Gå til innhold

Portapro i flere farger


Anbefalte innlegg

Må føye meg inn i rekken som mener byggekvaliteten på PortaPro er elendig. Jeg har nå mitt tredje eksemplar, etter de to første levde rundt 6-7 måneder hver med forsiktig bruk. Mitt tredje (i rødfarge faktisk) delte seg i to etter et par dager da jeg forsiktig skøv på de metallbøylene(de to klemmene spratt av), heldigvis for Koss fikk jeg satt det sammen igjen, noe som involverte en pinsett, mye irritasjon og en god porsjon tid. Jeg kjenner flere som har PortaPro fra da de kostet 700+ kr, og disse er tilsynelatene av vesentlig høyere kvalitet, fordi eierne gir er ikke spesielt forsiktige. Så enter har kvaliteten gått ned sammen med prisen, eller så er det mengder av falske varer på markedet.

 

"Livstidsgaranti", nei takke meg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at man har lyst å unngå å være mainstream, men ytelses til pris - ratioen på disse hodetelefonene må da vitterlig kunne slås fast å være veldig bra. Om salgstallene representerer kun denne bang for the buck - faktoren er vel en annen sak, med tanke på at de har blitt så fasjonable de senere årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

anbefaller dere alle og slutte med Koss, de er langt ifra så bra folk skal ha det til. ta heller en titt på AKG 412p samme størreslse og koster 350kr, veldig veldig mye bedre lyd enn pota pro

Lenke til kommentar
Nå har ikke eg så voldsom erfaring med EQen til ipod, men velvalgte EQ-instillinger kan være nyttig. Såklart avhengig av situasjonen. Og da kommer vi fram til hva som er et headset av god kvalitet? Svaret er ikke så trivielt, enn så lenge folks ører er ganske ulike i fysisk form. Men såklart, har du en veldig lite presis EQ som bare stiller i "brede penselstrøk" er det ofte ikke så nyttig.

 

AtW

Det er det som er saken. Om ein har eit headset som er konstruert sånn at den ikkje overdriver eit område, uansett kvar på frekvensskalaen det måtte være, er det ikkje behov for å bruke EQ. Sidan EQ i mange tilfeller er med på å ødelegge lyden er det difor ynskjeleg å ha eit headset som ikkje har behov for justering.

 

Om ein ser på dyrt hi-fi-utstyr, recievere, spelarar og den slags, så finnes det i veldig mange tilfeller kun volumjustering. Ingen "Bass" og "Treble".

 

Det stiller sjølvsag krav til utstyret, ein må legge litt i det for å få eit bra headset/pluggar, men det er prioriteringer som alt anna. Nokon vil kjøpe 5 PortaPro-sett til ein samla sum av rundt 2000 over nokre år, andre vil kanskje kjøpt eit sett til 1000+ med ein gang og få mykje betre lyd. ;)

 

Det er forskjell mellom øyrene til folk, men dei fleste høyrer at PortaPro har kraftig bass, ikkje nødvendigvis så djup. No er desverre bass det veldig mange bedømmer eit headset etter, sjølv om det står for ein svært liten del av det dynamiske frekvensspekteret til musikken. I mine øyre er musikken best når alt er i balanse, høge, middel og låge frekvensar gjer den jobben dei skal i forhold til korleis ei låt er spelt inn. For å få det må ein kreve litt av headsettet.

 

 

Dyrt hi-fi utstyr er fullt av dårlige valg, å korrigere signalet er ofte meget fornuftig selv om man har et dyrt anlegg.

 

Poenget mitt med forskjellen mellom ørene er denne, en høyttaler har en jobb som er klart definert, nemlig å kjøre ut signlaet med flates mulig frekvensrespons. Det er ikke tilfelle for en hodetelefon, fordi det ytre øret og øregangen endrer lydsignalet mye. Mao om du hadde fått et signal med flat respons inn mot øret, så vil ytreøret forandre det slik at man ikke har flat respons i det hele tatt på det punktet en hodetelefon vanligvis sitter. Denne forandringen er forskjellig fra person til person. Så det er langt fra trivielt å si hva som er et headset som har en "god respons", eller som ikke overdriver, overdriver i forhold til hvem? Til hvilke ører? Det er jo også såklart felsstrekk mellom folk, men problemet er ikke så enkelt som det kan virke ved første øyekast.

 

AtW

Lenke til kommentar

Koss PortaPro har vell aldri vært stort å skryte av, men selger godt fordi de er såpass billige?

Kan ikke si at jeg har vært borti så mye annet med samme lydkvalitet i prisklassen 199 - 249kroner :)

 

Men vil ALDRI gå så langt som å si at PortaPro på noen måte er "bra", her er byggekvaliteten milevis unna pari samtidig som de er sjenerende som fy!

Er det noen her som har brukt PortaPro aktivt og faktisk opplevd at de har holdt 1år? Det har hvert fall ikke jeg..

Enten ryker festemekanismen (aka plastikken) som skal holde høyttalerne, eller så ryker hele ramma eller så ryker noe annet..

 

Og når det kommer til lyden, klart den er jo ikke på noen måte perfekt, men til prisen syntes jeg den er mer enn akseptabel.

Men så er de jo grusomt sjenerende, burde vært forbudt å bruke disse på offentlig kollektiv trafikk ettersom jeg hører jo fader meg lyden like godt som personen som bruker headsettet, om han så sitter flere meter unna meg?

 

På en skala fra 1 - 10 ville jeg vell gitt PortaPro noe ala dette:

 

Lyd: 5 / 10

Byggekvalitet: 3 / 10

Isolasjon: 2 / 10

Pris / ytelse: 8 / 10 (kanskje 9 / 10?)

 

 

Sammenligner du med litt dyrere alternativer så er jo Koss PortaPro nærmest bare juggel, hvert fall når det kommer til byggekvalitet og isolasjon, lyden er jo også preget av for mye bass så det finnes jo bedre alternativer også der om du går opp litt i pris.

Lenke til kommentar
Neida, her har Apple vært så "lure" at dei har laga ein spesiplugg med mikrofon i. Difor passar ingen normale 3,5mm jack-pluggar i ein iPhone.

Hæ? Det er tull. Jeg har da ingen problemer med å bruke en hvem som helst 3,5mm jack-plugg i min iPhone. Til og med en kassett-adapter fra 1990-tallet funker fint.

 

Jeg tror forskjellen ligger i utformingen av plasten rundt pluggen, ikke selve pluggen alene.

 

Edit: Det er riktig at iPhone kan bruke en egen plugg med mikrofon, men feil at du ikke kan bruke andre 3,5mmm jack-plugger. Apple er ikke alene om mikrofon-pluggen heller, forøvrig.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Ja, stemmer, du har rett. Det er iPhone-modellen utan 3G som har dette problemet, 3G-modellen er endra så du kan putte i kva du vil. Kom ikkje på det i farten. ;)

 

Er for øvrig ein kjend sak innanfor mobilverda, eg har endå ikkje hatt ein Nokia-telefon der eg kan plugge i ein 3,5mm jack. No har eg riktignok ikkje hatt ein telefon med fokus på musikkavspeling uansett. Ein iPhone har langt større bruk for gode tilkoplingsmogelegheiter enn telefonen min.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
HVIS det er bass du er ute etter. Jeg må kjøre bassreduskjon i EQ*en på iPod'en når jeg bruker PortaPro. Har lyst på et par AKG K414P egentlig.

Hehe, det er lite optimalt.

 

Du har PortaPro og iPod som i utgangspunktet ikkje gjev den heilt store lyden. Så justerer du i tillegg på equalizer og gjer heile greia mange ganger værre. :p

 

 

...

 

Hvordan kan det gjøre lyden verre å redusere bassen når jeg synes det er for mye bass?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...