Det står i svinghjulet. (Noen som vet om denne har det?)

 

Klask det sammen igjen, evt. etterfyll girolje.

Endret av Guggedal
Lenke til kommentar
Så rett fram kan det beskrives, men det er mye jobb.

 

Det står sikkert ett motorfeste på girkassen. Da må du løfte motoren litt og ta av det.

Clutchsylinderen må av.

Drivaksling ut, hvertfall på ene siden. Må du det, kommer sannsynligvis oljen til og renne ut.

Startmotoren, på noen. Koble fra batteriet viss du må av med den.

En hel haug bolter.

Skift clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Noen har også trøstelager. Det står i svinghjulet. (Noen som vet om denne har det?)

 

Klask det sammen igjen, evt. etterfyll girolje.

 

 

ahh... blir hardt å få løftet på motor... har jo ikke slikt utstyr... har bare bukk å stå på. men må vel få det til ^^

Lenke til kommentar

OBS: Dette trenger du bare gjøre viss du har motorfeste på girkassen.

 

Bondemetoden:

 

Kapp til en 2-4, som du legger på tvers på innsiden av skjermene rett over motoren. Så fester du en god tau/kjetting i motoren i den enden der girkassen er. Du klarer nok å få lirket av motorfestet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bare en ting jeg lurer på. hvor dan vet man at clutchen er gåen?

Når den tar tak med pedalen langt ute, kraftig vibrasjon ved cluching, den slurer når du gir gass eller når du hører at utløserlageret er gåent (det siste er ikke cluchen riktignok, men du må allikevel ned med girkassen og det er lurt å skifte cluchen i samme slengen). Fungerer cluchen greit og du ikke merker noe av de nevnte symptomene er det bare tut og kjør :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en ting jeg lurer på. hvor dan vet man at clutchen er gåen?

Når den tar tak med pedalen langt ute, kraftig vibrasjon ved cluching, den slurer når du gir gass eller når du hører at utløserlageret er gåent (det siste er ikke cluchen riktignok, men du må allikevel ned med girkassen og det er lurt å skifte cluchen i samme slengen). Fungerer cluchen greit og du ikke merker noe av de nevnte symptomene er det bare tut og kjør :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...