Gå til innhold

Film med beste bruken av musikk som ikke er musikal


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg reagerer litt på hele problemstillingen i tråden, "film med beste bruken av musikk som IKKE er en musikal".

 

Her virker det nesten som om musikaler har god bruk av musikk, men det slik jeg ser det er jo netopp noe av genrekonvensjonen for musikaler bevist dårlig bruk av musikk. En musikal leker jo med det smakløse i forstand overdådige sangnumre i situasjoner hvor det slettes ikke passer inn, ofte med den konsekvens at det narrative bare er et verktøy for å få med sangene. Det er ingenting galt i det, siden det er det hele genren baserer seg på. Men de fleste vil vel være enig at den beste bruken av musikk i film neppe finnes i en musikal, derimot kanskje den meste bruken av musikk. Noe som er to vidt forskjellige ting..

 

Selv synes jeg Breathless med sitt improviserte Jazzlingnende soundtrack er fantastisk, uten at vi snakker om noe storslått eller enorm bruk av musikk. Men filmen er jo også en liten film i form av budsjett, historie osv. En stor episk film av feks. David Lean på sin side et helt annet soundtrack. Den mest riktige, men også den mest oppbrukte bruken av musikk i film er vel det vi finner i den klassiske hollywood-film. Der musikken blir brukt veldig direkte til å fortelle historien, med musikalske temaer for de ulike rollefiguren, og klare antydninger til spenning romantikk osv. Uten at musikken gjør et poeng ut av seg selv...

Lenke til kommentar
Chan-wook Parks hevntrilogi. Den første har ikke mye musikk, men det er langt fra negativt. Det lille av musikk som er brukt fungerer attpåtil svært effektivt. De to andre har nydelige lydspor, som blir tatt i bruk på en fantastisk måte.

 

Enig! Har du hevntriologien som særemne? Da er jeg er litt nysjerrig på hva problemstillingen er :hmm:

Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg har ikke noen spesiell problemstilling, men valgt å legge fokus på en regissør - altså Chan-wook Park. I tillegg til en introduksjon av han, skal jeg analysere Sympathy for Mr. Vengeance og Oldboy. En liten sammenligning kommer naturlig nok på slutten. Jeg trodde også jeg måtte ha en klar problemstilling, men det viste seg at det ikke var nødvending ettersom jeg skulle konsentrere meg om en regissør, og ikke et tema eller sjanger for eksempel.

Lenke til kommentar
snipsnap

 

Nå er det vel egentlig ganske åpenbart at tråden tar for seg soundtracks og lyddesign, og at "musikal" har blitt spesifisert kun for at folk ikke begynner å nevne sangnumre o.l. Musikaler er jo tross alt det første som mange tenker på når de kobler musikk + film.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...