Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorfor stjeler Windows Vista Harddisk plass?


Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget et lite problem.

 

Når jeg sjekker egenskaper på disk C: får jeg oppgitt at jeg har brukt 103 gb av totalt 298 gb.

 

Jeg trykker meg så inn i lokal disk c: og trykker egenskaper rundt alle underkatalogene.

Da får jeg oppgitt at de tar totalt 57 gb.

 

Noen med Vista peiling som kan forklare, eller fortelle meg hva som er galt.

 

Takker for svar

 

- Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at du har målt riktig. Du har sikkert ikke satt skjulte filer til å være synlig blandt annet.

 

En del plass går nok med til system recovery. Filer som ligger i søppelkurven men ikke er slettet vil også være usynlige. I tillegg vil andre tredjepartsprogrammer som Norton sin recycle bin lage slike fenomener.

 

Det er umulig å si nøyaktig hva det er du spesifikt opplever uten å ha mer info, men det er nok neppe noe feil i Vista vi snakker om.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikkenoe ukjent problem at winsxs i Vista vokser seg stor og rundt. På min Vista x64 er den på ca 10Gb etter installasjon av nødvendige programmer og SP1. Winsxs står for Windows side by side hvis det er noen som vil søke og lese mer om hva den gjør.

 

Jeg vil anbefale at trådstarter gjør som tidligere foreslått og slår på vising av skjulte og system filer for å få riktig visning av filstørrelse. I tillegg kan det være verdt et forsøk å laste ned Crap Cleaner som er et kjekt lite program som sletter temp filer m.m. for deg. Bare kjør programmet med standard innstillinger for å fjerne mesteparten av gamle filer som tar opp plass uten grunn.

Lenke til kommentar

The easy part first. Sjekk Egenskaper for søppelbøtta, default for den er 10% av disk størrelse, altså er din søppelbøtte på ca. 29 GB hvis jeg ikke tar feil. Jeg setter den alltid til 4 GB.

Har du ikke satt virtuelt minne til en fast størrelse vil det forandre seg hele tiden.

Ash sier at du bør laste ned CClenaer for å fjerne temp filer etc. Ikke nødvendig, akkurat som XP har Vista Disk Cleanup, gå til Start>Alle programmer>Tilbehør>System verktøy>Disk cleanup. Velg hvilken disk du vil ha fjernet alle unødvendig filer, og det programmet gjør det hvis du merker av alle filer du vil ha fjernet. Har du flere brukere på PCen, velger du ved start av Disk Cleanup "Alle brukere sine filer" eller hva det nå heter på norsk. Jeg har ikke brukt norsk OS på 15 år, så er ikke sikker på hva dette heter på norsk.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Var ikke klar over at winsxs mappa var så stor, så jeg sjekket min, 12,1 GB.... Kjører Vista 64 SP1.

 

Ellers så er det et forslag å slå av system recovery, det holdt på å kvele harddisken min i alarmerende fart før jeg slo det av... Restore points kan ta inntil 15% av disken, noe som tilsier 44,7 GB for en disk på 298 GB

Lenke til kommentar
Var ikke klar over at winsxs mappa var så stor, så jeg sjekket min, 12,1 GB.... Kjører Vista 64 SP1.

 

Ellers så er det et forslag å slå av system recovery, det holdt på å kvele harddisken min i alarmerende fart før jeg slo det av... Restore points kan ta inntil 15% av disken, noe som tilsier 44,7 GB for en disk på 298 GB

 

Yep recovery kan ete opp noe enormt med plass om du lar det. For all del så er det en nyttig funksjon for mindre erfarne brukere som kan trenge å "reddes" en gang i blandt, så om du vil ha den beskyttelsen så trenger du ikke å slå det helt av, men du kan ihvertfall sette ned grensen for hvor mye som blir lagret. Det er skjeldent at du trenger å gå så veldig langt tilbake i tid for å finne et restore point du vil bruke uansett så det er unødvedig å bruke 40gig med plass for å lage alle restore points siden 2004 =P

 

Dette med winsxs var ukjennt for meg, men så bruker jeg enda lite Vista. Her på XP så finnes mappen, men den er liten og nett, så kanskje det bare skjer på Vista. Anyway, er det noen "fiks" for det problemet? Det kan vel umuig være nødvendig at den vokser seg opp til den størrelsen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...