Gå til innhold

De første Windows 7-reaksjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder antivirus funker Avast4Home som bare det i W7, gratis er det også...

 

Liker at de ulike fanene i IE8 dukker opp som separate vindu i taskbaren, slik at jeg får preview på hver av dem når jeg holder musa over. Synd dette ikke funker med FF... :p

Problemet med IE8 er hovedsaklig at den tross alt er i Beta, men at den ikke scorer mer enn 21/100 i Acid3-testen syns jeg likevel er alt for dårlig! Mange sider dette går ut over, blant annet vises ikke rullefeltet til høyre for diskusjonen i artiklene på HW.no... Skal man scrolle må man merke teksten og dra nedover, eller bare gå til forumet først som sist...

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det selv (skeptisk til å kjøre Windows på 512 mb ram og en gaaaaammal Celeron M-prosessor ;)), men ut i fra kommentarene jeg har sett her virker det som om Win7 nærmer seg ymse GNU/Linuxløsninger: oppgavelinja ligner mer på KDE4 i fasongen, valg av nettverk gjøres i en liste direkte fra nettverksikonet (slipper å få opp et eget vindu for å velge nettverk) er akkurat det samme som i NetworkManager, og langt bedre generisk støtte for brikkesett på perifere enheter som den nevnte usb-dongelen, altså ekte plug'n'play.

 

Nei, dette er ikke et forsøk på å starte noen flammekrig. Det er bare helt enkle observasjoner jeg har gjort på noen få minutter her.

 

Synes det er interessant å følge utviklingen av Win7, spennende å se hvilke løsninger de kommer med. Jeg håper for alle Windows-brukere at Win7 ender opp som et bedre produkt enn Vista.. Men det må da være fortærende å måtte kjøpe et nytt OS så kort tid etter at Vista i det hele tatt ble brukbart? Synes det er ganske dårlig kundebehandling av MS å tvinge folk til å kjøpe et bedre produkt etter å først ha tvunget på dem et temmelig bedritent et..

Lenke til kommentar
Ikke noe positivt å si om Windows 7?

Joda, vi i Hardware.no får et godt førsteinntrykk av Windows 7 beta. Installasjonsprosessen er raskere enn Vista og selve systemet er generelt raskere. Vi likte også at Windows 7 har flere drivere innebygd, sammenlignet med Vista. Vi kommer tilbake med en fyldigere omtale innen kort tid.

Hvorfor sammenligne med Windows Millennium II (=Vista) ? Jeg er i hvert fall mer interessert i å lese om hvordan Windows 7 beta er i forhold til Windows XP.

 

Og på hvilken måte er Vista blitt Millennium II? :hmm:

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål, pleier som regel å spille med teamspeak/spill i headsettet, og winamp i bakgrunnen (høytalere).

Hvordan funker dette på 7?

 

På vista setter man bare "Default Device" på høytalere, så play i winamp, så tilbake til default device=headset, så funker det.

 

I 7 så blir lyden byttet over til headsettet når ejg bytter default device..

 

-Klokka var automatisk satt på 12 timer, det var litt kjipt, selvom jeg stilte inn til Copenhagen og roma og det der :p

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Ikke noe positivt å si om Windows 7?

Joda, vi i Hardware.no får et godt førsteinntrykk av Windows 7 beta. Installasjonsprosessen er raskere enn Vista og selve systemet er generelt raskere. Vi likte også at Windows 7 har flere drivere innebygd, sammenlignet med Vista. Vi kommer tilbake med en fyldigere omtale innen kort tid.

Hvorfor sammenligne med Windows Millennium II (=Vista) ? Jeg er i hvert fall mer interessert i å lese om hvordan Windows 7 beta er i forhold til Windows XP.

 

Og på hvilken måte er Vista blitt Millennium II? :hmm:

 

Floppa temmelig hardt og vekket misnøye hos de aller fleste brukerne. Jeg jobber selv i elektrovarehus og har snakket med mange frustrerte PC-eiere etter at Vista kom, for å si det sånn.. Og for ikke å snakke om antall slakt-blogger ute på nettet fra folk med bittelitt mer peiling.. Og de fleste gamere har lenge nektet å bytte over til Vista.. Eneste argumentet for Vista fremfor XP pr. i dag er bedre 64-bitsversjon. DX10 innførte heller aldri den revolusjonen man var lovet på forhånd.. Skjønner godt at de fleste foretrekker XPSP2 fremfor VistaSP1 fremdeles, bare se på ressurskravene til Vista.. Du må jo omtrent ha quad-core og 4 gb minne for å i det hele tatt boote systemet :s

 

Edit: Installasjon av nødvendige (proprietære) drivere gjennom Windows Update er jo også en komplett ripoff av Synaptic og lignende funksjoner i linuxland :)

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Bare et spørsmål, pleier som regel å spille med teamspeak/spill i headsettet, og winamp i bakgrunnen (høytalere).

Hvordan funker dette på 7?

 

På vista setter man bare "Default Device" på høytalere, så play i winamp, så tilbake til default device=headset, så funker det.

 

I 7 så blir lyden byttet over til headsettet når ejg bytter default device..

 

-Klokka var automatisk satt på 12 timer, det var litt kjipt, selvom jeg stilte inn til Copenhagen og roma og det der :p

La "Default Device" i Windows stå på hodetelefonene dine. I Winamp, gå til Options -> Preferences -> Plug-ins -> Output, merk DirectSound, og klikk [Configure]. Velg høyttalerutgangen din i rullegardinmenyen under Device-tab'en, så burde det fungere... Du burde også slippe å gjøre denne operasjonen hver gang... ;)

 

Klokka mi var automatisk satt til 24 timer, og tidssona var Roma/Stockholm (spiller egentlig mindre rolle så lenge det er UTC+1)... Men jeg valgte norsk som språk der det var mulig. Om du ikke gjorde det under installasjonen, men gikk for default (engelsk) input-språk er klokka som regel på det engelske 12-timers formatet.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg maksimerer browseren, vil den da stoppe inntil kanten til gadgetsa, eller legger disse seg bare over? Det geniale i Vista er nemlig at det blir en ramme rundt, slik at alt som maksimeres ikke havner bak sidebaren.

Nei, dessverre. Finner ingen mulighet for å aktivere det heller. Til gjengjeld har det kommet en ny snarvei, Windowstasten + space, som viser gadgets uansett hvor du er (og win+G for å kunne velge én av dem). Ikke det samme, men i alle fall litt bedre enn å måtte minimere vinduene for å ta en kjapp kikk på værmeldingen eller hva det måtte være.

 

Når jeg leste det der sjekka jeg de kommandoene i vista, og de fungerer her og (dvs sidebar-gadgetsene legges oppå, uten at f.eks nettleseren krymper i bredden).

 

Men når det gjelder gadgets fikk jeg trøbbel med NRK Nettradio-gadgeten jeg liker å bruke. Den klarte å spille av, men det var umulig å bytte kanal fra P3, så det kan hende noen gadgeter trenger oppdatering for å fungere skikkelig i Windows 7.

 

Jeg bruker 64 bits versjonen. Alle driverne kom på plass uten problemer, Fikk til og med beta driver fra Nvidia til 8800GT kortet via Windows update. :D

Gjelder dette for AMD/ATI også? På tide at de kommer seg inn i windows update, dagens løsning med avinstallering/installering er klønete. Det er sånne ting som jeg gleder meg til, at ting funker bedre og at jeg slipper å tenke på å sjekke om siste drivere er oppdatert osv.

 

Jepp, her fant jeg tre valgfrie oppdateringer i Windows 7 (64bit), deriblant pre-release av AMD-drivere til skjermkortet (HD 4870).

Endret av Alaka
Lenke til kommentar
Bare et spørsmål, pleier som regel å spille med teamspeak/spill i headsettet, og winamp i bakgrunnen (høytalere).

Hvordan funker dette på 7?

 

På vista setter man bare "Default Device" på høytalere, så play i winamp, så tilbake til default device=headset, så funker det.

 

I 7 så blir lyden byttet over til headsettet når ejg bytter default device..

 

-Klokka var automatisk satt på 12 timer, det var litt kjipt, selvom jeg stilte inn til Copenhagen og roma og det der :p

1. La "Default Device" i Windows stå på hodetelefonene dine. I Winamp, gå til Options -> Preferences -> Plug-ins -> Output, merk DirectSound, og klikk [Configure]. Velg høyttalerutgangen din i rullegardinmenyen under Device-tab'en, så burde det fungere... Du burde også slippe å gjøre denne operasjonen hver gang... ;)

 

2. Klokka mi var automatisk satt til 24 timer, og tidssona var Roma/Stockholm (spiller egentlig mindre rolle så lenge det er UTC+1)... Men jeg valgte norsk som språk der det var mulig. Om du ikke gjorde det under installasjonen, men gikk for default (engelsk) input-språk er klokka som regel på det engelske 12-timers formatet.

 

1. Tusen takk! Det har jeg lett leeeenge etter, men mange har sagt det ikke er mulig!!!!!

 

2. Satte norsk der jeg kunne finne og UTC+1 , roma/stockholm elns...

 

Fiksa det nå da :)

 

EDIT:

I starten ville ikke start->computer vise mer enn to hdd partisjoner, dvs storage og local disk (win7).

Måtte til diskmanagement for å gi vista delen en ny stasjonsbokstav. (G:/)

 

Gikk først i vista og gjorde det samme, men liker å ha samma bokstav i begge OS :p

 

Hvordan endrer jeg det? :)

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Til nå så synes jeg Windows 7 Beta virker som et meget spennende bekjentskap. Etter å ha installert den på en maskin med 2.66 Ghz prosessor, og 750 Mb RAM, må jeg si den imponerer. Ikke fullt så smidig som XP, men den legger seg foran Vista i prestasjoner. Det at man har testet den med de store "sikkerhetsprogrammene" (beregnet på paranoide amerikanske brukere)burde ikke få noen spesifikk innvirkning på vurderingen av Windows 7. Ethvert operativsystem som blir påtvunget de kolossene der, vil synke pent i kne. Og dette er jo tross alt en betaversjon, som nok vil bli finpusset en god del, før den kommer i butikken. Men at det er arvtageren til XP, er det nok ingen tvil om. :thumbs:

Lenke til kommentar
Til nå så synes jeg Windows 7 Beta virker som et meget spennende bekjentskap. Etter å ha installert den på en maskin med 2.66 Ghz prosessor, og 750 Mb RAM, må jeg si den imponerer. Ikke fullt så smidig som XP, men den legger seg foran Vista i prestasjoner. Det at man har testet den med de store "sikkerhetsprogrammene" (beregnet på paranoide amerikanske brukere)burde ikke få noen spesifikk innvirkning på vurderingen av Windows 7. Ethvert operativsystem som blir påtvunget de kolossene der, vil synke pent i kne. Og dette er jo tross alt en betaversjon, som nok vil bli finpusset en god del, før den kommer i butikken. Men at det er arvtageren til XP, er det nok ingen tvil om. :thumbs:

 

Paranoide amerikanske brukere? Var vel en undersøkelse i høst som avslørte at noe sånt som 80% av norske hjemmepcer var for dårlig beskyttet mot malware. Du må huske at malware kan bruke maskina di som host for å spre spam, kan åpne for skimming av bankinfo, spre skadelige ormer i stort omfang via f.eks. msn.. Tror en god del nordmenn hadde hatt godt av å være litt mer "paranoide".. Og holdningen "det skjer ikke meg" er velkjent blant ungdom, men norsk ungdom er noen av de verste i verden på datasikkerhet..

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd win7 i noen dager nå sitter jeg igjen med en bedre følelse enn når jeg bruker Vista. Selv til å være et beta produkt, er win7 nå installert på min maskin, mer stabil enn hva Vista er. Hele systemet er mer responsivt og raskere. Vista har blitt en eneste stor flopp, men win7 virker å være en riktig løsning på problemet, akkurat som XP engang var i sin tid. For min del er jeg så utrolig lei av Vista, windows og microsoft at min neste maskin kommer til å bli en Mac.

 

 

Jeg er faktisk mektig imponert og positivt overrasket over win7.

Endret av picatta
Lenke til kommentar
*snip*

EDIT:

I starten ville ikke start->computer vise mer enn to hdd partisjoner, dvs storage og local disk (win7).

Måtte til diskmanagement for å gi vista delen en ny stasjonsbokstav. (G:/)

 

Gikk først i vista og gjorde det samme, men liker å ha samma bokstav i begge OS :p

 

Hvordan endrer jeg det? :)

Usikker på hva du mener, Dersom Win7 installasjonen nå ligger på C: når du bruker Win7, og Storage ligger på D:, så vil du ha Vista på G:? -Mener du så at når du så booter i Vista, vil du fortsatt ha Win7 på C:, Storage på D: og Vista på G:?

 

Det er forøvrig ikke mulig, stasjonsbokstaven som det kjørende systemet ligger på vil du ikke få endre. Dette på grunn av at du ikke skal kunne ødelegge systemet. Booter du Win7, vil Win7-systempartisjonen være C:. Booter du Vista, vil Vista-systempartisjonen være C:. Uansett hvilken rekkefølge partisjonene ligger i. Dette ligger kodet i Windows, og kan ikke endres. Systemet forventer rett og slett at det ligger på disse bokstavene.

(Hørte forresten om en feil i Win7 som gjorde at man kunne formatere systemdisken, selv om en advarsel som påstår det ikke er mulig dukket opp...)

 

Men hvis du mener at du vil ha Vista-partisjonen på G: i Win7, og Win7-partisjonen på G: i Vista, er det bare å sette det i Disk management i begge OS... :)

 

At Vista-partisjonen ikke vises som default i Win7 vil jeg si er en sikkerhetsfunksjon, fordi viktige systemfiler på Vista-partisjonen din da ikke er låst, og du kan potensielt ødelegge installasjonen. Har ikke prøvd Dual-Boot med Win7 selv ennå, så jeg bare gjetter en del her... :p

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

har fått det til med dualboot vista+xp, så det var litt rart :S

 

Takker for svar uanz:D

 

Forresten, hvor er system tray? :p (ved klokka der nede, er ikke noen ikoner der :S

 

og oppgavelinja har kræsja to ganger siden rundt klokka 1400... :S

 

Den blir borte, så kommer den tilbake. Skjedde under starten av to instalasjoner (codwaw install og codwaw patch install)

Lenke til kommentar

Glemte å si: Såvidt jeg husker kan du ha en annen stasjonsbokstav på systemdisken, men da må du angi dette under installasjonen. I XP og tidligere ble du spurt om hvilken mappe du ville installere Windows i, her kunne du også sette stasjonsbokstaven. (Aldri hatt Vista, så vet ikke hvordan det er der.) Etter systemet er ferdig installert skal det i alle fall ikke være mulig å endre.

 

Hos meg ligger System Tray (eller Notification Area som det kalles i Win7) ved siden av klokka som før. Mulig du har truffet på en bug? Du kan jo se om du har den lille pila som peker oppover, klikke på den, og se om du får frem ikonene da. (I WinXP og Vista peker den pila til venstre...)

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar

Aaah.. sist gang jeg trykka på den, kom den tastaturgreia opp... Prøvde flere ganger :S

 

Merkelig.. Takk for hjelpa da :D

 

EDIT:

Når jeg instalerer WVS til winamp, så vises den ikke, verken i LCD manager, eller på lcd skjermen (g15). Noen som veit hvorfor?

 

Eller har et bedre alternativ til å få utorrent, musikk, playlists, etc på g15? :D

 

Har forresten slutta å funke i vista og ._.

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Har brukt "syveren" i en ukes tid.Rask installasjon,godtok drivere til skjermkort etc.(grunnet at jeg skulle prøve W7 bare en kort periode tok jeg ikke bryet med å legge inn driverne til absolutt alt jeg har i boksen)Installerte Kaspersky virusprogram(har brukt det på XP de siste 2 årene med meget godt resultat-anbefales.)Dette ble godtatt uten problemer.Ikke stabilt i Mediaplayer og EX8.Men til å være en betautgave synes jeg at W7 fungerte meget bra på min maskin.Kommer nok garantert til å være blandt de første i køen når dørene åpnes for salg.

MVH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...