Gå til innhold

Hvorfor tar staten min mormor som bor på sykehjem sin trygd?


Anbefalte innlegg

Beklager om denne tråden er feilposta

 

Jeg fant ut litt tidligere denne uken at staten tar ca 70-80% tror jeg det var av min mormors trygd, hun har jobbe i alle år fram til hun ble pensjonist å skatta mye til staten å jeg trodde at det som hun skatta av blant annet skulle gå til helsetjenester å sikre henne når hun ble gammel å trengte pleie.

Jeg vet at det er dyrt å drive sykehjem men jeg greier ikke helt å få ut tanken av at de gammle blir rana av staten mens dem bor der.

 

å det spiller vist ingen rolle om det er mintepensjon eller en som har mye pensjon det blir vist tatt like mye %er av alle som bor der så noen må betale mye mer enn andre.

 

Så er det riktig av staten å gjøre dette mot de eldre å/eller er det en god grunn for at staten gjør det på den måten?

Endret av abbyjr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er det riktig av staten å gjøre dette mot de eldre å/eller er det en god grunn for at staten gjør det på den måten?

De trekker pengene fordi mormoren din får full kost & losji

 

Har sjøl en eldre slektning som bor i omsorgsbolig/leilighet (sykehjem "light" -mat, rengjøring er ikke inkl.) og vedkommende blir trukket rundt kr.6200 pr.mnd. fra alderspensjon.

 

Tanken bak er vel at hadde personen bodd hjemme, så ville de likevel hatt slike utgifter. Man skal liksom ikke få både i pose & sekk.

Lenke til kommentar
6200kr er også kun en liten brøkdel av de faktiske kostnadene for å oppbevare henne der.

Det er forskjell på fullt bemannet pleiehjem sykehjem (inkluderer full kost/losji, pleie/medisiner/lege) vs. omsorgsbolig hvor du må ordne innkjøp og matlaging(eller få slektningers hjelp) (lege utg. må du også betale). Mange omsorgsboliger har ikke mer enn 2 ansatte på jobb, siden det er lagt opp til(forutsetning) at man greier seg nogenlunde sjøl. Har også hørt om omsorgsboliger uten ansatte, hvor det kun er noen ambulerende pleiepersonell som stikker innom noen ganger om dagen.

 

Jeg tror de 25 beboerne dekker utgiftene for drift og vel så det, uten at jeg har "finregnet på det".

 

Mange som ikke har slektninger på sånne steder, går rundt og tror det er gratis.

Så når politikere skryter av at de skal bygge omsorgsboliger, ha i mente at man jaggu betaler for seg der.

 

edit:skriveleif

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Har selv jobbet på et sykehjem for tungt pleietrengende. Der kostet en gjennonsnittlig plass for en beboer ca 2500 pr dag (litt over 900.000 i året), alt inkludert. Skjønner godt at beboerne fikk trekk i pensjonen. Men dette var som sagt tungt pleietrengende, de fleste sykehjemsplasser koster ikke så mye.

Lenke til kommentar
Så er det riktig av staten å gjøre dette mot de eldre å/eller er det en god grunn for at staten gjør det på den måten?

De trekker pengene fordi mormoren din får full kost & losji

 

Har sjøl en eldre slektning som bor i omsorgsbolig/leilighet (sykehjem "light" -mat, rengjøring er ikke inkl.) og vedkommende blir trukket rundt kr.6200 pr.mnd. fra alderspensjon.

 

Tanken bak er vel at hadde personen bodd hjemme, så ville de likevel hatt slike utgifter. Man skal liksom ikke få både i pose & sekk.

 

Det er forskjell på omsorgsbolig og sykehjemsplass!

 

Fordi omsorgsboliger skal være selvfinansierende av brukere har disse blitt meget populære blandt kommunepolitikere med sparekniv.

Her trer bostøtte ordninger inn for fullt, ja sågar sosialen må trø støttende til for minstepensjonister.

 

Dette gjelder ikke sykehjemsplasser.

 

Derfor er det ett stort underskudd på sykehjemsplasser nå, med politikernes hjelpende hånd.

 

Derfor ligger pasienter i ukesvis på sykehus før de får en sykehjemsplass - noen må dø først nemlig uansett hvor hjerterått og umenneskelig det enn høres ut.

 

Dette har både riks og lokalpolitikere vist om hele tia, de har bare lukket øynene og latt det stå til.

 

Her i kommunen er det stuet sykehjemspasienter inn i omsorgsboliger dette er pasienter som trenger konstant tilsyn, dette får de bare 2 ganger daglig.

Lenke til kommentar
Derfor ligger pasienter i ukesvis på sykehus før de får en sykehjemsplass - noen må dø først nemlig uansett hvor hjerterått og umenneskelig det enn høres ut.

 

Dette har både riks og lokalpolitikere vist om hele tia, de har bare lukket øynene og latt det stå til.

 

Og jeg har sett nærmest det motsatte; at pasienter ikke får lov til å dø på sykehuset, som de ønsker. De blir sendt hjem til sykehjemmet for å dø der fordi en sykehjemsplass er billigere.

 

Problemet her ligger mye i effektiviseringskrav. Sykehjem er som regel drevet av kommunen, mens sykehusene er drevet av staten. Dermed blir det av og til krangling om hvem som skal ta pasienten og sitte igjen med regningen.

 

Problemene vi beskriver skyldes vel kortsiktige og alt for optimistiske tiltak i en stram økonomi.

Lenke til kommentar

Har sjekket opp litt.

 

Din bestemor - forutsatt at det er ett sykehjem hun bor på - Får beholde ca 1700,- kr i lommepenger av trygden.

Tidligere kunne kommunen legge beslag i sparepenger eller noe av det, er ikke sikker på hvordan dette er nå.

 

Hun får da dekket ved en sykhjemsplass absolutt alt, medisiner, vask av klær, mat, renhold+++

 

Hvis hun hadde omsorgsbolig hadde hun måttet holde vaskemaskin selv, vaskepulver, medisiner++.

 

Men hun har rett på bostøtte hvis hun har omsorgsbolig og lav nok pensjon.

Lenke til kommentar
Derfor ligger pasienter i ukesvis på sykehus før de får en sykehjemsplass - noen må dø først nemlig uansett hvor hjerterått og umenneskelig det enn høres ut.

 

Dette har både riks og lokalpolitikere vist om hele tia, de har bare lukket øynene og latt det stå til.

 

Og jeg har sett nærmest det motsatte; at pasienter ikke får lov til å dø på sykehuset, som de ønsker. De blir sendt hjem til sykehjemmet for å dø der fordi en sykehjemsplass er billigere.

 

Problemet her ligger mye i effektiviseringskrav. Sykehjem er som regel drevet av kommunen, mens sykehusene er drevet av staten. Dermed blir det av og til krangling om hvem som skal ta pasienten og sitte igjen med regningen.

 

Problemene vi beskriver skyldes vel kortsiktige og alt for optimistiske tiltak i en stram økonomi.

 

Nå tror jeg du har misforstått, mennesker blir ikke lagt inn på sykehus for å dø, de blir lagt inn for behandling.

 

Hvis behandling ikke finnes blir de høyst sannsynligvis heller ikke lagt inn.

 

De fleste vil dø hjemme, hjemme betyr for mange i sluttfasen av livet ett sykehjem.

Derfor sender sykehus kreftpasienter og andre hjem, hjem til de kjære hvis mulig for å dø der.

 

Hvem vil vel dø mer eller mindre alene på ett sykehus kanskje 80 mil unna hjemmet og sine kjære?

Lenke til kommentar

Kor mykje kommunen tar for sjukeheimsplasser blir avgjort av prosentsatser iforhold til størrelsen på pensjonen.

Ein har eit grunnbeløp som er fritatt ( er vel 1700), og så blir det trukke ein prosentsats av det overskytende opp til ein viss sum ( litt over minstepansjonist) Inntekt over dette så auker satsen.

 

Så ein minstepansjonist betaler mindre for plassen enn ein med stor pensjon. Dermed blir det ein dobbeltsmell for dagens eldre då mange av dagens pleietrengande er kvinner og minstepensjonister, då kvinner lever lengre og den generasjonen var heimeværande.

 

Omsorgsboliger skal jo vere sjølvfinansierande og leietakeren betaler ei husleie.

Lenke til kommentar

@ulfjoh01:

 

De pasientene jeg snakker om led av kroniske sykdommer (MS, Parkinsons feks). Deres helsetilstand var av så alvorlig art at man ikke visste om de ville å leve eller dø før de ble sendt til sykehuset. Dette har vært pasienter som har hatt timer eller maks noen få dager å leve (viste det seg). De var i veldig dårlig form og å flytte dem vil bare gjøre dem vondt og slite dem ut. Dette var i Oslo, og såvidt jeg vet hadde de fleste familie boende i Oslo. I noen tilfeller har jeg snakket med familien da pasienten har kommet tilbake fra sykehuset og de har yttrykt ønske om at pasienten burde ha fått dø på sykehuset.

 

Men generelt har du rett i at de fleste pasienter vil dø hjemme. Det bør de også få lov til. Mitt poeng er det at folk bør få dø hvor de vil, ikke der helsesystemet mener det er mest økonomisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...