Gå til innhold

Regjeringen krever åpent format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgene er gode de, åpne standarder er bra : )

 

"Vett i regjeringen" er jeg usikker på - de har nok bare valgt dette slik at de kan bruke freeware og spare penger. Da har de nok fått eksperthjelp til å finne de beste og mest logiske programmer og standarder å bruke..

Lenke til kommentar

Kjempeflott, spesielt for oss fri programvare-tilhengere :thumbup:.

 

"Vett i regjeringen" er jeg usikker på - de har nok bare valgt dette slik at de kan bruke freeware og spare penger. Da har de nok fått eksperthjelp til å finne de beste og mest logiske programmer og standarder å bruke..
Uten at jeg kommenterer på om dette stemmer eller ikke: Hvorfor er dette uvettig?

 

Vektorgrafikk skal være i SVG, alternativt PNG.
Kan PNG brukes til vektorgrafikk?
Lenke til kommentar

OpenOffice er ikke tilfredsstillende fra mitt synspunkt. Mangler funksjonalitet som Word, PowerPoint og Excel har drøssevis av. Dette synes jeg var en dårlig avgjørelse, siden de fleste tenker det samme som meg. Burde heller vært standard med noe lignende til iWork.com, der du ikke trenger noe format i det hele tatt.

 

Poenget er at jeg ikke gidder installere OpenOffice. Det er gratis, men å bli tvunget på seg middelmådig programvare er vel ikke helt fritt det heller?

 

Like teit som gratisprinsippet spør du meg. :no:

Lenke til kommentar

Tydelig det, selv om det vel så mye er standardiseringsrådet vi skal takke. Skumleste anbefalingen med rapporter, tildels meget solid arbeid.

 

Nå er ikke dette, med unntak av dokumentformater for publisering, vedtatt ennå. Det skal vist ut på en høringsrunde. Men det er uansett meget bra at man satser på lisensfrie og åpne formater.

 

@Agentspoon: For det formålet som det er snakk om her er ODF 1.1 bra nok i massevis. ODF 1.1 er ikke det samme som OpenOffice, OpenOffice er bare et program med ODF 1.1 som implementert dokumentformat. Google Docs er et annet alternativ (som du ikke trenger å installere en gang). MS Office vil få det som et av standardformatene i neste servicepack, og har fungerende plugins for ODF alt i dag. iWork er langtfra fri og ubundet (som det meste fra Apple).

 

Ellers er poenget (og kriteriet) at dokumenter/info fra det offentlige skal kunne åpnes/leses av hvem som helst uten å måtte kjøpe "dyr" programvare.

 

EDIT: Ellers vil jeg som bruker av både OpenOffice og Office 2007 påstå at den største forskjellen er at Office 2007 har mer fancy brukergrensenitt. Når man kommer lengre inn i bruken, er faktisk OOo på mange områder bedre enn Office 2007, selv om det finnes mangler også.

 

 

@haalo:

PNG er nok bare relativt tapsfri raster. Men i og med at støtten for SVG ikke finnes i IE (de laget sitt eget som vanlig, VML), bare delvis i Fx så må man ha et brukbart kompletterende format. Inkscape som er gratis støtter SVG. SVG er ellers et meget bra format, sjekk dette bildet fra Wikipedia. Ser du på kildekoden, så ser du hvor enkelt formatet er (fungerer ikke i IE uten plugin).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
OpenOffice er ikke tilfredsstillende fra mitt synspunkt. Mangler funksjonalitet som Word, PowerPoint og Excel har drøssevis av. Dette synes jeg var en dårlig avgjørelse, siden de fleste tenker det samme som meg. Burde heller vært standard med noe lignende til iWork.com, der du ikke trenger noe format i det hele tatt.

 

Poenget er at jeg ikke gidder installere OpenOffice. Det er gratis, men å bli tvunget på seg middelmådig programvare er vel ikke helt fritt det heller?

 

Like teit som gratisprinsippet spør du meg. :no:

Da foreslår jeg at du sender en sint epost til Microsoft over at de ikke støtter den internasjonalt anerkjente standarden.

Lenke til kommentar
OpenOffice er ikke tilfredsstillende fra mitt synspunkt. Mangler funksjonalitet som Word, PowerPoint og Excel har drøssevis av. Dette synes jeg var en dårlig avgjørelse, siden de fleste tenker det samme som meg. Burde heller vært standard med noe lignende til iWork.com, der du ikke trenger noe format i det hele tatt.

 

Poenget er at jeg ikke gidder installere OpenOffice. Det er gratis, men å bli tvunget på seg middelmådig programvare er vel ikke helt fritt det heller?

 

Like teit som gratisprinsippet spør du meg. :no:

er plugins for ms office som gjør at en kan bruke ODF der. sun har en versjon ute for gratis nedlasting.

 

http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/

Lenke til kommentar
OpenOffice er ikke tilfredsstillende fra mitt synspunkt. Mangler funksjonalitet som Word, PowerPoint og Excel har drøssevis av. Dette synes jeg var en dårlig avgjørelse, siden de fleste tenker det samme som meg. Burde heller vært standard med noe lignende til iWork.com, der du ikke trenger noe format i det hele tatt.

 

Poenget er at jeg ikke gidder installere OpenOffice. Det er gratis, men å bli tvunget på seg middelmådig programvare er vel ikke helt fritt det heller?

 

Like teit som gratisprinsippet spør du meg. :no:

Ja, men for Ola og Kari Normann så holder det med funksjonene i OpenOffice.org, så da får heller de som bruker MS Office legge inn plugins så de også kan bruke .ODF

Lenke til kommentar
Men OpenOffice støtter jo .doc. Altså, per dags dato blir .doc støttet av begge. Ville ikke dette vært den beste løsningen?

 

EDIT: skrivefeil

 

Nei, fordi dette ikke handler om programmer, men at formatet skal kunne leses/implementeres uten at det medfører krav om lisenser eller patentrettigheter. F.eks. vil jeg kunne lage en plugin til f.eks Firefox som kan lese ODF 1.1 direkte uten å måtte drive revers engineering, bryte patenter eller kjøpe dyre lisenser. Det kan jeg ikke med .doc.

 

Egentlig er OpenOffice irrelevant her.

Lenke til kommentar

Vektorgrafikk i PNG? Et bitmap-format for å lagre vektordata? Hva i helvete? Hva med PDF? Shockwave? EPS? Enkelte er jo like uvanlige som de andre formatene de har valgt?

 

Jeg syns regjeringen bør ta en mer pragmatisk holdning til valget av formater. Er det meningen at tante Olga på Toten skal installere Theora, Ogg og ODF-plugins? Man burde i alle fall tatt med flere formater som standard (og ikke bare som en anbefaling). Jeg hadde egentlig forventet en litt mer praktisk tilnærming når en barnehagetante satt som sjef for "Fornyings"departementet. Nå er det et valg som hadde hadde gjort Sir Humphrey Appleby stolt. Slipp ut all informasjonen i formater som ingen greier å bruke. Enhver byråkrats våte drøm :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hvor bra er egentlig Theroa + Vorbis i forhold til h264 + AAC? Støtter vanlige avspillingsprogrammer disse kodekene pr. i dag?

H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Lenke til kommentar
H264 + AAC er vissnok stappa full av patent. Vi i Noreg for augeblikket slepp å tenkje på det, men den dagen programvarepatent vert gyldige så vil ein ha eit problem.

 

Med Theora og Vorbis er ein garantert at patent ikkje vert eit problem.

Nå tenkte jeg mer på komprimeringsgrad i forhold til kvalitet og hvor ressurskrevende det er å dekode. Formatet som ble velgt vil vel bli formatet NRK "må" legge ut sendinger på nett på, så da kan det være greit med et bra format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...