Gå til innhold

Humanistisk reklamekampanje på London-busser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart det får folk til å tenke. Syntes det er på høy tid jeg med anti religiøs reklame, skulle vært mer av det.

 

Det finnes ikke noe som får de religiøse i så fyr og flamme som omvendt "misjonering" da :)

 

De har/hadde en tilsvarende kampanje i Seattle tror jeg....

 

Kampanjen får de som tror "bare for å tro" til å tenke litt kanskje?

Lenke til kommentar
Når du tror på Gud er du bekymret for å gjøre noe galt mot dine medmennesker. Hva om man slutter å bekymre seg?

Så du mener at det er kun fordi du er redd for en himmelsk diktator du tar hensyn; du er redd for represalier fra big brother? Uten denne ville du opptredd hensynsløst og egoistisk?

 

Det vil med andre ord si at du ikke skjønner hvorfor jeg, som ateist, opptrer filantropisk og donerer til veldedige formål. Er mine handlinger utenfor din fattevne siden jeg ikke har en trussel om evig pine hengende over meg?

 

Du har endel å lære om utvikling av moral og altruisme, anbefaler en liten kikk på evolusjonær psykologi :)

Lenke til kommentar
Hva har de med saken å gjøre, det er mange flere kristene som ikke bryer seg om sine med mennesker enn det er ateister

Det er mennesker, og ikke religionen. De hadde nok vært lite greie med sine medmennesker uansett. Jeg vil ikke kalle folk kristne om de driter i alt det kristendommen handler om, vil du?

 

Når du tror på Gud er du bekymret for å gjøre noe galt mot dine medmennesker. Hva om man slutter å bekymre seg?

Så du mener at det er kun fordi du er redd for en himmelsk diktator du tar hensyn; du er redd for represalier fra big brother? Uten denne ville du opptredd hensynsløst og egoistisk?

 

Det vil med andre ord si at du ikke skjønner hvorfor jeg, som ateist, opptrer filantropisk og donerer til veldedige formål. Er mine handlinger utenfor din fattevne siden jeg ikke har en trussel om evig pine hengende over meg?

 

Du har endel å lære om utvikling av moral og altruisme, anbefaler en liten kikk på evolusjonær psykologi :)

Stråmann. Jeg spør bare et spørsmål, som ved første øyekast har et veldig åpenbart svar. Er det mer ved spørsmålet? Det besvarer du ikke, du går isteden til direkte angrep på meg som person. Om du vil bli tatt seriøst, noe jeg forøvrig tviler på når jeg ser de andre innleggene dine, bør du diskutere og besvare religion med fornuft, og ikke fornærmelser. Måten du prøver å få deg selv til å framstå som et overmenneske er latterlig og unødvendig. Få ego boosten din et annet sted.

 

Jeg er forresten like religiøs som deg, er ikke drapsmann og bidrar til fellesskapet. Allikevel hater jeg ikke religion.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

@ Mynotir

 

Ditt første utsagn var akkurat den type lite gjennomtenkte utsagn som religiøse/forumtroll (ikke lett å se forskjell) slenger ut her daglig. Det er rett og slett et tåpelig utsagn som ikke fortjener et respektfullt svar. Man krever ikke respekt man gjør seg fortjent til det. Slutt å whine.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Antireligiøs reklame synes jeg er latterlig.

En ting er å fremme det ateistiske "livssyn", men alt som har med anti-ettellerannet er og blir feil i et samfunn som bygger på ytringsfrihet.

 

Hadde dere hoppet i taket av glede om det rullet en anti FrP-kampanje på TV-skjermene?

 

Hadde du giddet å lese artikkelen så hadde du sett bakgrunnen for denne kampanjen og kanskje fått et litt klarere syn på saken.

 

LES

http://richarddawkins.net/article,3494,Ath...,Ariane-Sherine

Lenke til kommentar

Er enig med Astralnoise. X-reklame er bedre enn anti-Y reklame.

 

@ Mynotir

 

Ditt første utsagn var akkurat den type lite gjennomtenkte utsagn som religioøse/forumtroll (ikke lett å se forskjell) slenger ut her daglig. Det er rett og slett et tåpelig utsagn som ikke fortjener et respektfullt svar. Man krever ikke respekt man gjør seg fortjent til det. Slutt å whine.

Tøv, dette har ikke noe med respekt for enkeltpersoner å gjøre. Dette er en diskusjon. Da kan du drite i hva du syns om den personen og isteden si hva du mener er galt med hva de sier. Jeg forakter mange jeg diskuterer med, men har ingen problemer med å være enige med dem i visse saker. Selv Jalla kan si noe jeg er enig i noen ganger.

 

Og om dette virkelig var noe religiøse ville sagt, hadde det ikke da vært fint om noen hadde sagt det for å få til en skikkelig diskusjon? Hva slags diskusjon er det om alle er enige?

Lenke til kommentar
Antireligiøs reklame synes jeg er latterlig.

En ting er å fremme det ateistiske "livssyn", men alt som har med anti-ettellerannet er og blir feil i et samfunn som bygger på ytringsfrihet.

Personlig synes jeg det å kunne ytre at man er "anti"-noe er helt sentralt i et samfunn basert på ytringsfrihet. Den som tier samtykker. Men nå er det faktisk trådstarter som kaller dette antireligiøst, og ikke de som driver prosjektet, en betydelig forskjell der.

Om dette er den mest virkningsfulle måten å drive en slik kampanje på kan selvfølgelig diskuteres.

Lenke til kommentar
Når du tror på Gud er du bekymret for å gjøre noe galt mot dine medmennesker. Hva om man slutter å bekymre seg?

 

Er det ikke psykopater vi kaller slike mennesker uten samvittighet? Det kan nok godt tenkes at slike er best tjent med å tro på en gud, men dette bør helst være en annen enn sadisten vi kan lese om i Bibelen.

 

Vanlige mennesker trenger ikke overtro for å være gode.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
SNip

Og om dette virkelig var noe religiøse ville sagt, hadde det ikke da vært fint om noen hadde sagt det for å få til en skikkelig diskusjon? Hva slags diskusjon er det om alle er enige?

 

Problemet er at utsagnet ditt rett og slett avlører en karakterknekk hos deg hvis det er sant at det kun er et mektig og altseende vesen som titter over skulderen din som hindrer deg i utføre umoralske handlinger. Det er nemlig det de aller fleste vil trekke som konklusjon fra et slikt utsagn. Hvis det derimot ikke er sant. Men at du har utviklet egne restriksjoner og moralske sperrer som hindrer deg i utføre slike handlinger så har du allerede svaret ditt og det er unødvendig forsøk på å skape debatt.

 

Lrn2internet

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Når du tror på Gud er du bekymret for å gjøre noe galt mot dine medmennesker. Hva om man slutter å bekymre seg?

 

Er det ikke psykopater vi kaller slike mennesker uten samvittighet? Det kan nok godt tenkes at slike er best tjent med å tro på en gud, men dette bør helst være en annen enn sadisten vi kan lese om i Bibelen.

 

Vanlige mennesker trenger ikke overtro for å være gode.

Har du lest Bibelen? Gud i Bibelen nyter aldri å straffe noen, han hater det.

 

SNip

Og om dette virkelig var noe religiøse ville sagt, hadde det ikke da vært fint om noen hadde sagt det for å få til en skikkelig diskusjon? Hva slags diskusjon er det om alle er enige?

 

Problemet er at utsagnet ditt rett og slett avlører en karakterknekk hos deg hvis det er sant at det kun er et mektig og altseende vesen som titter over skulderen din som hindrer deg i utføre umoralske handlinger. Det er nemlig det de aller fleste vil trekke som konklusjon fra et slikt utsagn. Hvis det derimot ikke er sant. Men at du har utviklet egne restriksjoner og moralske sperrer som hindrer deg i utføre slike handlinger så har du allerede svaret ditt og det er unødvendig forsøk på å skape debatt.

 

Lrn2internet

Det er ikke det det handler om. Det er ikke en Gud som hindrer deg, men en Gud som ønsker det beste for deg, på et eller annet vis.

 

Spørsmålet er fortsatt ikke besvart med annet en personlig kritikk mot meg.

Lenke til kommentar
Når du tror på Gud er du bekymret for å gjøre noe galt mot dine medmennesker. Hva om man slutter å bekymre seg?

 

La oss ta en liten titt på det du skrev en gang til. Når en troende lar være å gjøre noe umoralsk fordi hans gud har sagt at det ikke er lov så er han bekymret for hva? Er han bekymret for a) at guden hans sender han rake veien til helvete og evig lidelse. Eller b), at guden skal bli bekymret og se seg nødt til å straffe han utifra rettningslinjer som guden selv har satt opp....

 

wat

 

Jeg kan ikke si at jeg følger deg helt. Kanskje du kan poste noe mer enn 2 linjer og ikke tilte når noen kritiserer dine to intetsigende linjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...