Gå til innhold

Apple utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Stive priser tross god batteritid. Nå er jo ikke det et sjokk, men det gjør i alle fall saken klar for meg. Jeg betaler ikke over 10 000 for noen timer mer med batteri.

Den nye er ikke det spor dyrere enn utgående modell. Og ingen kjøper en Mac kun for batteritiden, det er da ikke en vanlig PC ...

Hvorfor bruker man da Mac, hvis man ser bort fra Apple-logoen? Design o.l som jeg alltid har assosiert med Mac er vel blitt ganske likt som på Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes kanskje du, men jeg vet av mange, amatører og profesjonelle, som foretrekker eller har lyst til å bytte ut sin Intuos med Cintiq-en til Wacom.

 

Jeg har ingen erfaring med å tegne rett på skjerm, men jeg vet av veldig mange som ikke synes de får raskere resultater på pcen med en Wacom enn med en blyantskisse. Så jeg vil gå ut ifra at dersom tabletPC-er og pen displays emulerer følelsen av å tegne med blyant på ark bra så fungerer de utmerket til sitt formål.

 

Når det er sagt så har jeg selv blitt veldig vant til det at hånda ikke dekker for det jeg tegner og jeg liker Intuos-en min.

 

Jeg har en Intuos3 og har ingen lyst til å bytte til en Cintiq. Den er rett og slett mange ganger for dyr, og med mindre du lever av grafikk er det vanskelig å rettferdiggjøre denne ekstrakostnaden. En Intuos3 eller en Cintiq er da heller ikke noe man gjerne drasser med seg sammen med laptop'en - og artikkelen omhandler en laptop-serie.

 

Jeg har også en tabletPC. Der slipper jeg å dra med meg Intuos'en, og alt sammen veier rett over en kilo. Å tegne med stylus rett på skjermen er beslektet med en Cintiq men følelsen kan nok ikke måle seg. Det er likevel et helt relevant verktøy - tabletPC vs intuos3 er like forskjellig som blyant og pensel.

 

Og det er altså et verktøy som man må over på en annen mindre opphypa plattform for å benytte seg av.

 

En annen ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor de som presenterte multitouch som om det var den viktigste oppfinnelsen siden sex, ikke har høyere fokus på input på laptop'ene sine.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Den er ikke komplett før de får på plass en tabletPC. Mac skal lissom være for kreative folk, så det er ironisk de ikke har noe vi kan tegne på.

Haha, huff for en morsom kommentar. :) Ingen bruker tablet-maskiner. Period.

 

:roll:

 

Antar du tenker på hypen rundt TabletPC'er for noen år siden, da disse maskinene aldri slo gjennom. Årsaken til dette var først og fremst lisenseringspolitikken til Microsoft. Produsenter av laptops fikk langt dårligere priser på XP tablet edition enn på XP. Dermed var TabletPC'er langt dyrere enn tilsvarende maskin med vanlig versjon av XP.

 

Med Windows Vista, var tabletfunksjonaliteten integrert i de vanlige versjonene av operativsystemet. Prisen på en typisk tabletPC falt fra kanskje 15,000 til kanskje 9,000 kroner. Samtidig var "tabletPC" gått fra å være et hypeord til å være ansett for å være en flopp. Resultatet er at mange Vista-PC'er nå selges MED TABLETFUNKSJONALITET men uten at ordet "tabletPC" står noe som helst sted. I stedet bruker de ord som "convertable PC" og man kjenner igjen en tabletPC på at skjermen er vridd sidelengs på bildet.

 

Dette er for eksempel en ny (og populær?) tabletPC med multitouch:

http://h30418.www3.hp.com/?fr_story=FRdamp...&rf=sitemap

 

Så det er din observasjon om at ingen bruker tabletPC'er som er morsom gjennom den lysende ignoransen. Selv sjefen min har en, og han er selger, ikke kreativ.

 

 

Mac-brukere er ofte kreative, og mange av dem tegner, derfor bruker de Wacom-produkter. Å tegne rett på skjermen er en grusomt lite ergonomisk måte å jobbe på.

 

Igjen lyser det ignoranse av din uttalelse. Topproduktene til Wacom er nettopp produkter for å tegne rett på skjermen. Videre så er tablet-enheten på en rekke laptops produsert av Wacom. Min Acer TravelMate har f.eks. drivere som kan lastes ned fra Wacom.

 

Så ja, dette var virkelig morsom lesning. Når du forsøker gjøre narr av ting du ikke vet så veldig mye om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Stive priser tross god batteritid. Nå er jo ikke det et sjokk, men det gjør i alle fall saken klar for meg. Jeg betaler ikke over 10 000 for noen timer mer med batteri.

Den nye er ikke det spor dyrere enn utgående modell. Og ingen kjøper en Mac kun for batteritiden, det er da ikke en vanlig PC ...

Hvorfor bruker man da Mac, hvis man ser bort fra Apple-logoen? Design o.l som jeg alltid har assosiert med Mac er vel blitt ganske likt som på Windows?

 

Fordi man gjerne kjøper mac av andre grunner enn å bare se på specs og sammenligne og tror man får samme kvalitet. Jeg foretrekker mac av flere grunner. De to viktigste er OSX (selv om akkurat det er en smakssak og en annen diskusjon) og byggekvalitet. Jeg har aldri brukt noen laptoper med bedre kvalitet. Tenker på børstet aliminium eller hva de nå er støpt i, ingen irriterende knirkende plastdeler, en utrolig god og skarp skjerm, tastaturet er herlig presist og fint og en like herlig og stor pekeflate. For ikke å snakke om små detaljer som gjør bruken bedre, f.eks skjerm som stiller styrke etter lysforhold i rommet eller bakgrunnsbelyst tastatur hvis det er mørkt. Meget god kvalitet og ergonomi, i tillegg gjør det selvsagt ikke noe at de ser bra ut heller. Så jeg tenker at det er noe av grunnen til at man kanskje bør teste en mac før man dømmer dem nord og ned (ikke at du gjorde det altså, men kan komme på en god del andre ;=))

 

Det jeg nevnte betaler jeg gjerne mer for, andre gjør det ikke.

Lenke til kommentar
[...] men også muligheten for en refleksbehandlet skjerm uten glasset foran for 400 kroner ekstra.

 

Dette var gode nyheter for oss som ikke liker glossy skjermer. :)

 

Noen som vet om dette blir en mulighet på 15"-modellen også?

Tviler. De som ha antiglare klarer nok å hoste opp de ekstra tusenlappene for å få det. Det vet Apple og de spiller på det, men for all del kan jo hende det kommer, men tror det er en liten stund til.

 

og ZeVs^: :yes:

Lenke til kommentar
Igjen lyser det ignoranse av din uttalelse. Topproduktene til Wacom er nettopp produkter for å tegne rett på skjermen. Videre så er tablet-enheten på en rekke laptops produsert av Wacom. Min Acer TravelMate har f.eks. drivere som kan lastes ned fra Wacom.

 

Så ja, dette var virkelig morsom lesning. Når du forsøker gjøre narr av ting du ikke vet så veldig mye om.

Jepp, fem år som illustratør gir jo ingen som helst erfaring. Du har rett i at toppmodellene fra Wacom er basert på å tegne rett på skjerm, men dette er det langt i fra alle som foretrekker. Det høres kanskje ut som en ultimat løsning, men fakta er at å sitte med hodet bøyd over en tablet-enhet faktisk _ikke_ er ergonomisk, og det er heller ikke om man monterer tablet-enheten i vinklet modus, hvor man må vinkle håndleddet for å tegne.

 

Det koker ned til hva man bruker tegnebrettet til - for enkel fotoredigering er helt sikkert Cintiq helt genialt det, men om man skaper egne bilder fra scratch er det ikke bare billigere, men bedre å bruke en enhet som følger kurven til hånden i en naturlig tegnestil.

 

Men for all del: "min ignoranse" lyser jo som kjent, så du kan jo fortsette å leve i arroganseverden for alt jeg bryr meg.

Lenke til kommentar
Batteriet er, også som ventet, fast innebygget i maskinen, men lover til gjengjeld opp til 8 timer normal bruk og opp til 1000 ladesykluser, noe som regnes som en 5-årsperiode.

 

Steve Jobs, Apples CEO, kommenterer i pressemeldingen fra Apple at de "har utviklet en ny batteriteknologi som er bedre for brukeren og bedre for miljøet".

 

I dagens utgave av journalistskolen skal vi se på journalistisk integritet og kildekritikk, følg med.

Lenke til kommentar
Men for all del: "min ignoranse" lyser jo som kjent, så du kan jo fortsette å leve i arroganseverden for alt jeg bryr meg.

 

Javisst, det skal jeg. Du er jo skikkelig jovial og inkluderende selv. For det er ikke arrogant å le av min interesse for tabletPC'er og påstå at "ingen bruker tabletPC".

 

Hele grunnen til at jeg i hele tatt leste denne artikkelen var fordi en Mac-bruker jeg kjenner fra DeviantArt ønsket min mening om en tabletPC hun vurderte å kjøpe. En Mac-bruker som allerede har Wacom tegnebrett. Jeg ville se om Mac kom med noe tilsvarende som det hun vurderte å hoppe tilbake til Windows for.

Lenke til kommentar
Stive priser tross god batteritid. Nå er jo ikke det et sjokk, men det gjør i alle fall saken klar for meg. Jeg betaler ikke over 10 000 for noen timer mer med batteri.

Den nye er ikke det spor dyrere enn utgående modell. Og ingen kjøper en Mac kun for batteritiden, det er da ikke en vanlig PC ...

Hvorfor bruker man da Mac, hvis man ser bort fra Apple-logoen? Design o.l som jeg alltid har assosiert med Mac er vel blitt ganske likt som på Windows?

:whistle: Tja, du kan jo spørre disse tidligere PC-brukerne, den ene byttet til Mac etter et år med Linux, de andre rett fra Windows:

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=213408

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...