Gå til innhold

Intel setter ned prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KOmmer det dobbelkjerne i7 serie =)? Og når er det ventet at P55 skal dukke opp?

 

Ikke stort som tyder på at i7 kommer som dobbelkjerne.

 

P55 skal komme til sommeren, men det er rettet mot Core i5, en prosessor med 2-kanals minnekontroller og ikke 3. Den vil komme på socket 1160 (1158), så Core i7 vil neppe fungere med P55.

Lenke til kommentar
Hva skjer med berifter som har kjøpt 1000cpu til 666$ så sier intel nå at de skal koste 555$?

Butikkens tap?

 

Det varierer litt.

 

I noen tilfeller rotter butikkene seg sammen for å beholde den høye prisen litt lenger, men som oftest tvinges prisene ned av markedet ganske kjapt. Det er dyrere å brenne inne med varer en å selge uten fortjeneste eller med litt tap.

 

Det hender også at butikkene nekter å sette ned prisen. Det ser vi tydelig på tidligere toppmodeller, som i mange tilfeller bare har halve ytelsen av det nye, men har samme stive pris som når de var nye og hotte.

Jeg husker godt at Radeon 9800XT kostet det samme som X800XT. Eller feks. AMD Athlon FX57 som kostet 7-8000? selv ett år etter at den kom, og Core2Duo for lengst hadde tatt over.

Lenke til kommentar
Fra før av var det jo bare folk med AMD hovedkort eller HTPC byggere som i det hele tatt vurderte å kjøpe Phenom II. Og prissenkinga på Core 2 Quad gjør jo det hele mer klart for folk som bygger seg nye systemer.

 

Den må du gjerne forklare litt bedre...

 

Dette er jo selvsagt møl, men han vet vel ikke bedre.

Lenke til kommentar

AMD X4 9950 Black til 1550 kroner yter helt likt som Intel sin nye i7 920 til 2400 kroner. Og for Intel må du ha en vesentlig dyrere hovedkort og minne også. Ref Toms Hardware hvor de begge scorer 5700 på PCMark Vantage. Intel har riktignok de raskeste prosessorene, men til en vanvittig pris. I forhold til prisen er AMD klart raskest i dagens marked.

Lenke til kommentar
AMD X4 9950 Black til 1550 kroner yter helt likt som Intel sin nye i7 920 til 2400 kroner. Og for Intel må du ha en vesentlig dyrere hovedkort og minne også. Ref Toms Hardware hvor de begge scorer 5700 på PCMark Vantage. Intel har riktignok de raskeste prosessorene, men til en vanvittig pris. I forhold til prisen er AMD klart raskest i dagens marked.

 

 

er ikke 3dmark som avgjør om en cpu er bra eller ikke... den gir bare en pekepin

Lenke til kommentar

Jeg gikk til anskaffelse av Core i7 920, P6T WS Hovedkort i begynnelsen av desember. Fikk det for litt i overkant av 5500. Ikke værst det, men angrer allerede. Skulle ha ventet på 32 nm teknologi.

 

Prosessoren er glovarm og selv om hw.no påstår at med vanlig vifte så ligger den på 40 IDLE. Jeg bruker en Nexus FLC-3000 kjøler, og ligger på rundt 49 grader IDLE og hovedkort på 51 grader. I tillegg henvises det til en AUX med volt på 3,4. Den ligger alltid på 124 grader.

 

Så ikke alltid det nye er det beste. Jeg har lest opp og ned på internett og i manual til BIOS, men finner ingen løsninger.

 

Så jeg hadde nok anbefalt de fleste å vente til 32 nm teknologien.

Lenke til kommentar
AMD X4 9950 Black til 1550 kroner yter helt likt som Intel sin nye i7 920 til 2400 kroner. Og for Intel må du ha en vesentlig dyrere hovedkort og minne også. Ref Toms Hardware hvor de begge scorer 5700 på PCMark Vantage. Intel har riktignok de raskeste prosessorene, men til en vanvittig pris. I forhold til prisen er AMD klart raskest i dagens marked.

 

er ikke 3dmark som avgjør om en cpu er bra eller ikke... den gir bare en pekepin

 

3DMark viser hvor bra spillytelse en har. Mens PCMark viser hvor bra systemytelse en har. Derfor er PCMark-scoren svært relevant for hvor god totalytelse du har med en gitt prosessor. Den går ikke direkte på prosessoren, men viser ytelsen i hele arkitekturen inkludert ting som chipset og minne. Dersom en ser på rene aritmetiske CPU-målinger så scorer i7 imponerende. Men når det gjelder ytelse i et komplett system så er ikke i7 verd pengene på noen måte.

Lenke til kommentar
Jeg gikk til anskaffelse av Core i7 920, P6T WS Hovedkort i begynnelsen av desember. Fikk det for litt i overkant av 5500. Ikke værst det, men angrer allerede. Skulle ha ventet på 32 nm teknologi.

 

Prosessoren er glovarm og selv om hw.no påstår at med vanlig vifte så ligger den på 40 IDLE. Jeg bruker en Nexus FLC-3000 kjøler, og ligger på rundt 49 grader IDLE og hovedkort på 51 grader. I tillegg henvises det til en AUX med volt på 3,4. Den ligger alltid på 124 grader.

 

Så ikke alltid det nye er det beste. Jeg har lest opp og ned på internett og i manual til BIOS, men finner ingen løsninger.

 

Så jeg hadde nok anbefalt de fleste å vente til 32 nm teknologien.

 

Du ville altså foretrukket å vente med oppgradering til langt uti 2010?? Mainsteram Westmere er ikke forventet før i andre halvdel av 2010 så du kan jo kose deg med 920'en en stund til i alle fall :)

 

Ellers er jeg enig i at det er for høyt strømforbruk. I denne testen (riktignok overklokka) har 920 systemet et idle strømforbruk på 255W...

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om prisnedsettelsen?

ikke så mye og si, intel selv benektet kjennskap til den.

nyheten er bassert på at en aksjespekulant skrev en rapport der han konkluderte med at intel bør sette ned prisene siden de har økt lagerbeholdningen siden forige kvartal med 13% og økt andel fra amd på serversiden.

 

derfra har det kommet mer og mer info fra tynne luften etterhvert som hver sak har brukt forige som kilde.

2-3 til skrive om det nå så har vi vell nøyaktige nedsettelsene :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jaha? Jeg vil ha dette prisfallet så snart som mulig for jeg vurderer nå å bytte til et X48 HK med HD4870x2 samt TriFire etterhvert og 8GB DDR2 i 64bit Windows7 ( vel XP 64bit om W7 skulle ha problemer med Catalyst drivere ).

 

Ser for meg en Q9550 eller Q9650 som et naturlig valg. Men prisnedsettelsen må bli aktuell i Q1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om Q9650 senkes fra 4119,- den koster i norske butikker i dag til 2475,- ( 40% prisfall som angitt i tabellen ) så kommer jeg til å kjøpe den selv om den helt klart ikke er det mest prisgunstige kjøpet man kan gjøre. Men bare at den vises å få 40% prisfall er fristende i seg selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...