Gå til innhold

Norge ett av verdens minst religiøse land - Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Religiøst samfunn = mer forbrytelser og mindre moral... Sad, but very true ......

Kan ikke si meg enig i den forenklingen. Tror nok god utdanning, helse og velferdssystemer må ta mer av æren for lite kriminalitet o.l enn mangel på religiøs tro. Vil også tro at religiøs tro har gode "gro forhold" i land med høy kriminalitet, og dårlige helse og utdanningstilbud (for massene) enn det vi her hjemme har, slik at religionen "følger etter" og ikke kommer først. Om f. eks USA skulle bli mye mer sekulært enn det er i dag, så tror jeg ikke det vil påvirke kriminaliteten i særlig grad, de ønsker nok fortsatt å gå på jakt med uzi, og trenger en m-16 til å beskytte familien med (ironi om det ikke var klart). Mindre forskjeller mellom fattig og rik/gjevnere velstand osv vil nok ha en mye større effekt.

 

Men at det går ann å leve gode liv og ha ett godt samfunn uten/minimalt med religion er de skandinaviske landene gode eksempler på :)

Lenke til kommentar

Utdanning og kunnskap er nok hovedårsaken, ja. En mer grunnleggende årsak enn levestandarden, som jeg ser på som en konsekvens av dårlig utdanning. Også innenfor Norges grenser er folk mindre religiøse jo høyere utdanning de har. Utdanningsnivået til befolkningen henger nøye sammen med religøsitet på verdensbasis. Et av få unntak er USA, men det er jo i praksis et teokrati hvor innbyggerne blir hjernevasket fra øverste hold.

Lenke til kommentar

Det er drøssen på drøssen av folk som ikke er religiøse i min kommune, men når det kommer dødsfall av ungdommer, foreldre eller egentlig dødsfall generelt. Så begynner folk å snakk om Gud, at vedkommende som har gått bort har kommet til himmelen og lignende.

Så jeg tenker som så at, når man har det godt, så er ikke Gud viktig. Men når man møter motgang i livet og penger ikke har noe betydning, så blir folk mer religiøse av seg..

 

Så jeg tror det er våres vellstand som gjør oss til ett lite religiøst land.

Lenke til kommentar

Da er det vel egentlig mer håp enn tro? Jeg er ateist fordi jeg ikke ser noe som tyder på at det eksisterer en god og allmektig diktator i universet vårt. Det vil neppe forandre seg selv om det skulle skje en humanitær katastrofe i Norge.

 

Mennesker som ikke tenker rasjonelt, vil lettere kunne bli påvirket av gode og dårlige tider, og da er det nok som du sier slik at religonene får økt tilslutning i dårlige tider.

 

Generelt kan man kanskje si at høy utdanning er hovedårsaken til at høyt utannede er lite religiøse, mens velstand er hovedårsaken til at lavt utdannede er lite religiøse?

Lenke til kommentar
Da er det vel egentlig mer håp enn tro? Jeg er ateist fordi jeg ikke ser noe som tyder på at det eksisterer en god og allmektig diktator i universet vårt. Det vil neppe forandre seg selv om det skulle skje en humanitær katastrofe i Norge.

 

Mennesker som ikke tenker rasjonelt, vil lettere kunne bli påvirket av gode og dårlige tider, og da er det nok som du sier slik at religonene får økt tilslutning i dårlige tider.

 

Generelt kan man kanskje si at høy utdanning er hovedårsaken til at høyt utannede er lite religiøse, mens velstand er hovedårsaken til at lavt utdannede er lite religiøse?

 

Hmm, det er kanskje mer håp ja.. Men folk som lever i fattigdom, i krigsherjet land, og steder hvor det skjer mye fælt daglig blir vell også drevet av håpet om noe bedre etter livet.. som igjen fører til flere religiøse? vet ikke helt..

 

Høy utdanning tror jeg ikke nødvendigvis har noe og si.. Det er jo utrolig mange områder som man kan utdanne seg innenfor som ikke gir noe som helst mer kunnskap om religion og hvorfor en religion ikke skal stemme..

F.eks Handelshøyskolen og BI, Omsorgssektoren, Juss, kokk osv..

 

Jeg har ikke noen kilder på dette, men så vidt jeg har hørt, så er det veldig høyt krav for og komme inn på skoler i India, og det er utrolig mange som går på høyskole og landet er knall gode på data-teknologi.. Og der er de veldig religiøse.. ?

 

Jeg er litt usikker, det er kanskje en sammesetning at vi er rimelig opplyste her i Norge og at vi har det veldig bra økonomisk sett..

Lenke til kommentar

Gjennom en akademisk utdanning forbedrer man som regel å tenke kritisk og rasjonelt. I et miljø hvor det er tabu å kritsere religion (les: USA) vil dette likevel bare gå ut over religionene i liten grad. Man må nok over en kneik før det virkelig får effekt. Mennesker er vanedyr.

 

Når det gjelder India, er det riktig at de er knallgode på for eksempel IT-utdanning, men majoriteten av befolkningen er likevel ikke spesielt godt utdannet. Du kan banne på at du finner flere religiøse blant de med dårligst utdanning.

Lenke til kommentar

Norden er jo overrepresentert blant topp 10 og det er også verdt å merke seg at Estland har klart å lurt seg med.

 

Estland er jo en gammel svensk utpost samt at de bruker myntenheten "kroon" samt protestantisk.

 

Ser man i tilegg på topp 20 listen så er Tyskland nr 11, Nederland nr 14 og England nr 15. Fellesnevner protestantisme og delvis kongedømmer.

 

Jeg vil mao tro at kultur kombinert med protestantismens rolle her I Norge er en viktig faktor, bland inn økt velstand etter WW2 så har du religionens fall.

 

Er også mulig at endringene i familiens rolle i samfunnet spiller inn. Ser man for eks på Italia så står familie samhold veldig sterkt, mens her i Norge sender vi våre religiøse eldre bort på institusjoner og de får dermed ikke mulighet til å påvirke den yngre generasjonen. Ta deg en tur til din statlige kirke neste søndag(pass på at ingen skal døpes) og regn ut snitt alderene til de 25 besøkende.

 

Hvem har uansett tid til å drive med religion i vårt travle samfunn?

Lenke til kommentar
Religiøst samfunn = mer forbrytelser og mindre moral... Sad, but very true ......

Mer som:

Lavere levestandard = mer forbrytelser, mindre moral og mer religion.

Høyere levestandard = mindre forbrytelser, mer moral og mindre religion.

Det er jeg også enig i.... :blush: Var mest ment som en liten taunt det første jeg skrev...

 

 

Hvis du hører på det interviuvet som Jalla linket til på side 1 snakker han fyren Zimmermann også om at religiøs lære droppet kraftig i land der kvinner var ute av hjemmet og arbeider like mye som mannen. Konklusjonen vil jo da være i nærheten av en annen tråd her inne, den med at kvinner generellt er mer religiøse enn menn, og at når de slipper å gå hjemme å stulle med husarbeid og tenkte på denne guden er det ingenting ingen som opprettholder dette lenger i hjemmet.... Unger blir altså ikke indoktrinert på samme viset lenger og DET er jo sin største støtte spilleren til religiøs tro , det har vi sett fra før....

 

I alle tros samfunn er indoktrinering viktig. Vi har jo hatt kristne her inne som ikke engang hadde hørt om andre livssyn enn sitt eget, eller som var blitt opplært til å tro at evolusjons teorien er svada og vitenskaps propaganda...

 

Så kanskje det er svaret på at norge ikke lenger er så kristent? Det er ikke lenger indoktrinering i hjemmene og på skolen, ihvertfall ikke i den grad det var før. Husker godt at vi satt på en lang rekke av 32 skolebarn og ba med foldede hender og senket hode mens kristendoms læreren messet hva vi skulle be gud om... og vi fikk i klartekst høre hvordan det ville gå med de som ikke trodde på den kristne guden... som igjen lærte oss til å se ned på de to fra jehovas vitner vi hadde på skolen den gangen, med all den mobbingen og trakaseringen DET førte med seg, men vi TRODDE vi var bedre enn dem for det hadde vi lært på skolen... :no:

 

Og det er ingen foreldre i dag som vil ha en skoledag for poden sin slik som dette, er det vel? De fleste er vel glad for at slik indoktrinering ikke eksisterer i skoleverket lenger SELV om de kristne blir sure fordi skolene ikke lenger besøker juleforestillingene de setter opp for skolene hvert år.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...