Gå til innhold

Sniktitt: Dette er Macbook Pro 17-tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, bruker vel kanskje nummertastaturet i nettbanken en gang i blant, når jeg tenker over det. Skriver uansett mye mer tekst enn tall i de fleste tilfeller. Er kanskje litt dumt å si det, men om man hovedsaklig jobber i Excel eller andre lignende systemer (type regnskap hovedsaklig kanskje?), er kanskje ikke en Mac rette maskinen uansett? Får i allefall langt rimligere maskiner om man ikke har behov OSX.

Lenke til kommentar
Vi spurte også om hva som ville skje hvis Apple fant ut at de måtte tilbakekalle batterier (som har skjedd før) og da er svaret det samme. Ta med eller send inn maskinen til en butikk eller serviceforhandler.

Brukervennlig? Så absolutt ikke.. Dette er et klasseeksempel på at man velger design fremfor brukervennlighet.

Kan ikke si jeg liker det.

5 timers batteritid med lett utskiftbart batteri eller 8 timers batteritid med et batteri som helst bør skiftes av servicetekniker _dersom_ behovet skulle oppstå. Tror faktisk at jeg anser det siste alternativet som overlegent mest brukervennlig i det daglige, for min del. (Det hjelper selvsagt at det finnes et autorisert serviceverksted her i byen, slik at et eventuelt batteriskifte kan gjøres på få minutter mens jeg venter.)

Med mitt bruksmønster ser jeg imidlertid ikke at behovet for batteribytte noen gang skulle oppstå i løpet av de 4-5 årene jeg regner med at maskinen vil være i daglig bruk, dersom batteriet virkelig holder i 1000 ladesykluser. MacBook Pro 17" blir nok med stor sannsynlighet mitt neste datainnkjøp.

 

Nå blir vel ikke batteritiden magisk 5 timer om man lagde et tilsvarende batteri som var utskiftbart?

 

AtW

Tradisjonelle laptopbatteri som brukeren selv enkelt skal kunne skifte tar mer plass, både fordi batteriet må pakkes inn i en solid container og fordi man må ha batteriluke, låsemekanisme og annen "leamikk" i maskinen. Gitt samme plass til rådighet vil man altså få mindre effektiv plass til selve battericellene, og dermed mindre batterikapasitet. I forrige inkarnasjon av MacBook Pro 17" fikk man derfor kun plass til batteri med 4-5 timers kapasitet. Jeg tror det er en veloverveid beslutning fra Apple å gå til et såpass dristig skritt for å gi markedets tynneste og letteste 17" laptop radikalt bedre batteriteknologi, både mht. kapasitet og levetid. Som potensiell kunde ser i alle fall jeg mange fordeler og for min del ingen ulemper med dette innebygde superbatteriet. :)

Lenke til kommentar
Ellers ser 17"eren rimelig naken ut, hva med å gi den et nummertastatur, mer enn god nok plass til det. Eller taster ikke MAC brukere tall siden pris har liten betydning?

For min del liker jeg styreflate og qwerty-tastatur som er sentrert midt foran skjermen, da dette gir best ergonomi for min bruk av maskinen. Full numerisk keypad på 17" bærbare gir en asymmetrisk plassering av qwerty-tastaturet (og oftest også styreflaten) som jeg ikke liker. For de som trenger numerisk keypad så finnes det slike å få kjøpt separat, som kan plassers ved siden av maskinen ved behov, både med Blåtann og USB-tilkobling. Noe sånt som dette: http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0337

Verre er det ikke.

 

Plassen på hver side av tastauret på Macbook Pro er forøvrig utnyttet til høyttalere som er bedre enn det som er vanlig i bærbare maskiner. Går dermed an å se film på den uten eksterne høyttalere. ;)

Lenke til kommentar
Vi spurte også om hva som ville skje hvis Apple fant ut at de måtte tilbakekalle batterier (som har skjedd før) og da er svaret det samme. Ta med eller send inn maskinen til en butikk eller serviceforhandler.

Brukervennlig? Så absolutt ikke.. Dette er et klasseeksempel på at man velger design fremfor brukervennlighet.

Kan ikke si jeg liker det.

5 timers batteritid med lett utskiftbart batteri eller 8 timers batteritid med et batteri som helst bør skiftes av servicetekniker _dersom_ behovet skulle oppstå. Tror faktisk at jeg anser det siste alternativet som overlegent mest brukervennlig i det daglige, for min del. (Det hjelper selvsagt at det finnes et autorisert serviceverksted her i byen, slik at et eventuelt batteriskifte kan gjøres på få minutter mens jeg venter.)

Med mitt bruksmønster ser jeg imidlertid ikke at behovet for batteribytte noen gang skulle oppstå i løpet av de 4-5 årene jeg regner med at maskinen vil være i daglig bruk, dersom batteriet virkelig holder i 1000 ladesykluser. MacBook Pro 17" blir nok med stor sannsynlighet mitt neste datainnkjøp.

 

Nå blir vel ikke batteritiden magisk 5 timer om man lagde et tilsvarende batteri som var utskiftbart?

 

AtW

Tradisjonelle laptopbatteri som brukeren selv enkelt skal kunne skifte tar mer plass, både fordi batteriet må pakkes inn i en solid container og fordi man må ha batteriluke, låsemekanisme og annen "leamikk" i maskinen. Gitt samme plass til rådighet vil man altså få mindre effektiv plass til selve battericellene, og dermed mindre batterikapasitet. I forrige inkarnasjon av MacBook Pro 17" fikk man derfor kun plass til batteri med 4-5 timers kapasitet. Jeg tror det er en veloverveid beslutning fra Apple å gå til et såpass dristig skritt for å gi markedets tynneste og letteste 17" laptop radikalt bedre batteriteknologi, både mht. kapasitet og levetid. Som potensiell kunde ser i alle fall jeg mange fordeler og for min del ingen ulemper med dette innebygde superbatteriet. :)

 

Det tar mer plass ja, men tar det 60% mer plass? Det tviler jeg sterkt på. At den gamle hadde batterilevetid på 5 timer betyr ikke at det reelle valget denne gangen var 5 eller 8 innebygd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Newton:

Var ikke klar over høyttalerne, det var jo flotters :). Ellers har jeg en HP 17" i huset med numerisk tastatur, plages ikke av plasseringen og har ikke lagt merke til den asymetriske posisjonen.

 

Man skal jobbe veldig mye med tall igjen for å gidde å dra med seg et løst nummertastatur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De forsøker jo å gi best mulig kapasitet innenfor designkonseptet sitt. Det hadde jo vært kjekt om batteriet kunne ha blitt byttet in situ - 2 slike batterier hadde blitt meget bra. Men i tillegg til lokk og låsemekanismer osv må man også kapsle selve batteriet bedre om det skal være utbyttbart - ettersom det vil bli eksponert for helt andre påkjenninger mekanisk.

 

Li-polymer-batterier er fleksible, den ekstra innkapslingen man trenger er minimal kontra størrelsen av selve batteriet. Det har litt å si, at det skal gi 60% høyere batterilevetid har jeg svært vansklig for å tro.

 

AtW

Lenke til kommentar
95 Wh innenfor chassis og under 3 kg er meget bra. De 60% er i forhold til sylindriske batterier. Jeg kunne godt ha tenkt meg 95 Wh innenfor chassis på min ThinkPad 14,1W Jeg kan ha ca 105 Wh i den, men da stikker det ut bak og veier omtrent som en MacBook Pro 17".

 

Det er ikke fleksibilitet som er utfordringen med løse/utskiftbare batterier. Det er støt/slag/tetthet osv.

 

Som nevnt, så trenger ikke Li-pol å være sylindrisk. At det ikke er fleksibilitet som er utfordringen kan jeg forsåvidt være enig i, men denne fleksibliteten gjør det enklere å få mer batteri på samme plass, både for utskiftbare og ikke utskiftbare batterier.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå blir vel ikke batteritiden magisk 5 timer om man lagde et tilsvarende batteri som var utskiftbart?

Poenget er at det ikke er plass til utbyttbart batter i samme størrelse. Ved å kutte ut alt mikket som må til for å gjøre et batteriet utbyttbart (kontaktpunkter, festemekanisme, beskyttelsesbrønn, isoleringer, osv) har de kunnet øke størrelsen på batteriet. Økt størrelse gir økt kapasitet.

 

Se her for mer informasjon. Videoen kan anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Er dette innebygde batteriet magisk på den måten at det ikke blir vesentlig dårligere etter 1-2 års bruk?

 

EDIT: (sett videoen)

Jeg håper virkelig Netbooks tar etter denne batteriutviklingen til Apple. At ingen har gjort dette før forstår jeg ikke.

 

Kan man installere Vista eller Windows7 på denne? Kan man installere hvilken som helst SSD selv? Kan man bytte RAM selv?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan de nye unibody-MBPene er, men på forrige genrasjon var det iallefall lett å skifte ram, hardisk var litt mer tricky though. (måtte av med halve chassiet) Regner med det er like lett på de nye.

 

Alle intel-macer støtter bootcamp (bios emulator), så er ikke noe problem å installere Windows. Regner dog med du blir forelska i OSX før du kommer så langt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...