Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrense ved kjøp av kondom?


Gjest Kondomtryne

Anbefalte innlegg

Det kan nesten virke som om du snakket med et menneske. Med meninger. Slikt skal man selvfølgelig ha seg frabedt. Nei, hun hadde vel den oppfatning at du er ung og uskyldig og ikke burde tenke på denslags. Kanskje det var sånn når hun var liten.

 

Men å begynne å mase om å dra til ledelsen, sende brev, få henne sparket.. det blir å dra den litt langt.

 

Du fikk tross alt kjøpt det du skulle ha etter å ha sagt én setning, gjorde du ikke? Såpass med motgang bør du faktisk klare i livet, ellers er jeg enig med henne i at du nok er en drittunge ennå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså jeg har ikek lest alt her, men argumentene "mot" å kjøpe kondom : lighter er 18 års grense, henger jo ikke på greip. Hvilke relevanse har en lighter i denne saken?

Helt ærlig talt, de deler kondomer gratis ut på helsestasjoner til de som kommer der, ingen på butikken kan nekte deg å kjøpe ett prevensjonsmiddel i form av gummi, det er det samme som å så at en kunde ikke får kjøpe brus.

Lenke til kommentar
Det blir ikke det samme som å forby noen å kjøpe lighter, det er faktisk 16 årsgrense på det noen steder. To fjortenåringen har like mye lov til å knulle som to attenåringer

Faktisk ikke ;)

 

 

For å holde meg litt til topic så kan jeg bekrefte at det ikke er noen aldersgrense på å kjøpe kondomer

 

Kilde?

Lenke til kommentar
---

 

Ja, det var det jeg siktet til, nei. Mente kilde på at fjortenåringer ikke har like mye lov til å knulle hverandre som to attenåringer har -_-

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

 

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

 

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
Okei, så det du mener er at om to fjortenåringer puler hverandre så kan begge havne i fengsel i fem år? Les en lov opp.

Når har jeg sagt det? Blir nok ikke fengsla når dem er så unge nei, men det er ulovlig. Det er det det er snakk om, ikke hvilke konsekvenser dem får

Nei for satan, det er i teorien ikke lov for en over 16 å ha sex med som er under 16. Det heter nemlig ikke seksuell aldersgrense, det heter seksuell lavalder

Lenke til kommentar
Okei, så det du mener er at om to fjortenåringer puler hverandre så kan begge havne i fengsel i fem år? Les en lov opp.

Når har jeg sagt det? Blir nok ikke fengsla når dem er så unge nei, men det er ulovlig. Det er det det er snakk om, ikke hvilke konsekvenser dem får

Nei for satan, det er i teorien ikke lov for en over 16 å ha sex med som er under 16. Det heter nemlig ikke seksuell aldersgrense, det heter seksuell lavalder

Hvor står det at loven kun gjelder folk over 16?

Lenke til kommentar

Jeg poster dette igjen jeg. Loven er som kjent mer enn bare hva som står i paragrafen, den må brukes. Dette er fra en høyesterettsdom. Den andre uthevingen spesielt er interessant. Uthevingene er mine egne.

 

I forarbeidene er det fremhevet at den seksuelle lavalder på 16 år først og fremst skal « virke som et vern mot seksuell omgang med voksne », jf. Ot.prp.nr.28 (1999-2000) side 57. Departementet ønsket likevel ikke å formulere regelen i fjerde ledd som en straffrihetsgrunn - hvor straff skal falle bort dersom vilkårene er oppfylt. Departementet viste til at retten ved en « kan-regel » etter en konkret vurdering kan bestemme hvilken løsning som er riktig i det enkelte tilfellet. Jeg legger til grunn at det må foreligge særlige forhold for at det skal bli idømt straff der de som hadde den seksuelle omgangen, var omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

Uthevingene er mine egne.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest nopeep
Det blir ikke det samme som å forby noen å kjøpe lighter, det er faktisk 16 årsgrense på det noen steder. To fjortenåringen har like mye lov til å knulle som to attenåringer

 

 

Den sexuelle lavalder er 16

Så 14 årige gutter har egentlig ikke lov til å ha sex, men de skal ha lov til å kjøpe kondomer.

Lenke til kommentar

Det er teknisk sett ikke lov for to 14-åringer å ha sex, men det er heller ikke straffbart. Loven brukes ikke i de tilfellene, så det er ingen grunn til å gjøre noe med det.

En annen sak er jo hvorvidt en butikk _bør_ tillate salg av kondomer til 16-åringer, men så lenge det ikke eksisterer noen policy mot det i kjeden/butikken har ikke kassadama noen grunn til å nekte.

 

Da jeg jobba på Mega var det bare aldersgrenser på alkohol og tobakk. Alt annet, inkludert barberblader, kondomer, paracet osv. var tillatt til alle aldre - det var rett og slett ikke vårt ansvar å passe på at andre ikke bryter loven.

 

Edit: Vi tillot dog ikke fulle folk å handle alkohol, de ble sendt på rimi ;)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...