Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne leieøkningen lov?


OscarMike1

Anbefalte innlegg

Kjæresten min bor i dag i en leilighet i Oslo sentrum. Hun deler leia (13.500,-) med 3 andre.

Rett før jul ringte huseier (selskap) og informerte om at ved ny signering av kontrakt for 2009 - 2010 vil leie økes til 18.000,- .

 

Kjæresten min og samboerne hennes hadde lite valg og måtte si ok, ellers hadde de i praksis ikke noe sted å bo fra 01.01.09. Leieøkningen var ikke varslet på forhånd annet enn telefonen som kom 20.12.08

 

Har kjæresten min noen rettigheter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjæresten min bor i dag i en leilighet i Oslo sentrum. Hun deler leia (13.500,-) med 3 andre.

Rett før jul ringte huseier (selskap) og informerte om at ved ny signering av kontrakt for 2009 - 2010 vil leie økes til 18.000,- .

 

Kjæresten min og samboerne hennes hadde lite valg og måtte si ok, ellers hadde de i praksis ikke noe sted å bo fra 01.01.09. Leieøkningen var ikke varslet på forhånd annet enn telefonen som kom 20.12.08

 

Har kjæresten min noen rettigheter her?

 

ville sjekket litt i loven på lovdata.no,det er vel bare en viss prosent de har lov å øke leien med i året,men jeg vet ikke om det gjelder på årskontrakter som de tydeligvis gikk på.

 

Men det var ganske urimelig stigning,gåt an å ta kontakt med fri rettshjelp og sånn da.

Lenke til kommentar

Hver av partene kan kreve at husleien blir regulert en gang i året i samsvar med den alminnelige prisstigning/prisnedgang (indeksregulering), selv om dette ikke er særskilt avtalt.

Endringen kan tidligst settes i verk ett år etter leieavtalens inngåelse eller tidspunkt for siste indeksregulering, eller tilpassing til gjengs leie. Det må gis skriftlig varsel med minst en måneds frist før endringen settes i verk

Lenke til kommentar
Hver av partene kan kreve at husleien blir regulert en gang i året i samsvar med den alminnelige prisstigning/prisnedgang (indeksregulering),selv om dette ikke er særskilt avtalt.

Den er grei, vanlig leie i området ligger på rundt 18.000

 

Endringen kan tidligst settes i verk ett år etter leieavtalens inngåelse eller tidspunkt for siste indeksregulering, eller tilpassing til gjengs leie.

De har hatt kontrakt ett år.

 

Det må gis skriftlig varsel med minst en måneds frist før endringen settes i verk

Dette er ikke gjort.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Uten å være en ekspert i juss så vil jeg anta det har noe med kontrakten å gjøre. I kontrakten bør det stå når utleier kan øke leien . Det bør også stå noe om hvor lang tid de har på seg til å finne nytt sted dersom de ikke aksepterer økningen, det hørtes ganske mye ut !

 

Eksempel fra min egen leiekontrakt: (ikke helt ordrett men poengene)

 

Utleier kan øke leien etter konsumprisindeks og/eller markede en gang i året der første gang minst ett år etter ingått kontrakt.

 

Oppsigelsestid på 2 måneder, for både leietaker og utleier, dersom konflikt skylles spørsmål om leie skal gammel leie gjelde under opsigelsestiden.

 

 

Utenom deres induviduelle kontrakt vet jeg ikke hvilken rettigheter de har, men skulle tro at det stod noe om slike situasjoner i kontrakten

Lenke til kommentar

denne situasjonen reguleres vel av husleieloven

 

da kan vi vel gå utifra at enten så ar de en kontrakt uten tidsbegrensning eller så har de en som er tidsbegrenset og isåfall er på mer en 3 år.

hvis den er tids ubegrenset så er jeg rimelig sikker på at det ikke er gyldig grunn for utleier å si opp avtalen.

hvis den er tidsbegrenset så ja, da kan utleier regulere rimelig fritt vel vis de har hatt den i mer en tre år og avtalen er utgått.

 

hvis jeg husker riktig nå.

Lenke til kommentar

trådstarter skriver at det er ny kontrakt for 2009. jeg tolker det dermed som at de må skrive en ny kontrakt for 2009. dermed har utleier mulighet til å sette "gjengs leie" ved ny avtale. gjengs leie betr at de kan regulere den til det nivået det ligger på i nabolaget. ligger det på 18000 i nabolaget vil dermed utleier kunne gjøre dette ved nytegning av kontrakten. har leiekontrakten eksistert i mer enn 205 år har også utleier mulighet til å endre leien til gjengs leie.

 

ellers kan utleier heve leiel iht konsomprisindeksen.

Lenke til kommentar
trådstarter skriver at det er ny kontrakt for 2009. jeg tolker det dermed som at de må skrive en ny kontrakt for 2009. dermed har utleier mulighet til å sette "gjengs leie" ved ny avtale. gjengs leie betr at de kan regulere den til det nivået det ligger på i nabolaget. ligger det på 18000 i nabolaget vil dermed utleier kunne gjøre dette ved nytegning av kontrakten. har leiekontrakten eksistert i mer enn 205 år har også utleier mulighet til å endre leien til gjengs leie.

 

ellers kan utleier heve leiel iht konsomprisindeksen.

Men, trådstarter sier også at de nå har bodd der i ett år og siden kontrakten nå går ut høres det ut som om det er en tidsbegrenset kontrakt. Det skal være visse villkår innfridd for å kunne bruke en tidsbegrenset kontrakt på mindre enn tre år, eller så er den ugyldig og blir en tidsubegrenset kontrakt. Og da kan ikke huseier sette opp leien så mye.

Lenke til kommentar
trådstarter skriver at det er ny kontrakt for 2009. jeg tolker det dermed som at de må skrive en ny kontrakt for 2009. dermed har utleier mulighet til å sette "gjengs leie" ved ny avtale. gjengs leie betr at de kan regulere den til det nivået det ligger på i nabolaget. ligger det på 18000 i nabolaget vil dermed utleier kunne gjøre dette ved nytegning av kontrakten. har leiekontrakten eksistert i mer enn 205 år har også utleier mulighet til å endre leien til gjengs leie.

 

ellers kan utleier heve leiel iht konsomprisindeksen.

Men, trådstarter sier også at de nå har bodd der i ett år og siden kontrakten nå går ut høres det ut som om det er en tidsbegrenset kontrakt. Det skal være visse villkår innfridd for å kunne bruke en tidsbegrenset kontrakt på mindre enn tre år, eller så er den ugyldig og blir en tidsubegrenset kontrakt. Og da kan ikke huseier sette opp leien så mye.

 

Fruen har bodd der i 3 år. 01.01.08 gikk deres tidligere 3-årskontrakt ut, og de fikk kun tilbud om kontrakt med ett års varighet.

 

Poenget er jo også at dersom leietagerne hadde sagt nei til den nye leien, hadde de i praksis hatt 10 dager på å finne et nytt sted å bo. Og et slikt "overgrep" må da være lovregulert?

Lenke til kommentar

Ok. Eg antok de hadde bodd der i ett år siden kontrakten hadde vært på ett år. Men da er vi inne på en litt mer avansert tolking av det juridiske enn hva eg vil begi meg ut på.

 

Men ta en kikk på husleieloven §9-3. Dersom denne ikke stemmer med faktiske forhold har ikke utleier mulighet til å sette en tidsbestemt avtale på mindre en ett år, og avtalen blir tidsubestemt. Og da kan ikke utleier si opp avtalen uten videre kun for å øke prisen med en ny avtale.

 

I tillegg har man det om leieprisvern. Indeksreguleringen beskytter leietaker i fra å få et prissjokk ved at huseier øker leien drastisk. Men, man har i tillegg tilpassing til gjengs leie, som man finner i §4-3. Her blir det nesten et spørsmål om leieforholdet har vart i tre år, eller 1 år, med tanke på at de fikk en ny avtale for ett år siden. For å kunne sette gjengs leie så må leieboerforholdet ha vart i minst to og et halv år uten større endring i avtalen enn indeksregulering. Kan være værdt å se på.

 

Men til slutt synes eg det er merkelig at dette kom som et sjokk. Leieboer har jo ikke hatt 10 dager på seg til å finne et nytt sted å bo, man har hatt ett år. Det var da ett år siden leieboer godtok avtalen og da var avtaleperioden avtalt.

Lenke til kommentar
Ok. Eg antok de hadde bodd der i ett år siden kontrakten hadde vært på ett år. Men da er vi inne på en litt mer avansert tolking av det juridiske enn hva eg vil begi meg ut på.

 

Men ta en kikk på husleieloven §9-3. Dersom denne ikke stemmer med faktiske forhold har ikke utleier mulighet til å sette en tidsbestemt avtale på mindre en ett år, og avtalen blir tidsubestemt. Og da kan ikke utleier si opp avtalen uten videre kun for å øke prisen med en ny avtale.

 

I tillegg har man det om leieprisvern. Indeksreguleringen beskytter leietaker i fra å få et prissjokk ved at huseier øker leien drastisk. Men, man har i tillegg tilpassing til gjengs leie, som man finner i §4-3. Her blir det nesten et spørsmål om leieforholdet har vart i tre år, eller 1 år, med tanke på at de fikk en ny avtale for ett år siden. For å kunne sette gjengs leie så må leieboerforholdet ha vart i minst to og et halv år uten større endring i avtalen enn indeksregulering. Kan være værdt å se på.

 

Men til slutt synes eg det er merkelig at dette kom som et sjokk. Leieboer har jo ikke hatt 10 dager på seg til å finne et nytt sted å bo, man har hatt ett år. Det var da ett år siden leieboer godtok avtalen og da var avtaleperioden avtalt.

 

Jeg skal kikke på det du nevnte. Takk for tips.

 

Ved kontraktinngåelse 01.01.08 ble leietager forsikret (muntlig) om at de skulle få ny kontrakt 01.01.09. Mulig utleier endret varigheten med tanke på å øke husleie og depositum ved ny kontrakt, men leietagerne fikk altså ikke denne meldingen før ny kontrakt skulle signeres.

Lenke til kommentar

I så tilfellet er det jo også en ting å kikke på dette med muntlig avtale. Kan det bli sett på som rimelig og naturlig at leietaker tolket den avtalen dithen at avtalen skulle fornyes uten endringer? Dette vil eg tro går mer inn på avtaleloven, som eg ikke kan noe særlig om.

 

Uansett, eg har selv en tidsubestemt avtale og bor billig etter lokasjon, forhold og standard. I bakhodet mitt vet eg at i løpet av et halvt års tid åpner det seg muligheter for at utleier kan justere leien etter gjengs leie. Det vil være naivt av meg å håpe på at utleier er snill og grei og snur ryggen til de ekstra tusenlappene i året. Det er veldig godt mulig at han ikke bryr seg, er naiv eller dumsnill selv men eg satser ikke på det og forbereder meg heller i forkant. Så eg har sjekket hva gjengs pris er i området og samtidig sett på alternative bosteder i tilfelle det ikke går min vei. Og eg vet dermed også hva det evnt vil koste meg å bytte leilighet.

 

Men i den delen av landet eg bor snakker vi også om andre leiepriser. I deres tilfelle snakker vi om en prisforskjell på 5500,- på månedsbasis mens i mitt tilfelle vil dette være litt mer enn det totalt på årsbasis.

Lenke til kommentar
trådstarter skriver at det er ny kontrakt for 2009. jeg tolker det dermed som at de må skrive en ny kontrakt for 2009. dermed har utleier mulighet til å sette "gjengs leie" ved ny avtale. gjengs leie betr at de kan regulere den til det nivået det ligger på i nabolaget. ligger det på 18000 i nabolaget vil dermed utleier kunne gjøre dette ved nytegning av kontrakten. har leiekontrakten eksistert i mer enn 205 år har også utleier mulighet til å endre leien til gjengs leie.

 

ellers kan utleier heve leiel iht konsomprisindeksen.

Men, trådstarter sier også at de nå har bodd der i ett år og siden kontrakten nå går ut høres det ut som om det er en tidsbegrenset kontrakt. Det skal være visse villkår innfridd for å kunne bruke en tidsbegrenset kontrakt på mindre enn tre år, eller så er den ugyldig og blir en tidsubegrenset kontrakt. Og da kan ikke huseier sette opp leien så mye.

 

Fruen har bodd der i 3 år. 01.01.08 gikk deres tidligere 3-årskontrakt ut, og de fikk kun tilbud om kontrakt med ett års varighet.

 

Poenget er jo også at dersom leietagerne hadde sagt nei til den nye leien, hadde de i praksis hatt 10 dager på å finne et nytt sted å bo. Og et slikt "overgrep" må da være lovregulert?

Nå leste ikke jeg resten av innleggene, men dersom de fortsatt ikke hadde skrevet ny kontrakt når de visste den gamle løp ut om 10 dager, så er man litt naiv. Det er uansett fort gjort å ikke tenke på det, men man husker det til neste gang ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...