Gå til innhold

Krigene som overskygger Gaza, men som ingen bryr seg om.


Anbefalte innlegg

Vennligst les igjennom hele førsteposten

 

darfur-program-main-photo.gif

Som de fleste av oss har forstått, så er det igjen brytt ut krig på Gaza. Vi får foret dette igjennom media daglig. Vi har protestaksjoner mot den Israelske Regjeringen og Hamas. Det knuses vinduer, og ordensmakter i land som ikke har noe som helst med denne krigen å gjøre blir angrepet. Det samme skjer verden over! Men samtidig som dette foregår, blir en familie i Darfur utradert. Ett barn i Kongo blir hugget i småbiter. En mann i Burma blir torturert til døde fordi han ikke er enig med juntaen. Og for dem, løfter vi ikke et øyenbryn.

 

Dette er for meg kvalmt å tenke på. Hvordan kan en krig som herjer på Gaza, forferdelig - men allikevel en liten "bagatell", få så mye mediahysteri og demonstrasjoner, når etnisk rensing av verste sort pågår uten at vi bryr oss? Vet vi hva som foregår? Og om vi ikke vet, så er det på tide. Jeg har laget denne tråden for å også gi de som ikke blir hørt en stemme. Jeg skal ikke gå inn i dybden på hver enkel konflikt, siden det er en masteroppgave i seg selv.

 

Darfur

Darfur-konflikten er en pågående væpnet konflikt i Darfur-regionen i det vestre Sudan, hovedsakelig mellom Janjaweed, en militsgruppe rekruttert fra lokale arabiske stammer, og de ikke-arabiske folkene i regionen. Mens den for omverdenen nekter for at den støtter Janjaweed, forsyner den sudanesiske regjeringen militsen med både våpen og bistand og har deltatt i felles angrep sammen med gruppen. Konflikten begynte i februar 2003

 

Konflikten har blitt beskrevet i de vestlige mediene som «etnisk rensing» og «folkemord». I september 2004 anslo Verdens Helseorganisasjon (WHO) at 50 000 var drept i Darfur siden konflikten tok til, de fleste av sult, men dagens ressurser sier at over 2 millioner dødsfall har skjedd. I oktober oppga WHOs ledelse et anslag på 71 000 døde av sult og sykdommer alene fra mars til oktober 2004. Mens et fersk rapport fra det britiske underhuset beregner at over 300 000 mennesker allerede har dødd[1], mener FN 180 000 har omkommet i løpet av de siste atten månedene av konflikten[2]. Mer enn 1,8 millioner mennesker hadde flyktet fra sine hjem. To hundre tusen har flyktet til nabolandet Tsjad.

 

Konflikten i Darfur antas å ha kostet over 200.000 mennesker livet siden 2003, men FNs nødhjelpskoordinator John Holmes utelukker ikke at tallet kan være 300.000 om man tar med dem som har bukket under for epidemier og sykdom i flyktningleirene...

 

Tre millioner mennesker som er helt avhengige av maten utenfra, har derfor fått redusert sine matrasjoner med 40 prosent om må nå overleve på drøye 1.200 kalorier om dagen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=197968

 

Denne konflikten kommer rett etter Den Første Sudanske Borgerkrigen (1955-1972) og Den Andre Sudanske Borgerkrigen (1983-2005) hvor over 2,5 millioner mennesker ble drept (da er Darfur ikke medberegnet).

 

Estimerte dødstall for Darfur-konflikten ligger på 450 000+ (Wikipedia)

 

 

Somalia

 

Somalia har lenge vært preget av borgerkrig og staten er i realiteten gått i oppløsning. Det finnes ingen samlet regjering eller andre fungerende statsorganer. Den 10. oktober 2004 valgte et parlament bestående av forskjellige klanfolk, militsledere og forretningsfolk regionen Puntlands president Abdullahi Yusuf Ahmed til president for hele Somalia. Møtet fant av sikkerhetshensyn sted i Kenyas hovedstad Nairobi. Yusuf er internasjonalt anerkjent, men det er fortsatt usikkert om dette kan føre til en samling av landet.

 

På grunn av krigshandlinger er helsesituasjonen i Somalia blant den verste i verden. Én av ti kvinner dør under fødsel, og mer enn ett av fem barn dør før de fyller fem år. Krigshandlinger og uroligheter har ført til alvorlig feilernæring blant barn, i tillegg har økte matvarepriser og tørke forverret situasjonen ytterligere for befolkningen. Langs hovedveien fra hovedstaden Mogadishu til byen Afgooye, bor det når over 250.000 internflyktninger. Det er i dag om lag 235.000 somaliske flyktninger i tre forskjellige leire i Kenya. Ifølge FN forsøkte i 2008 over 43.500 flyktninger fra Somalia og Etiopia å krysse Adenbukta i et forsøk på å ta seg over til Jemen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549699

 

Estimerte dødsfall i Somalia: 300 000 - 400 000.

 

 

Kongo

 

The Kivu conflict is an armed conflict between the military of the Democratic Republic of the Congo (French acronym FARDC) and rebel forces under the command of Laurent Nkunda (National Congress for the Defence of the People, French acronym CNDP), taking place in the Democratic Republic of the Congo (DRC). Also involved is the genocidal Hutu Power Democratic Forces for the Liberation of Rwanda (French acronym FDLR). United Nations Mission in the Democratic Republic of Congo also became involved in the conflict.

 

Kongo fikk en del oppmerksomhet tidligere i år, men nå er media stort sett ute av landet. Situasjonen er imidlertid fremdeles svært alvorlig og det er ingen bedring eller løsning på konflikten, sier Rakel Ludviksen.

 

Siden september 2007 har kamper i Nord-Kivu ført til massiv tvungen flukt i regionen. I slutten av august brøt det ut nye kamper og mange hundre tusen mennesker måtte flykte, mange til overfylte leire for internt fordrevne. Mange blir utsatt for voldshandlinger, og voldtekt av kvinner blir brukt som våpen av begge sider i konflikten. Befolkningen i andre regioner av landet opplever også en varig mangel på tilgang til helsetjenester og er utsatt for kolera- og mesling-epidemier som stadig kommer tilbake.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549699

 

I krigsherjede Øst-Kongo har hundrevis av kvinner blitt voldtatt og drept, men nå rammes også landets hovedstad Kinshasa av en voldtektsbølge.

 

Sammen med en rekke andre kvinner venter den 16 år gamle jenta Clara på å bli undersøkt på Saint-Joseph-sykehuset i slummen i den østlige delen av Kinshasa.

 

Hun er kun en av mange i den kongolesiske hovedstaden som den siste tiden har blitt voldtatt.

 

- De la meg i bakken og voldtok meg. Det var to menn, begge falske politifolk, sier Clara, som klager over smerter i magen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545513

 

Estimerte dødstall: Denne qouten sier mer enn jeg kan si:

"The last decade of conflict has resulted in some 4 million deaths; an estimated 1,200 people die every day due to ongoing epidemics and war-related causes; some aid agencies estimate upward of 1,400 deaths per day," World Vision said in a statement.

http://edition.cnn.com/2008/WORLD/africa/1...oops/index.html

 

 

Burma

 

Militærjuntaen styrer med jernhånd. All politisk opposisjon og demokratibevegelse blir slått hardt ned på. Verst går det ut over Burmas mange minoriteter. Flere menneskerettighetsrapporter viser at det foregår omfattende etnisk rensing i Burma. Et eksempel er Shan-folket som holder til i Øst-Burma. Flere hundre tusen av shanbefolkningen har flyktet over grensen til Thailand, som nekter å gi dem status som flyktninger. De oppholder seg dermed ulovlig i landet, må leve i skjul og kan ikke sette opp permanente flyktningeleirer.

I 2001 ga kvinneorganisasjonen SWAN - Shan Women's Action Network ut rapporten «Licence to Rape» om hvordan den burmesiske hær bruker voldtekt som et våpen mot sivilbefolkningen. Rapporten dokumenterer 625 voldtekter mellom 1996 og 2001. Andre rapporter har senere vist at dette er en omfattende og organisert strategi som også brukes mot andre etniske minoriteter i Burma.

 

Hiv/aidsepidemien i Burma ble overskygget av syklonen Nargis som skylte inn over landet 2. mai. Både regjeringen i Burma og det internasjonale samfunnet har ignorert hiv/aids-problematikken, som i 2007 alene krevde over 25.000 liv. Rundt 75.000 mennesker trenger antiretrovirale bremsemedisiner (ARV), men under 20 prosent av dem har tilgang til behandling. Den største dødsårsaken i Burma er imidlertid malaria og dødsfallene i landet utgjør mer enn halvparten av samtlige malariadødsfall i hele Sørøst-Asia. I tillegg oppdages over 80.000 nye tilfeller av tuberkulose hver år, noe som gjør Burma til et av verdens største arnesteder for multiresistent tuberkulose.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549699

 

Søndag skal minst fire munker ha omkommet i en interneringsleir utenfor Rangoon, melder den eksil-burmesiske radiostasjonen Democratic Voice of Burma. Omstendighetene er foreløpig fullstendig uklare.

 

Soldater skal i løpet av de siste dagene ha tatt seg inn i flere landsbyer og arrestert tusenvis av innbyggere, kjørt dem bort og tvunget dem til å tjenestegjøre, melder Bangkok Post.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=172924

 

Estimerte dødsfall: Over 7000 (Wikipedia)

 

 

Tsjetsjenia

 

The Second Chechen War, in a later phase better known as the War in the North Caucasus,[8] was launched by the Russian Federation starting August 26, 1999, in which Russian federal forces largely re-took control of the separatist region of Chechnya.

The Second Chechen War started with Invasion of Dagestan by the Islamic International Brigade, and in responce to the Russian apartment bombings which Russia blamed on Chechen separatists. The campaign largely reversed the outcome of the First Chechen War, in which the region gained de facto independence as the Chechen Republic of Ichkeria. Although it is regarded by many as an internal conflict within the Russian Federation, the war attracted a large number of Jihadist foreign fighters.

During the initial campaign, Russian military and pro-Russian Chechen paramilitary faced Chechen separatists in open combat, and seized the Chechen capital Grozny after a winter siege that lasted from late 1999 to the following February. Russia established direct rule of Chechnya in May 2000 and after the full-scale offensive, Chechen guerrilla resistance throughout the North Caucasus region continued to inflict heavy Russian casualties and challenge Russian political control over Chechnya for several more years. Some Chechen rebels also carried out terrorist attacks against civilians in Russia. These terrorist attacks, as well as widespread human rights violations by Russian and rebel forces, drew international condemnation[citation needed]

Russia has severely disabled the Chechen rebel movement, although violence still occurs throughout the North Caucasus.[9] Large-scale fighting has been replaced by guerrilla warfare and bombings targeting federal troops and forces of the regional government, with the violence more often spilling over into adjacent regions since 2005. The exact death toll from this conflict is unknown. Unofficial estimates range from 25,000 - 50,000 dead or missing, mostly civilians in Chechnya. No clear figures for Russian losses are known to the public. Both Chechen wars remain largely unpublicized abroad.

 

Estimerte dødsfall: Rundt 90 000

 

 

 

Andre store konflikter:

Borgerkrigen i Colombia - Kilder sier alt fra 54 000 til flere milioner.

Irak - Alt fra 151 000 til 1,033,000

Afghanistan - 35 000

Siri Lanka - 80 000

Nord Pakistan - 11 000+

Filippinene - 160 000+

Tyrkia-PKK - 37 000

And the lists go on!

 

 

Så igjen spør jeg dere, hvorfor bryr vi oss så fælt om Gaza når ingen løfter så å si et øyenbryn av de overnevnte krigene? Sudan, Somalia og Kongo for å nevne noen er så utrolig brutale kriger som overskygger alt Hamas og Israel gjør mot hverandre, men hvor er demonstrasjonene her?

Hvorfor bryr du deg om Gaza, og ikke de andre?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så igjen spør jeg dere, hvorfor bryr vi oss så fælt om Gaza når ingen løfter så å si et øyenbryn av de overnevnte krigene? Sudan, Somalia og Kongo for å nevne noen er så utrolig brutale kriger som overskygger alt Hamas og Israel gjør mot hverandre, men hvor er demonstrasjonene her?

Hvorfor bryr du deg om Gaza, og ikke de andre?

VESTEN bryr seg om Gaza og Israel, fordi det er vesten som har skapt Israel.

 

Vesten kan bare bry seg så og så mye, så da ble det midtøstenkonflikten, siden vi ikke orker å bry oss om noen andre kriger.

 

Helt seriøst.

Jeg tror grunnen er at vesten ikke gidder å tenke på alle krigene, og fokuserer seg på en liten ideologisk en.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Folk er ikke rasjonelle. Det er grunnen. Folk generelt er altfor emosjonelle og klarer ikke å se forskjell mellom hundre døde og tusen døde. Det er bildene det handler om.

 

Vi har også en tendens til å putte mye mer ansvar på vestlige land enn ikke-vestlige land og terrorgrupper. Det virker som i mye større grad det er greit for ikke-vestlige land å drepe uskldige mennesker, men for vestlige land er det ikke greit. Dette utelukker de fleste av konsfliktene som er nevnt, men ikke alle.

 

En som er interesant er irakkrigen. Irakkrigen er mye verre enn Gaza, men folk har mye mer følelser for Gaza. Det tror jeg har noe med at mediene ikke har helt lyst til å svartmale USA. Hadde vi fått slike bilder i avisen hele tiden ville nok tonen vært noe annerledes http://freedomrider.blogspot.com/dead%20iraqi%20girl.jpg http://la.indymedia.org/uploads/2007/02/iraqi-children.jpg

Bilder er makt. Selv jeg ble litt emosjonelt berørt når jeg så dette bildet http://www.tsunamis.com/passed-away-35.jpg av tsunamioffrene. Derimot hvis vi ikke ser noen bilder vil folk heller ikke bry seg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, på engelsk er det et fint ord for det: dobbeltstandard

 

Darfur rebel leader slams double standards of Arab, Islamic countries.

 

Al-Nur denounced the double standards of the League of Arab States and Organization of the Islamic Conference in this regard. He said if the Arab and Islamic countries mobilized 10% of what they are doing now for Gaza they could have prevented the "genocide" committed by Khartoum in Darfur against innocent and unarmed citizens.

 

He also underscored that Darfur people had and still have been subjected to the killing and oppression. "Khartoum deserves to be condemned for the genocide and war crimes committed" in the troubled western Sudan region, he said.

 

He also said that the number of people killed in Darfur — death toll rose past 300.000 according to the UN — exceeds the number of populations of certain states member of the Arab League and the Organization of the Islamic Conference.

http://www.sudantribune.com/spip.php?article29772

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er artig å se på CNN eller BBC "World news", hvor krigen i Gaza har fått tilnærmet all sendeflate den siste tiden mens nok et klash mellom Tamiltigrene og regjeringsstyrkene på Sri Lanka nevnes i en kort streif og fremstilles på et vis som minner om "dagens gladsak", hvor det filmes og knipses bilder av en stolt general som tilsynelatende har klart å ta kontroll over et viktig tilholdssted og forsyningslinje for de fæle tigrene. Antall drepte nevnes ikke med et ord, og kort tid etter får vi nok en direktesendt oppdatering fra Gaza fra en av de mange korrespondentene som har 24/7 stasjonering der nede.

 

For all del, det er tragiske ting som skjer for øyeblikket, og det har stor historisk signifikans, men både internasjonale og spesielt norske medier har blåst opp "krisen på Gaza" til like episke proporsjoner som "klimakrisen" og "finanskrisen". Er det virkelig en krise?, og hva skulle man kalle en eventuell ny verdenskrig nå som det har gått slik inflasjon i ordet?

Lenke til kommentar
Anti-Semitisme renner fortsatt dypt i Europeisk blod.

 

"Anti-Semitisme" kortet virkelig er esset opp i ermet på alle som er pro-Israel. Kortet som trekkes frem i tide og utide for å ha noe å gjemme seg bak fordi folk tilsynelatende ikke klarer å se forskjell på anti israel og anti jødisk. Jeg er enig i at medias dekning i Europa er veldig ensidig i favør Palestina, men det betyr ikke at alle negative holdninger mot Israel er et indirekte hat mot jøder.

 

Tilbake til saken. Krig og lidelse i Afrika og Asia blir for fjernt for de fleste. Man skulle trodd at med dagens globalisering at verden har blitt mindre. Det har den forsåvidt, men disse konfliktene er for langt unna til at noen bryr seg. Disse landene er stort sett fattige U-land. Israel-Palestina konfilkten skjer derimot så og si i vår egen bakgård.

Lenke til kommentar
Borgerkrigen i Colombia - Kilder sier alt fra 54 000 til flere milioner.

Irak - Alt fra 151 000 til 1,033,000

Afghanistan - 35 000

Siri Lanka - 80 000

Nord Pakistan - 11 000+

Filippinene - 160 000+

Tyrkia-PKK - 37 000

 

Hvordan kan folk hevde muslimene ikke er imperialistiske og fascistiske når de eneste konfliktene muslimene bryr seg om er de hvor muslimer kjemper mot ikke-muslimer, og mer spesifikt, mot vesten?

 

Al-Nur denounced the double standards of the League of Arab States and Organization of the Islamic Conference in this regard. He said if the Arab and Islamic countries mobilized 10% of what they are doing now for Gaza they could have prevented the "genocide" committed by Khartoum in Darfur against innocent and unarmed citizens.

 

Så er spørsmålet... hvorfor gjør ikke vesten mer? Vi er jo faen ikke rasjonelle her på bjerget heller. Palestinevennene blandt venstreekstremistene har jo også full fokus mot jødene.

 

Muslimene lever fremdeles i gamledager og oppfatter Israel som en "landgrab", og Israel er det eneste stedet som har gjort noen betydelig motstand mot islam på noe sted i verden de siste 60 årene. Jeg har ingen tro på at muslimene ikke på noe nivå faktisk ØNSKER seg verdenshegemoni.

 

"Anti-Semitisme" kortet virkelig er esset opp i ermet på alle som er pro-Israel. Kortet som trekkes frem i tide og utide for å ha noe å gjemme seg bak

 

Etter de opptøyene vi har sett i det siste er jeg ikke lenger sikker på at det ikke ligger noe bak det. Jøder i Europa tør hovedsakelig ikke lenger si høyt, eller offentlig, eller til andre de ikke kjenner, at de er jøder.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg litt om Gaza-situasjonen og ikke i det hele tatt om de andre konfliktene. Som nevnt tidligere virker det naturlig at hvis man først skal bry seg om noe, så tar man for seg det som rammer deg mest og det som er mest relevant for sin egen del. Andre bryr seg om denne konflikten (jfr. stilige tilstander i Oslo), da er det klart jeg må bry meg. Jeg må jo vite hva det er folk kjefter sånn for. At jeg ikke vet noe som helst om Kongo, derimot, påvirker meg ikke i det hele tatt. Jeg kjenner ingen fra Kongo, ei heller noen som har besøkt Kongo. Det er like fjernt for meg som en krig på Jupiter, og da er det ikke gunstig for meg å tenke på det.

Lenke til kommentar

Det er litt som Hitler tenkte i grunn, dreper vi mange nok vil ingen reagere.(eller noe sånt, husker ikke helt hvordan det var men var noe rundt dreper vi 400 stk vil folk reagere men dreper vi millioner vil ingen forstå det) noe som jeg merker selv, blir tallene for høye blir det liksom for uvirkelig. Det er så mange annsikt og navnløse.

 

Leste forsovidt en veldig fin og kort blogg om dette i stad: http://vgd.no/samfunn/midtoesten/tema/1440...ske-venstreside

Lenke til kommentar
Indeed, det dør rundt 50 000 barn av fattigdomsrelaterte årsaker daglig. Hvor er nyhetsdekningen for disse?

 

Saken er at det ikke lenger er en nyhet. Vært sånn i mange år. Derfor gidder de ikke å lage noe fuss av det, på samme måte som Gaza-krigen er store nyheter fordi det er nytt. ENkelt og greit.

Lenke til kommentar
Noen kriger må en jo ha, så ikke jorda blir overbefolket av viruset "mennesket". Kall meg kynisk, men sånn er det. Samme med naturkatastrofer.

 

kanskje du kan ofre deg selv da siden du selv er et virus og nordmenn har sluppet så lett ifra slike ting.

Lett å komme med en slik uttalelse når du ikke er der nede å opplever det selv.

 

Og ja du er kynisk. Og det er ikke en positiv beskrivelse.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke er litt kynisk hvordan skal du klare å leve med deg selv? Hva gjør du for å løse noe av dette?

 

Jeg er ganske så kynisk å glad for det. Må være fælt å syntes så synd på folk hele tiden.

 

Hva kan jeg gjøre? Det er ikke som jeg rettferdiggjør drap med at mennesker er virus og noen må skrapes vekk så det er greit slik som du gjør.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kan du formulere deg litt annerledes? Forstår ikke helt det siste.

 

Men hva godt har mennesket gjort for jorden? Vi er ikke noe jorden trenger for å si det mildt.

Det er ingen grunn til å starte med nedslakting med du kan heller ikke avfeie det.

Han mener at det er galt å rettferdigjøre massedrap på grunn av overbefolkning.

 

Egentlig er ikke overbefolkning noe problem lenger i den vestlige verden. I vestlige land har fødselsraten gått langt under to barn per mor. Ergo, befolkningen vil synke i vestlige land. I fattige land som i f.eks. Afrika vil de til slutt bli så mange at de vil dø av sult og det er lite vi kan gjøre noe med det. Lar vi dem flytte til resten av verden vil vi forfytte problemet til hele verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...