Gå til innhold

Hjelp til valg av photoshop.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har blurk Acdsee en liten stund til redigering nå, men vil over på Photoshop så jeg blir med "resten" av verden. Ser at veldig mye guider og velding mange forum baserer seg på photoshop fra adobe, så er like greit å kaste seg på bølgen.

 

Derfor lastet jeg ned en prøve versjon av elements, men syns dette var litt snålt, likte veldig godt organiseringen og taggingen der så er avhengig av å ha like bra taggesystem, men redigeringen syns jeg var litt sær. Det er så mange "magic" "superduper" ting som skal fikse alt for deg også blir bildet bare sært.

 

Så mitt spørsmål, burde jeg hoppe rett på et at de mer avanserte versonene av Photoshop? Prisen er ikke så alt for viktig, men brukervenligheten er ganske viktig.

 

Jeg vil med andre ord ha en Photoshop som er fin på organisering og tagging, som er grei å bruke både nå mens jeg er helt nybegynner og senere da jeg er mer avansert. Hvor jeg kan justere farger, levels og sånne ting, og uten at alt er "supermagic fix everything for you" stil.

 

Har sett litt på CS4, vil denne være riktig for meg? Eller er lightroom bedre/ like bra ser det er mye billigere? Har denne organisering og tagging på samme måte som elements ca?

 

Sorry for wall of text, men måtte få frem alt =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lightroom burde være et ok sted å starte - jeg synest det er et gentialt program for bildeorganisering, og man kan gjøre betydelige deler av etterarbeidet der. Synest også brukervennligheten er bra, og har stort sett lært meg å bruke det på en fornuftig måte gjemmom en bok av Scott Kelby.

 

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er ganske sikker på at Photshop fullversjon er overkill for 99% av hobbyfotografer, og særlig om man tar prisen i betrakning. Jeg har tenkt å kjøpe meg elements og om jeg finner ut at jeg etterbehandler mye, så blir det muligens Photoshop en gang i tiden.

 

En annen sak er at det neppe er mange privatpersoner som faktisk har betalt for Photoshop, da blir jo prisdiskusjonen en annen.

 

Lightroom fås vel for litt over 2000 kroner og Elements for under tusenlappen. Sammenlignet med investeringer i fotoutstyr og hvor mange bilder det etter hvert blir, så synest jeg det er en beksjeden pris å betale for noe som funker bra.

Lenke til kommentar

Med PS CS4 følgjer ein filbehandlar –Bridge – som kan brukast til organisering, rating, tagging osb. Sjølv har eg aldri brukt Bridge noko, men nemnte Scott Kelby meiner LR er (langt) betre enn Bridge.

 

Om du ser her, finn du ein video som heiter Lightroom vs. Photoshop Discussion, der Kelby og Matt Kloskowski seier litt om kva dei meiner om det. (Merk at dei her samanlikner med PS CS3, nokon av manglane til ACR og Bridge vart gjort noko med i CS4.)

Lenke til kommentar

Ja, man kan gjøre ganske mye manuelt i Ligtroom. Om jeg ikke husker helt feil, så skrev Kelby at han gjorde 95% av etterarbeidet i Ligtroom. Photosop åpnes når det trengs, og det er muligens ikke så veldig ofte.

 

Elements er på ingen måte ribbet for funksjoner. Om du googler litt, så finner du sikkert greie oversikter over hva som er forksjellene. Executive summary ser dog ut til å være at Photoshop er noe man trenger om man lever av bilder, ellers holder Elements. Det finnes sikkert unntak og totalt overkill er jo vanlig i programvare. Man trenger ikke akkurat Excel for å sette opp husholdningsbudsjett eller beregne kostandene på boliglånet heller;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...